Aantrekmomenten wielbouten
Auteur |
Bericht |
V-zesserke
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16 Berichten: 187 Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs
Naar boven
|
Re: Aantrekmomenten wielbouten
JW-NHS schreef: Inderdaad, een leuke test.
Aanvullend zou getest kunnen worden wat er gebeurt als je het vlak tussen de boutkop en de aandrukring nu ook licht invet. Dat doe ik altijd bij de bouten van mijn LM's. En bij de conische bouten van m'n stalen winterwielen vet ik het conische vlak altijd licht in. Dat voorkomt vreten en daarmee vast gaan zitten op het kale conische vlak van het wiel.
Groet, JW Ik heb zo'n vermoeden dat de bouten dan misschien wel een klein beetje verder zouden draaien. Ik denk dat de meeste wrijving bij het op kracht zetten ontstaat ter hoogte van het pasvlak van de bout en de velg. In dit geval dus de sluitring en die heeft toch redelijk wat oppervlakte, ga je dat invetten dan neem je redelijk wat wrijving weg. Misschien moeten we dat ook maar eens testen. Nu is er bij mijn C5 helemaal geen probleem met oxydatie of beschadiging ter hoogte van dit pasvlak dus ik vet het daar voorlopig nog niet in. Het is vooral de schroefdraad die behoorlijk wat roest gaat vertonen en dan vooral op de vooras, die van de achteras zien er héél wat netter uit. Gisteren was ik bij de bandenleverancier en ik vroeg hem of hij daar een verklaring voor had, maar hij wist het ook niet. Wel zei hij dat dit een algemeen verschijnsel is en dat ook op andere wagens de voorste bouten erger oxyderen dan de achterste. Iemand een verkaring voor ?
|
04 mei 2011 20:48 |
|
|
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: Aantrekmomenten wielbouten
Temperatuurverschillen tussen de verschillende onderdelen zijn voor groter dan achter, na het remmen. Zou dit er mee te maken kunnen hebben?
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
04 mei 2011 21:22 |
|
|
C5-er
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2009 00:00 Berichten: 382 Woonplaats: Vlaams-Brabant
Auto: C5 Break 3.0 V6-24v Exclusive
Opties: full option (behalve schuifdak en JBL)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 9135CJ
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 308000
Kleur: Noir Onyx EXYB**
Naar boven
|
Re: Aantrekmomenten wielbouten
De voorste banden hebben het meeste water/zout al uit het rijspoor verdreven?
_________________ vr gr C5-er
Citrofiel Citroën C5 V6 Break Vorige Citroën's: DS19 | DS20 | DSuper5 | GS Break C-matic | GSA Break x 2 | GSA | Xantia 1.9D
|
04 mei 2011 21:23 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Aantrekmomenten wielbouten
Wat Ploffie zegt snijdt het meeste hout. De temperatuurwisselingen zijn voor aanmerkelijk hoger dan achter.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
04 mei 2011 22:45 |
|
|
V-zesserke
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16 Berichten: 187 Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs
Naar boven
|
Re: Aantrekmomenten wielbouten
Inderdaad, daar dacht ik ook al wel aan, maar de C5 ph 3 staat ook bekend voor zijn behoorlijk warm (heet) lopende achterremmen (draadjes genoeg over te vinden) dus...
|
05 mei 2011 21:38 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Aantrekmomenten wielbouten
jep bij de uitvoeringen met electr handrem... de vtr heeft dat niet..
|
05 mei 2011 21:43 |
|
|
Harm Jan
C5club Fan
Geregistreerd: 16 dec 2010 16:24 Berichten: 72
Auto: C5 Break 2.0 16V Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 160.000
Kleur: Noir Obsidien
Naar boven
|
Re: Aantrekmomenten wielbouten
Een kruissleutel (of momentsleutel) is geen overbodige luxe om bij je te hebben. Ik had laatst een lekke band en het boordgereedschap is werkelijk hopeloos, daar was de wielbout niet mee los te krijgen. Gelijk een kruissleutel gekocht daarna, die ligt nu standaard bovenop het reservewiel, past net.
|
06 mei 2011 09:41 |
|
|
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: Aantrekmomenten wielbouten
Had ik ook altijd bij me, nu niet meer want geen reservewiel..
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
06 mei 2011 12:16 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Aantrekmomenten wielbouten
Ik heb als eerste "accessoire" bij mijn lpg-C5 een reservewiel aangeschaft. Weliswaar met 195/65R15 maar altijd nog betrouwbaarder dan een spuitbusje.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
06 mei 2011 13:00 |
|
|
V-zesserke
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16 Berichten: 187 Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs
Naar boven
|
Re: Aantrekmomenten wielbouten
Als die bouten daar dan wel roesten dan zal het idd door de temperatuurschommelingen zijn. Dus wie heeft er hier zo'n heetlopende wielen achter, en hebben julie roestvorming op de bouten?
|
06 mei 2011 20:00 |
|
|
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Re: Aantrekmomenten wielbouten
6 pagina´s over ´hoe hard trek ik de moertjes aan´. Documentatie, argumentatie en zelfs foto´s. Wat zijn we toch een geweldig forum ! Geen smiley Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
10 mei 2011 21:46 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Aantrekmomenten wielbouten
Dacht ik al bij 2, en er is al eerder over geschreven.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
10 mei 2011 22:21 |
|
|
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Aantrekmomenten wielbouten
Heerlijk genoten van dit draadje. Zelf doe ik kopervet of nikkelvet als "antiseize" meer dan iets anders. LM met momentsleutel en staal gewoon goed vast. De kopervet gaat ook niet bij ieder wissel weer erop.
|
22 dec 2013 15:01 |
|
|
|