Stationair niet meer op lpg willen lopen.
Auteur |
Bericht |
Dumnoz
C5club Bikkel
Geregistreerd: 16 feb 2015 19:20 Berichten: 435 Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Stationair niet meer op lpg willen lopen.
Deze man heb ik bij mijn Xantia gehad, inderdaad een super kerel goed werk en niet duur.
|
20 sep 2016 17:36 |
|
|
Dumnoz
C5club Bikkel
Geregistreerd: 16 feb 2015 19:20 Berichten: 435 Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Stationair niet meer op lpg willen lopen.
Waar zit de nokkenaspositiesensor? Maar zou hij dan op benzine ook problemen moeten geven toch?
|
20 sep 2016 17:38 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Stationair niet meer op lpg willen lopen.
Op zich wel, je hebt gewoon een vreemd probleem. Op alle internetfora komt deze storing uit bij de pompdruk van de LPG-installatie. Je houdt 2 dingen over om te proberen. Injector en nokkenaspositiesensor.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
20 sep 2016 18:32 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Stationair niet meer op lpg willen lopen.
Heeft MartijnC5 de adaptatiewaarden van het injectiegedeelte gewist?
Soms blijft een wazige storing prominent aanwezig door een omgevallen bitje. Met de Lexia kun je de ingeleerde waarden van de injectie wissen. Dit kan een oplossing zijn. Simpel om te proberen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
21 sep 2016 08:32 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Stationair niet meer op lpg willen lopen.
De nokkenaspositiesensor zit tegen de zijkant van de cilinderkop aan de inlaatkant gemonteerd. Het is nummer 11 op de afbeelding. Bijlage: nokkenaspositiesensor.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
21 sep 2016 11:18 |
|
|
MartijnC5
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 06 mei 2015 19:20 Berichten: 238
Auto: C5 2.0i16V Comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 93.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Stationair niet meer op lpg willen lopen.
Heb ik niet gewist. Maar heeft dat zin als ie het op benzine gewoon goed doet? Geen storingen, netjes stationair lopen. Het gaat pas mis enkele seconden na het overgaan op LPG.
|
21 sep 2016 18:38 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Stationair niet meer op lpg willen lopen.
De LPG-installatie werkt sequentieel aan de inspuiting van de BSI. De LPG computer is niet in staat om storingen in de BSI te schrijven. Er gaat dus iets mis waardoor de storing wordt opgeslagen.
Ik zou alles gewoon even opschonen om zeker te zijn dat je met een schone lei begint. Dus alle storingen wissen en de adaptieve waarden van de brandstofinspuiting wissen. Je weet het niet.......
Daarnaast is de grootste trigger in dit verhaal de vervroeging die uit de pas loopt. Op benzine stationair bij 672rpm wordt op een vervroeging van 2° ontstoken; Op LPG stationair bij 666rpm wordt op een vervroeging van 14,3° ontstoken;
Dat verschil is erg groot. Het lijkt erop dat of de BSI of de LPG-ECU een rekenfout maakt. Voor de berekening van de ontstekingsvervroeging moet de nokkenaspositiesensor juiste waarden doorgeven. Hier moet dus op worden doorgeborduurd.
MartijnC5; jij hebt in jouw motor dezelfde nokkenaspositiesensor als Dumnoz. Als jullie die nu eens even omwisselen om deze uit te kunnen sluiten of aan te wijzen als de schuldige. Stapje voor stapje moeten we het kunnen vinden.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
21 sep 2016 20:38 |
|
|
Dumnoz
C5club Bikkel
Geregistreerd: 16 feb 2015 19:20 Berichten: 435 Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Stationair niet meer op lpg willen lopen.
Dat is een mogelijkheid natuurlijk om iets uit te sluiten.
Is dat iets Martijn?
|
21 sep 2016 20:56 |
|
|
MartijnC5
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 06 mei 2015 19:20 Berichten: 238
Auto: C5 2.0i16V Comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 93.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Stationair niet meer op lpg willen lopen.
Als we een beetje makkelijk bij die sensor dinges kunnen komen ja. Op zich geen probleem, als ie maar niet stuk gaat Moeten we ff regelen wanneer dat kan. Dit weekend niet helaas, zou dan pas 01-10 worden. Sneller zou je b.v. bij Franse auto een tweedehands kunnen proberen.
|
22 sep 2016 20:36 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Stationair niet meer op lpg willen lopen.
De sensor zal niet stuk gaan. Het is een statische opnemer en zit met 1 boutje vast.
Bij de EW10J4 motor, met zilverkleurig deksel, zit hij op het achterste kleppendeksel, rechts aan de kant van de EGR-klep.
Bij de EW10A motor, met zwarte kap, zit hij aan de zijkant van de kop boven het thermostaathuis aan de inlaatzijde van de motor.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
22 sep 2016 20:44 |
|
|
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Stationair niet meer op lpg willen lopen.
Nou, de plaatjes van Lexia beantwoorde wel mijn vraag over de koelwater. Die is goed. Had jij al de verdamper afgetapt? Als die in jaren niet geleegd is, dan kan het verlaagde gasdruk met zich meebrengen... Al verwacht ik in die hoek juist meer problemen op hoge toeren. Het is immers als een verstopte brandstoffilter
|
23 sep 2016 06:58 |
|
|
Dumnoz
C5club Bikkel
Geregistreerd: 16 feb 2015 19:20 Berichten: 435 Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Stationair niet meer op lpg willen lopen.
Vandaag een andere nokkenaspositiesensor geplaatst. in eerste instantie lijkt het goed te gaan maar als je dan een stukje gereden hebt komt het toch terug. Het is dus echt in lage toeren dat hij moeilijk doet, als ik rond de 1500 toeren rij in de 4 dan draait hij ook niet rustig. Eigenlijk gaat het pas over boven de 2000 toeren.
|
25 sep 2016 12:04 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Stationair niet meer op lpg willen lopen.
niet ,maar uitlezen met de lexia
|
25 sep 2016 12:25 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Stationair niet meer op lpg willen lopen.
Bij dit motorgedrag komen we in een toerengebied terecht waarbij de motor zeer afhankelijk rijdt van alle sensoren. MAP, inlaatluchttemperatuur, gaskleppotentiometer en de lambdasondes.
Bij mijn eigen EW10A had ik een tijdje terug ook dit probleem en heb toen nieuwe lambda's besteld. Na uitwisselen van de voorste merkte ik nog geen verschil, toen ik de achterste wilde vervangen had ik direct de lambda compleet met schroefdraadbus in de hand. Die zat nog maar op 1 plekje aan de uitlaat vast. Ik moest toen de hele uitlaat eronder vandaan halen om die schroefdraadbus weer aan de uitlaat te lassen. Maar naderhand was het probleem verdwenen. Hier trok dus valse lucht langs de achterste lambda, waardoor teveel zuurstof werd gemeten en de motor dus meer brandstof ging inspuiten met vervelend lopen en een hoog verbruik tot gevolg.
Wat ik hiermee wil zeggen? In de lagere toerengebieden heeft de motor nog relatief veel tijd om te reageren op teveel lucht/te weinig brandstof/wijziging in vervroeging etc. Naarmate de motor harder draait, zijn die invloeden er ook nog wel, maar merk je er minder van omdat de massatraagheid een hoop verdoezelt en de motor toch wel blijft draaien.
Opnieuw zal er gecontroleerd moeten worden of alles op benzine draait zoals het moet. Dus opnieuw de Lexia aansluiten en zeer secuur stap voor stap naar de sensoren kijken. Daarna weer naar de LPG-installatie kijken.
Probeer eerst de ADAPTIEVE waarden van de injectie te resetten, dat kan een hoop verschil maken!
Verder:
- brandstofdruk, - benzine-injectoren ook elektrisch, (nr 4 verplaatsen naar andere positie) - van de LPG-installatie de drukken controleren evt. sludge aftappen)
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
25 sep 2016 13:13 |
|
|
Dumnoz
C5club Bikkel
Geregistreerd: 16 feb 2015 19:20 Berichten: 435 Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Stationair niet meer op lpg willen lopen.
Jammer dat ik zelf geen lexia heb, dus afhankelijk ben van Martijn. Die overigens zeer behulpzaam is.
|
25 sep 2016 13:51 |
|
|
|