Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 Bluetooth en MP3 koppeling op de RD4 radio 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 feb 2011 10:57
Berichten: 59
Woonplaats: Middelharnis
Auto: C5 Break 2.0 16V Athena
Opties: Lederen bekleding
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 346.000
Kleur: Antraciet metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Bluetooth en MP3 koppeling op de RD4 radio
Sinds twee weken ben ik de gelukkige eigenaar van een PH2 Break en zoals altijd bij een andere auto moet er dan nog het e.e.a. worden geknutseld met de radio, telefoon, luidsprekers ect.

Her en der op het forum is er al veel geschreven over Bluetooth koppeling en MP3 afspelen via de RD4 radio, maar nergens heb ik een vergelijk tussen de diverse systemen gevonden. Dus, wat is aan te bevelen als je naar de diverse opties kijkt? Of zijn ze gelijkwaardig? Wat ik heb gevonden was van Yatour, XCarlink en Dension. Alleen vind ik de Dension wel erg aan de prijs en is volgens mij voor iPhone bedoeld en niet voor Android (wat ik gebruik)!

Yatour:
http://www.ebay.com/itm/400334392039?ss ... 1423.l2649

XCarlink:
http://www.ebay.com/itm/231038123776?ss ... 1423.l2649

Verder las ik nog in een draadje op het forum over te zacht klinkende MP3’s via de Yatour koppeling. Is dat probleem specifiek voor het Yatour kastje of gaat dat ook op voor de XCarlink?

BTW als iemand nog een setje ongebruikt heeft liggen is dat natuurlijk ook een optie!

Peter


23 jan 2014 11:59
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 feb 2011 10:57
Berichten: 59
Woonplaats: Middelharnis
Auto: C5 Break 2.0 16V Athena
Opties: Lederen bekleding
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 346.000
Kleur: Antraciet metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bluetooth en MP3 koppeling op de RD4 radio
Kan iemand me vertellen hoe het aannemen van een gesprek gaat via zo'n Bluetooth verbinding. Gaat dat vanaf het stuurhandle-tje? Wordt de muziek bij een binnenkomend gesprek onderdrukt en hoor je het gesprek door de luidsprekers? Moet de auto eerst aan de Lexia voordat het werkt?

Peter


24 jan 2014 13:56
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 feb 2011 15:52
Berichten: 15
Auto: C5 Berline 2.0i-16V Caractère
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 182500


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bluetooth en MP3 koppeling op de RD4 radio
Even inbreken op het mp3-verhaal. Ook ik heb net een ph2 gekocht die helaas geen mp3 cd's slikt. Na even zoeken op o.a. dit forum kwam ik die mp3 kastjes ook al tegen maar persoonlijk vind ik het niet erg fijn dat je daar maar 6 CD's op kunt zetten en nog aan specifieke mapnamen gebonden bent ook.

Gisteren even gezocht en voor mijn Android-telefoon de app "Mono Bluetooth Router" geinstalleerd (gratis).
Deze app stuurt al het geluid van je telefoon als zogenaamd telefoongesprek naar een gekoppelde bluetooth-ontvanger. Vervolgens heb ik mijn telefoon gekoppeld aan de radio in de wagen en had ik opeens AC/DC door de speakers knallen!

Helaas geen top geluidskwaliteit en het geluid wordt ook nog eens omgevormd naar mono, maar het is in ieder geval een aardige tussenoplossing. :)


27 jan 2014 14:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bluetooth en MP3 koppeling op de RD4 radio
Je kunt op zoek gaan naar een RD4 radio met MP3, die zijn er wel, dat is mij ook gelukt.

Dat Yatour kastje werkt prima, je kunt er meer als 6 CD's opzetten, alleen je moet 6 afzonderlijke mappen maken waar je die MP3's instopt en die mappen noem je CD's. (1-6)
Ik heb er zo'n 500 MP3 nummers op staan.

Ik heb een kastje zonder BT, daar kan ik je niets over vertellen.

@Peter61
Dat zacht klinken van MP3 nummers heb ik met alles wat ik aan de radio gehangen heb, alleen een CD met MP3 direct in de speler van de radio werkt goed.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


27 jan 2014 15:22
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 feb 2011 15:52
Berichten: 15
Auto: C5 Berline 2.0i-16V Caractère
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 182500


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bluetooth en MP3 koppeling op de RD4 radio
Negeer mijn opmerking over het afspelen van muziek via dat app'je maar. :P

Gisteren eens daadwerkelijk een rondje gereden met muziek vanaf mijn telefoon via blauwtand... ik draaide het album 'Alice in Hell' van 'Annihilator' en waande mij opeens in het jaartal waarin dat album is uitgebracht. Alsof ik naar een meermalig overgetaped bandje zat te luisteren. :lol:


29 jan 2014 12:02
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 feb 2011 10:57
Berichten: 59
Woonplaats: Middelharnis
Auto: C5 Break 2.0 16V Athena
Opties: Lederen bekleding
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 346.000
Kleur: Antraciet metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bluetooth en MP3 koppeling op de RD4 radio
De Yatour spullen zijn besteld inclusief Bluetooth module. Ik ben benieuwd hoe zal werken! Ik heb geen wisselaar, dus ik zal nog een Citroën garage moeten bezoeken om hem aan te melden.

Als ik het geluid van MP3’s te zacht vind ga ik eens kijken of de Yatour te modificeren is. Om te beginnen moet het ding dan te openen zijn natuurlijk. In de Yatour zit een zogenaamde DA-converter (DAC) die de digitale MP3 informatie omzet naar een analoog signaal. De muziek gaat dus analoog naar de RD4 autoradio. Achter de DAC-chip zitten bijna altijd nog één of twee opamps die voor filtering, buffering en versterking zorgen. Afhankelijk van het type DAC en de opzet van het uitgangsgedeelte zijn er misschien mogelijkheden om daar de gain wat op te krikken. Bijvoorbeeld 6dB extra gain scheelt dan al behoorlijk.

Peter


30 jan 2014 11:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 18 mei 2007 22:47
Berichten: 175
Woonplaats: Harderwijk
Auto: C5 Aircross
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 29500
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bluetooth en MP3 koppeling op de RD4 radio
Dag Peter,
als je dat voor elkaar krijgt om de Yatour op te peppen, hoor ik dat graag.
Niet dat ik dat dan zelf kan maar dan weet ik in ieder geval dat het kan en moet ik een techneut vinden die het voor me doet.
Vr. gr.
John van Hees

_________________
C5 Exclusive, Break 2006, AT6


01 feb 2014 22:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bluetooth en MP3 koppeling op de RD4 radio
Na behandeling met MP3Gain heb je al een veel beter resultaat.
Zie viewtopic.php?f=6&t=13646&hilit=yatour

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


06 feb 2014 00:38
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 25 aug 2013 22:24
Berichten: 21
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break 2.0 Athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10112
Productienummer: 0161
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 149000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bluetooth en MP3 koppeling op de RD4 radio
heb je al een update? Ben erg benieuwd, want zit er hard aan te denken de yatour met bluetooth in te bouwen ook!


11 feb 2014 21:37
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 feb 2011 10:57
Berichten: 59
Woonplaats: Middelharnis
Auto: C5 Break 2.0 16V Athena
Opties: Lederen bekleding
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 346.000
Kleur: Antraciet metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bluetooth en MP3 koppeling op de RD4 radio
Ik heb de Yatour inmiddels wel al ingebouwd, maar hij moet nog aangemeld worden als CD wisselaar m.b.v. een Lexia.
Ik zie overigens wel al in dit stadium dat de radio iets herkent. Er is iets van een derde bron bij gekomen, alleen is daar niets mee te doen of te bedienen.

Waar kan ik het aanmelden het beste laten doen in de omgeving Rotterdam? Ik bedoel waar wordt dat soepel even gedaan zonder al te veel $$?

Peter


12 feb 2014 13:54
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 14 maart 2014 22:42
Berichten: 5
Auto: berline 1.6HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 77000
Kleur: metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bluetooth en MP3 koppeling op de RD4 radio
Ik denk er ook over om de bluetooth module aan te schaffen voor men yatour , nu stel ik me de vraag als ik via de yatour naar muziek luister op de sd card ingang en krijg een telefoonoproep of de yatour de muziek dan stopt en mjjn telefoongesprek automatisch hoorbaar is door de speakers? Ps het geluidsverschil tussen yatour en de gewone cd speler is wel een teleurstelling vind ik.jammer dat daar niks aan te doen is. Hopend op een reactie!
Dank bij voorbaat.


17 apr 2014 21:00
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2014 22:10
Berichten: 10
Woonplaats: Groningen
Auto: Citroen C5Tourer 2.0 16V Comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11637
Productienummer: 10215
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 246.000
Kleur: KGNC - Bleu Bourrasque-met


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bluetooth en MP3 koppeling op de RD4 radio
davidm schreef:
Ik denk er ook over om de bluetooth module aan te schaffen voor men yatour , nu stel ik me de vraag als ik via de yatour naar muziek luister op de sd card ingang en krijg een telefoonoproep of de yatour de muziek dan stopt en mjjn telefoongesprek automatisch hoorbaar is door de speakers? Ps het geluidsverschil tussen yatour en de gewone cd speler is wel een teleurstelling vind ik.jammer dat daar niks aan te doen is. Hopend op een reactie!
Dank bij voorbaat.


Beste David,

Ik heb van de week zowel de Yatour wisselaar als de Yatour BT module ingebouwd. En ik moet zeggen: ik ben erg tevreden. De Bluetooth module krijgt altijd voorrang. Dus als je naar de SD luistert en de telefoon gaat, dan schakelt de module automatisch over. Als je een smartphone hebt gekoppeld (ik een iPhone 4S), dan kun je probleemloos muziek van de telefoon spelen. Met een druk op de knop van de module of op de BT afstandsbediening, dan start de muziek van je telefoon automatisch. Als je 2 x drukt, dan wordt het laatst gekozen nummer gebeld. Koppelen werkt feilloos en automatisch. Als je de BT op je telefoon pas inschakelt als je in de auto zit, kun je het koppelen versnellen door 1 x op de Yatour BT knop te drukken.
Door de mogelijkheid via BT muziek van de telefoon te spelen, maak ik eigenlijk niet of nauwelijks gebruik van de SD kaart of de AUX jack. Maar het kan wel.

Wat het volume betreft: dat ligt niet aan de Yatour, maar aan het volumeniveau van je MP3tjes. Als je iTunes gebruikt kun je via de opties in het info venster het dB volume instellen. Of je kunt een extern programmaatje gebruiken om in batch alle MP3tjes in een map op gelijk niveau te zetten. Bv 93 dB. Elders op dit forum is daar uitgebreide info over te vinden. Maar het ligt dus niet aan de Yatour. Zou je met elke interface hebben.

Hoe dan ook, ik ben zeer tevreden en het werkt goed en de aansluiting was een makkie. De Yatour interface in handschoenenkastje. Microfoontje bij hemellampje, weggewerkt onder hemelbekleding en langs A-stijl en door zekeringkast. Afstandbediening BT achter middenpaneel op middenconsole. En dan ook de sig. plug vervangen door een dubbele USB plug en oplaaddraadje eveneens achter middenpaneel. :smt023


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
C5 novice. (alhoewel...het is alweer mijn tweede)
https://www.corgroenenberg.nl


05 mei 2014 15:09
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.