Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Kachelmodule c5 ph3 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Kachelmodule c5 ph3
Hallo beste C5 liefhebbers,

Ben aan mijn 4de Citroën na ongeveer met alles gereden te hebben aan merken wat er op de markt is.
Nu heb ik bijna 1 jaar een full option C5 Exclusive 2.0 HDI 169 pk. Met 30000 km op de teller functioneert de aanjager niet meer. Geen verwarming, geen airco. Volgens de dealer is de kachelmodule waarschijnlijk defect en zou het meer dan 3 uren duren om deze te vervangen. Ik ben wel erg teleurgesteld omdat het uitbouwen van het dashboard met zekerheid voor gerammel achteraf zal zorgen, daar ben ik als de dood voor.
Verder vind ik het niet normaal dat de kachelmodule (die bij de C5 ph1 en 2) misschien na 5 of zes jaren stuk ging, nu al na 11 maanden de geest geeft. Heeft nog iemand die ervaring ? (Bij Citroën beweren ze dit nog nooit voorgehad te hebben met een ph3).
Bij de vorige C5 (ph2 2.0 HDI 138 pk) begon de turbo te fluiten na 70000km wegens een geknikte oliezeef die te weinig olie doorliet. Revisieturbo van Citroën erin, niets ging nog goed, na veel gezaag en talloze bezoeken aan de dealer (telkens foutmeldingen wissen met Lexia) toch een gloednieuwe turbo gekregen, dan was alles terug normaal. (geen foutmeldingen meer). Nu wel een zware brom onder de auto bij het optrekken. Tevens begon het alarm te pas en te onpas af te gaan (interieuralarm). Het hele ding met 90000 km en 2.5 jaar overgelaten aan de dealer en een ph3 gekocht.
Begin echt te twijfelen of ik nog eens een nieuwe C5 zou kopen. Ik zorg altijd heel goed voor mijn wagens, ze zien er uit als nieuw en worden economisch gereden. (heb nu een verbruik van 5.9 op 100km).
Andere mensen die geen of weinig aandacht besteden aan hun voertuigen hebben blijkbaar meer geluk.


groetjes en dank u voor elk antwoord


17 feb 2011 14:23
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 17:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelmodule c5 ph3
Natuurlijk hebben ze dat nog nooit gehad. :smt017

Je bent altijd de eerste.

Maar hier op het forum heb ik het van een Ph3 inderdaad nog niet vernomen.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


17 feb 2011 14:49
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 19 apr 2010 11:17
Berichten: 640
Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelmodule c5 ph3
bedoel je de hele kachelunit of alleen echt de module ??

Is bij Ph 1 niet veel werk om in en uit te halen , de mijne was de 1e nog volgens datum op module

9 jaar dus ...


17 feb 2011 16:11
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelmodule c5 ph3
Hallo,

De kachelmodule zit bij de ph3 dicht tegen de aanjager, dus moet de hele unit eruit. Het dashboard moet er dus grotendeels af.
Zo een miserie, voor iets waar ze zich bij Citroën bewust van zijn dat het regelmatig stuk gaat.
Deze toestanden zijn zowel voor degene die eraan moet werken als voor de eigenaar niet aangenaam. Nadien krijg je namelijk de zenuwen van alles wat rammelt in de anders zo stille C5.
Bij de vorige C5 (ph2) heb ik zo eens 28 € betaald om een standlichtje te vervangen. Een geprul van jewelste om dat kliereding erin te krijgen. (spiegeltje, pincet etc..) de mecanieker had nogal gespierde vingers, uiteindelijk heb ik het er dan zelf ingekregen. Het tweede lampje dat een week later stuk ging heb ik zelf vervangen (8€).
Bij deze C5(ph3) had ik ook al eens probleem met de niveauregeling (sensor werd niet herkend) en is er een probleem als het koud is met de automatische afstelling van de Xenonverlichting. (groen lichtje van de kruislichten blijft dan pinken). Geen foutmelding, dus kan de dealer hier niet veel ondernemen. de foutmelding van de hydroactive ophanging werd naar Citroën gestuurd. (niets meer van gehoord, is ondertussen nogeens gebeurd)

Met vriendelijke groeten


18 feb 2011 06:37
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 19 apr 2010 11:17
Berichten: 640
Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelmodule c5 ph3
Neem aan dat het onder garantie valt gezien de leeftijd , en het gerammel kunnen ze misschien voorkomen door daar wat extra aandacht aan te besteden ??

succes :smt023


18 feb 2011 07:09
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelmodule c5 ph3
ja, inderdaad, valt onder de garantie. Ik neem sowieso altijd 3 jaren garantie en voor de garantie verlopen is, is de C5 vervangen. Zal het vragen dat ze aandacht besteden aan het vermijden van rammelgeluiden. Heb echter bij de vorige C5 (ph2) eens een ruit aan de passagierszijde moeten laten vervangen was een scheur in door steenslag
(gelaagd glas), Resultaat een kras op de bekleding van de deuropener en gerammel in de deur. Heb er mij nog lang aan geërgerd en tenslotte het schelpje van de deurkruk laten vervangen en de deur zelf rammelvrij gemaakt.
Spijtig dat vele dealers voor zoiets geen oog hebben. De nieuwe auto's staan bv. acher op het hof tot aan de velgen in het slijk. als ge dan uw nieuwe wagen gaat afhalen, hebt ge al werk om de banden terug fatsoenlijk zwart te krijgen en het slijk van de pedalen te doen. Voor de rest was de C5 (ph3) wel proper behalve een sliert links aan de stijl op de voorruit (blauwe waas) die er met niets meer afgaat. Is wel vervelend maar zou van het kleefmiddel komen waarmede de ruit ingezet wordt, dit zou het glas aangetast hebben volgens de dealer. Heb al geen nieuwe voorruit gevraagd wegens kans op lekken.
De rechterspiegel trilt, maar ik durf ook geen nieuwe laten monteren wegens meer schade acher


18 feb 2011 09:18
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelmodule c5 ph3
Hallo C5 fanaten,

De aanjager werd gisteren vervangen op mijn C5 ph3. Plots blijkt het dat er meerdere gevallen zouden gesignaleerd zijn aan Citroën. Bijna uitsluitend op de C5 Exclusive Full option.
Bijna drie uren werk. Bekleding boven de pedalen eraf, knieairbag eruit, gaspedaal eruit, stuurkolom los en dan kan met met veel moeite aan de aanjager. De module zit erin verwerkt, dus het hele ding moet vervangen worden. Santé voor wie dat buiten garantie voorheeft, dure grap !!!!
Aan de oude aanjager was buiten een totaal verroeste vijs (die de fan vasthoudt) niets te zien, rook niet verbrand, draaide los. Het roesten van de metalen onderdelen komt door contact met de buitenlucht, vraag mij wel af of de electromotor dit wel kan verdragen. In elk geval schijnt het concept geproduceerd door de firma BEHR toch wel niet te deugen. Na montage van het hele ding, storing ESP, moet geherkalibreerd worden. Dit lukte niet wegens het type alarm dat deze C5 heeft. Na afkoppelen van de batterij (uitbouwen airbag) moet men de schakelaar van de motorkap indrukken, 1 minuut wachten en daarna de batterij voor ongeveer 3 minuten afkoppelen en daarna weer aankoppelen , daarna Lexia terug aangesloten en de ESP kon gecalibreerd worden. Deze toestanden moet men maar weten, gelukkig genoeg was er een mecanieker aanwezig die zoiets al meegemaakt had, spijtig genoeg iets te laat, want het hele ding werd alweer uit elkaar gegooid omdat er gevreesd werd dar er een losse stekkerverbinding was. Dus veel werk voor niets, gelukkig onder garantie.

Hopelijk kan ik nu met mijn 11 maanden oude C5 ph3 een tijdje rijden zonder problemen.


24 feb 2011 06:47
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelmodule c5 ph3
:shock: .... wat een gedoe, dan ben je idd blij dat het garantie betreft.

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


24 feb 2011 09:55
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 19 apr 2010 11:17
Berichten: 640
Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelmodule c5 ph3
Misschien moeten de bouwers van auto's eens beter nadenken over hoe iets te bouwen zodat zulke onnodige situaties niet meer voorkomen, moet toch te doen zijn i.p.v. van alles zo weg te duwen.
Bij lampen etc. hetzelfde verhaal, ook bij andere merken!!
Lijkt erg op geldklopperij cq werkvoorziening voor bedrijven.

Maar mooi dat het gemaakt is en hoop dat het hierbij blijft. :smt023


24 feb 2011 10:19
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelmodule c5 ph3
Ja, de dealers (vooral de mecaniekers) kunnen er ook niet mee lachen. In Herentals heeft zich een mecanieker de schouder ontwricht bij het vervangen van een aanjager in een Ph 3. Als Citroën weet dat die dingen regelmatig stuk gaan, waarom duwen ze het hele ding dan zover weg. eigenaardig genoeg heeft deze geïntegreerde module geen koeling meer. BEHR levert samen met BOSCH ook aanjagers voor Mercedes en Renault, het is een Duits product, maar dat is ook al lang geen garantie meer voor degelijkheid.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat de electronische aansturing van de aanjager niet in orde is en dat het ding hierdoor defect geraakt. Zeker omdat het blijkbaar alleen bij de full option uitvoering gebeurd. Zou Citroën zich toch eens moeten voor interesseren. Als het vervangen deel eens grondig onderzocht zou worden, zal er wel ergens witte rook verschijnen (na de eventueel zwarte rook).

We zullen maar hopen op beter tijden, na mijn DS PALLAS, 2pk , en 2 C5 zou het mij ergens spijten terug van merk te moeten veranderen. In elk geval nooit geen Renault meer (heb er 7 nieuwe gehad R17(Fuego), R30TS, R30TX, Espace 1.9, Espace 2.2 TD, Espace 2.2HDI, Renault Laguna 1.9 HDI) kan er boeken over schrijven. Moet wel toegeven dat ik nooit onderweg ben blijven staan. Altijd op tijd gemerkt dat er iets niet OK was en dan naar de dealer.


24 feb 2011 11:17
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2010 23:10
Berichten: 517
Woonplaats: België - Denderstreek
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelmodule c5 ph3
haberdoedas1 schreef:
Zeker omdat het blijkbaar alleen bij de full option uitvoering gebeurt. Zou Citroën zich toch eens moeten voor interesseren.


Dat is raar. Is die dan verschillend in een exclusive dan bijvoorbeeld een VTR? Volgens ik hier kan zien zit in beide een "auto airco met zachte luchtverdeling en 2 temperatuurzones".

_________________
Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)


24 feb 2011 12:25
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelmodule c5 ph3
Heb ik mij ook al afgevraagd, maar volgens de dealer was het eigenlijk eigenaardig dat er tot nu toe alleen "full options" betroffen waren, kan natuurlijk een dwaas toeval zijn.

prettig weekend


25 feb 2011 12:00
C5club Newbie
C5club Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 sep 2010 21:36
Berichten: 6
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Exlusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 199000
Kleur: rood metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelmodule c5 ph3
Heb toevallig begin dit jaar zelfde probleem gehad. Bij aansluiten van multimeter startte kachel ineens weer. Ventilator liep weer en er kwam warme lucht.

Nieuwe module geplaatst, kosten 95 euro, werkje van 5 minuten.

Sindsdien nog steeds een werkende kachel.

Rijd C5 Ph3, 1.6hdif van juli 2008 (helaas geen Hydropneumaat meer )

_________________
C5 (III) 1.6 Tourer THP Exlusive, C5 (III) Tourer 1.6 HdIf ,C5 (I) 2.0 Break Prestige, Xantia 2.0i, BX 19TZI, BX Break 19TRS


19 apr 2012 11:54
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelmodule c5 ph3
Erg benieuwd waar die multimeter op werd aangesloten.
Sinds gisteren stopte de kachelventilator er mee.
Allerlei verhalen in dit forum over het vervangen van een module of het repareren ervan lijkt betrekking te hebben op Ph I auto's.
Benieuwd dus daar details over de aanpak.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


20 jul 2014 09:12
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 maart 2012 19:59
Berichten: 22
Woonplaats: Houthalen-Helchteren
Auto: Berline 2.0 HDI 135 MAN6 Seduction
Opties: sensoren, navigatie, bleutooth
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 350
Kleur: shark grey


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelmodule c5 ph3
Ik heb hetzelfde probleem gehad. De garagist zei dat de hele kachelunit vervangen moest worden.
Toen ik thuis kwam trok in de zekering uit want die had hij niet nagekeken :smt017
De zekering was goed en toen ik hem terug plaatste begon de verwarming terug te werken :smt023
Dus, je moet niet te vlug laten vervangen maar eerst alles eens nakijken.
Electronica en al die snufjes is leuk maar als er iets mee scheelt...
grts,

Danny


09 sep 2014 09:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.