Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
In het overzicht E4AB010AP0 Voorgeschreven producten : Modeljaar 2010 lees ik dat in de EP motoren alleen 0W30 of 5W30 gebruikt mag worden. De 5W40 en 10W40 zijn daarin niet toegestaan.
Wellicht kan BJG daar wat meer over zeggen?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 apr 2015 14:06 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
|
28 apr 2015 14:18 |
|
|
bartjan
C5club Newbie
Geregistreerd: 14 aug 2007 17:56 Berichten: 9 Woonplaats: Delft
Auto: Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: panoramadak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12868
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 65000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Vandaag even bij de dealer langs geweest (moest nog wat ophalen) en samen met de verkoper even de onderhoudshistory gecheckt. Volgens de history is er netjes 5w30 in gegaan. De 5w40 op het kaartje zal dus wel een vergissing geweest zijn bij het invullen.
Wel zag ik dat het schurende/ratelende geluid eerder is gesignaleerd door de vorige eigenaar. Ook heb ik het soms schokkerige accelereren genoemd. Dit werd direct herkend als teken van vervuiling. Van beide punten is notitie gemaakt en beide punten kunnen t.z.t.onder garantie worden verholpen. Eerst maar eens een paar wat langere ritten maken.
Dank voor de reacties tot dusver.
PS. Men vertelde dat na het reinigen allen nog 0w30 gebruikt mag worden.
|
28 apr 2015 14:23 |
|
|
Arnold
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 07 nov 2006 23:00 Berichten: 181 Woonplaats: Voorburg
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 41000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Kijk dan goed op de verpakking, want Total heeft twee soorten 0W30. Op de ene verpakking staan Peugeot en Citroën speciaal vernoemd en op de andere niet. Zal waarschijnlijk een net iets andere samenstelling / specificatie zijn.
|
28 apr 2015 15:17 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Die speciale versie zal wel ultra low saps zijn.....Om vervuiling zoveel mogelijk tegen te gaan.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
28 apr 2015 15:45 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Om de eventuele discussie te ontkrachten. Het gaat of het gevolg heeft voor de kettingspanner zelf en niet of het verdere invloed heeft op het welzijn van de motor. Zolang het niet gaat om doorstroming heeft het geen gevolg voor de kettingspanning. De druk op de spanner blijft gehandhaafd. Meer wilde ik er niet mee aangeven.
|
28 apr 2015 15:49 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
JW-NHS schreef: In het overzicht E4AB010AP0 Voorgeschreven producten : Modeljaar 2010 lees ik dat in de EP motoren alleen 0W30 of 5W30 gebruikt mag worden. De 5W40 en 10W40 zijn daarin niet toegestaan.
Wellicht kan BJG daar wat meer over zeggen?
De viscositeit is enorm belangrijk voor een moderne motor. Oliekanalen en boringen zijn zeer klein. Daarnaast is de motor thermisch zwaar belast. Dat betekent dat de olie snel opwarmt in de kanalen bij de turbo en in de zuigerbodem. Een goede doorstroming is dan ook zeer belangrijk. daarmee wordt de warmte beter afgevoerd en de olie minder zwaar thermisch belast. Ook voor de kettingspanner is de viscositeit naar mijn smaak wel belangrijk. De kettingspanner is uiteraard niet geheel oliedicht, zodat er sprake is van doorstroming, anders zou er een luchtbel in blijven zitten waardoor de kettingspanner niet langer hydraulisch, maar pneumatisch is geworden.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
02 mei 2015 10:53 |
|
|
harald65
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 aug 2013 13:51 Berichten: 341 Woonplaats: dordrecht
Auto: C5 tourer 2.0 hdif
Opties: best wel veel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9L577292
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 238000
Kleur: gris
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik was vandaag bij mijn dealer in Hapert en het gesprek kwam op de thp problematiek. Wat hun doen is het volgende;als een auto binnen komt voor een beurt dan doen zij bij de oude olie een speciale toevoeging. Vervolgens laten zij de motor een half uur draaien en vervangen dan de olie. Een soort flushen dus. De vervuiling wordt hiermee tegen gegaan.
Off topic overigens;terwijl zij met mijn auto even bezig waren,kreeg ik de sleutel van een C4 catus 1.2 vti 82,om even lekker mee te gaan toeren. Zalige auto,het is dat vrouwlief hem spuug en spuug lelijk vindt anders had ik tot een deal willen over gaan.
_________________ bx-cannes, bx 1.6 tgi break, xantia 1.8 break, C5 phase 2 2.0 break 2e auto een C2
|
02 mei 2015 17:19 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat werkt inderdaad preventief tegen vervuiling van het smeersysteem. De beruchte vervuiling van de inlaten wordt hier echter niet mee voorkomen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
02 mei 2015 20:31 |
|
|
harald65
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 aug 2013 13:51 Berichten: 341 Woonplaats: dordrecht
Auto: C5 tourer 2.0 hdif
Opties: best wel veel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9L577292
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 238000
Kleur: gris
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ah,weer wat geleerd.
_________________ bx-cannes, bx 1.6 tgi break, xantia 1.8 break, C5 phase 2 2.0 break 2e auto een C2
|
03 mei 2015 08:36 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Mijn THP is opeens olie gaan verbruiken. Op 20K na de beurt moest ik bijvullen na een service melding en ik kreeg hem vandaag weer.
Ik ben benieuwd waar die olie blijft. Zie in elk geval nooit een plasje onder de auto , dus zal ie wel ergens de motor inlekken en verbranden. Duimen dat het niet de turbo is.....
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
12 mei 2015 23:23 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Zou het afdoppen van één van de carterventilaties hier een rol kunnen spelen?
Als het door de turbo komt, zou dat aan de inlaatkant te zien moeten zijn, lijkt mij. Voorts zou er dan veel olie moeten zitten in de koeler en/of de turbo slangen.
En als ik me goed herinner had je ooit last van een "te hoge turbodruk". Was dat eenmalig of heb je dat vaker gehad?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 mei 2015 23:42 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
JW,
Ik was in Denemarken. De service melding oliepeil was voorbarig, de volgende dag was ie weer uit. Toch even een litertje total low saps 5W30 gehaald bij de lokale cit dealer en de helft ervan bijgegoten voor de terugreis. Hij stond wel richting min namelijk.
En jawel, halverwege de terugweg kreeg ik tijdens een lange acceleratie weer een "storing in motor" melding. Deze kreeg ik ook al in februari in Duitsland direct na het tanken weer optrekken en dus vorig jaar in Zwitserland. De melding gaat na een paar dagen weer weg. De eerste keer was het de turbodruk, de keren erna is nog geen uitlezing voor geweest. De auto moet sowieso voor een beurt, dan laat ik er naar kijken. Maar ik vermoed dezelfde (volgens JO niet ernstige) storing.
Het afdoppen van de ene carterventilatie was juist om te voorkomen dat de olie vanuit carter bij de kleppen terecht zou komen. maar eea kan gerelateerd zijn - hoge turbodruk betekent dat er eerder olie meekomt met de carterventilatie. Dan zou in de andere ventilatiebuis olie aangetroffen moeten worden.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
15 mei 2015 11:57 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik heb net mijn OBD2 readertje erop los gelaten en de melding was turbo low pressure warning (oid)
Ik heb hem maar gewist . Waarschijnlijk was ie na nog een paar keer vanzelf verdwenen.
Ongetwijfeld dezelfde als eerder.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
15 mei 2015 23:17 |
|
|
robb
Model geleerde
Geregistreerd: 09 nov 2006 01:35 Berichten: 237
Auto: C5 Aircross Puretech 180 S&S EAT8 Feel
Opties: pano schuifdak, pack color ano. red, conn cam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15530
Productienummer: 20358
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 35000
Kleur: Pearl White
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Toevallig dan. Minder dan 1000km geleden heb ik wat olie laten bijvullen, vorige week in Frankrijk: "ping" te weinig motorolie. Ik heb er gauw wat bijgegooid, binnenkort maar weer eens naar de dealer voor gratis olie (want mycitroen-card).
|
18 mei 2015 22:46 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|