Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Elektronische bekrachtiger ventilator.

Alleen kan ik vooralsnog niet terug vinden of dit een losse unit is en waar die dan zou zitten, of dat het een onderdeel van de BSM is, aangezien deze los vermeld staat in het schema.

_________________
Zeg maar André


27 jun 2016 16:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Ah duidelijk ik snap wat er gebeurt:

De sensorspanning ligt normaal tussen 0,5 en 4,5 V ongeveer. Daaronder (<0,5) en daarboven (4,5) is er foutdetectie en herkent hij sluiting en onderbreking.
Het is een NTC
1. dus 145 graden is een sensorspanning van minder dan 0,5 Volt, dat ziet hij als sluiting in de sensor, en dat is de reden om de fan volop aan te sturen. Er zal ook een storingscode sensorspanning signaalfout, of massasluiting op worden geslagen denk ik.
Het dus een noodloopsituatie wanneer de fan aan gaat bij 145 graden. :idea:

2. Bij losnemen wordt de weerstand oneindig hoog, dus de sensorspanning gelijk aan de aangeboden 5Volt en daarmee herkent hij onderbreking en de uitgelezen waarde wordt dus max laag (het is een NTC) dat is meestal rond -43 graden.

Met andere woorden:
De variabele regeling van de koelfan werkt niet. Bij een storing wordt hij wel maximaal aangestuurd. Het sensorcircuit is dus in orde.

Je kunt de aansturing van de fan meten om te kijken of hij wel naar een hogere snelheid wordt gestuurd. Dan weet je of het probleem zit aan de aanstuurkant of aan de uitvoerkant (fanmodule zit in de koelfan zelf). Meten is weten ook in dit geval lijkt mij.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


27 jun 2016 16:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Dank je wel BJG, enig idee waar de module zich bevindt?
De fan heb ik al wel gevonden :lol:

_________________
Zeg maar André


27 jun 2016 16:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Op/in de fan ;)

In de schema's die ik je gestuurd heb is de positie van 1513 terug te vinden.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 jun 2016 17:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Dan zou die regelunit dus in de Fan zelf zitten.......

_________________
Zeg maar André


27 jun 2016 17:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
ja , dat heb je nog bij sommige motoren


27 jun 2016 18:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Bij de stekkeraansluiting zit ook nog een relais:

Bijlage:
C5 EW10A Fan met relais.jpg


Is dat in orde?

De daar genoemde Fan 1253 N5 is er eentje met geïntegreerde elektronische aansturing, dat is bij andere motoren terug te vinden in de beschrijving.

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 jun 2016 18:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Iceman schreef:
Met de test wordt de fan op getoerd naar 100% en aan het einde van de test komt de melding "geen storing vast gesteld"

Greetz Iceman :smt197


Als ik dat lees maak er uit op dat de test alle stadia doorlopen heeft, t/m die 100%.
Is dat correct?

Als dat zo is, kan er toch niks mis zijn met de "module" van de fan?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 jun 2016 19:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Ik heb vanavond een vergelijkend waren onderzoek uitgevoerd. Rjay (mijn zwager) rijdt een identieke C5 en heb deze aan de lexia gekoppeld.
Wat schetst mijn verbazing: de koelvin wordt pas aangestuurd boven de 110 graden (zit wel een lees vertraging in de lexia software)
Bijlage:
image.jpeg

Bijlage:
image.jpeg

Bijlage:
image.jpeg


De 43 graden is aangezogen lucht.

Hier bij is de naald van de koelvloeistof temperatuur niet of nauwelijks boven de stand 9u gekomen.

Dus lijkt het bij mijn snelkookpan het toch te kloppen.
Al vind ik de temperaturen wel erg hoog.

Greetz Iceman :smt197


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


27 jun 2016 22:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Klopt, de bedrijfstemperatuur van de 2l in de ph2 ligt rond de 105 graden.
Een andere thermostaat kan er ook in voor een wat lagere temperatuur (bijvoorbeedl als je op LPG rijdt).
Toch moet de koelfan wel worden aangestuurd ook bij jouw auto rond de 110 graden.
Dat gebeurt blijkbaar niet (behalve bij noodloop) dus is er wel iets aan de hand.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


27 jun 2016 22:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Nog wat gespeeld met de ICEmobiel........

Ik heb een nieuwe sensor gebruikt en die in een blikje met olie gehangen.
Draden verlengd vanaf de motor en met een brandertje langzaam verhit.
En wat schetst mijn verbazing.........bij 110 graden wordt de fan naar 100% gestuurd.
Beetje spelen, en hij schakelt ook weer uit. Zie grafiek 1

Toch nog maar eens testen met de andere sensor........
En uiteraard doet die het nu ook, zie grafiek 2.........

Heeft de afkoel periode iets losgemaakt bij deze auto?
Of heeft de nieuwe sensor iets wakkergemaakt?
Zondag was er onder de 145 graden geen leven in de fan te trappen :smt017


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Zeg maar André


28 jun 2016 12:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Begrijp ik hieruit dat het een "aan-uit" is, met alleen op 100% draaien als die 110 graden bereikt wordt?

Volgens het eerder geciteerde en aan jullie opgestuurde document D4EA7PP0 Werkingsprincipe : Koelsysteem, waarbij gerefereerd wordt aan "koeling geregeld door een elektronische regelaar" zou dat een geleidelijke inschakeling moeten zijn:
Citaat:
-- Als de temperatuur 97°C wordt, zal de motormanagementcomputer de lage snelheid van de beide koelventilatoren inschakelen
-- Tussen 97°C en 105°C stuurt de motormanagementcomputer de regelaar geleidelijk aan
-- Als de temperatuur 105°C wordt, zal de motormanagementcomputer de hoge snelheid van de koelventilatoren inschakelen.


Dat hier over ventilatoren gesproken wordt hebben we al eerder besproken. Dat heeft er mee te maken dat sommige motoren daarmee uitgerust zijn.

Als er nu alleen sprake is van 100% bij 110 graden, klopt er toch iets niet.

Dáár refereerde ook m'n eerdere posting aan:

JW-C5 schreef:
Iceman schreef:
Met de test wordt de fan op getoerd naar 100% en aan het einde van de test komt de melding "geen storing vast gesteld"

Greetz Iceman :smt197


Als ik dat lees maak er uit op dat de test alle stadia doorlopen heeft, t/m die 100%.
Is dat correct?


En dus een herhaling van die vraag: heeft hij toen alle stadia doorlopen, of is dat "optoeren naar 100%" alleen maar die laatste fase?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


28 jun 2016 12:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
JW,

Ik weet niet welke stadia hij zou moeten doorlopen, weet alleen dat hij rustig op wordt geregeld tot 100% en dan is dat het einde van de test.

Het zelfde beeld als André vandaag heeft gezien heb ik gisteren ook gezien bij de C5 van Rjay, pas boven de 110 graden komt er sturing naar de koelvin. Het relais wordt niet aangesproken, wat daar de criteria voor zijn weet ik niet.

Het document D4EA7PP0, is dat specifiek voor een PH2? Zoals BJG aan geeft werkt de PH2 op hogere temperaturen (>105C) en die werk temperaturen zie ik niet terug tijdens de tests.

Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


28 jun 2016 13:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Dan is er nog iets vreemds: het relais 6555 VL waar het hier om draait, wordt ook voor andere toepassingen gebruikt. In de Citroën Saxo wordt het gebruikt voor sturing in het elektrische circuit van de servobesturing.

Ik vraag me dan ook af: "Zit er wel een regeling in dit relais?".

Ik zou denken van niet en dat die regeling via de BSM geregeld wordt via een computer in het CAN netwerk. Zou daar dan iets mis kunnen zijn?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


28 jun 2016 15:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
kijk de stekkers is na op het MM en de BSM


28 jun 2016 15:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.