Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel....
Auteur |
Bericht |
Breeze
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24 Berichten: 682 Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
JW-NHS schreef: En met jouw km-stand hoef je je vooralsnog geen zorgen te maken dat jou ook zoiets overkomt Zeg dat nou niet JW. Als je in de VS had gewoond, had je zoiets wel uit je hoofd gelaten, Adri
_________________
|
22 aug 2010 22:22 |
|
|
web
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 okt 2007 12:47 Berichten: 139
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
exroosje schreef: Het enige dat ik wil zeggen is dat een bewijs van 2 slechte exemplaren en het verhaal van een dealer "dat het wel vaker voorkomt" volstrekt onvoldoende is om aan te nemen dat ze allemaal bij 135K de geest geven en je ze dus maar preventief moet vervangen. Die aanname wordt je niet opgedrongen, wel wordt vooral nader onderzoek gedaan. exroosje schreef: Op dit forum zijn wel meer zaken geconstateerd die vaker kapot gaan: Je noemt wel allemaal zaken met veel minder potentiele gevolgschade. Wat precies de reden is dat dit nader onderzocht wordt.
_________________
|
23 aug 2010 01:04 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Dat laaste ben ik het dan weer wel mee eens. Topic starter heeft de mazzel gehad dat hij het ontdekte voordat het kwaad kon. En dus als je het niet door hebt zal je op een gegeven ogenblik als dit tijdens het rijden gebeurt een melding krijgen dat je oliedruk te laag is. En dan moet je onmiddelijk stoppen. En bidden....
Toch blijf ik bij mijn mening dat er onvoldoende statistiek is om ze dan maar preventief te vervangen voor toch gezamelijk een paar honderd euro. Zeker omdat er geen gemodificeerde exemplaren lijken te bestaan die beter zijn.
Zou je de buisjes preventief met bv duct tape kunnen omwikkelen (of een passend stukje slang oid?) Als het alu doorgesleten is komt de olie er dan niet direct uitspuiten.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
23 aug 2010 09:58 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Mee eens, de statistiek op zich is onvoldoende reden om ze preventief te vervangen. Maar het is niet de statistiek die mij heeft doen besluiten de tweede te vervangen nádat de eerste was gaan lekken. Het was de constatering dat het alu-busje kapot gegaan was. Door de continue beweging van het kerntje was het aluminium gaan slijten, was het dun geworden en kon het uiteindelijk de interne oliedruk van iets van 5 bar niet meer houden en het barste open. Op dat moment wist ik nog niet doe dun het alu geworden was, dat hebben we pas later kunnen vaststellen. Toen ik dat eenmaal gezien had, na de klep opengemaakt te hebben (dat kan alleen destructief) besloot ik de tweede ook uit te wisselen en vervolgens te gaan meten hoe het zat met de slijtage van dat busje dat dus nog niet kapot was. Toen bleek dat de eerste klep geen incident was, immers het alu was ook bij dat tweede busje al goeddeels weggesleten: van de wanddikte van 0,28 mm was nog maar 0,12 mm over. Bij de eerste klep was het alu opengebarsten bij een wanddikte van iets minder dan 0,10 mm. Het is díe constatering die me er toe gebracht heeft te stellen: dit zijn geen kleppen met het eeuwige leven. Dus niet de statistische vasstelling dat er bij 135 kkm een klep kapot gegaan is heeft mij tot die constatering gebracht, maar de waarneming van de oorzaak, slijtage van het alubusje door de beweging van het kerntje Aan de buitenkant van die kleppen kun je helemaal niks zien. Ook niet als 'ie lekt. En iets aanpassen aan de binnenkant van de klep kan ook niet, je kunt er alleen bij ná 'm doorgesneden te hebben. Zie de foto's op pagina 1 van dit draadje...... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 aug 2010 10:28 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Dan helpt verstevigen aan de buitenkant dus ook niet..... Sowieso is 5 bar druk slecht tegen te houden... Flinke druk trouwens. Staat op mijn CV niet maar 2 bar? En op een waterleiding 3?
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
23 aug 2010 10:59 |
|
|
harmjan
V.I.P.
Geregistreerd: 21 nov 2009 15:46 Berichten: 48 Woonplaats: hilversum
Auto: C5 berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 183000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Ik ben net terug en lees dit topic en begrijp wat er bij mij gebeurt is.
Toen ik mijn V6 eind oktober kreeg zag ik na twee weken wat olielekken onder de wagen, maar heel weinig en geen mededelingen over te weinig olie of zo. Zou er eind van die week naar laten kijken. Toen ik bij de Kwikfit was om even de banden te balanceren waarschuwden zij mij dat de auto wel flink lekte en om dat direct even te laten nakijken. Direct door naar de garage die mij later zeiden dat ik bijna droog stond toen ik daar aankwam maar ik heb nooit een stopteken gezien.
Bij mij was het linkerventiel lek geschoten (voor de auto staand) en was er olie in de distributieriem-ruimte gaan lekken. Dat moest helemaal worden schoongemaakt en er moest een nieuwe distributieriem in. De auto had toen 113.000 kilometer gelopen. Het tweede ventiel is op advies van de Citroen direct ook vervangen. Ik ben bij een alle merken garage al jaren en jaren. Maar Citroen (Hilversum) had gezegd dat het wel vaker gebeurde. Ik vermoed dat er altijd wel een hoeveelheid olie in de motor achterblijft die niet meer zover omhoog komt dat die via het kapotte ventiel naar buiten komt. Misschien net zoveel dat er geen alarm wordt geslagen. Ik zal morgen even naar de nummers kijken. De auto is Ph II uit 2006. Zij stond al een tijd in Duitsland te koop en was zeker een jaar lang al nauwelijks meer onderhouden en had in dat jaar 10.000 km gereden. Alle filters waren smerig vooral het luchtfilter, de thermostaat was kapot. Nu staat ze op 136.000 km.
|
23 aug 2010 22:57 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Zo zo, je bent door het oog van de naald gekropen, als ik dit zo lees Bij jou ging het dus mis bij een km stand 113.000.... Die oude kleppen heb je niet meer, vermoedelijk. Als je ze nog wel hebt kom ik ze subiet bij je halen Kun je die garage vragen om oude kleppen te bewaren, mochten ze er weer een krijgen? En ik ben inderdaad benieuwd wat er nu op die kleppen staat, met welke cijfers dat begint. Je kunt alleen de voorste bekijken, bij de achterste staat het aan de kant van de kop, dat kun je niet zien. Als het goed is zou er een getal op moeten staan dat begint met 09. Dan heb je een klep die vorig jaar geproduceerd is door Delphi. Overigens, welke was het, de voorste of de achterste? Je had het over "linker", dat kan ik niet goed plaatsen. Ze zitten beide aan de rechterkant van de motor, links als je er voor staat Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 aug 2010 23:33 |
|
|
harmjan
V.I.P.
Geregistreerd: 21 nov 2009 15:46 Berichten: 48 Woonplaats: hilversum
Auto: C5 berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 183000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Oude kleppen heb ik inderdaad niet meer. Ik zal morgen naar de cijfers kijken en een betere plaatsbepaling geven. Ben nu van plan om bij de volgende nieuwe distributieriem ook maar deze ventielen te vervangen.
|
24 aug 2010 23:11 |
|
|
Teeuw
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 jan 2009 17:07 Berichten: 15 Woonplaats: Heerhugowaard
Auto: C5 V6 Exclusive break
Opties: Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 150000
Kleur: Gris Iceland
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
nokkenas sensors beginnen allebei te lekken! De een erger dan de ander, zal binnenkort weer eens langs de dealer gaan om te vragen wat die er van denkt. Na alles gelezen te hebben denk ik dat het zo'n €400,- gaat kosten deze kleine lekkages! Zal de bevindingen laten weten....wordt vervolgd.
|
01 okt 2010 23:35 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Praat je over de ventielen aan de rechterzijde van de koppen (links als je er vóór staat), of over de sensoren aan de linkerzijde? Als het de ventielen zijn kan de lekkage zeer hard gaan. Ik was 2 liter olie kwijt in nog geen 8 kilometer. Zie ook het verhaal viewtopic.php?f=5&t=8075Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 okt 2010 00:31 |
|
|
Teeuw
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 jan 2009 17:07 Berichten: 15 Woonplaats: Heerhugowaard
Auto: C5 V6 Exclusive break
Opties: Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 150000
Kleur: Gris Iceland
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Misschien zegt deze foto genoeg.... Heb trouwens geen idee waar de sensoren zitten, voor zover ik gelezen heb zijn dit de ventielen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
02 okt 2010 13:26 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Ja, dit is een nokkenasverstelventiel, de achterste als ik het goed zie. Als die nu lekt ga er dan onmiddellijk mee naar de Cit-dealer. En check je oliepeil, dat kan in razend tempo teruglopen, zie boven Dit ventiel zit aan de rechterkant van de motor, zie het plaatje pos. 11 De sensor pos. 14 zit aan de linkerkant. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 okt 2010 13:40 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
. Ik zal morgen het kapotte ventiel meenemen naar de meeting in Waalwijk. Dan kan een ieder zien hoe het ventiel in elkaar zit, en hoe en waarom dat kapotgegaan is.
Ter leering ende vermaeck dus....
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 okt 2010 09:47 |
|
|
Teeuw
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 jan 2009 17:07 Berichten: 15 Woonplaats: Heerhugowaard
Auto: C5 V6 Exclusive break
Opties: Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 150000
Kleur: Gris Iceland
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
A.s. dinsdag gaan er bij onze V6 twee nieuwe ventielen in, iemand nog interesse in de oude?
|
08 okt 2010 11:11 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
. Zeker weten, die wil ik heeeeeeel graag hebben Ze zullen dan onderworpen worden aan hetzelfde onderzoek als de eerdere ventielen, zie pagina 4 van dit draadje. En de resultaten zullen vervolgens hier gepubliceerd worden, uiteraard. Hoe we regelen dat ik die ventielen in m'n bezit krijg zien we wel, dat lukt altijd Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 okt 2010 11:41 |
|
|
|