aandrijfassen of iets anders?
Auteur |
Bericht |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
bedankt voor de tip gw-tje. Ik heb er nog niet over gehoord en mijn collega ook niet.
hoe ziet dat beest er uit? kan geen afbeelding vinden op google voor een C5.
heb wel hier op het forum een afbeelding gevonden maar kan het niet plaatsen.
daar lijkt het alsof hij onder de motor ligt.
moet de motor met de krik gelift worden?
|
19 jun 2014 20:33 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Dit zijn de motorsteunen van jouw motor als ik het correct heb. Ik bedoel nummer 25.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
19 jun 2014 22:08 |
|
|
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Zo, net de steun bovenaan veranderd dat viel inderdaad best mee.
De meeste trillingen zijn inderdaad verdwenen. Enkel bij voluit durft hij nog steeds in het stuur wat doorgeven.
Ik zal misschien toch nog eens de onderste moeten bekijken na het verlof. Maar eerst nog wat proefrijden.
Allen bedankt voor de goede tips!
|
25 jun 2014 14:37 |
|
|
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Net uit verlof en 3000 km met caravan achter de kiezen.
Helaas is het trillen er alleen op verergerd!
Telkens bij het optrekken, in de bocht, op heuveltje trilt hij bij het optrekken.
Als je een berg moest beklimmen trilde de auto enorm tijdens het versnellen. Dat vooral onderaan de toeren.
Iemand oppert dat het mogelijk aan de automaat ligt. Gezien de 225.000 km zou de olie vuil zijn en vervangen moeten worden. Bij hem was het dan gedaan.
Wat denken jullie ervan? Lijkt me toch sterk!
|
19 aug 2014 21:29 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Heb je er al eens een techneut mee laten rijden? Een binnenste koppeling van ene aandrijfas kan vreemde trillingen en schudden veroorzaken met name bij klimmen, accelereren en zwaar trekken.
Ook de automaat kan trilling veroorzaken bijvoorbeeld als de rembanden versleten zijn, maar dan is het niet altijd bij accelereren en klimmen en het voelt anders.
Diagnose stellen op de aandrijfas kan in principe met de handrem er op per wiel, met het andere wiel op de grond.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 aug 2014 21:36 |
|
|
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Beide citroen dealers waar ik langs ben geweest ivm dit probleem hebben er niet mee willen rijden.
Toch is de auto door hen "hersteld" en heb ik er genoeg voor betaald.
Op de brug zoek je een probleem, niet door er mee te rijden is hun antwoord... .
Dat van testen met de handrem begrijp ik niet goed.
|
19 aug 2014 21:52 |
|
|
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 27 mei 2011 21:11 Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
biebie schreef: Op de brug zoek je een probleem, niet door er mee te rijden is hun antwoord... .
Wat een onzin. Voor een goede diagnose moet de auto soms in beweging zijn. Dat geldt zeker voor klachten over de versnellingsbak/aandrijfas/wielen/banden. Als je door wilt met die dealers wordt het tijd voor een goed gesprek. En anders er niet meer komen....
|
20 aug 2014 06:18 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Zet je auto eens een standje hoger, en accelereer dan eens. Als het dan duidelijker of erger schud is het een binnenste koppeling van een aandrijfas. Als het niet erger wordt zou het nog steeds een as kunnen zijn, maar als het een binnenste koppeling is, is deze ingesleten, door je auto te verhogen wordt de hoek van de as anders en gaat hij eerder protesteren.
Zo testte ik het altijd bij mijn CX-en
_________________ Zeg maar André
|
20 aug 2014 08:15 |
|
|
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Bij het rechtzetten voel ik niet merkbaar meer hinder.
Ben nog eens langs de garage geweest en deze wist nu wel zeker dat het de cardan-as is. Zeker na het verhaal van de caravan trekken op een helling.
Hij vermoedt dat het de linkse is omdat deze de meeste torsie te verduren krijgt. Hij wilt deze vervangen door een ruil-as. Wat denken jullie? Ik lees namelijk dat de meesten rechts versleten zijn... . En als hij verkeerd zit moet ik de andere ook laten doen.
Tegelijk moet de versnellingsbak (niet de omvormer) ververst worden wat op zich niet slecht is.
Hebben jullie een idee wat dit moet kosten? Hij kon het zo niet direct opzoeken.
|
27 aug 2014 19:04 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
De juiste as kun je opzoeken door per kant de auto op te krikken, en in de versnelling laten trekken waarbij je de handrem vasthoudt/aantrekt. Let op de motor mag niet afslaan. Je moet juist zo hard remmen en gasgeven dat de motor zwaar gaat trekken aan de as. Dit vereist enige oefening. Dan kun je meestal feilloos de juiste as aanwijzen. Let erop dat je het ook niet te lang doet dan verbrand je de remblokken, maar dat ruik je wel op tijd
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 aug 2014 20:18 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Het ESP kan, en hoogstwaarschijnlijk zal daarbij roet in het eten gooien, heb ik gemerkt. De motor gaat dan in de noodloop, en de trekkracht verdwijnt helemaal.
Pogingen om het ESP te deactiveren lukten niet, tot nu toe.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 aug 2014 20:37 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Als je op de ESP knop duwt wordt het ASR-gedeelte uitgeschakeld tot 50 km/h. Ik had dat even moeten vermelden. Het gaat goed als je beneden die 50 km/h blijft, en dat is inderdaad best lastig.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 aug 2014 20:51 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Die 50 km/u is dan heeeel snel bereikt. Je laat immers één wiel draaien, het andere staat stil. In feite "rij" je dan met maar 25 km/u.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 aug 2014 22:52 |
|
|
KarelE
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 apr 2014 18:53 Berichten: 370 Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Waar wordt de snelheid gemeten? Als dat voor het differentieel is maakt het niet uit dat er maar 1 wiel draait toch? Het verdubbelen van het toerental van het draaiende wiel gebeurt pas in het differentieel.
_________________ BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en - CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat) CX25TRI Prestige Turbo II ID19FA (ambulance, 1960) CX25TRD Brk Turbo II XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk Nu nog: Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
|
28 aug 2014 00:17 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: aandrijfassen of iets anders?
Die wordt gemeten door de ABS/ESP sensoren op de wielen. Vroeger gebeurde dat op de bak, maar die tijd ligt achter ons bij de moderne auto's.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 aug 2014 08:34 |
|
|
|