Auteur |
Bericht |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: chiptunen
JW-C5 schreef: ....heel bijzonder dat je door tunen een kapotte HD pomp kunt krijgen...... Groet, JW Ik vermoed dat hij bedoelt hogedruk brandstofpomp? Die kan uitstekend kapot gaan omdat bij tunen ook de max brandstofdruk opgeschroefd wordt. En dus draait de pomp vaker en langduriger op het max van zijn kunnen. De pomp van de HP vering zal inderdaad meestal wel heel blijven door het tunen van je motor
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
28 nov 2016 14:55 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: chiptunen
Bij mijn weten werd bij het tunen door Bullpower van Menno's PH3 HDi 136 de brandstofdruk niet opgevoerd.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 nov 2016 15:04 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: chiptunen
@ Jansr, In NL doorgaans niet. Maar in enige andere landen denkt men daar anders over, België is er daar een van.
Daar kijkt men bijvoorbeeld ook of de banden wel kloppen met het "attest", heb ik begrepen. Zoals ze dat ook bij onze Oosterburen doen. Hetzelfde geldt daar voor niet originele Xenon.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 nov 2016 15:04 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: chiptunen
klopt , ook met de banden en de wielen mag je hier niet doen wat je wilt. normaal ben je 4 jaar van keuring vrij , maar als je een trekhaak binnen die 4 jaar plaatst , ben je ver plicht om naar de keuring gaan
|
28 nov 2016 15:12 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: chiptunen
Dus, als ik het goed begrijp, moet je veranderingen melden voor de periodieke keuring. Dat heeft ijkt mij dan weer niets te maken met verzekering.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
28 nov 2016 15:40 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: chiptunen
als er iets aan de wagen veranderd word en het is niet goed gekeurd word dat aanzien als een niet verzekerd voertuig en is niet meer verzekerd
|
28 nov 2016 15:56 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: chiptunen
Dat geldt dan slechts voor het All Risk deel neem ik aan? De WA zal naar ik denk blijven gehandhaafd.
@Simmetje: Is die tuning bij je collega mogelijk door montage van een zgn powerbox gedaan?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
28 nov 2016 16:05 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: chiptunen
WA formeel wel, de verzekeringsmaatschappij is gehouden die schade te betalen.
Maar ook in NL kan het gebeuren dat een verzekeringsmaatschappij dan een beroep doet op z'n regresrecht, de verzekeringsnemer heeft immers een polis verkregen op basis van een verkeerde voorstelling van zaken. Dat is niet hypothetisch, lees er de jurisprudentie maar op na.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 nov 2016 16:14 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: chiptunen
Dus zal de maatschappij proberen te verhalen op verzekerde inderdaad. Mits dat er wel mogelijk/aantoonbaar verband is van de wijziging met betrekking tot de schade neem ik dan aan?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
28 nov 2016 16:19 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33390 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: chiptunen
JW-C5 schreef: Bij mijn weten werd bij het tunen door Bullpower van Menno's PH3 HDi 136 de brandstofdruk niet opgevoerd.
Klopt ! En desbetreffende C5 is inmiddels alweer 100k probleemloos verder ( met hete chip welteverstaan )
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
28 nov 2016 17:01 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10663
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: chiptunen
willy4 schreef: klopt , ook met de banden en de wielen mag je hier niet doen wat je wilt. normaal ben je 4 jaar van keuring vrij , maar als je een trekhaak binnen die 4 jaar plaatst , ben je ver plicht om naar de keuring gaan Ja hangt er vanaf, laat je de trekhaak keuren tot max 750 kg is de keuring eenmalig en dan weer na 4 jaar als de auto gekeurd moet. Laat je hem keuren voor >750 kg, moet je elk jaar gaan.
|
28 nov 2016 20:39 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: chiptunen
Eén van de sensoren die altijd gemanipuleerd wordt bij tuning met een box is de commonrail druksensor. De meest eenvoudige boxen doen zelfs alleen die sensor. Ingewikkelder boxen pakken ook bv de turbodruksensor mee.
Nu is chiptuning wat anders als een box, maar door de druk verder te laten oplopen kun je meer inspuiten en dat is nodig om het vermogen op te voeren. Alternatief is langer inspuiten, maar daar zitten natuurlijk ook grenzen aan (te laat ingespoten brandstof doet niets).
Dus het kan wel degelijk van invloed zijn op de brandstofpomp...
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
28 nov 2016 22:26 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: chiptunen
Om daar echt iets inhoudelijks over te kunnen zeggen moet je thuis zijn in de tuningwereld. Dat ben ik niet. Wel heb ik eens in de keuken mogen kijken bij een vrachtwagentuner. Daar hebben ze me laten zien wat en hoe ze het doen. Wat ik heb gezien was inspuittijd verlengen bij gelijkblijvende druk. Eigenlijk de basis waarop ieder inspuitsysteem werkt. Een hogere druk is slechts voor betere verneveling en daardoor betere verbranding, uitstoot en rendement.
De druk hoeft niet verhoogd te worden om voldoende brandstof te kunnen inspuiten. Denk maar aan de oude motoren met VE en VP pomp die met drukken van 150 bar werken. Gaat prima ook bij hoger vermogen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 nov 2016 00:24 |
|
|
morjos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 jul 2009 07:15 Berichten: 511 Woonplaats: neerpelt
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Naar boven
|
Re: chiptunen
Bedankt beste mensen voor de vele reacties. Deze hebben mij geholpen mijn besluit te vormen : ik ga het laten zoals de wagen uit de fabriek gerold is. In feite komt het er weer op neer wat in de 80'er jaren de maat van mijn vader (de stichter van BMW Belien in Neerpelt) me ooit zegde over het aanpassen van de ophanging en brede banden steken : zoals de ingenieurs je wagen hebben ontworpen is hij getest tot het uiterste en zo is hij het beste...wil je zelf gaan verbeteren ga je in feite verslechteren..... Als ik dan lees wat er allemaal stuk kan gaan met chippen en daar dan nog 500€ voor moet neertellen laat ik mijn geliefde Dame beter origineel. En als leek zoals ik heb je ook nog geen benul van wat er allemaal gebeurt bij dat chippen. Het forum heeft voor mij weer maar eens zijn nut bewezen..
|
29 nov 2016 01:04 |
|
|
Deschruut
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 jan 2016 22:22 Berichten: 19
Auto: tourer 2.2 hdi 204
Opties: exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 82000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: chiptunen
Mijn vroegere Citroën's zijn bij cth in Neerpelt "behandeld". Nooit geen problemen mee gehad,ze liepen veel beter en waren ook nog eens zuiniger bij dezelfde rijstijl Voor mijn huidige wagen heb ik voor een 2.2 hdi 204 gekozen dan was ik meteen ook van het chippen af.
|
06 dec 2016 23:20 |
|
|
|