Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Banden ( michelin of toch ?? )
|
Banden ( michelin of toch ?? )
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Dit zou kunnen duiden op een bij de PH3 niet onbekend verschijnsel, het blijven hangen van een rem. Daarom de vraag: slijten de remblokken links en rechts even hard?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 jul 2014 10:12 |
|
|
GSPallas
C5club Executive
Geregistreerd: 08 sep 2010 19:25 Berichten: 1847
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Jammer dat ik het nu pas lees, ik heb vanmorgen de achterwielen omgewisseld (li naar re en v.v.), maar ik ga er zeker naar kijken. Alvast bedankt voor de tip.
_________________ Citroën-historie: DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame) C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame) Xantia Tentation 1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
|
19 jul 2014 19:21 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Paar duizend kilometer verder en steeds meer overtuigd van mijn Maxtrek banden van 70 euro per stuk. Droog of nat voldoende overtuigend en zeker niet slechter dan de veel te dure Michelins. Comfort en afrolgeluid alsmede stabiliteit bij bochten en remmen zeer goed! En nee, ik rijd geen klinkers uit de straat en ook niet continu 200 km/h, gewoon omdat het niet mag en omdat de dame het niet kan. Budget banden kunnen dus enorm positief verassen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
19 jul 2014 21:05 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
BJG schreef: ... ik zal binnenkort nog eens een stel nieuwe banden meten om te kijken of de profiel diepte onderling veel verschilt Zoals beloofd, ik heb een viertal nieuwe primacy 3 banden gemeten in de maat 215/55-16 waarbij het profiel in de hoofdgroeven bij alle banden 7 mm bedraagt. GSPallas schreef: Bijkomend vreemd verschijnsel was dat het profiel links en rechts 1,5mm met elkaar verschilden (resp. 3,7 (li) en 2,2(re))
[size=70is dit een bekend probleem bij de Ph3 of is er iets gewoon niet goed. De wagen spoort namelijk uitstekend)[/size] Het is redelijk een normaal verschijnsel dat bij een ph3 de band RA harder slijt dan LA. (evenals bij de C4P, C3 ph1/2 en de C5 ph1/2) Dus maak je daarover geen zorgen. Om cuppen en slijtageverschil l en r te minimaliseren kun je er voor kiezen de achterbanden iedere beurt L/R te wisselen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
21 jul 2014 20:18 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Wat is hier de technische oorzaak van, BJG? Interessant om te weten......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
21 jul 2014 20:20 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Ik denk dat dat komt doordat de rechterkant (bermkant)van de weg de meest vuile kant is. Door het toespoor van de achteras zal de rechterband dan iets minder grip hebben en dus iets meer 'glijden'
Maar ik houd me aanbevolen voor een betere verklaring
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
21 jul 2014 20:33 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
BJG schreef: ....... @JWNHS: met de Primacy 3 haalde ik net 30 000 km op de vooras, waarbij opgemerkt dat de profieldiepte nieuw slechts 5,6 mm was. Mogelijk is dat exemplarisch geweest. Volgens mij was het inderdaad de 93 W, maar weet het niet meer 100% zeker. BJG schreef: BJG schreef: ... ik zal binnenkort nog eens een stel nieuwe banden meten om te kijken of de profiel diepte onderling veel verschilt Zoals beloofd, ik heb een viertal nieuwe primacy 3 banden gemeten in de maat 215/55-16 waarbij het profiel in de hoofdgroeven bij alle banden 7 mm bedraagt. .. ....dan moeten we inderdaad aannemen dat die 5,6 mm exemplarisch geweest is. Vreemd Vandaar mijn vraag toen of je er 100% zeker van was dat het gloednieuwe banden waren..... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
21 jul 2014 20:46 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Inderdaad vreemd, ik heb in de tijd dat ik mijn eigen banden monteerde ook meerdere nieuwe primacy 3 banden gemeten en er waren er meer met een profieldiepte tussen de 5,5 en 6 mm.
Ook een vertegenwoordiger van Michelin beaamde dat de profieldiepte was verminderd, maar zo zei hij, 'dat gaat niet ten koste van de levensduur' ha ha nee vast niet :p maar wellicht hebben ze teveel klachten gekregen en de profieldiepte gewijzigd.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
21 jul 2014 21:41 |
|
|
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11 Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
BJG schreef: Ik denk dat dat komt doordat de rechterkant (bermkant)van de weg de meest vuile kant is. Door het toespoor van de achteras zal de rechterband dan iets minder grip hebben en dus iets meer 'glijden'
Maar ik houd me aanbevolen voor een betere verklaring Hier is al veel over geschreven elders op het Internet. Oa. dat het te maken zou hebben met fabrieks-af ingebouwde compensatie in de wieluitlijning naar links, voor de standaard bolling van de weg (voor afvoer van regenwater). Dat zorgt voor hogere slijtage rechts. Maar of dat echt waar is, kan ik niet achterhalen. Meestal bleek achteraf dat extra slijtage op 1 band lag aan een aanlopende rem of onjuiste wielophanging waardoor 1 wiel meer kilo's te dragen kreeg.
|
21 jul 2014 21:50 |
|
|
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 19:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Volgens mij is het ook zo dat vaak de brandstoftank rechts ligt waardoor de druk rechtsachter hoger is dan linksachter (een halfvolle tank legt toch gauw 50kg extra in de schaal).
Ik denk dat het een combinatie is: een iets hoger gewicht rechtachter i.c.m. meer vuil en een licht corrigerende uitlijning.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
22 jul 2014 06:25 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Bij mijn weten ligt de tank toch min of meer over de breedte van de auto verdeeld.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
22 jul 2014 07:04 |
|
|
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11 Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Klopt, in elk geval voor de Ph3 van GSPallas, die de ongelijke slijtage meldde. Alhoewel de tank niet helemaal symmetrisch is, zal dat weinig verschil uitmaken in links/rechts gewichtsdistributie. Aanlopende rem, onjuiste ophanging/sporing of een zwaar object rechts in de kofferbak (gastank?) lijkt meer voor de hand te liggen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
22 jul 2014 11:46 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Daar komt dan nog bij dat de linkerkant normaliter zwaarder belast is, met vaak alleen een bestuurder aan boord. Dat zou dan juist andersom moeten werken....
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
22 jul 2014 12:16 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Ik zou juist zeggen dat bij een zwaardere belasting links het rechterwiel meer slip heeft bij een grote toespoor. Vooral in combinatie met een vuile rechterkant van de weg. De rijlijn wordt dan iets anders, zodat de meeste slip voor rekening komt van het rechterwiel.
Deze theorie is eenvoudig te bewijzen met een onderstel van bijvoorbeeld technisch lego met de nodige toespoor, waarbij je rechts door het zand laat rijden en links over steen, terwijl je het linker wiel zwaarder belast.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 jul 2014 21:27 |
|
|
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11 Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
De theorie met technisch Lego is onverslaanbaar. Maar op snelwegen en provinciale wegen waar de meesten van ons hun meeste kilometers maken is volgens mij erg weinig verschil in vervuiling tussen het rechter en linker spoor. Dat zou dus niet aantoonbaar extra slip mogen opleveren, lijkt me. Ik hou het erop dat er andere meer voor de hand liggende oorzaken zijn die ongelijke slijtage kunnen opleveren (reeds genoemd). GSPallas gaf overigens niet aan of de extra slijtage op het hele loopvlak zat, of alleen aan de randen, of juist in het midden. Bij de laatste 2 situaties is onjuiste banddruk meestal de oorzaak...
|
23 jul 2014 22:37 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|