Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 comfort uit banden ipv bollen 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 21 apr 2012 09:18
Berichten: 61
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht comfort uit banden ipv bollen
Hallo c-vijvers,
Ik heb me gisteravond door de discussies over (comfort) bollen geworsteld. Conclusie: ieder z'n voorkeur. Volgens mij kun je ook een belangrijk deel van je comfort uit je banden halen, door er een hogere band op te leggen. Bij mijn xm helpt dat in ieder geval wel. Ik heb een gewone 2.0 liter xm. Daar heb ik nu 205/65R15 op liggen. De band die ze bv ook op de 6-cil. voorschrijven. Dit geeft meer comfort, zeker op de korte oneffenheden waar de bollen sowieso moeite mee hebben.
Mijn C5 uit 2006, 2.0-16v excl. krijgt 215/55R16 voorgeschreven. Als je van die 55 nou 60 of 65 maakt, heb je ook geen comfortbollen meer nodig. Bovendien vindt ik dat ook mooier staan. Die platte banden passen toch meer bij een verlaagde bmw of zoiets.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Vriendelijke groet, Manus


28 nov 2015 12:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 19:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: comfort uit banden ipv bollen
Natuurlijk is het zo, dat de banden een belangrijk deel van het comfort zijn.
Maar, het verschil 'gewone' en comfortbollen kun je niet evenaren door je bandenkeuze. Het is nl echt een andere veerkarakteristiek.

Daarnaast zou ik wegens het weggedrag geen 60 of 65 wanghoogte adviseren.
Het bandenmerk maakt ook uit trouwens. Michelins hebben een relatief flexibele wang, waardoor deze comfortabeler zijn dan bijvoorbeeld Pirelli's, die vrij stijf zijn.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


28 nov 2015 12:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: comfort uit banden ipv bollen
Met je eens, de rij eigenschappen en de stuurprecisie zullen er door verslechteren.

Daar komt nog bij dat de afrolomvang van de banden groter wordt, al helemaal bij die 65'ers.
Dat betekent een snelheidsmeter afwijking, met het toenemende risico op boetes :shock:

En of die banden nog passen in de wielkuip, onder alle omstandigheden, dat valt te betwijfelen.
Ik herinner me dat bij de Xantia, met hetzelfde type wielophanging als de C5, een één maat grotere band al aanliep in de achterkuip.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 nov 2015 00:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: comfort uit banden ipv bollen
Wat met een hydropneumaat nogal tegenstrijdig lijkt: zet de banden zo hard als ze mogen. De vering werkt dan gewoon beter en voelt een stuk comfortabeler aan.


29 nov 2015 10:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: comfort uit banden ipv bollen
Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Inderdaad kun je het 'comfort' verhogen door hogere banden.
dat heeft wat nadelen, zoals reeds door JW genoemd.
Neem je dat voor lief, of vind je dat rijgedrag juist prettig, dan is dat jouw keuze.

Dat geldt ook voor comfort-bollen. Ook die hebben invloed op het rijgedrag. Of je dat goed of slecht vind zal grotendeels aan je persoonlijke smaak liggen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


29 nov 2015 12:24
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 21 apr 2012 09:18
Berichten: 61
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: comfort uit banden ipv bollen
Bedankt voor de reacties;
Ik denk dat het weggedrag binnen de perken blijft. Bovendien, dit soort banden zit ook onder zwaardere suv's. Ik denk dat hogere banden juist op korte oneffenheden de citroënvering kan "helpen". Of ze in de wielkast passen, is inderdaad de vraag, al vind ik dat er nu wel een groot gat gaapt boven de wielen. Ik begrijp dat er, vooralsnog, geen ervaringsdeskundigen zijn.

Groet, Manus


29 nov 2015 13:57
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: comfort uit banden ipv bollen
Niemand wil met zo'n afwijking op de teller rondrijden gok ik , ....
Mijn keuze zou het iig niet zijn

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


29 nov 2015 14:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: comfort uit banden ipv bollen
Lees mijn eerdere post. Het helpt zeker de vering niet en het comfort zal er vermoedelijk alleen maar door afnemen.
Misschien ben je beter af met een spoelactie en nieuwe bollen.
Te zachte banden of banden die teveel opvangen werken juist averechts omdat het veersysteem dan niet in actie komt.


29 nov 2015 15:01
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 24 jan 2011 13:18
Berichten: 288
Auto: C5 break exclusive
Opties: bijna alles dus.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 196511
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: comfort uit banden ipv bollen
Zachte en/of hogere banden zullen best wel iets invloed hebben op het comfort van de auto, maar kunnen echt niet het veersysteem van de auto vervangen. Kijk maar eens hoever de veerweg is van de auto, ik vermoed dat het meer is dan de wanghoogte van de band.
Ik heb een tijdje met een 16inch gereden onder de auto, maar daar merkte ik geen verschil mee ipv. de standaard 15 inch.


29 nov 2015 15:26
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: comfort uit banden ipv bollen
manus schreef:
Ik begrijp dat er, vooralsnog, geen ervaringsdeskundigen zijn.

Onder mijn Xantia (01-'99 berline) liggen 195/65 R15. Standaard is 185/65 R14 als ik me niet vergis(kan ook R15 zijn..). Ik heb die er zelf niet op gelegd, ze zaten er onder toen ik 'm kocht. Ik heb ruime ervaring met het standaard veergedrag van de Xantia en ik ben van mening dat de 195 banden dit veergedrag geen recht doen voor zover dat aan de grotere breedte van de band kan liggen. Maar ik meen te merken dat de wegligging niet van het bekende niveau is, hoewel dat na mijn C5 ervaring niet meer met zekerheid te beweren is. Het gevoel is een beetje vergelijkbaar met het verschil tussen met een racefiets door een bocht gaan en met een mountainbike, waarbij de mountainbike het Xantia met bredere banden vertegenwoordigd.

Voldoende wind in de bandjes is inderdaad wel een vereiste voor optimale HP werking, dat merk je meteen!

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


29 nov 2015 16:35
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: comfort uit banden ipv bollen
185-65 15 ligt daar standaard onder ...
En de dikke motoren 205'jes

14 inch is standaard nooit op een t2 geleverd

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


29 nov 2015 20:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: comfort uit banden ipv bollen
Ik ben zeker wel ervaringsdeskundige. Ik ben met m'n ph1 break van 15" naar 16" gegaan en dat reed in alle opzichten een stuk beter. Andersom dus.


29 nov 2015 20:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: comfort uit banden ipv bollen
Dat heeft alles te maken met de grotere ET van de 16" tov van die van de 15".
Daardoor verandert de schuurstraal, en daarmee ontstaan er heel andere reactiekrachten op de voorwielen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 nov 2015 22:53
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 21 apr 2012 09:18
Berichten: 61
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: comfort uit banden ipv bollen
c5jan, als hardere banden meer comfort geven, zou ik toch eens bij een koetsenbouwer kijken of er niet een paar houten wielen te krijgen zijn. Dat moet dan wel het summum van comfort zijn...De hp-vering zal dan meer z'n best doen, maar per saldo???
Kortom, hier kan ik me niet helemaal in vinden.
Groet, Manus


29 nov 2015 23:26
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 19:04
Berichten: 8048
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: comfort uit banden ipv bollen
Dat zei hij niet!

c5jan schreef:
Wat met een hydropneumaat nogal tegenstrijdig lijkt: zet de banden zo hard als ze mogen. De vering werkt dan gewoon beter en voelt een stuk comfortabeler aan.



Hij zegt niet dat hardere banden meer comfort geven. De veerbollen verzorgen dat. Die dempen! Banden niet.

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


29 nov 2015 23:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.