Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Startproblemen bij warme motor 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 17:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Het wil er bij mij niet in dat de motor de hele winter goed start en dan bij een warme dag plotseling niet meer wil.

Vroeger (in de carburateurtijd) kon je bij benzineauto's veel last hebben van vapourlock, door de warmte verdampte de benzine dan in de leiding waardoor er een soort luchtbel ontstond die de vloeistofdoorstroom tegenhield.

Dit kan bij diesel ook, hoewel het extreem is natuurlijk, maar er kan ook ergens een luchtlek in een aanzuigleiding zitten waardoor bij warmer weer of na een rit de warme brandstof zich slechter laat aanzuigen/pompen.

Op sommige Citroen diesels zit een handpompje in de vorm van een rubberbal en het blijkt dat slecht startende diesels na een paar keer knijpen plotseling wel aanslaan.
Mensen met een buitenboordmotor zullen wel begrijpen wat ik bedoel.

Nogmaals, zoek een goede Boschdienst op die zelf brandstofpompen repareert en ga daar eens langs met je verhaal.

Spreek bv met ze af dat je ze 1 uur betaald om eens naar je probleem te zoeken.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


13 apr 2010 08:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
daar ben ik het volledig mee eens,
en meten is weten


13 apr 2010 08:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 04:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Zou het niet handig zijn als de TS de exacte motor vermeldt?

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


14 apr 2010 14:06
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 19 apr 2010 11:17
Berichten: 640
Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Klaverblaadje schreef:
Alleen maar even bellen met Johan Oldenhage kan al een oplossing brengen! :!:
Je zou ook eens contact op kunnen nemen met de werkplaats van Bart Ebben, als die bv een (gebruikte) startmotor monteren en dat lost het probleem niet op, dan halen ze hem er gewoon weer af, betaal je alleen het arbeidsloon.
Ze blijven net zo lang onderdelen wisselen tot het probleem opgelost is, ze geven niet op, maar meestal zijn ze er snel achter.



Zo zou het moeten ja,

Denk zelf toch iets met brandstofpomp ??

just my 2 cents :?: :idea:


20 apr 2010 15:46
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Hoi

Betreft 2.0 HDIF VTR, diesel 4 Cyl. 135 pk (23-01-2006)

Ik ben al met de auto bij Bart Ebben in Malden geweest. Hij heeft geen oplossing kunnen vinden. We dachten een oorzaak te vinden in de tank vacuüm maar dit was niet het probleem. Bij het uitlezen geen afwijkingen gevonden.

vapourlock, probleem had ook een oorzaak kunnen zijn maar dit is uitgeprobeerd door inderdaad in de rubberbal te knijpen. Overigens zit er na 1 keer drukken al erg veel druk op waardoor vaker indrukken niet meer kan.

Wat wel lijkt te helpen is de isolatie/beschermkap verwijderen motorkap open en laten afkoelen. Dan lukt het vaak na 10 minuten wel weer. Rare is dat je er rekening mee gaat houden door weer snel te vertrekken na een bezoek of minimaal 30 minuten blijven. Dan lijkt er niets aan de hand.

Ik heb ondertussen een Bosch garage in Elst gevonden waar ik de auto nog naar toe wil brengen.

bedankt voor het meedenken


20 apr 2010 17:54
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 22:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Tja, een kleine afwijking in de hogedrukpomp of bij de kleppen erom heen zou best kunnen. Dan zou de pomp bij hogere temperaturen zoveel gaan lekken dat erbij starten onvoldoende druk word opgebouwd.
Dat zou toch makkelijk vast te stellen moeten zijn.
De sensor die de motortemperatuur meet is al vervangen neem ik aan?


20 apr 2010 18:43
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Ik zou hem idd eens naar een diagnose centrum brengen. Deze mensen gebruiken meestal een scoop waar toch al veel mensen moeite mee hebben deze te bedienen (multimeter en uitleescomputer zijn niet altijd voldoende), in combinatie met de juiste schema's denk ik dat het probeem wel eens gevonden zou kunnen worden.

Maar had je ook al eens gebeld of gemaild met Oldenhagen?
Hopelijk ben je snel van het probleem af!

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


23 apr 2010 17:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
pascaldriessen schreef:
Rare is dat je er rekening mee gaat houden door weer snel te vertrekken na een bezoek of minimaal 30 minuten blijven. Dan lijkt er niets aan de hand.

Gewoon je beroep veranderen in huisarts, is er niks aan de hand. ;)
Ik snap dat JO te NV niet je eerste keuze is gezien de afstand, maar gezien geld, moeite en tijd was dat, en is dat nog steeds, een optie waar je vertrouwen in kan hebben.
Succes,

Gr. Ronald
Ps. Bijkomend voordeel: Je krijgt een Kia Menno mee als leenauto, dat spekt de clubkas en je bent zoooo blij je C5 weer terug te krijgen. :lol:

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


23 apr 2010 17:57
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 15 jun 2011 14:01
Berichten: 15
Auto: breek 2.0 HDI 136 pk
Opties: business, veerbollen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 165000
Kleur: zilver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Hoewel wat laat is deze reactie ter lering ende vermaeck. Dit probleem had/heb ik ook bij mijn C5 2.0 HDI uit 2001. Wanneer je erover begint is de reactie van de gemiddelde citroëndealer gelijk aan die van een kleuter die je de relativiteitstheorie probeert uit te leggen: "nog nooit van gehoord" + U bent de enige.
Laatstgenoemde reactie is een algemene reactie. Dealers en importeurs begrijpen anno 2011 nog steeds niet dat een klant via internet binnen een uur wel beter weet, maar dat terzijde.

Vervanging van de krukaspoelie bood soelaas en is niet duur. Inmiddels is het probleem weer terug. Weet iemand of er nog meer van die sensoren zitten? Morgen gaat mijn auto weer naar de garage.


15 jun 2011 14:38
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 15 jun 2011 14:01
Berichten: 15
Auto: breek 2.0 HDI 136 pk
Opties: business, veerbollen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 165000
Kleur: zilver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Ik was iets te snel: vervanging van de krukaspoeliesensor. Tevens een goed woord om je schoonmoeder finaal weg te spelen tijdens een potje scrabble.


15 jun 2011 14:40
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 24 feb 2012 17:21
Berichten: 7
Auto: C5 Berline 2.0 HDI exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: donker grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Was de vervanging van de krukassensor de oplossing?

Zit met zelfde symptomen: af en toe niet starten bij warme motor( indien niet start, kan het duren tot de motor voldoende afgekoeld is alvorens terug aan te slaan).
Accu vervangen, EGR klep vervangen, ECU vervangen plus ettelijke werkuren ter diagnose zonder resultaat.
Fout meldingen: controle lampje emissiesysteem( brandt soms doch starten lukt nog wel), melding water in de brandstof en of emissie problemen.
Heb EGR klep stekker losgekoppeld de fout aanduiding (controle lampje emissiesysteem) blijft en het moeilijke starten is zoals tevoren zeker niet slechter.Bij koude motor start op kwart toer.
Diagnose in garage duidt meestal probleem met EGR klep aan.( wegvallen van spanning?)
Het display komt soms heel traag in bedrijf: ready doch leeg scherm

Graag enkele tips.


24 feb 2012 18:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Ik zie dat je inmiddels een garage hebt gevonden. Ik hoop dat het gevonden wordt.

Wat mij bijzonder stoort is dat de meest belangrijke onderdelen die dit probleem kunnen veroorzaken niet lijken te zijn gecontroleerd!!! :smt190
De meest basic metingen vindt ik niet terug in het verhaal. (misschien is er wel naar gekeken maar ik vindt het niet terug)

Zo'n probleem vindt ik zelf altijd een prachtige uitdaging. Het is ook absoluut te vinden ook, daar ben ik meer dan 100% van overtuigd.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


24 feb 2012 23:08
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 24 feb 2012 17:21
Berichten: 7
Auto: C5 Berline 2.0 HDI exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: donker grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Hoera!!

Sinds vervanging van de temperatuur sensor op het motorblok is het probleem ofwel verdwenen of opgelost ( reeds 2 weken vroeger kwam het dagelijks voor).

Merkwaardig dat geen enkele diagnose apparatuur een aanduiding in deze richting geeft ( gaf) zelfs toen het probleem vrijwel permanent was!

Men is blijkbaar zeer slordig geweest in het afhandelen van de fouten. ( software configuratie door Citroen)

Het waren de massa's meldingen die mij erg argwanig maakten.

Waarschijnlijk signaleert deze temperatuur sonde ( ntc weerstand) een te hoge temperatuur enkel bij het starten met opgewarmde motor en legt het hele start proces stil, zonder dit te melden.
Bij draaiende motor was dit blijkbaar geen probleem.
Omdat men de buffers vooraf niet gecleared heeft, komt alle mogelijke rotzooi naar boven. De gemelde storing is het verklikker lichtje op het dashbord en ook meldingen als brandstof en emissie problemen. Bij diagnose kan zelfs de EGR klep niet geinitialiseerd worden. Men verdacht de bedrading, de contacten enz. uitlezen van de diagnose bij diverse garages met verschillende apparatuur geeft een boterham aan meldingen met uitzondering van de fout die alles veroorzaakt.
De eerste idee was om de injectoren te veranderen.
Eigenlijk vraag ik me af of dit geen verkoops techniek is van Citroen en waarschijnlijk ook andere merken.

Ben van plan de betreffende facturen naar Citroen door te schuiven.


29 maart 2012 10:32
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2010 23:23
Berichten: 562
Woonplaats: Helmond
Auto: c5 v6 Exclusive
Opties: Alles en een afneembaar trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09172c
Productienummer: 10281
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 292000
Kleur: donker grijs
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
:smt193 :smt193 Fijn dat het is opgelost. Mijn auto staat nu ook bij de dealer met startproblemen.
laat even weten of het doorschuiven van de facturen is gelukt :D Ik heb er hiet ook nog een paar liggen waar ik geen raad mee weet :lol: :roll:


29 maart 2012 13:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Ik begrijp je frustratie,
en kan me voorstellen dat het erg onbevredigend is verlopen.
Je gaat eigenlijk een beetje uit van een soort complottheorie.
Wellicht kan ik enige nuance aanbrengen in je (begrijpelijke) gedachtengang:

:arrow: Over het probleem:
De veroorzaker van het probleem veroorzaakte geen harde storingsmelding. Wel waren er blijkbaar plenty andere storingsmeldingen. Vermoedelijk leek er niet direct een goed verband te zijn tussen de storingen en is er verschillende richtingen uit gezocht.
Omdat de eigenlijke veroorzaker van het probleem geen harde storingsmelding gaf is deze over het hoofd gezien.
Met alle respect voor de technici die zich hierover hebben gebogen, maar ze hebben in eerste instantie toch iets niet juist beoordeeld. (dat kan mij natuurlijk ook gebeuren)
Waarbij de betreffende temperatuursensor tijdens het optreden van de storing blijkbaar een voor de computer logische waarde gaf.
Toch was die waarde gezien de omstandigheden zo onlogisch, dat die de zaak dusdanig beinvloedde dat de motor niet startte.

:arrow: Over de diagnoseapparatuur:
Het is een absolute misvatting dat uitlees of diagnoseapparatuur oplossingen aangeeft, of meldt wat er defect is.
Het is een stuk gereedschap dat helpt bij het opsporen van storingen.

De diagnose apparatuur van Citroen heeft de mogelijkheid om real-time parameters uit te lezen. Daarnaast zijn er uitgebreide mogelijkheden om met een break-out-box allerlei metingen te doen (zelfs begeleid mbv diagbox)
Ook zijn er (niet iedereen maakt hier helaas gebruik van) mogelijkheden om real time data te loggen op te slaan en later te beoordelen.
Als de tecnici dat consequent hebben gedaan een de waarden op een juiste manier geinterpreteerd was het misschien eerder aan het licht gekomen.
Toch blijft het soms zeer moeilijk om te beoordelen of een gemeten waarde een oorzaak of een gevolg is van een bepaalde storing.
Iedere dealer kan gebruik maken van het Techisch Platform bij lastige problemen, ook door beoordeling van tracefiles en realtime gelogde data, en een uitgebreide database.

De door jou aangehaalde EGR-klep is absoluut te initialiseren door de diagnoseapparatuur van citroen. Mogelijk is er een ander probleem geweest.

:arrow: Gang van zaken mbt oplossing van de storing
Ik lees uit jouw verhaal dat er verschillende garages zich over het probleem hebben gebogen.
Dat brengt automatisch met zich mee dat bepaalde dingen dubbel worden gedaan.
Iemand die aan het storingzoeken gaat moet dus telkens overnieuw beginnen.
Dit bevordert natuurlijk niet de snelheid waarmee het probleem wordt opgelost.

De in mijn oge perfecte situatie is:
Een kundig persoon die met de juiste aparatuur stap voor stap diagnose stelt, totdat de oplossing is gevonden.

Ik hoop dat dit iets meer verduidelijking geeft. Mocht je desondanks uitgaan van een bewuste softwaremanupilatie weet dan dat storingzoeken bij de dealerorganisatie tot nog toe weinig winstgevend is.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


29 maart 2012 22:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.