Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Auteur |
Bericht |
boons605
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 dec 2013 19:15 Berichten: 38 Woonplaats: Liwadden
Auto: Break Differènce 2.0HDI 110pk. En hij heet Pino
Opties: Pioneer radio, Nokia carkit, permanent gemonteerde afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 351000
Kleur: Donkerblauw
Naar boven
|
Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Goed. Ik heb de volgende keuze: - Nieuwe koppeling in de C5, waarschijnlijk nieuwe aandrijfas. of 2. Koppeling zit volgens mijngarage.nl op 1200 euro, aandrijfassen is 200 euro per stuk aan parts, montage kan met de nieuwe koppeling mee. Minstens 1400 euro dus en dan weet ik niet of het gefixt is. - Citroën specialist waar ik net ben geweest heeft een C5 staan. Zelfde kilometerstand. Ook 110pk HDi. Ook Nieuwe D-riem, nieuwe koppakking. Jaar jonger (2004). Zelfde kleur. Ik mag mijn eigen nieuwe banden meenemen als ik mijn C5 inruil en dan betaal ik 1250 euro bij.
What to do?
|
28 jan 2014 19:05 |
|
|
zweefbakkie
V.I.P.
Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45 Berichten: 342 Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Naar boven
|
Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
tja dan zou ik m bijna wensen in te ruilen... wel eerst ee proefrit maken van een kilometertje of 60 + en dan alles doen, snelweg tot kronkel polderweggetjes... bevalt ie dan zou voor mij de kous af zijn..
wel even goed van onderen bekijken en letten op natte slangen e.d.
_________________ C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk... De teller staat inmiddels op : 4
|
28 jan 2014 19:19 |
|
|
boons605
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 dec 2013 19:15 Berichten: 38 Woonplaats: Liwadden
Auto: Break Differènce 2.0HDI 110pk. En hij heet Pino
Opties: Pioneer radio, Nokia carkit, permanent gemonteerde afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 351000
Kleur: Donkerblauw
Naar boven
|
Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Tuurlijk. Hij moet even op de brug
|
28 jan 2014 19:28 |
|
|
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Ik had ook wat trillingen op de winterbanden en naar een dezelfde specialist gegaan die me is aangeraden door mijn garage voor mijn zomerbanden. Die zijn nu gewoon prima. Maar de winterbanden hebben ze niet goed gekregen. Ze hebben een Hunter balanceer apparaat met een aandrukrol die meet of de band bij een bepaalde druk overal hetzelfde inveert. Dat was bij een van de winterbanden dus niet het geval. Die zat ver boven de toegestane variatie. Ze hebben toen wel wat dingen geprobeerd, zoals verschuiven op de velg en wielen van voor naar achter etc, maar na een aantal pogingen was het alleen maar erger. Beste oplossing zou een nieuwe band zijn, maar dat vond ik wel een dure oplossing. Banden hebben nog bijna nieuw profiel. Dus ze hebben de 'slechte' band naar achteren verplaatst en alles nog een keer nagelopen. Toen was ik weer zo'n beetje waar ik was. Tot 120 loopt het prima maar daarboven gaat stoel en stuur toch wat trillen omdat dus een band niet constant inveert over het hele loopvlak. Ik weet niet op wat voor balanceerapparaat jouw banden gechecked zijn, maar als dat op een is die alleen naar gewicht onbalans kijkt, zou het probleem van jouw trillingen nog steeds in een band kunnen zitten.
_________________ Groeten, Marc
|
28 jan 2014 20:43 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
En banden laten controleren is altijd goedkoper dan je huidige repareren of inruilen en bijbetalen. Dat kan altijd nog.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
28 jan 2014 21:20 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Nieuwe koppeling ook? Anders zit je met 2 x aanschaf...
|
28 jan 2014 22:45 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Volgens mij krijg je best wel wat terug voor je huidige auto. De dealer weet dat hij eigenlijk een (voor hem) economisch total loss auto inruilt, beetje vreemd........
Kijk eens of je een set wielen van iemand kunt lenen voor een testrit, mij is opgevallen dat erg veel trillingen rond die snelheid van slechte wielen/banden af kunnen komen.
_________________ Zeg maar André
|
28 jan 2014 23:02 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3558 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
1250 bijbetalen voor een auto met 330k ervaring? Niet doen. Eerst rijden met andere (achter)wielen. Succes en wijsheid gewenst.
|
28 jan 2014 23:10 |
|
|
boons605
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 dec 2013 19:15 Berichten: 38 Woonplaats: Liwadden
Auto: Break Differènce 2.0HDI 110pk. En hij heet Pino
Opties: Pioneer radio, Nokia carkit, permanent gemonteerde afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 351000
Kleur: Donkerblauw
Naar boven
|
Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Dat met die banden heeft de citroën specialist dus al geprobeerd. Volgens mij hebben de wielen van een phase 2 eronder gezeten, waarvan hij zeker wist dat ze goed zijn. Daarmee was het probleem niet weg. We kwamen ook tot de conclusie dat het probleem weg lijkt te zijn als je 130km/h in z'n 4 rijdt ipv. in z'n 5 en dat het wel aanwezig lijkt te zijn als je bij hetzelfde toerental in z'n 4 rijdt als waarbij je 130 in z'n 5 rijdt (+/-2600rpm).
Ik heb voor mezelf gesteld dat het hok weg moet als er geen eenduidige oplossing zou komen, omdat ik niet wil dat het een bodemloze put wordt waar ik maar geld in blijf flikkeren zonder dat ik weet of ik een fijn rijdende auto ga krijgen. Die eenduidige oplossing is er niet gekomen, dus het hok gaat weg. Ik ga geen 1400 euro steken in een experiment.
Andere optie is inruilen op een berlingo (2.0 HDi) oid en die een tijdje wat goedkoper rijden, sparen en dan weer voor een C5 kijken.
|
28 jan 2014 23:52 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Als de auto verder goed bevalt, zou ik nog een laatste ding proberen.
Naar een onafhankelijk keurstation gaan en vragen of ze hem voor 50 euro eens erg goed na willen kijken. Deze garages hebben een soort van wringplaten in de grond waarmee ze met veel kracht de ophanging stressen. als het niet in de wielen zit, blijft alleen de ophanging over, motorsteunen of aandrijf assen, en dan met name het tussenlager van de rechter as. geef aan waarom je hun laat kijken, dan zien ze het ook als een uitdaging. ik heb het hier ook een keer gedaan in Best. acg°hteraf lag het toch aan mijn setje winterbanden.
Een andere auto kost altijd geld, ik zou dit toch nog proberen....
_________________ Zeg maar André
|
29 jan 2014 00:21 |
|
|
boons605
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 dec 2013 19:15 Berichten: 38 Woonplaats: Liwadden
Auto: Break Differènce 2.0HDI 110pk. En hij heet Pino
Opties: Pioneer radio, Nokia carkit, permanent gemonteerde afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 351000
Kleur: Donkerblauw
Naar boven
|
Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Yup. Een andere auto kost wel erg veel geld. De C5 die de specialist heeft staan bleek niet echt wat te zijn. De turbo maakte wel erg veel lawaai. En een turbo vervangen is duurder dan een koppeling.
Inruilen bij een ander op iets anders betekent dat ik tegen de 1800 euro in het riool gooi. Dat is ook wat teveel.
Dus tsja, dan laten we 'm maken en gaan we zien wat dat brengt.
|
31 jan 2014 09:30 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Ik ben benieuwd wat voor asjes hij denkt te monteren. Origineel kost volgens mij 3x zoveel als imitatie of ruil...
|
31 jan 2014 14:35 |
|
|
knackor
C5club Bikkel
Geregistreerd: 16 jul 2012 20:50 Berichten: 362
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi 138
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 281287
Kleur: zilvergrijs
Naar boven
|
Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Ik ben benieuwd of je probleem dan over is. Ik heb zelf ook een soort van bonkend gevoel bij 120, 'betonplatengevoel' klinkt me erg bekend.
|
31 jan 2014 15:16 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
En de assen (koppelingen) zijn bekende + beruchte slijtageonderdelen bij deze autoos.
Ik heb ze al opnieuw laten verpakken met nieuw vet. Maar dat is zoveel dunner dat het getril alleen maar erger geworden is. Juist bij de kou die er nu heerst trillen ze minder.
|
31 jan 2014 15:19 |
|
|
boons605
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 dec 2013 19:15 Berichten: 38 Woonplaats: Liwadden
Auto: Break Differènce 2.0HDI 110pk. En hij heet Pino
Opties: Pioneer radio, Nokia carkit, permanent gemonteerde afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 351000
Kleur: Donkerblauw
Naar boven
|
Re: Onbalans/betonplatengevoel bij 110 tot 130km/h
Woensdag gaat 'ie naar de garage. Ik heb de garagist gezegd dat 'ie maar gewoon nieuwe aandrijfassen eronder moet zetten. De koppling begint ook te slippen, dus die moet ook gelijk maar. Hij kwam met de volgende prijzen aanzetten: Koppeling set incl druklager en vliegwiel is 729,87 incl btw Aandrijfassen kosten 213,08 incl btw per stuk. Dan komt er nog arbeidsloon bij. Het kost weer pijnlijk veel geld. Maargoed, inruilen op die C5 van de Citroën specialist betekent binnenkort een nieuwe turbo erop mogen zetten. Dat is duurder dan een koppeling, daar de turbo al op 700 euro ex btw zit en het ding niet echt makkelijk bereikbaar is. Daar hebben ze bij de DS3 e-HDi wel beter over nagedacht, daar zit 'ie bovenaan, vooraan Inruilen bij een ander betekent 1800 euro het putje in. Doen we ook niet.
|
31 jan 2014 18:59 |
|
|
|