Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Auteur |
Bericht |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
die kunt ge in een pot water leggen, met een temperatuur meter en dan dat water vewarmen, en kijken waneer hij open gaat,dat hang af opwelke graden moet open gaan, dat staat dikwijls vermeld op de thermostaat
|
13 feb 2010 20:42 |
|
 |
gerben
V.I.P.
Geregistreerd: 01 nov 2006 21:17 Berichten: 534 Woonplaats: Leuth
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Bij mij werken ze op dit moment allebei niet. Zie ook na half uurje rijden op de snelweg geen enkele uitslag. Stekkertje los?
_________________ Citroen ZX 1.4 Alure Citroen Xsara Break 1.6 LP Citroen Xsara Picasso 1.8 16v Citroen Saxo 1.4 VTS Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3 VW Tiguan 1.5 TSI DSG
|
16 jul 2012 16:34 |
|
 |
Duitser
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 aug 2010 12:18 Berichten: 199
Auto: C5 Berline 2.0 HDi-138FAP Exclusive (chipped)
Opties: xenon, leer, el.stoelen+dak, navi, JBL, PDC, LDWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10181
Productienummer: 10307
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 417.000
Kleur: Noir Obsidien EXLD
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
dsliefhebber schreef: rare vraag: heeft de thermostaat ook invloed op de OLIE(temp)meter?? Sommige motoren zoals die van mij hebben een warmtewisselaar (tussen het motoroliecircuit en het koelsysteem), dan gaan de meters wel wat meer gelijk op, maar de olietemperatuur blijft nog steeds iets achter op de watertemperatuur.
_________________ Te koop gevraagd: achterklep van RVS, kunststof, polyester of ander roestvast materiaal voor C5 Ph2 Berline
|
16 jul 2012 18:03 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Als de koelvloeistof niet op temperatuur komt blijft de olietemperatuur ook lager, dus verband is er zeker. Hier een tweetal plaatjes zodat je kunt zien welke wijzerstand correspondeerd met welke temperatuur: Een profisorische manier om de thermostaat te testen is de volgende:  Laat de motor geruime tijd stationair draaien  Let op dat de airo en koelfan uit zijn!  Als het goed is wordt langzaam de motor warm, en stijgt de temp meter naar een normale waarde (stand P3)  ga dan rijden met een redelijke snelheid en weinig belasting (bijv 80 in 5)  De meter zakt weer naar beneden Als dit zo gebeurt is vrijwel zeker de thermostaat vast in geopende toestand. Een wat meer technische manier is:  start de koude motor en laat hem 5 min draaien.  Voel aan de slang vanaf de thermostaat naar de radiateur.  Wordt deze warm en de radiateurbak ook, dan is je thermostaat open. (defect)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
16 jul 2012 21:18 |
|
 |
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Even een oud draadje opgegraven. Het viel mij gisteren op dat beide meters iets minder dan 1/4 deel omhoog kwamen. Ik heb zo'n 40 minuten op een 80 km weg gereden op de cruise control met een buitentemperatuur van 9 graden. Laatste 5 minuten snelweg met 120 km/u en dan nog een stukje door de woonwijk met 30 - 40 km/u. Hieronder een onduidelijke foto, maar het geeft een idee wat ik de bedoel. Bij thuiskomt waren ze nog ongewijzigd.  Het is typisch dat beide meters vrijwel precies dezelfde uitslag hebben. Ik heb al een keer eerder gehad dat ik dacht: Jeej wat staat die meter van de olietemperatuur toch laag en even later zag ik de meter opeens oplopen naar de 'juiste' waarde. Zit er relatie tussen de (mogelijk) onjuiste meterweergave en aansturing van bijv. de koelfan, of staat dat los van elkaar?
|
23 nov 2014 10:46 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Het kan zij dat je thermostaat niet goed sluit, daardoor wordt de temperatuur van de kvs lager. Dit heeft ook invloed op de olietemperatuur. Sowieso wordt de olietemperatuur bij een lage belasting icm een lagere buitentemperatuur niet zo erg hoog.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 nov 2014 13:21 |
|
 |
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Ik zal het wel een keer bekijken. Het zal wel goed zijn. Verwarming is verder goed en vloeistoffen zijn vooralsnog op peil.
|
26 nov 2014 21:30 |
|
 |
V6je
C5club Fan
Geregistreerd: 05 apr 2013 19:36 Berichten: 81 Woonplaats: Zwijndrecht, Zuid-Holland
Auto: Berline, 3.0V6 24V Exclusive euro4
Opties: alle opties behalve schuifdak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125.000
Kleur: metalic groen
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Een defecte thermostaat, heb hetzelfde probleem gehad. De olietemperatuur meter loopt sowieso langzamer op dan watertemperatuurmeter, maar als de thermostaat goed is , waardoor je motor goed warm wordt, dan wordt je olie ook warmer . Ik heb het bij de dealer laten doen , vanwege het V6 gebeuren, is wat meer werk, maar voor een 4 cilinder zou ik het zelf gedaan hebben. Ik was ong. € 160 kwijt ervoor.
_________________ glijdend vervoer over de weg, wat wil je nog meer
|
13 dec 2014 14:58 |
|
 |
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Ik vermoed ook de thermostaat, maar ik laat het even voor wat het is; gezien andere ontwikkelingen. 
|
13 dec 2014 16:19 |
|
 |
toeter20
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jul 2017 18:12 Berichten: 405 Woonplaats: omgeving enkhuizen
Auto: C5 3.0 v6 Exclusive break
Opties: leder, jbl, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10402
kilometerstand: 175000
Kleur: licht blauw
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Is die van een V6 zoveel lastiger dan? Die van mij moet ook nodig.
|
28 dec 2017 19:46 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Helaas, er moet nogal wat gesloopt worden als je de thermostaat van de V6 wilt vervangen. Bij elkaar gauw een paar uur werk als je er een beetje handig in bent. Ik heb het laten doen tegelijk met het vervangen van de radiateur, scheelt wat werk en kost minder KVS  En als je dat dan doet, is het handig gelijk de waterslang mee te vervangen die naar de aansluiting op de kachel zit. Die worden na verloop van tijd bros op dat punt, en kan zomaar breken. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 dec 2017 20:01 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|