Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Remklauwen achter vervangen
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Remklauwen achter vervangen
Ter aanvulling: In de garage gebruikt men bij ontluchten van het primaire circuit ook wel een remontluchter die het reservoir onder druk van 1 a 1,5 bar vult. Dan heb je geen extra monteur nodig en kun je gewoon de nippels losdraaien. Dit apparaat wordt ook gebruikt bij het remvloeistof verversen. De procedure via de lexia is inderdaad alleen om het abs makkelijk en goed te kunnen ontluchten. En inderdaad zit het veertje op deze manier op de kop! Het veertje is bedoeld om na de remactie de blokken weer in de juiste stand terug te duwen. Omdat ze tijdens het remmen "meegenomen " worden met de draaiende schijf, en zo een beetje vastlopen tegen de onderzijde van de klauw. Na de remactie moet het blok weer iets terug in de juiste stand. Dus van de draairichting van het wiel af omhoog. En dat doet de veer alleen als hij juist is gemonteerd. Dus maakt het wel degelijk verschil, de blokken zullen waarschijnlijk na verloop van tijd onderaan iets blijven aanlopen. Vandaar dat citroen in de methode een montagerichting aangeeft.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 apr 2011 20:33 |
|
|
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: Remklauwen achter vervangen
Zo herinner ik het me ook. De blokjes kantelen iets als je remt en daarom moet het dikste gedeelte op die plek geplaatst worden waar hij het meest aangrijpt zodat dit enigszins gecorrigeerd wordt.
Hangt er van af dus hoe de klauw gemonteerd zit, aan de voor of achterkant van de schijf.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
22 apr 2011 21:00 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Remklauwen achter vervangen
Bij de C5 zit 'ie achter aan de voorkant van de schijf. De blokken worden dus naar beneden gedrukt bij het remmen.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
22 apr 2011 21:03 |
|
|
maran
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 18:10 Berichten: 112
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Naar boven
|
Re: Remklauwen achter vervangen
BJG schreef: En inderdaad zit het veertje op deze manier op de kop! Het veertje is bedoeld om na de remactie de blokken weer in de juiste stand terug te duwen. Omdat ze tijdens het remmen "meegenomen " worden met de draaiende schijf, en zo een beetje vastlopen tegen de onderzijde van de klauw. Na de remactie moet het blok weer iets terug in de juiste stand. Dus van de draairichting van het wiel af omhoog. En dat doet de veer alleen als hij juist is gemonteerd. Dus maakt het wel degelijk verschil, de blokken zullen waarschijnlijk na verloop van tijd onderaan iets blijven aanlopen. Vandaar dat citroen in de methode een montagerichting aangeeft. Dan zou de veer zoals ik die heb geplaatst toch goed zitten, lijkt mij zo! 1. linkerwiel draait bij vooruitrijden linksom. 2. bij het remmen worden de blokken naar beneden gedrukt en draaien dus rechtsom om de pen heen, m.a.w. het bovenste gedeelte wil naar achteren en het onderste gedeelte naar voren. 3. de veer onder geeft dan een tegendruk waardoor er minder wrijving ontstaat wanneer je stop met het remmen, ze zetten als het ware de blokken weer in beginpositie. Als de veer boven drukt, zet het de blokken in een positie waardoor er onderaan geen speling meer is tussen blok en klauw, wanneer je dan remt slaat het blok niet als het ware tegen de klauw en dat zou een functie van die veer kunnen zijn.
_________________ Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
|
22 apr 2011 21:42 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Remklauwen achter vervangen
Die pen, daar draaien de blokken niet omheen. Die zit er alleen maar om ervoor te zorgen dat de blokken er niet naar voren uit kunnen schieten, en om de veer en de afdekplaat te kunnen bevestigen. De blokken raken de pen niet in verticale richting. Bij het remmen worden de blokken naar beneden gedrukt, met heeeel veel kracht tegen de binnen-onderkant van de klauw. Daarbij zal ook een kleine radiale component ontstaan, naar voren dus. Die wordt ná het remmen opgeheven door de veer.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
22 apr 2011 21:57 |
|
|
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: Remklauwen achter vervangen
...en daarom moet het grootste deel van de plaatjes onder zitten.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
22 apr 2011 22:08 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Remklauwen achter vervangen
....maar hier hebben we het niet over de anti-pieplaatjes maar over de veer Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
22 apr 2011 23:12 |
|
|
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: Remklauwen achter vervangen
Sorry, haal 2 dingen door elkaar.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
23 apr 2011 11:10 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: Remklauwen achter vervangen
JW-NHS schreef: Daar hebben we het al eerder over gehad: dat is niet noodzakelijk als alleen het primaire circuit ontlucht moet worden. Het probleem zit erin dat je nooit kunt uitsluiten dat er lucht in het noodremsysteem is gekomen. Dat is nu eenmaal een van de hoogste plekken in het remcircuit dus daar zal zich lucht verzamelen. @BJG; het gaat niet om het ABS/ESP, het gaat erom dat het ABS maximale druk levert zonder ABS werking, zodat je het secundaire circuit (de noodremversterker, brake assist/BAS) kunt ontluchten.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
23 apr 2011 13:43 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Remklauwen achter vervangen
De BAS zit in het primaire circuit, niet in het secundaire, toch? Het wordt geactiveerd doordat je met een bepaalde snelheid je rempedaal indrukt. Daardoor wordt er een extra ventiel geopend in de hoofdremcilinder, waardoor de versterking door de vaccumbekrachtiging van normaal 6 oploopt naar 23 of iets daaromtrent. Zie ook het Bosch EVA document. De ABS/ESP unit werkt daarbij alleen om er voor te zorgen dat een blokkerend wiel dan weer gaat draaien, niet om te versterken oid. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 apr 2011 14:28 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: Remklauwen achter vervangen
BAS *is* het secundaire circuit.
ABS/ESP heeft een eigen HD pomp, waar zou anders de (ESP) remkracht vandaan komen als je niet remt?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
23 apr 2011 18:38 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Remklauwen achter vervangen
In de Citroën documentatie B3FI0FP0 Aftappen - vullen - ontluchten : Remsysteem wordt gesproken over het secundaire circuit in relatie tot ESP/ABS.
Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 apr 2011 19:12 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Remklauwen achter vervangen
EvilTwin schreef: Het probleem zit erin dat je nooit kunt uitsluiten dat er lucht in het noodremsysteem is gekomen. Dat is nu eenmaal een van de hoogste plekken in het remcircuit dus daar zal zich lucht verzamelen.
@BJG; het gaat niet om het ABS/ESP, het gaat erom dat het ABS maximale druk levert zonder ABS werking, zodat je het secundaire circuit (de noodremversterker, brake assist/BAS) kunt ontluchten. Ik snap je punt ET, en in principe klopt het ook. Maar bij het losnemen en vervangen van een achterremklauw is het gewoon uitgesloten dat er lucht in het BAS terechtkomt, en is ontluchten mbv de lexia dan ook niet nodig. Daar ging het mij in eerste instantie om. We moeten het ook (theoretisch) niet ingewikkelder maken dan het in de praktijk is.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 apr 2011 23:11 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: Remklauwen achter vervangen
JW-NHS schreef: In de Citroën documentatie B3FI0FP0 Aftappen - vullen - ontluchten : Remsysteem wordt gesproken over het secundaire circuit in relatie tot ESP/ABS. Klopt, maar waar het mij om gaat is dat je voor het ontluchten van het BAS het ABS/ESP moet omzeilen, zoals reeds vele malen besproken. Volgens mij is de verwarring rond primair/secundair een beetje zinloos, met secundair doelt Citroën specifiek op het interne ABS/ESP circuit van de Teves mk60. Voor een normale ontluchting van de remklauwen en leidingen is maximale remkracht niet nodig, dat is meer een kwestie van debiet. Zolang als je onder die remdruk blijft kun je dus remleidingen ontluchten. Maar voor de noodremvoorziening (BAS) moet het ABS maximale remkracht opbrengen, zonder dat het ABS ingrijpt. In het ABS/ESP blok zelf (secundair circuit) zal alleen tijdelijk lucht opgesloten raken. Bij vol remmen waarbij het ABS ingrijpt is het secundaire circuit open en zal de lucht dus elders terecht komen. Het komt uiteindelijk of aan de ene kant terecht (hoofdremcilinder/noodremcilinder) of aan de ander kant (de remklauwen). Ik ga er vooralsnog maar even vanuit dat er niemand de gehele ABS unit wil vervangen en leeg (dwz vol met lucht) monteert. Net als met een lege HP pomp kan het dal wel even duren voordat hij zichzelf ontlucht heeft. In het secundaire circuit kan dus eigenlijk geen lucht opgesloten raken, maar wel vloeistof. Heel specifiek voor het vervangen van ALLE remvloeistof, moet je dan het ABS door een aflaatcyclus laten lopen, vandaar die aanwijzing die jij quote. Maar nogmaals, dat heeft met ontluchten niet veel te maken. @BJG ik ben er niet zo zeker van dat er nooit lucht terug omhoog zal komen tot de hoofdremcilinder/noodremclinder. Mijn waarschuwing is dan meer om voorzichtig te zijn en naderhand te controleren of het BAS nog perfect werkt. Helaas weten een hoop rijders niet eens hoe vol remmen aanvoelt, laat staan dat ze weten hoe een BAS ingreep hoort te werken. Dus als je aan de remmerij gaat werken, houd dan in je achterhoofd dat je mogelijk toegang moet hebben tot een Lexia om de hele procedure af te maken.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 apr 2011 12:03 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Remklauwen achter vervangen
Dan zijn we het er dus overeens, begrijp ik, dat de BAS in het primaire circuit zit. Dat is een klein zuigertje (29) binnenin de hoofdremzuiger, zie het plaatje hieronder. Voor het goede begrip, van anderen welteverstaan : de BAS spreekt alleen aan als je snel het pedaal intrapt maar niet goed doortrapt. Als je het pedaal normaal intrapt en dan heel hard gaat remmen door het alsmaar verder in te trappen, spreekt BAS niet aan. En ja, het is van belang dat bij het ontluchten van het primaire circuit de ABS niet aanspreekt. Dat staat ook expliciet vermeld in dat Citroën document. Normaliter wordt een nieuwe ABS/ESP unit gevuld met remvloeistof geleverd. Dat scheelt heel veel bij het ontluchten daarvan. Maar de leidingen die je er op aansluit moeten uiteraard wél ontlucht worden, daarvoor is die procedure-met-Lexia bedoeld. En ik deel de visie van BJG dat je, als je de achterklauw even losmaakt, je geen risico loopt dat de leiding volloopt met lucht. En al helemaal niet als je daarbij de instructie B3FG4UP0 Verwijderen - aanbrengen : Achterste remklauw volgt waarin staat: Citaat: Maak de toevoerleiding (1) los. Sluit de aansluiting en de remklauw af.
Dan kan volstaan worden met een simpele ontluchting van de remklauw. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 apr 2011 13:17 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|