Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Remtangen ACHTER 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Bericht Re: Remtangen ACHTER
Verderop bij het scharnierpunt van de ophanging zit toch een slang? :smt017
Als ik me goed herinner zit die vast op een bracket met de bouten van de stabilisatorstang.

Maar goed, als je systeem aan 1 kant gewoon dicht zit kan er geen vloeistof uitlekken en heb je geen klem oid nodig. Dit toon ik aan met een heel simpel proefje:
in de volgende foto hou ik een siliconenslangetje vast die gevuld zit met wat water waar ik aan 1 kant met m'n vinger de opening afdicht. (ja, brakke pic, lastig te zien, maar je kan wel wat belletjes zien zitten. Je moet me maar op m'n woord geloven dat het slangetje vol water zit). De onderkant is gewoon open en er stroomt geen water uit..... rara :mrgreen:
gewoon een simpel natuurkundig fenomeen.
Als ik mijn vinger van het slangetje afhaalt stroomt het gelijk binnen een halve seconde leeg.
Wil je het experiment zelf uitvoeren en zoek je een dun slangetje: mijn slangetje is het melk aanzuigslangetje van een cappucinoapparaat en is ongeveer net zo dik als een remleiding.

Afbeelding

Dus als er vloeistof uitstroomt, weet je dat er aan de andere kant een open verbinding zit. Volgens mij hoort dat niet omdat voor mijn gevoel alles door een ventiel gestuurd moet worden, maar daar kan ik me in vergissen. Wellicht heeft abs daar iets mee van doen.
Die klemmen bestaan natuurlijk niet voor niets. Maar dan moet eerst je reservoir leegstromen voordat er lucht in de leiding trekt. En dat gebeurt dus vanaf de reservoirkant.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


12 jan 2011 01:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: Remtangen ACHTER
Die flexibele verbinding, de slang dus is zo stijf dat je die niet met die klem kunt afknellen. In elk geval niet zonder schade aan te richten.

Een ventiel zal er niet inzitten, immers als je je rem loslaat moet de remvloeistof kunnen terugstromen.
De remzuiger keert terug naar z'n vorige positie doordat de elastisch vervormde O-ring om de remzuiger weer naar z'n normale vorm teruggaat. Dat is een heel subtiel spel van elastisch vervormen en "stick" van de O-ring aan de binnenkant van de remcilinder.

Ergens heb ik gelezen dat je de leiding ook moet afstoppen als je 'm losgemaakt hebt. Dat zou dus te maken kunnen hebben met het risiko als geschetst door Oldenhage.

Overigens, in het document B3FI0FP0 wordt in hst 4.2 wel gesproken over het ontluchten van het primaire circuit zónder ontluchtapparaat, en zonder Lexia aansluiting
Citaat:
4.2. Remcircuit ontluchten zonder ontluchtapparaat
OPMERKING : Hiervoor zijn twee monteurs vereist.
Voor elk remcircuit :
-Druk het rempedaal in om het circuit onder druk te zetten
-Sluit een doorzichtige slang aan op de ontluchtnippel
-Zet het andere einde van de slang in een schone bak
-Draai de ontluchtnippel open
-Wacht tot de vloeistof zonder luchtbellen naar buiten stroomt
-Sluit de ontluchtnippel

Daarbij wordt de opmerking gemaakt dat het ABS systeem NIET werkzaam mag zijn tijdens het ontluchten. En dat is logisch natuurlijk.
De Lexia of de Proxia heb je wél nodig bij het ontluchten van het secundaire circuit.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 jan 2011 15:03
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Bericht Re: Remtangen ACHTER
Als er geen gesloten ventiel zit, dan stroomt de leiding dus leeg van bovenaf. Dan kan er dus nog steeds geen lucht van onderaf naar boven de leiding in kruipen. Je zou dan ook de ontluchting van het reservoir kunnen dichtmaken.
Ik kan me overigens niet herinneren dat die achterste remslang zo stug is dat die stuk zou gaan met afklemmen. Volgens mij zat er wel een buigspiraal oid omheen, maar daar kom je met een klem wel tussen lijkt me. Maar jij hebt ooit dus zo'n achterste slang bij de c5 stukgeknepen met afklemmen begrijp ik?

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


12 jan 2011 17:14
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8048
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Bericht Re: Remtangen ACHTER
Die olie is zwaarder dan lucht. Dus de olie zeikt naar beneden en de lucht neemt zijn plaats in.


Toch?

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


12 jan 2011 17:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: Remtangen ACHTER
De flexibele remleiding is van rubber met daarin geweven textiel oid. De wanddikte daarvan is nogal fors uitgevallen, en daarom denk ik dat het dichtknijpen met de tang, zóver dat 'ie aan de binnenkant helemaal plat wordt, zal leiden tot schade aan de mantel.
Dat heb ik zelf niet uitgeprobeerd, m'n technische inzicht in deze daarop maakt dat ik het ook niet zal doen ;)

Als de leiding, na het losmaken onmiddellijk zorgvuldig afgedopt wordt, zul je geen risiko lopen dat 'ie leeg loopt of dat er lucht in komt.
En het hele kleine beetje lucht dat er dan toch nog inkomt aan het eind zal er met het ontluchte/bleeden van de rem weer uit verdwijnen.

Overigens, die tip van Oldenhage om het rempedaal wat in te drukken zie je ook in de instruktie B3FG5AP0 Verwijderen - aanbrengen : Hydraulisch blok ABS
Daarin is te lezen
Citaat:
1. Voorgeschreven gereedschap
Een pedaaldrukker

Plaats de pedaaldrukker op het rempedaal om de stroming van de remvloeistof te beperken bij het loskoppelen van de remleidingen


Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 jan 2011 17:32
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Bericht Re: Remtangen ACHTER
Niet in een hele dunne leiding. Dat toonde ik aan met mijn proefje.
Als er vloeistof uit de leiding stroomt, dan moet dat aan de bovenkant aangevult worden met nieuwe vloeistof uit het reservoir, en als het reservoir dus leeg is lucht.

@JW-NHS: dat geldt toch voor elke remslang? Die zijn allemaal zo opgebouwd volgens mij. Normaal kan je een remslang gewoon afklemmen met de klem die ik liet zien. Die zijn daar speciaal voor. De slang bij de achterophanging van de C5 vond ik niet veel anders dan een normale slang, behalve dan dat die buigspiraal er bij mij omheen zat.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


12 jan 2011 17:37
Profiel
Bericht Re: Remtangen ACHTER
Heren Heren helaas stop maar met dit verhaal zolang men het over OLIE heeft snappen er mensen iets niet .
Het is REMVLOEISTOF !!
En de C5 is ingeruild op een mooie gave LAGUNA !.
Remslangen dicht knijpen is het domste wat men kan doen je beschadigd de binnenkant van de slang !.
Verder ben ik klaar met de C5 en helemaal het geschommel pff zeeziek word je ervan maar nu eindelijk een oer degelijke Laguna station .

Grt en sterkte met het knutselen :cit4 :smt193 :smt023 :smt038


13 jan 2011 17:36
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Bericht Re: Remtangen ACHTER
Doei :cit4

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


13 jan 2011 17:49
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Bericht Re: Remtangen ACHTER
Ach zolang bv Gastroll praat over remolie ipv remvloeistof vind ik het niet erg om er ook geen verstand van te hebben.
Ik wens je veel plezier met je laguna. Ik hoop dat je gewoon een goede auto hebt gekocht en niet tegen allerlei problemen en/of achterstallig onderhoud, of regulier onderhoud wat geld kost, aanloopt.
Johan


13 jan 2011 18:15
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33390
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Bericht Re: Remtangen ACHTER
Heel veel plezier met de Laguna toegewenst, daarmee kan dit topic wel op slot ...

Suc6 :smt023

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


13 jan 2011 19:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.