Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Verschil 2.2 136PK (phI) & 2.0 138PK HDi (phII)
Auteur |
Bericht |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
maeseelek schreef: de phII 2.0hdi heeft dit ook, enkel weet ik niet wanneer je dat gebruikt (ofwel rij ik altijd in overboost)
ssst maar dat is een gadget van ford.
de 1.6 is namelijk met ford ontwikkeld en die overboost heeft ford erbij gezet.
zijn ze toch ergens goed voor bij ford 
|
04 dec 2006 11:31 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33550 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
maeseelek schreef: vandaag zit ik gans de dag met de 2.2 opgescheept, je merkt de traagheid (vinnigheid) tov de 2.0 weer duidelijk, merkbaar minder
Dat ligt ook aan de bestuurder hoor .... ik weet dat die van mij altijd m'n dealer verbaast qua vlotheid , simpelweg omdat ik maar een stand ken , voet naar beneden
En dat helpt , dan maakt de auto niet lui ... netals dat de bak weet dat zijn bestuurder altijd voor de optie zo snel mogelijk kiest , en dus terug gaat ipv blijft hangen ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
04 dec 2006 11:38 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Sjees, ik ben meestal ook een digitale rijder, maar ik heb nog steeds het idee dat mijn 2.2 wat dode paarden meezeult...
Wordt tijd voor een C5-meeting met rollenbank!
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
04 dec 2006 11:42 |
|
 |
revi
|
Harm,
De 2.0 die ik nu heb gekocht voelde ook iets vlotter aan dan die 2.2 van jou!
Rollenbankmeeting sounds like fun!
|
04 dec 2006 11:48 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
revi schreef: Harm,
De 2.0 die ik nu heb gekocht voelde ook iets vlotter aan dan die 2.2 van jou! revi schreef: Rollenbankmeeting sounds like fun!
Wil ik tzt toch eens de jouwe proberen....
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
04 dec 2006 11:56 |
|
 |
revi
|
Gna gna ... wist dat je de uitdaging nu wel aan wilde gaan. Mag uiteraard!
|
04 dec 2006 12:32 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
04 dec 2006 12:40 |
|
 |
Robbert
|
De opmerkingen dat de 2.2 wat minder snel uit de startblokken komt herken ik. Dat de nieuwe 2.0 vinniger is zal niet alleen door de motor komen maar toch ook door de andere overbrengen van de 6-bak ? De 2.2 begint pas echt lekker te sleuren als je de 40 km/uur voorbij bent en in de 3e versnelling bent beland. Mijn C5 heb ik onder normale omstandigheden op 210 en een klein beetje gekregen (bij net even meer dan 4000 toeren). Dit zal in werkelijk heel behoorlijk overeenkomen met de fabrieksopgaaf (205). Maar het zal me niet verbazen als de nieuwe 2.0 net effe harder loopt.
|
04 dec 2006 21:13 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Het is niet zozeer de top die van belang is, maar meer het gevoel van de snelheid. Een vlotte acceleratie tot 170 (  ) en dan niet verder kunnen, geeft een grotere sensatie van snelheid dan een trage acceleratie die tot 200 doorgaat.
Het is inderdaad dat gevoel van onderin niet willen en boven de 30-40 pas goed er vandoor gaan, dat de indruk van de "ouwe" 2.2 bepaalt....
Ik betwijfel eerlijk gezegd of een chip daarin verandering brengt. Het brengt, naar mijn idee, slechts de gehele koppelkromme procentueel omhoog....en dus blijft het onderin maar niks...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
04 dec 2006 21:43 |
|
 |
Robbert
|
En eerlijk is eerlijk, de tussensprint is in het verkeer een veel bruikbaarder talent dan de sprint vanuit stilstand. Dus ben ik nog steeds heel gelukkig met de 'trage' (ingetogen) kracht van die ouwe trouwe 2.2 HDI ... 
|
04 dec 2006 21:56 |
|
 |
pieter melissen
|

Harm van Beek schreef: Ik betwijfel eerlijk gezegd of een chip daarin verandering brengt. Het brengt, naar mijn idee, slechts de gehele koppelkromme procentueel omhoog....en dus blijft het onderin maar niks...
Na vier jaar lang een Hdi 110 Xantia gereden te hebben die door de motordokter to 135 pk was gechipt, heb ik in mei van dit jaar een 2.2 C5 Break gekocht, handgeschakeld, vier jaar oud en maar 90.000 km. Vergeleken met de Xantia was ie inderdaad wat traag, en na twee maanden heb ik daarom hetzelfde truukje uit laten halen. De motor levert nu 160 plus pk en ca 360 nm koppel. De erbij gegeven grafiekjes laten inderdaad zien dat de krommes in zijn geheel wat omhoog gaan, maar de resultaten zijn in de praktijk behoorlijk merkbaar. De auto gaat werkelijk als een speer (vanuit stilstand met maximaal vermogen proberen weg te rijden laat ik maar achterwege, de koppeling van de Xantia heeft het misschien daarom wel tot minimaal 275000 km volgehouden) en vooral op de snelweg is een tussensprintje een genot.
De topsnelheid heb ik nog niet uitgeprobeerd, ik weet ook niet of deze chip automatisch afsluit als de oorspronkelijke topsnelheid (202) bereikt is. (De Xantia deed dat wel, je voelde als het ware dat je tegen een muurtje opreed).
Ten opzichte van de Xantia valt het verbruik wat tegen (maar ja hij weegt ook weer meer) ongeveer een liter meer per 100 km. Als je dat gaat uitrekenen valt het overigens financieel wel weer mee, en er staat toch een heel wat betere auto tegenover.
|
21 dec 2006 11:51 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33550 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Hoi  ,
Wie heeft deze chiptuning gedaan ??
Misschien in dit draadje over hebben ... klik ...
Grt ,
Menno.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
21 dec 2006 11:54 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
pieter melissen schreef: Harm van Beek schreef: Ik betwijfel eerlijk gezegd of een chip daarin verandering brengt. Het brengt, naar mijn idee, slechts de gehele koppelkromme procentueel omhoog....en dus blijft het onderin maar niks... Heel interessant verhaal van Pieter melissen... Ten opzichte van de Xantia valt het verbruik wat tegen (maar ja hij weegt ook weer meer) ongeveer een liter meer per 100 km. Als je dat gaat uitrekenen valt het overigens financieel wel weer mee, en er staat toch een heel wat betere auto tegenover.
Mmm, wil wel eens een proefritje maken 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
21 dec 2006 12:44 |
|
 |
Jos
V.I.P.
Geregistreerd: 01 okt 2006 17:05 Berichten: 21 Woonplaats: Asch
Auto: C5 Ph3 3.0 HDI Exclusive (218kW) Berline
Opties: Leer; NaviDrive NG4; Pack Detection 4; Exclusive; Massage; LDWS; HiFi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 205.531
Kleur: Noir Perla Parelmoer
Naar boven
|
Ik herken het tragere optrekken van de 2.2 HDI ook wel in deze verhalen, heb ook een versie 2.0 HDI gehad met chiptuning.
Echter mijn huidige 2.2 HDI is stukken vlotter geworden met de powerbox die er nu in zit.
Volgens de leverancier (Tunex te 'sHeerenberg; http://www.tunex.nl) is het vermogen van 100Kw (136Pk) verhoogd naar 120 Kw (163Pk) en het koppel van 320 Nm naar 370 Nm.
Dit verschil is echt wel te merken, zowel bij het wegrijden als een tussensprintje op de snelweg.
Loopt tijdens optrekken ook vlot door tot ruim 200 Km/h (in Duitsland)
Moest bij 210 km/h inhouden voor een voorligger, kreeg (nog) niet het gevoel dat hij in ging houden. De auto loopt ook iets zuiniger, rijdt gemiddeld 1 op 14,5 over het hele afgelopen jaar, en geef regelmatig wat meer gas als de gemiddelde rijder tijdens het wegrijden.
Het enige (kleine) nadeel is dat de boordcomputer aangeeft dat hij veel zuiniger rijdt, meestal rond de 5,6 ltr/100km.
Kan het iedereen aanbevelen.
_________________ C5 Ph3 3.0 HDI EXCLUSIVE (218kW) Berline; Leder; Xenon; NaviDrive + Pack Detection 4; Exclusive; Stoelverw. + massage; HiFi; Trekhaak
|
04 jan 2007 01:38 |
|
 |
Jos
V.I.P.
Geregistreerd: 01 okt 2006 17:05 Berichten: 21 Woonplaats: Asch
Auto: C5 Ph3 3.0 HDI Exclusive (218kW) Berline
Opties: Leer; NaviDrive NG4; Pack Detection 4; Exclusive; Massage; LDWS; HiFi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 205.531
Kleur: Noir Perla Parelmoer
Naar boven
|
 Re: Verschil 2.2 136PK (phI) & 2.0 138PK HDi (phII)
Heren, Aangezien ik mijn C5 Ph1 2.2HDI ingeruild heb tegen een PhII heb ik de powerbox in de aanbieding. Hij is voor een 2.2HDI met een Bosch inspuitsysteem, dit staat op de commonrail. Er zitten originele (blauwe) citroen stekkers aan, is plug and play.
Heb er altijd veel plezier van gehad. Vraagprijs € 50,00 (excl. verzenden)
_________________ C5 Ph3 3.0 HDI EXCLUSIVE (218kW) Berline; Leder; Xenon; NaviDrive + Pack Detection 4; Exclusive; Stoelverw. + massage; HiFi; Trekhaak
|
11 dec 2008 00:09 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|