stelmotortje luchtklep vervangen.
Auteur |
Bericht |
dsuper5678
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 24 jun 2013 18:26 Berichten: 192 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
stelmotortje luchtklep vervangen.
Lucht klepmotor vervangen C5 serie 1. Dit is een lastig klusje omdat je er eigenlijk niet bij kan. Deze klep regelt de temperatuur aan de bestuurderskant. Citroën heeft daar in al zijn wijsheid een motortje in gezet met een veel te korte as en die vreet het binnenwerk van de klep weg. Ik heb bedacht dat je met een stanleymes de afdekplaat die onderdeel uitmaakt van een groter geheel gedeeltelijk los kan snijden, dit gaat heel gemakkelijk omdat het kunststof redelijk zacht is. Alleen aan de onderzijde is het een beetje lastig om het los te snijden en de plaat zit dan nog met een soort van lipje achter de middenconsole geklemt, dat is met een grote platte schroevendraaier wel los te wippen. Deze plaat laat zich dan redelijk gemakkelijk wegbuigen en dan kan je gemakkelijk bij het motortje. Nu nog een motortje met een langere as plaatsen en dan zou hij het weer moeten doen. Wellicht moet ik de afdekplaat gedeeltelijk vast lijmen, maar dat komt helemaal goed.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Dspecial 1971 C5 2.0HDIF break automaat 2006 C3 1.4 automaat 2003
|
07 jun 2015 12:40 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: stelmotortje luchtklep vervangen.
Een soortgelijke "slopersoplossing" pastten we toe bij het vervangen van de kachelradiateur in een CX. Dan sneed je in het kachelhuis een opening om de radiateur naar buiten te halen. Later lijmde je dit dan met ductape weer dicht. Op die manier hoefde je niet het gehele dashboard uit te bouwen. Prima werkbaar, maar ik houd niet van dit soort oplossingen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
07 jun 2015 12:56 |
|
|
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4077 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: stelmotortje luchtklep vervangen.
Ben ik met je eens Gwtje ik ben liever een dag bezig met in en uitbouwen van het daschboard dan er gaten in te zagen het resultaat is nettter vindt ik
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
07 jun 2015 13:12 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: stelmotortje luchtklep vervangen.
...er was ook de "MikFigaro/Herman methode". Daarbij werd er aan de linkerkant een gat gezaagd in de afdekking....... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 jun 2015 13:23 |
|
|
dsuper5678
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 24 jun 2013 18:26 Berichten: 192 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: stelmotortje luchtklep vervangen.
Ik weet 100% zeker dat je er straks helemaal niets meer van ziet en ik spaar mij het werk uit van het compleet demonteren van een dashboard! Nu alles bij elkaar 30 minuten werk! Om dit nu een "slopersoplossing'' te noemen vind ik sterk overdreven! Ik vind dit dus een meer dan prima oplossing.
groet, Tom
_________________ Dspecial 1971 C5 2.0HDIF break automaat 2006 C3 1.4 automaat 2003
|
07 jun 2015 15:34 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: stelmotortje luchtklep vervangen.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden..... Voor alle is wat te zeggen. Ik heb zelf al twee keer deze reparatie gedaan zonder iets te "modificeren", het koste me alleen wat pleisters, maar ook dat is een keuze Het meeste last had ik altijd van de warme radiateur leidingen..... Ik vind het wel top dat je ook deze oplossing deelt Ieder moet voor zich maar uitmaken waar ze zich het best bij voelen.
_________________ Zeg maar André
|
07 jun 2015 16:22 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33390 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
stelmotortje luchtklep vervangen.
Waarom kan een garage dit wel zonder de boel te slopen ?? Ik weet dat je namelijk met een uurtje weer met werkend motortje buiten staat als je het laat doen, niets slopen snijden of wat dan ook ....
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
07 jun 2015 16:45 |
|
|
dsuper5678
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 24 jun 2013 18:26 Berichten: 192 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: stelmotortje luchtklep vervangen.
Alleen als het echt helemaal niet anders kan breng ik mijn auto naar de garage. Zo houd ik erg veel geld in mijn eigen zak!
_________________ Dspecial 1971 C5 2.0HDIF break automaat 2006 C3 1.4 automaat 2003
|
07 jun 2015 16:50 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: stelmotortje luchtklep vervangen.
@ dsuper5678: Gelijk heb je en het is je eigen C5.
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
07 jun 2015 18:56 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: stelmotortje luchtklep vervangen.
dsuper5678 schreef: Alleen als het echt helemaal niet anders kan breng ik mijn auto naar de garage. Zo houd ik erg veel geld in mijn eigen zak! En daarmee kun je die DSpecial van je aan het rijden houden.....
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
08 jun 2015 00:32 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: stelmotortje luchtklep vervangen.
Ook als je een reparatie uitvoert zoals het hoort kun je geld in de zak houden en besteden aan een DSpécial.........zo moeilijk is het nu ook weer niet.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
08 jun 2015 07:26 |
|
|
Paljas
V.I.P.
Geregistreerd: 12 mei 2007 09:59 Berichten: 603 Woonplaats: Rosmalen
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Naar boven
|
Re: stelmotortje luchtklep vervangen.
Het is mij ook gelukt zonder hak en breekwerk. Een flexibele schroevendraaier, geduld en tijd heb je nodig. Maar deze oplossing vind ik niet zo verkeerd.
_________________ C5 Break 2.0i exclusive 2002
|
08 jun 2015 09:07 |
|
|
dsuper5678
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 24 jun 2013 18:26 Berichten: 192 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: stelmotortje luchtklep vervangen.
Tja, ik zoek bij het sleutelen altijd de weg van de minste weerstand met het beste resultaat en de laagst mogelijke kosten en dat is nu goed gelukt ! Maar idd, iedereen moet helemaal voor zich zelf bepalen hoe je het doet dat is ook zo leuk op dit forum!
groet, Tom
_________________ Dspecial 1971 C5 2.0HDIF break automaat 2006 C3 1.4 automaat 2003
|
08 jun 2015 11:24 |
|
|
dsuper5678
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 24 jun 2013 18:26 Berichten: 192 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: stelmotortje luchtklep vervangen.
Zo eindelijk zit het nieuwe stelmotortje erin, lang moeten wachten voor dat ik hem binnen had. Van het (volgens enige van jullie) sloop en hak werk is niets meer te zien! Blij dat ik het niet gedaan heb zoals het hoort Ook maar gelijk mijn mooie navigatiesteun gemonteerd en laat nou het orginele tomtom steuntje daar erg mooi op passen! (wel na enige aanpassingen )
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Dspecial 1971 C5 2.0HDIF break automaat 2006 C3 1.4 automaat 2003
|
14 jun 2015 13:03 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: stelmotortje luchtklep vervangen.
Waar praten we over 12 of 13 jaar oude auto, kosten niks meer en weg doen gaat hij de sloop op. Een bijna onzichtbare reparatie, alleen als je het weet zie je het, ik heb het vele mensen laten kijken en viel niet eens op. Bij verkoop toen ook niet, als het nu een mooie antieke auto is? tis maar een C5
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
14 jun 2015 18:42 |
|
|
|