Update over de kachelmotor van mijn C5 uit 2010.
Bij de Citroen garage tellen ze 1,3 uur voor een kachelmotor te vervangen.
Het electronische gaspedaal én de stuurstang zouden er hiervoor uit moeten, omdat de motor te groot is om er langs af te kunnen...
Ik ben zelf aan de slag gegaan en was na 25 minuten alweer klaar. Nieuwe motor gemonteerd en alles terug op zijn plek gezet.
Ik geef hieronder een verslagje van de volgorde van werken, zodat iedereen hier profijt van heeft.
Check altijd eerst de werking van je kachelmodule voordat je de motor vervangt!
Aan je rechterzijde langs het gaspedaal zit een kunststof kapje dat het verwarmingssysteem zichtbaar maakt. Verwijder deze door 1 torx schroefje los te draaien.
Het gaspedaal heeft een voetplaatje tegen het schutbord met 3 moertjes van 6 mm ( dop 10 mm). 2 onder en 1 boven. Verwijder deze.
Let daarbij op dat de moertjes niet meedraaien, want de ingenieurs van Citroen lagen hierbij te slapen toen ze dit hebben ontworpen. Het boutje kan namelijk naar achter worden geduwd, waardoor het zeskant kopje uit het houdertje wordt geduwd en jij je letterlijk een slag in de rondte blijft draaien. Met een tangetje kan je het boutje weer naar je toe trekken zodat de zeskant kop van achteren weer wordt geblokkeerd. Het onderste rechtse boutje kun je met je vinger aan de achterkant terug duwen, mocht deze zijn terug geschoten.
Haal het gaspedaal van de houder af en leg deze plat tegen de middenconsole aan, zodat deze zover mogelijk uit de buurt ligt om je motor er zometeen langs af te laten gaan.
Boven het gaspedaal zie je een blauw/groen/zwarte temperatuursensor. Draai deze een slag en haal hem uit zijn houdertje. Duw deze aan de zijkant ergens weg, maar laat de stekker gewoon zitten.
In het midden, boven bij het dashboard zie je de ronde kachelmotor zitten. Rechts daarvan zit de stekker, met een belachelijk ontworpen sluitsysteem. Aan de zijkanten dien je de pinnetjes in te drukken, maar dit gaat niet lukken zoals de bedoeling is. Met wat trek en schommelwerk kun je hem loskrijgen. Ben niet bang dat je hem kapot trekt, want het is een simpele Plus Min stekker, rood/zwart. Je kan later altijd twee AMP schuifpennetjes maken als je jezelf niet hebt kunnen inhouden met dit debiele systeem.
Nu kan je met je hand de motor vastpakken en hem een kwartslag draaien, waarna de hele motor loskomt. Dit vergt wat kracht. Sterke jongens die Fransosen schijnbaar.
Kijk nu goed of alle draden die de weg blokkeren goed aan de kant liggen en gebruik desnoods ty raps hiervoor. Die draden zijn het enigste dat in de weg zit en dit dien je serieus te nemen. Mark my words..
Je kunt nu de motor door de weg die jij vrij hebt gemaakt naar beneden voeren. Draai en trek hierbij, zodat jezelf de manier bepaalt met de minste weerstand. Vloek hierbij wat je wil
, want dat gaat niet zonder, haha
Op de nieuwe motor zit een langer kunststof uitsteeksel. Knip deze af, want hij heeft geen functie en zit in de weg om te monteren.
Duw je nieuwe motor omhoog en op zijn plaats. Het draaiend gedeelte moet eerst naar boven.
Dit vergt wat meer gevloek en getier, maar het is goed mogelijk. Bij mij duurde het 3 minuten van pure haat en frustratie tegen Jean Louie met zijn kaasplankje
, maar beter dan de stuurstang er helemaal uithalen, wat volgens mij geen enkele verbetering geeft.
Duw de motor terug in zijn huis door vooraf al te hebben gekeken bij de oude motor hoe de positie was en welke richting je draaide om hem eruit te krijgen.
Het lange uitsteeksel is zowat de bovenzijde.
Draai de motor een kwartslag vast. Monteer de stekker er zorg dat er deze diep wordt ingedrukt, want als hij losschiet dan kun je weer op je kop terug onder het dashboard.
Monteer alles terug en vergeet de sensor niet. Klop jezelf nu op de schouder en drink een biertje.
Tip: Als je oude motor eruit is, duw de stekker even op de nieuwe, start je auto en zet je aanjager aan. Kijk goed uit voor je vingers, en de kracht van de motor, want deze draait gevaarlijk snel rond binnen 1 seconde. Hou de motor met een hand stevig vast en zorg dat het draaiend gedeelte nergens tegen aan loopt, want dan slaat hij meteen kapot.
Werkt je motor, dan kun je hem inbouwen. Werkt hij niet, dan is je regelmodule kapot waarschijnlijk of je 40 ampere zekering. Vervang deze dan eerst, want je oude motor kan dan ook nog werken.
Deze module kun je binnen 3 minuten vervangen en kost 95 euro incl btw bij de Mercedes dealer. Neem je oude mee en vraag om de kachelmodule van de Sprinter. Deze is zelfs beter dan die van Citroen en kost 18,75 euro minder en het is qua werking precies dezelfde, maar gaat stukken minder snel kapot.
Vervang altijd je pollenfilter en koop enkel de filter met de harde box, die ook geurtjes stopt. De zachte filters gaan dubbel of scheef zitten en zo komt er troep in je nieuwe motor en loopt dus weer kapot.
Koop nooit een spuitflesje om je pollenfilter of kachelsysteem te reinigen!
Deze troep hecht zicht onmiddellijk aan de tentakels van je kachelmodule en verbrand deze. Tevens plakt deze rommel aan alle draaiende delen van je kachelsysteem, zodat het vast kan komen zitten of gaat piepen en kraken.
De kachelmodule van de C5 type 3, zit ook daar bij je voeten rechts en is te herkennen aan de groene dwarse stekker. Pak de module vast en draai hem een kwartslag. Je kunt nu de module uit het kachelhuis halen en vervangen. De pollenfilter zit er rechts naast, achter het langwerpige kunststof kapje met het ook zo domme systeem. Let bij het vervangen van de filter dat je de nieuwe er zo recht en goed mogelijk terug in monteert, want anders gaat hij scheef of dubbel zitten en dan wordt er nog troep naar binnen gezogen. Gebruik daarom beter de harde variant boxfilter. Die is 8 euro duurder, maar wel beter. Vervang je pollenfilter ieder jaar, anders kun je weer opnieuw aan de slag, want het blijft een zeer slecht werkend systeem van Citroen. Kijk of er bladeren zitten bij je inlaatroosters als je de motorkap open doet en verwijder deze.
Succes en ik hoop dat je een goede rug hebt en heel veel licht, want het hele goedje is ontzettend dom ontworpen en ingebouwd door Citroen, zonder aan de monteurs te denken die hun problemen op moeten lossen. Welkom in de wereld op zijn kop.