Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Met een C5X door de wasstraat ..... 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 25 nov 2010 13:23
Berichten: 5
Auto: C5 Tourer LB 2.0 HDIf 160
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126000
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Met een C5X door de wasstraat .....
Na 40 jaar met auto's met handgeschakelde 4,5 en 6 versnellingsbakken te hebben gereden nu voor het eerst een automaat. Ik had er van te voren over nagedacht hoe de C5X door de wasstraat te loodsen ...... Aanrijden in D en op het moment dat een roller het linker voorwiel pakt naar N. Niet naar P, want dan blokkeert de bak en daarmee de voorwielen, en al helemaal niet de auto met start&stop uitzetten, want dan automatisch naar P en ook de elektronische handrem erop. Het is de bedoeling dat de auto door de wasstraat gaat, en niet dat de rollers onder de banden doorrammelen zonder dat vooruitgang wordt geboekt..... :smt203

Mijn plan werkte. De auto werd keurig in N door de wasstraat getrokken. En dan komt vanzelf het moment dat bij groen licht de wasstraat weer verlaten dient te worden. Mijn voornemen was bij groen licht de automaat van N naar D te schakelen om vervolgens weg te rijden, maar dit lukte niet..... :cry: De bak liet zich niet meer schakelen...... :cry: Ik dacht, ik duw de auto wel uit de wasstraat, toen nog niet wetende dat bij openen portier bij lage snelheid de bak automatisch in P wordt gezet. Auto was niet vooruit te duwen. Uiteindelijk met start & stop de auto helemaal uitgezet, met voet op de rem weer gestart, en met nog 30cm speling voordat ik door een achterligger in de wasstraat geramd zou worden ontsnapt........ :D

In het instructieboekje van de c5X staat: Alleen de verzoeken voor het veranderen van de stand (van de automatische transmissie) die uitvoerbaar zijn worden uitgevoerd. Mijn mening is 1) dat als de motor niet door start&stop is uitgeschakeld, ik van N naar D had moeten kunnen schakelen en weg had moeten kunnen rijden, en 2) als de motor door start&stop is uitgeschakeld de motor automatisch gestart had moeten worden zonder het rempedaal aan te raken door van N naar D te schakelen, en ik had moeten kunnen wegrijden. Dit laatste staat letterlijk in het instructie boekje. Nog later kwam ik erachter dat de c5X ook voorzien is van een nogal moeilijk omschreven "wasstraatmodus" welke ik hoe dan ook niet ga gebruiken. Volgende keer in de wasstraat zet ik van te voren start&stop uit; kijken of het dan beter gaat.

Ben ik de eerste en enige prutser die bijna met een c5X in de wasstraat is verongelukt ? Hoor graag jullie ervaringen en zienswijzen.


25 maart 2024 06:38
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33387
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Met een C5X door de wasstraat .....
Altijd start en stop uitzetten …
Dat voorkomt dit soort dingen als het goed is.

Heb dan wel geen C5x , maar wel automaatjes met zo’n suf s&s systeem

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


25 maart 2024 07:54
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 sep 2010 20:25
Berichten: 1848
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Met een C5X door de wasstraat .....
Nu rij ik inmiddels in een Volvo, maar volgens mij was het met de P3008 ongeveer hetzelfde (maar ik kan mij uiteraard vergissen). Als eerste zet ik altijd eerste de automatische parkeerrem uit en vervolgens in N als ik zover als nodig in het spoor sta. De uitdaging is wel om het in zijn 'D' te zetten voordat ik helemaal stil kom te staan, want anders moet ik eerst op de rem trappen alvorens dat lukt en dat kost tijd en komt de achterligger snel dicht bij. Zeker als ze het tempo van de wasstraat op standje 'turbo' hebben staan.

(en uiteraard de 'parkeerpiepers' uit als ik er op tijd aan denk)

_________________
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country


26 maart 2024 23:23
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.