distributieriem C5 2.0-16V afstellen spieloos krukastandwiel
Auteur |
Bericht |
JGA
C5club Newbie
Geregistreerd: 20 jan 2014 23:47 Berichten: 5
Auto: C5 break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 227.000
Kleur: donkergrijs
Naar boven
|
distributieriem C5 2.0-16V afstellen spieloos krukastandwiel
Kan iemand me helpen om de procedure te geven voor het goed op tijd zetten van de distributie bij een C% van 10-2003 waar een spieloos krukastandwiel op zit. Ik had de oude beschrijving waarbij er sprake was van een poulie die met een pen kon worden gefixeerd. Voor ik het in de gaten had was de multiriempoulie verwijderd en had ik de nokkenspoulies verdraaid om de pennen aan te brengen en bleek de krukas dus niet mee te draaien. nu ben ik de afstelling/positie kwijt en zoek jullie hulp hierbij. Wie kan me helpen??
|
01 jan 2015 18:48 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: distributieriem C5 2.0-16V afstellen spieloos krukastand
Je krukas is dus stil blijven staan bij het verdraaien van de nokkenassen? Dit betekent dat je dus door kunt draaien of terug totdat je de pennen in de nokkenasriemwielen kunt plaatsen. De krukas staat in een dusdanige stand dat alle 4 zuigers exact halverwege hun slag staan. Dit kun je redelijk zuiver meten via de gaten van de bougies. Het plaatsen van de distributie-tandriem begin je bij de nokkenasriemwielen. 13 vrijliggende tanden tussen uitlaat -en inlaatriemwiel, dan naar beneden naar de krukas, hier moet hij strak op de eerste mogelijke tand uitkomen, daarna naar de waterpomp en dan over de spanrol. Eerst de riem op alle wielen plaatsen zodat hij overal net een paar millimeter op ligt. Daarna schuif je de riem gelijkmatig naar het midden van alle wielen/rollen. Dan de spannerprocedure volgen en met de hand de motor 10 keer tornen om te kijken of alles vrij loopt. Pennen opnieuw plaatsen en zuigerposities opnieuw meten.
Stuur JW-NHS even een pb voor de exacte procedure op papier, ik heb de documentatie op het moment even niet geïnstalleerd en kan je die dus niet verstrekken. Geef hem daarbij even je VIN-nummer door van de auto.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
01 jan 2015 19:57 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: distributieriem C5 2.0-16V afstellen spieloos krukastand
Bezint eer gij begint De krukas moet eerst geblokkeerd worden via een gat in het motorblok aan de zijde van de bak, daar is speciaal gereedschap voor: Bijlage: Blokkeren krukas.png Pas daarna ga je de nokkenassen blokkeren: Bijlage: Blokkeren krukas en nokkenassen.jpg Zie ook de opmerking in ROOD Hopelijk krijg je de krukas nog in de juiste positie en kun je 'm alsnog blokkeren. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 jan 2015 20:01 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13873 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: distributieriem C5 2.0-16V afstellen spieloos krukastand
dit kan ik vinden UITBOUWEN OPMERKING:Distributieriem moet altijd vernieuwd worden wanneer deze verwijderd is geweest * Breng voorkant van voertuig omhoog en ondersteun * Verwijder: - Rechter voorwiel - Rechter spatscherm - Hulpdrijfriem * Koppel los: - Elektrische bedrading op distributieriemkap - Brandstofleiding * Verminder brandstofdruk m.b.v. ventilering koppeling. Gereedschap nr.4192-T LET OP:Voorzichtigheid vereist bij werken aan hogedrukleidingen * Koppel brandstofleiding los en bevestig afsluitplug. Gereedschap nr.0189-Q * Verwijder beevstigingsmoer koelvloeistofexpansievat * Koppel koelslang los van dwarsbalk * Verwijder: - Koelvloeistofexpansievat - Koppelreactiestang - Krukaspoeliebout (en) - Krukaspoelie - Bovenste distributieriemkap - Onderste distributieriemkap * Draai krukas met de klok mee naar afstelpositie * Plaats timingpen in krukaspoelienaaf. Gereedschap nr.0189-B * Plaats timingpennen in nokkenastandwielen. Gereedschap nr.0189-A en nr.0189-L * Los spanrolbout * Draai spanrol met de klok mee * Verwijder distributieriem INBOUWEN * Controleer of timingpennen correct geplaatst zijn * Leg distributieriem op krukastandwiel * Zet riem vast op krukastandwiel met borgklem. Gereedschap nr.0189-K * Leg distributieriem op tegen de klok in. Controleer of riem strak gespannen staat tussen tandwielen * Verwijder gereedschappen * Draai spanrol tegen de klok in tot wijzer op positie staat OPMERKING:De wijzer moet 10° voorbij inkeping staan. Is dit niet het geval, vervang dan de spanrol * Draai spanrol met de klok mee tot wijzerin lijn staat met inkeping OPMERKING:Als wijzer voorbij inkeping staat. Herhaal opspanprocedure * Haal spanrolbout aan LET OP:Stel spanrol NIET in staat om te draaien tijdens aanhalen bout. Inbussleuteldop moet ongeveer 15° onder koppakkingsniveau zijn. Zoniet, vervang spanrol * Draai krukas 10 omwentelingen met de klok mee naar afstelpositie * Plaats timingpen inlaatnokkenas * Controleer of spanrolwijzer in lijn staat met inkeping OPMERKING:Als wijzer voorbij inkeping staat. Herhaal opspanprocedure * Borg timingpennen OPMERKING:Als timingpen niet geplaatst kan worden, herpositioneer krukaseindplaat als volgt * Blokkeer krukaspoelie. Gebruik gereedschap nr.6310-T * Los krukasbout * Draai eindplaat m.b.v. gereedschap nr.6310-T tot timingpen geplaatst kan worden * Haal krukasbout aan. Haaks aanhalen 53° (goudkleurige stalen afdichtring) of 40° (grijze gesinterde afdichtring) * Verwijder krukasblokkeergereedschap * Verwijder timingpennen * Monteer overige onderdelen in de omgekeerde volgorde van de verwijdering * Haal krukaspoeliebout (en) aan GEREEDSCHAP * Nokkenas timingpen Citroen nr.0189-L * Nokkenas timingpen Citroen nr.0189-A * Krukas timingpen Citroen nr.0189-B * Distributieriemklem Citroen nr.0189-K * Brandstofleiding afsluitpluggen. Citroen nr.0189-Q Plaats merkteken Vliegwiel
|
01 jan 2015 20:06 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: distributieriem C5 2.0-16V afstellen spieloos krukastand
Met de wetenschap dat alle zuigers in de "middenstand" staan, moet hij de positie van het gat in het vliegwiel kunnen vinden. hooguit een paar keer draaien.....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
01 jan 2015 20:09 |
|
|
JGA
C5club Newbie
Geregistreerd: 20 jan 2014 23:47 Berichten: 5
Auto: C5 break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 227.000
Kleur: donkergrijs
Naar boven
|
Re: distributieriem C5 2.0-16V afstellen spieloos krukastand
Dank voor de reacties op mijn probleem. Ik had dus de beschrijving gevolgd voor de ph1 2.0 motor. Daar was echter sprake van een schijf op de krukas die geblokkeerd kon worden. Die bleek bij mij niet aanwezig en ik lees nu dat midden 2003 het krukastandwiel is gewijzigd in een vrij-draaiend tandwiel. Ik heb gelukkig wel een distributie-gereedschapset gekocht en kan dus de diverse blokkerpennen toepassen. Met jullie adviezen en raad kan ik weer verder. Hartelijk dank.
|
01 jan 2015 20:15 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13873 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: distributieriem C5 2.0-16V afstellen spieloos krukastand
suc6
|
01 jan 2015 20:17 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: distributieriem C5 2.0-16V afstellen spieloos krukastand
Met permissie....
Als ik naar de instructie kijk voor de EW10 van een PH1 uit 2001, dan staat ook daar al in dat je de krukas moet blokkeren via dat gat aan de vliegwielzijde.
Ik ben dan ook benieuwd waar jij die andere instructie gevonden had.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 jan 2015 20:23 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13873 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
distributieriem C5 2.0-16V afstellen spieloos krukastandwiel
|
01 jan 2015 20:48 |
|
|
JGA
C5club Newbie
Geregistreerd: 20 jan 2014 23:47 Berichten: 5
Auto: C5 break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 227.000
Kleur: donkergrijs
Naar boven
|
Re: distributieriem C5 2.0-16V afstellen spieloos krukastand
deze instructie heb ik gebruikt (vraagbaak). Uitbouwen - Verwijder de afdekkap (sierkap) van de motor. - Verwijder de afdekkap (sierkap) van de accu. 8 - CITROEN C5 21 (2,1) 40 (4,0) +530 ±4° 40 +400 ±4° 15 (1,5) 21 ±5 (2,1 ±0,5) 0189.A 0189.L 0189.B 0189.K 4069-T 6310-T -------..... -----_ ... -- Benzinemotoren - Maak de massakabel van de accu los. - Krikde auto aan de voorzijde op en plaats hem op bokken zodat de voorwielen vrij hang en. - Verwijder het rechter voorwiel en de spatlap. - Verwijder de aandrijfriem van de hulpaggregaten volgens de methode beschreven in paragraaf 2.8. - Maak de brandstoftoevoerslang los van de distributieriemkap en leg de slang opzij. - Verwijder de bouten van de krukaspoelie en verwijder de poelie. - Verwijder de bovenste en de onderste distributieriemkap. - Draai de krukas met de bout in het krukasriemwiel rond totdat de blokkeerstand is bereikt (zie figuur 2.1). Figuur 2.1: Distributieriem uitbouwen (EW7J4- en EW7J10-motor) [1] Nokkenasblokkeerpennen 9 Inlaatnokkenasriemwiel [2] Krukasblokkeerpen 10 Distributieriem 5 Koelvloeistofpompriemwiel 11 Geleiderol 6 Spanrol 12 Krukasriemwiel 7 Spanrolbout 13 Krukasriemwielbout 8 Uitlaatnokkenasriemwiel - Blokkeer de nokkenasriemwielen met behulp van de blokkeerpennen 0189.A (inlaatnokkenas EW10D-motor met blokkeerpen 0189.L). - Blokkeer het krukasriemwiel met behulp van blokkeerpen 0189.B. - Draai de bout van de spanrollos en draai de spanrol rechtsom. - Verwijder de distributieriem.
|
01 jan 2015 20:58 |
|
|
JGA
C5club Newbie
Geregistreerd: 20 jan 2014 23:47 Berichten: 5
Auto: C5 break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 227.000
Kleur: donkergrijs
Naar boven
|
Re: distributieriem C5 2.0-16V afstellen spieloos krukastand
De auto loopt weer als vanouds met dank aan degenen die reageerden op m'n vraag. Nogmaals dank! Om het verhaal/aanleiding compleet te maken: 1e kerstdag was ik met mijn vrouw en 3 kinderen op weg voor een familiebezoek. Op de snelweg toen ineens een enorm lawaai alsof de uitlaat over de weg ratelde en de auto "bokte" ook zoals je daarbij verwacht. Stilstaand op de vluchtstrook was al gauw duidelijk dat er niets aan de hand was met de uitlaat (behalve het resoneren van de schotjes in het uitlaatspruitstuk). daarna was ook snel duidelijk dat het probleem in de versnellingsbak zat. Na te zijn thuis-gebracht door de ANWB heeft mijn zoon de volgende dag met mij de bak er onderuit gehaald. Na open maken was duidelijk dat het complete tandwiel van de 5e versnelling al zijn tanden was verloren en die lagen dus los in de bak. Omdat we de boel toch los hadden wilden we bij het monteren van een versnellingsbak (van de sloop) ook meteen de distributieriem, een fuseekogel en een motorsteun onder vervangen. Uiteindelijk is dus alles gelukt en zweef ik weer lekker over de weg.
|
03 jan 2015 02:29 |
|
|
JGA
C5club Newbie
Geregistreerd: 20 jan 2014 23:47 Berichten: 5
Auto: C5 break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 227.000
Kleur: donkergrijs
Naar boven
|
distributieriem C5 2.0-16V afstellen spieloos krukastandwiel
willy4 schreef: http://www.doyendoc.com/sys/AldocSys.srf
ik heb hier een professionele login Deze link werkt helaas niet
|
03 jan 2015 02:34 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13873 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: distributieriem C5 2.0-16V afstellen spieloos krukastand
ge moet een login hebben ik heb de beschrijving er toch opgezet
|
03 jan 2015 10:05 |
|
|
|