Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Aantrekmomenten wielbouten 
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33387
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aantrekmomenten wielbouten
Dat is dan volgens mij 'oude' documentatie ... klopt namelijk dat het voorheen 90Nm was

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


26 apr 2011 10:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aantrekmomenten wielbouten
Zijn documenten van mei 2010 als "oud" te bestempelen?

Wedervraag dan: heb jij Citroën documenten waarin dat getal van 110 Nm bevestigd wordt?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


26 apr 2011 10:48
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33387
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aantrekmomenten wielbouten
Nee, ik heb dit van Johan , ...

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


26 apr 2011 10:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aantrekmomenten wielbouten
EvilTwin schreef:
Dit is dus precies waarom ik niet wil dat er met een momentsleutel geklooid wordt. Nergens voor nodig als het ook met de hand kan. Vast=vast.


Dat lezende dacht ik: hè, EvilTwin die zich niet aan Cit-doc's houdt?
Daarbij neem ik dan aan dat dit alleen op de wielbouten slaat, maar dat je andere bouten wél vastzet met het voorgeschreven koppel :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


26 apr 2011 11:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56
Berichten: 4498
Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aantrekmomenten wielbouten
Citaat:
Wedervraag dan: heb jij Citroën documenten waarin dat getal van 110 Nm bevestigd wordt?



Documenten niet maar bij het wisselen van de WB naar ZB gevraagd met hoeveel NM ze vastgedraaid worden
en kreeg toen tegelijkertijd van 2 monteurs 110 Nm als antwoord, :smt023
Heb echter net even gegoogled en daar kom ik dan regelmatig 100 Nm tegen, :smt017
ach, zolang je maar niet ingehaald word door je eigen banden hè :o

_________________
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......


26 apr 2011 15:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aantrekmomenten wielbouten
Citaat:
Wedervraag dan: heb jij Citroën documenten waarin dat getal van 110 Nm bevestigd wordt?



geen document... wel 2 Citroen dealers die dit als advies mee gaf...


26 apr 2011 16:14
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aantrekmomenten wielbouten
JW-NHS schreef:
EvilTwin schreef:
Dit is dus precies waarom ik niet wil dat er met een momentsleutel geklooid wordt. Nergens voor nodig als het ook met de hand kan. Vast=vast.


Dat lezende dacht ik: hè, EvilTwin die zich niet aan Cit-doc's houdt?
Daarbij neem ik dan aan dat dit alleen op de wielbouten slaat, maar dat je andere bouten wél vastzet met het voorgeschreven koppel :idea:


Ik heb dit gewoon als kleine jongen geleerd toen ik met mijn vader remblokken verwisselde op onze CX-en. En het is nog nooit fout gegaan.

NB 5*CX+3*XM+Xant+AX+C5, etc.=50 keer remblokken? en weet ik hoe veel andere keren dat ik een wiel vervangen heb.

Het tegenovergestelde heb ik echter maar al te vaak gehad:

een nieuwe auto waar de wielen er niet af willen (C6)
een sleutel in tweeën (Jag, lekke band in de woestijn: death valley!)
iemand die je opbelt: heb je een grote kruissleutel de garage heeft mijn wielen te vast gezet (lucht? moment?)
anti-diefstalbouten die je stuk draait; gelukkig stond de auto dicht genoeg bij een muur zodat we mbv een hydraulsche krik en een hefboom de diefstalsleutel erin konden persen tijdens het draaien...
etc.

Zoals ik al zei vast=vast. Dat geldt wat mij betreft ook voor een aantal andere bouten van de wielophanging (remklauwen bijv.).

Ik zeg er wel bij dat ik de wielbouten altijd handvast zet en dan circulair natrek: 1-3-2-4 of 1-3-5-2-4.
Dat is vooral omdat de naaf door roest altijd een beetje klemt.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


02 mei 2011 12:26
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aantrekmomenten wielbouten
Vast is vast, volgens mij zeggen alle vaders dat tegen hun zoons. ;)

Ik trek ook alles op het gevoel vast, wielen rammel ik wel los met een slagmoersleutel, maar dat komt omdat ik dat ding dan ook een keertje gebruiken kan.
Vasttrekken altijd met de voetjes op de vloer en met een kruissleutel.

De enige bouten die ik met een momentsleutel vasttrek zijn kopbouten, omdat dit wat kritischer ligt.

Als je alles met een momentsleutel wilt vastzetten zou je strikt genomen ook een momentschroevendraaier moeten hebben, maar die bestaan niet, dacht ik..

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


02 mei 2011 12:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aantrekmomenten wielbouten
Dat had je gedacht:

momentschroevendraaierplaatjes

Hoeveel wou je er hebben? :lol:

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


02 mei 2011 14:14
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aantrekmomenten wielbouten
Nou eh, 1 momentje...............stuur er maar een paar op! :smt023

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


02 mei 2011 14:46
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aantrekmomenten wielbouten
Meeste bouten dikker dan m8 en àlle bouten die met de transmissie, en motorcomponenten te maken hebben doe ik met een momentsleutel. (en kritieke bouten van ophanging en remmen uiteraard ook).
Vast is vast is een heel rekbaar begrip. Vast is vast met een ratel kom je doorgaans op iets van 70Nm oid (en dan heb je aardig getrokken). Ik had laatst een montagebout van een differentieel die moest met 170Nm. Das wel ff anders vast dan vast is vast :mrgreen:
Van het betreffende differentieel gingen alle inbusbouten ook gewoon met momentsleutel (dat diff moest uit elkaar) en voorgeschreven loctite vast. Gewoon volgens boekje.

Vast is vast is leuk en aardig, maar je moet uitkijken dat je sommige dingen niet stuk draait, en bij een aantal zaken is het voor je eigen veiligheid wel belangrijk dat ze zeker niet loskomen.

Bij onbekende aanhaalmomenten meet ik ook wel eens het loshaalmoment, wat ik dan weer als leidraad gebruik voor aanhaalmoment (tezamen met richtwaardes voor boutdiameters en staalsoort)

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


03 mei 2011 18:22
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aantrekmomenten wielbouten
Met zo een uitleg kan ik nu is leven :smt038 .


Laatst bijgewerkt door Menno op 03 mei 2011 21:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Gaarne niet voorgaande berichten quoten !!!!


03 mei 2011 20:59
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aantrekmomenten wielbouten
In verband met het al dan niet invetten van de bouten heb ik trouwens nog een leuk proefje gedaan.
Indien je door het gebruik van vet op de schroefdraad je bouten harder zou gaan aandraaien waardoor ze rekken en zoals sommigen beweren zelfs kunnen breken dan zou de positie van de zeskantkop moeten wijzigen na het invetten.
Op onze C3 (vrij nieuwe wagen en met dezelfde bouten, heeft PSA er wel andere :lol: )heb ik daarom eens een bout die niet ingevet was enkele keren met het voorgeschreven moment vast gezet. Ik had deze gemarkeerd en die kwam steeds op de zelfde positie uit.
Daarna schroefdraad licht ingevet met kopervet enkele keren erin eruit om het vet te verspeiden en dan dezelfde oefening herhaald. Resultaat de bout blijft op dezelfde positie uitkomen, zie de wat onscherpe foto's.
Mocht de bout zelfs maar 0,06 mm rek gaan vertonen dan zou de kop 18° verder draaien wat best zichtbaar zou geweest zijn. (spoed van de schroefdraad =1,25 mm). Corrigeer me maar als ik het mis heb :? .
Dus invetten van de schroefdraad is vaak een welles/nietes discussie maar kan toch wel denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


03 mei 2011 21:13
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aantrekmomenten wielbouten
Of hij is precies 360° verder aangetrokken...

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


03 mei 2011 22:16
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aantrekmomenten wielbouten
Ik ben Arnold Schwarzenegger niet hé :lol:


04 mei 2011 08:01
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.