Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?
Auteur |
Bericht |
KlaasS
C5club Executive
Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39 Berichten: 1720 Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
daar heb je gelijk aan maar wat zegt je DEALER dan van deze ellende????
_________________ vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort, opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i, vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
|
05 apr 2010 10:14 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Ik ben blij met dit topic, prima dat Alcoan dat gestart heeft Laten we wel wezen, zo'n probleem met galvanische corrosie is bij veruit de meesten onbekend, ook ik zou er, ondanks m'n technische achtergrond en ervaring, niet aan gedacht hebben dat het monteren van andere dopjes tot dit soort problemen zou kunnen leiden, dat wordt lijden dus. En dat laatste is het geval, Alcoan's cri de coeur dat dit levensgevaarlijk is, is helemaal niet vreemd. Het zal je maar overkomen dat het ventiel losschiet van een achterwiel als je met 180 km/u in Duitsland koerst, terugkomend van een vakantie, de auto volgeladen. Dan moet je al heel veel ervaring en een forse portie geluk hebben om het er heelhuids af te brengen Bij een bandenwissel is het heel gebruikelijk dat een monteur dopjes pakt die ergens in de buurt liggen, of die hij in de zak van z'n overall heeft. Dat zie ik al heeeel lang gebeuren, niks nieuws dus. Maar dat dit tot deze gevolgen leidt is een nieuw fenomeen Een gewaarschuwd mens telt voor twee, laten wij er aan meewerken dat dit veel breder bekend wordt. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 apr 2010 10:16 |
|
|
Alcoan
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Gents, ik heb twee foto's gemaakt van de velg met ventiel huis en het ventiel zelf. Ik ben geen chemicus maar iets op onze wegen veroorzaakt de aantasting van het materiaal. Als een ventiel door mechanische kracht afbreekt dan heb je een schoon breukvlak. Bij mijn afgebroken ventielen heb ik GEEN schoon breukvlak maar een door corrosie aangetast breukvlak.
Toen een jaar geleden alle 4 ventielen vervangen moesten worden toen is dat gedaan door de dealer en niet Profile Tyrecenter. Ik ga er dan ook vanuit dat de banden en ventielen deskundig zijn geplaatst. Vreemd is wel dat het probleem telkens na de winter optreedt.
Vraag me niet waarom niet elke C5 rijder met dit type ventielen tegen dit probleem aanloopt. Ik weet het niet.
Morgen direct naar de dealer om mijn verhaal te doen en het " bewijsmateriaal" te overhandigen. Zodra ik meer weet zal ik dat even terugmelden hier.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
05 apr 2010 10:26 |
|
|
KlaasS
C5club Executive
Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39 Berichten: 1720 Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
misschien doet het er niet toe: maar welk type velg heb je onder je C5?? misschien dat daar het euvel ligt en dat niet ieder met dit probleem kampt!
_________________ vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort, opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i, vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
|
05 apr 2010 10:28 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Te zien is dat de ventielen zelf breken, niet op de overgang naar de velg. En op mijn vraag dienaagaande reageerde Alcoan op de vorige pagina al met Citaat: Het betreft hier inderdaad originele, af fabriek, 17" LM velgen van Citroen Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 apr 2010 10:33 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Vraag aan Alcoan: Kun je het dopje nog losdraaien van dat afgebroken ventiel? Zo ja, kun je daar dan zien dat er een messing insert zit in dat dopje, zoals ET veronderstelde?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 apr 2010 10:36 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33392 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Ik vervang altijd de standaard alu dopjes die er op zitten voor rubber/kunstof, die aludopjes geven problemen en gaan met de duur vastzitten waardoor je bij het afschroeven het ventiel kapot maakt ... Bij mijn garage is dit een redelijk bekend probleem, lees afbrekende ventielen bij auto's met sensoren ( alle merken ! ) , vaak zijn het de dopjes die problemen geven. Indien dit gebeurt moet je enkel om vervangende ( nieuwe stalen ! ) ventielen vragen,
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
05 apr 2010 10:38 |
|
|
Ralph
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Afbrekende ventielen & pekel (natronloog wordt zelfs niet in Albanie op snelwegen uitgereden..) hebben niets met elkaar te maken. Mijn vorig zakelijke vervoermiddel was een Renault Laguna, die had ook sensoren in de ventielen zitten en werd oorspronkelik afgeleverd met metalen ventieldopjes. Voor wie het zich nog herinnerd, hierover was niet iedereen te spreken (alhoewel ik zelf hooguit in de winter eens 'een lekke band melding' kreeg). Die metalen dopjes werden later vervangen door plastic exemplaren door de dealer daar bleek dat die dingen te vaak vast gingen zitten met een soortgelijk eindresultaat tot gevolg. Nu rijd ik met eenzelfde velg als Alcoan rond alleen mijn winterbandjes liggen op een stalen velg. De enige partij die aan je ventielen heeft gezeten is je bandenboer die de ventielen bij de bandenwissel verwijderd en weer geplaatst heeft. Het probleem zit mi. daar icm. te vast aangedraaide ventieldoppen (neemt niet weg dat die dingen niet mogen breken)
|
05 apr 2010 10:45 |
|
|
Alcoan
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
JW-NHS schreef: @ Alcoan,
Heb je die afgebroken ventielen nog? Of heb je er foto's van gemaakt?
Het onderwerp is té belangrijk om zomaar te laten lopen, en ik denk dat er op dit forum, naast me zelf, zeker mensen zijn die hier graag meer van willen weten. En vervolgens gaan begrijpen wat er nou eigenlijk gebeurd is.
Wellicht kan het helpen als jij ons nog iets vertelt van de volgorde van de gebeurtenissen. En of die banden uiteindelijk wél gewisseld zijn op die standaard velgen.
In eerste instantie maakte ik uit jouw verhaal op dat het probleem ontstond toen de zomerbanden op de velg verwisseld werden voor winterbanden, of omgekeerd. Maar uit een latere posting begreep ik dat dit niet het geval was, of heb ik dat verkeerd begrepen? Oftewel, kun je ons, stap-voor-stap, punt-voor-punt vertellen wat er gebeurd is?
Groet, JW MET PLEZIER. Eerste bandenwissel was in November 2008 toen de auto een paar maanden oud was. Zomerbanden maakten plaats voor winterbanden (Profile Tyrecenter). De hele winter probleemloos gereden. Omstreeks April 2009 moesten de zomerbanden weer terug. Profile Tyrecenter hield direct het ventiel van het eerste wiel dat ze aanraakten los in hun handen en de band was er niet eens afgehaald. Ter plekke gebeld met ING carlease om de schade te melden en advies te krijgen hoe nu verder. ING gaf toestemming om door te gaan. Alle 4 de ventielen braken buiten de velg af toen men het plastic dopje los wilde draaien. De banden zijn toen gewisseld en er zijn gewone ventielen ingezet. Daarna naar de dealer gegaan en na veel kabaal zijn er vier nieuwe sensorventielen geplaatst door de dealer, vakkundig en zoals het hoort. De hele zomer probleemloos (ventielen althans) gereden en in November 2009 gingen de winterbanden er weer op. Uitgevoerd door Profile Tyrecenter en ik heb wederom de hele winter probleemloos gereden. Afgelopen vrijdag weer naar Profile voor de wissel en geloof het of niet rechtsvoor hing het ventiel er los in. Profile weigerde verder te gaan, waarschijnlijk omdat ING die arme drommels heeft laten opdraaien de 4 ventielen van de vorige wissel. Ben vrijdag direct naar de dealer gereden en die hebben direct een nieuw ventiel met sensor geplaatst. Ik kan daarna niet meer bij Profile terecht en een nieuwe poging om banden te wisselen staat voor aanstaande vrijdag. Gisteren was ik op weg met mijn gezin toen ik de melding kreeg "Slappe band rechtsachter" ben bij de eerste pomp gestopt alwaar ik het ventiel zowat tussen mijn ogen kreeg geschoten. Niemand aangeweest....
|
05 apr 2010 10:48 |
|
|
gvwijnen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05 Berichten: 460 Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Toch moet er ergens iets mis zitten, want ik heb identiek dezelfde velgen en heb geen enkel probleem. Ook op grote fora zoals planete-citroen.com kan je niet direct klachten terugvinden. Dus blijkbaar gaat het om een apart probleem. Kan er mss strooiwater aan de aluminium legering terwijl die niet zou mogen?
Over de andere problemen. Je hebt blijkbaar niet veel geluk. Ik heb tot nu toe geen problemen, alles werkt al 8000 km perfect. Kan nog veel misgaan natuurlijk. Ook andere ervaringen (van/via andere mensen) met citroen zijn erg positief. Nooit grote of dure problemen. Op men vader en nonkel hun werk zijn nogal wat wagens versleten, en de algemene conclusie is daar dat citroen niet beter, maar ook niet slechter is dan de meeste andere wagens. Ook hun VW's staan regelmatig met de nodige panne's in de garage. Algemeen genomen is de kwaliteit van de nieuwe c5 zeker niet slecht. Lees maar eens de reviews op autoweek.nl na. Ik hoop dat je wat meer geluk hebt in de toekomst met je C5, want het is een erg aangename wagen.
|
05 apr 2010 10:49 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Geen betere auto om in te zitten met een klapband/leegloper dan een grote Citroën met hydropneumatiek En ja, ook dat hoort m.i. bij je training als autobestuurder. Als je dat nog nooit meegemaakt hebt en nu al panisch wordt bij die gedachte dan hoor je niet achter het stuur. Citaat: Indien dit gebeurt moet je enkel om vervangende ( nieuwe stalen ! ) ventielen vragen Ik zou de velgen laten voorzien van ventielen zonder sensoren voor de winter (sluit je pekelinvloed grotendeels uit) en een volledig nieuwe set nemen voor de zomer (velgen+sensoren). Is niet eens veel duurder dan de sensoren vervangen. Alleen de ventielsteel vervangen is niet altijd mogelijk. Op de Ph.I sensoren is het geheel één, ik meen dat er nu wel reparatieset bestaat.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 apr 2010 10:54 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33392 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Ook voor PH1/2 is het nu idd mogelijk ...
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
05 apr 2010 10:55 |
|
|
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Ralph schreef: Afbrekende ventielen & pekel (natronloog wordt zelfs niet in Albanie op snelwegen uitgereden..) hebben niets met elkaar te maken. Neem maar van mij aan dat twee verschillende metalen, water zout en corrosie alles met elkaar te maken hebben. Het staat nota bene in het service bulletin waarvan ET de link neerzet dat de ventielen door galvanische corrosie vast kunnen gaan zitten.
|
05 apr 2010 11:07 |
|
|
Ralph
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
We zeggen zo ongeveer hetzelfde hoor.. met als verschil dat ik aangeef dat het ventiel niet opgelost is door inwerking van pekel maar dat ie breekt door oa. een vastzittend dopje!
|
05 apr 2010 11:15 |
|
|
Alcoan
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
JW-NHS schreef: Vraag aan Alcoan: Kun je het dopje nog losdraaien van dat afgebroken ventiel? Zo ja, kun je daar dan zien dat er een messing insert zit in dat dopje, zoals ET veronderstelde?
Groet, JW Het wordt steeds gekker. Ik had gedacht dat de dopjes vast zouden zitten maar ik kan het met gemak tussen duim en wijsvinger losdraaien. Onder het dopje is het alluminium nagenoeg niet aangetast. Direct achter het dopje is dit wel het geval tot op het breukvlak. Het dopje heeft geen messing insert en is volledig van kunsttsof.
|
05 apr 2010 11:16 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|