
Re: Benzinemeter geeft verkeerde waarde
Het is een meter die niveaus doorgeeft.
Technisch werkt die idd met een vlotter, maar die vraag maar niet zo relavant, behalve als je voor DIY revisie gaat van het onderdeel ipv vervangen (wat denk ik handiger is als het hieraan ligt.)
Er is volgens mij wel een draadje over.
Héél misschien kun je de vlotter nameten, maar ik heb er geen getallen voor.
Beter is het om indirect te controleren of het klopt.

reset tripcompu

Voltanken (niet overvol, want dat kan hij toch niet meten.) vóór een redelijke trip (>100km)

let op:
tank met contact uit

check indicator bij starten, moet naar vol gaan.

na 100km bij aankomst, vóórdat je het contact afzet: check instantaan en tripverbruik via tripcompu
en controleer via indicatie brandstofhoeveelheid.
Dit moet afhankelijk van verbruik ongeveer 1/8 zakken, dat is prima zichtbaar.

contact af, wijzers vallen terug.

open en sluit tankklep.

contact aan, kijk of wijzer naar juist waarde gaat (eventueel met start om eco mode effecten uit te sluiten)
Code:
b - Phase de fonctionnement à la mise du +APC
Le BSI compare le dernier niveau de carburant indiqué avec le niveau
brut indiqué par la jauge à carburant (résistance variable équipée d’un
flotteur).
En cas d’écart significatif, l’information de niveau brut est affichée.
Sinon, la dernière indication reste en place.
c - Phase de fonctionnement en roulage
La jauge à carburant n’intervient plus.
Le calculateur moteur fournit l’information de consommation de
carburant au BSI via le réseau CAN.
Le BSI calcule le niveau de carburant en fonction de la consommation
et diffuse le résultat sur le réseau VAN Confort.
Le combiné convertit alors le niveau de carburant en angle d’aiguille.
Voor de minder frans behepten: de vlotter geeft een ruwe waarde door, maar het metertje laat zien wat hij van de BSI moet laten zien op basis van instantaan verbruik. Dat is dus tijdens het rijden een
berekende waarde, niet een gemeten waarde.
Een fout kan dus liggen aan de vlotter, maar ook aan een van de inputs voor de BSI (snelheid, injectie, etc.) met dieper liggende oorzaken en logischerwijs andere foutmeldingen.

Als het verschil te groot wordt laat hij de gemeten ruwe waarde zien.

Als de ruwe waarde beneden een minumum komt krijg je ook een brandstofwaarchuwing.