(Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
Auteur |
Bericht |
GuidoC5
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 jan 2013 20:53 Berichten: 42 Woonplaats: Kloetinge (Zeeland)
Auto: Ford Focus
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
Ik heb niet alles gelezen, maar één ding valt me wel erg om met deze gladheid: mijn 2.0 heeft geen ESP. En da's in combinatie met de wollige (verder heerlijk hoor!!!) automaat niet altijd even handig. Mijn vorige bus, een Zafira 2.0 Dti had dat wel, en een stuk minder nodig! Gelukkig is de automaat in de sneeuwstand wel wat voorzichtiger, maar het blijft lastig het vermogen over te brengen op de weg. Ach, het zal wel wennen...
_________________ Was: Citroën C5 berline 2.0-16v aut. LPG 2003, nu Ford Focus wagon 1.8 TDCi 115 pk 2002 Hyundai Atos 2000
|
20 jan 2013 12:11 |
|
|
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
Maarten schreef: Je bedoelt hiermee te zeggen dat goede PR niet per se gelijk staat aan de waarheid of realiteit? Duh!
_________________ Johan
|
20 jan 2013 15:39 |
|
|
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
'k weet niet hoe het met de Ph3 zit, maar ik kom met m'n Ph2 met niet al te veel profiel op de voorbandjes prima weg. Heb nu ff een vervangende auto voor m'n werk (Zafira DTi 2.2) en als ik daar ff teveel gas mee geeft staat 'ie achterstevoren Linker en rechtervoet doen heel veel met dit weer bij wegrijden. En dan flikker ik toch liever ESP ff uit. Liever gecontroleerd slippen dan tijdens het wegrijden niet weten wel wiel wel/geen aandrijving heeft. Vorig jaar kwam ik met de C5 met ESP aan niet van de parkeerplek af, met ESP uit in 1 keer. imho is ESP leuk en handig _als je al rijd_...
_________________ Johan
|
20 jan 2013 15:43 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33388 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
Soms moet je ESP ff uitzetten idd ... Werkt met wegkomen uit de sneeuw meer tegen dan mee, zeker met zomerbanden.
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
20 jan 2013 15:58 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
coffeecup schreef: EvilTwin schreef: Die twin turbo is later dan de V6Hi, of de 2.2HDi173, dus hoe ze durven te beweren de eerste te zijn is mij een volslagen raadsel.
Okay, nu begint die glimlach weer te komen. Want ook al is iets het eerste, ET vindt dat Citroen sowieso eerder was. Met alles. Maakt niet uit waarover het gaat, je vind er wel een antwoord op. Twin stageturbo. Google nog maar eens... In plaats van te googlen kan je beter naar de bron gaan: http://garrettbyhoneywell.com/product-s ... p?id=81274Code: C5 2.2HDi173:
TurboModel DSGT12-14Z Technology DUAL STAGE Actuation Pneumatic QED. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dat de eerste toepassing was van die techniek, maar waarschijnlijk wel op een 4cil Diesel. Citaat: Saab is neergeknuppeld op een oncharmante manier vanuit meerdere hoeken. Lullig voor een op zich geinig merk, maar nogmaals: ze hebben in hun hele bestaan maar één auto zélf ontworpen (de 99 in 69), twee als je de Sonnet telt, dus hun bestaansrecht was altijd erg marginaal. Citaat: Nou... Gooi ik er als uitsmijter nog even zo'n quote zonder broncodering tegen aan. Gewoon, om je te stangen. En gewoon, omdat ik ook veel dingen weet Je snapt zelf hoop ik dat "stangen" bij de woordenboekdefinitie van een Troll hoort. Nu is dat wellicht een geuzennaam in Saabland, maar op de rest van het internet bijzonder ongewenst.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 jan 2013 18:26 |
|
|
garfield
C5club Fan
Geregistreerd: 06 jul 2010 16:03 Berichten: 72 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
En de 92/93/96 dan? Dat is toch wel een Saab ontwerp?
Persoonlijk geef ik ook de 9000 het voordeel van de twijfel. Weliswaar was de bodem een co-productie met Fiat en co, maar het was geen overnemen van een bestaande bodem. (Wat bij latere modellen helaas wel het geval was.)
_________________ Vriendelijke groet, Eddie. Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5
|
20 jan 2013 19:14 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
Goede PR? Als je twijfelt over wat ga ik nemen en het wordt je op deze wijze gedicteerd? Misschien wat om afgevaardigd te worden naar China, Auto`s van Duitse afkomst zijn zijn zeer geliefs en neemt gretig aftrek. Of je het met dergelijke PR gaat winnen? Met een dergelijke PR zoals hier gevoerd wordt ga ik liever voor een duits merk, er zijn nog andere zaken waardoor ik nog Citroen rij maar dat heeft slechts een kleine meerwaarde.
|
20 jan 2013 19:18 |
|
|
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
Grappig...de chinezen waren in de geschiedenis zo'n beetje als eerste bezig met auto's.....
Laten we er geen doekjes om winden: alles van zowel Saab als Citroen is een voortborduursel op eerdere uitvindingen.
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
20 jan 2013 19:51 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
EvilTwin schreef: Je snapt zelf hoop ik dat "stangen" bij de woordenboekdefinitie van een Troll hoort. Nu is dat wellicht een geuzennaam in Saabland, maar op de rest van het internet bijzonder ongewenst. Sterker nog, volgens mij wordt Saab in Trollhattan gemaakt
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
20 jan 2013 20:54 |
|
|
GuidoC5
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 jan 2013 20:53 Berichten: 42 Woonplaats: Kloetinge (Zeeland)
Auto: Ford Focus
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
werd...
_________________ Was: Citroën C5 berline 2.0-16v aut. LPG 2003, nu Ford Focus wagon 1.8 TDCi 115 pk 2002 Hyundai Atos 2000
|
20 jan 2013 20:56 |
|
|
XortioN
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 07 apr 2012 22:02 Berichten: 164
Auto: Peugeot 607 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
Ik heb een PH3 met automaat, er zitten momenteel 245/45R18 Bridgestone winterbanden op. Ik moet zeggen dat ik steeds versteld sta hoe baanvast hij is in de sneeuw Naar mijn inziens kan zelfs een klein kind met mijn wagen in de sneeuw rijden Prachtig gedaan Citroën.
|
21 jan 2013 12:05 |
|
|
Rowi
|
Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
Tja, met Bridgestone banden... Stel je eens voor hoe goed dat dan op een Saab zou gaan...
|
21 jan 2013 12:45 |
|
|
coffeecup
C5club Bikkel
Geregistreerd: 19 jun 2012 21:39 Berichten: 321
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
garfield schreef: En de 92/93/96 dan? Dat is toch wel een Saab ontwerp?
Persoonlijk geef ik ook de 9000 het voordeel van de twijfel. Weliswaar was de bodem een co-productie met Fiat en co, maar het was geen overnemen van een bestaande bodem. (Wat bij latere modellen helaas wel het geval was.) Saab vond de structuur van het platform te slecht, is werkelijk compleet aangepast en heeft nog weinig van doen met het originele idee. Ook de 900 is Saab. http://www.youtube.com/watch?v=lFVo9tKYYeUZe hebben delen van Opel-platform moeten gebruiken bij de NG900, 9-3, 9-5. Die zijn echter weer zo verregaand aangepast, dat je niet echt kan spreken van rebadging. PSA voert hetzelfde trucje in feite uit binnen de groep, net als VAG z'n platformen concernbreed uitrolt. Bij Saab is dat echter altijd als (negatief) tegenargument opgeworpen. Waarom is me nog altijd een raadsel. MichielC5 schreef: Grappig...de chinezen waren in de geschiedenis zo'n beetje als eerste bezig met auto's.....
Laten we er geen doekjes om winden: alles van zowel Saab als Citroen is een voortborduursel op eerdere uitvindingen. Mag ik het hier hartgrondig mee oneens zijn? Ik vind dat je Saab en Citroën als pioniers fors tekort doet. Zowel Saab als Citroën zijn één van de weinige merken die daadwerkelijk voor vernieuwing hebben gezorgd en revolutionaire techniek in massaproductie hebben genomen!! "De rest" borduurt daar veel op voort. Met uitzondering van Mercedes. Die hebben ook een alleraardigst trackrecord inzake vernieuwing. BJG schreef: EvilTwin schreef: Je snapt zelf hoop ik dat "stangen" bij de woordenboekdefinitie van een Troll hoort. Nu is dat wellicht een geuzennaam in Saabland, maar op de rest van het internet bijzonder ongewenst. Sterker nog, volgens mij wordt Saab in Trollhattan gemaakt
|
21 jan 2013 15:38 |
|
|
coffeecup
C5club Bikkel
Geregistreerd: 19 jun 2012 21:39 Berichten: 321
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
Ik wil er trouwens aan toevoegen dat ET me in een bepaalde hoek dwingt om op te komen voor het merk waar ik 10 jaar lang met veel plezier en liefde een leuke hobby aan heb gehad. Veel informatie die ik met jullie deel, is informatie die beperkt gedeeld werd met een selecte groep liefhebbers die dat bewust opzocht.
De C5 is me echter dusdanig positief bevallen, dat ik me niet verbaas dat er in de laatste jaren nog maar weinig (duurder geprijsde) 9-5's verkocht werden.
Mijn tevredenheid over de ph.3 C5 steek ik in andere topics ook niet onder stoelen of banken. De baanvastheid in sneeuw is en blijft echter echt een ronduit waardeloos kenmerk van de auto.
Het uitschakelen van ESP zorgt jammergenoeg ook voor het uitschakelen van TCS. Die kun je dan wel weer goed gebruiken in de sneeuw. Jammer dat je ze niet afzonderlijk kan aan- en uitschakelen.
|
21 jan 2013 15:47 |
|
|
garfield
C5club Fan
Geregistreerd: 06 jul 2010 16:03 Berichten: 72 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
Re: (Gebrek aan) baanvastheid in sneeuw
coffeecup schreef: Saab vond de structuur van het platform te slecht, is werkelijk compleet aangepast en heeft nog weinig van doen met het originele idee. Ook de 900 is Saab.
Daarom noem ik de 9000 juist als origineel Saab ontwerp. ET komt tot 1, ik denk dat dat toch minstens 3 moet zijn. Geen idee waarom de 92/93/96 geen echte Saab zou zijn. De oer-900 ken ik, heb ik, maar is feitelijk een 99 hatchback met een langere neus en een geweldig dashboard.
_________________ Vriendelijke groet, Eddie. Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5
|
21 jan 2013 15:57 |
|
|
|