Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 Zelf remblokken voor vervangen! 
Auteur Bericht
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Zelf remblokken voor vervangen!
Afgelopen maandag maar eens even mijn Voorste remblokken vervangen.
Zag er eerst wel even tegen op maar alleen met een krik gaat het goed!
Remblokken had ik al een week in de auto liggen, kreeg melding dat de remblokken versleten waren (voorste hebben een contact als ze dun worden een verbinding met massa maken en geven een melding.
Ik had al eens gekeken hoe erg het was maar viel mee, links voor was aardig dun rechts nog niet.
Dus opkrikken en een steun onder de auto en blokken aan de andere kant voor de wielen.
Tja dan wel bus sleutel T55 nodig! En veel kracht.
Het helpt als je het stuur omdraait voor meer ruimte :smt190 kwam ik achter:D
Voor meer kracht een buis genomen om de ratel te verlengen (hefboom werking) en ja hij ging zo waar los en de andere ook ( twee stuks onder en boven)aan de binnenzijde natuurlijk om het moeilijk te houden :lol:
Een paar tikken met de hamer om het los te krijgen en van de schijf af te tillen.
Draadjes uit het contact trekken en de buitenste eerst verwijderen.
Het onderste draadje dat via het plastik buisje loopt is moeilijk te verwijderen, dus gewoon met de tang stuk knippen en eruit trekken (alles zit toch nieuw in de doos.) :smt023
Als alles eruit is zie je wel de zuiger zitten met een rubber afdichting zitten, het geheel met remmenreiniger schoonmaken en droogwrijven, vooral de rubber afdichting want deze gaat weer naar binnen toe.
(Let op dat de rand in de groef blijft dan past het beter).
Nu komt de kloe , zuiger moet er in terug en gedraaid worden (dit vanwege de handrem die er in verwerkt zit.)
Hier is speciaal gereedschap voor nodig...... maar via lezen en horen wist ik dat het met de waterpomptang het ook kan.
En inderdaad (linkervoorwiel is rechtsom er in draaien)( rechtervoorwiel is linksom er in draaien) niet vergeten!!
Zodra je een paar slagen doet gaat het steeds soepeler ( even met W40 opspuiten) en op een bepaalde moment ga je met de punttang verder in de groeven ( in het midden zit een soort opening en daarvan aan beide kanten een uitsparing waar straks de remblok met zijn knobbeltje in moet vallen.
Dus via de twee uitsparingen zet je de punt tang en doordraaien tot dat de zuiger ongeveer even vlak ligt als de rest. Wel op het rubber afdichting letten dat deze mooi mee naar binnen gaat.
De ene opening zo plaatsen dat de bobbel van het remblok er mooi invalt.
De bedrading plaatsen de korte op de binnen blok bovenaan en de lange op de buitenste onderaan (verschil in de blokken is er zelf niet.)
Gebruik kopervet en smeer op de plaatsen waar het de klauw raakt in en ook de bouten. Maar niet op de schijf of blokken zelf :mrgreen:
Remblok op zijn plaats drukken gaat erg moeilijk maar met een schroevendraaier en hamer wel op zijn plaats te tikken, hetzelfde met de andere.
En dan gauw op de schijf plaatsen voordat het weer los schiet, eenmaal op de schijf gaat het wel weer , enkele tikken met de hamer (niet te hard ) krijg je hem zo op zijn plaats en dan weer snel een bout er in zodat hij op zijn plaats blijft.
Check alles nog eens goed na en draai het goed vast.
Eventueel de bramen op de remschijf wegslijpen met de slijptol ( had ik al eerder gedaan) maar kijk wel uit, moet je een beetje ervaring mee hebben.
Wiel weer goed plaatsen en vergeet het bokje niet weg te halen.
Start de motor en trap een paar keer goed op de rem en trek de hand rem paar keer goed aan, eerste keer schrik je even weing druk maar dat herstelt zich wel.
Stil weggetje rijden en goed remmen tot dat je zeker weet dat het weer de oude is .
Helaas geen foto’s want je komt er erg zwart onderuit.
:smt023
Veel licht op je werk is wel een must, geen tl bak eronder dat verblindt erg, maar een goed schijnwerper van boven achter je :smt023

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


15 jun 2010 22:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007 11:07
Berichten: 923
Woonplaats: 0599 in- het-mooie-westerwolde
Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf remblokken voor vervangen!
Is toch wel een mooi stukje gereedschap Herman. :smt203 :lol:
Afbeelding

_________________
groet'n hans.
tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.


15 jun 2010 22:50
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 19 apr 2010 11:17
Berichten: 640
Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf remblokken voor vervangen!
En ,was je nou veel goedkoper uit als bij een kwikfit/dealer ?

Bij mij zit er een rekening bij van een rem vernieuwing en het viel me toch mee dacht ik zo ?? :smt017


16 jun 2010 06:45
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf remblokken voor vervangen!
Geen idee, maar de remblokken waren via Amba gekocht, 49,00 incl.btw. Van de voorwielen.
Maar door het zelf te doen zal ik wel goedkoper uit zijn.
En het Forum is toch ook voor leden die veelal met een auto uit 2001 / 2005 rijden en wat voordeliger uit willen zijn.
Dan moet er toch een rubriek zijn waar je gegevens uit kunt halen om iets zelf te doen.
En ervaring delen hoe een ander het oplost.
Natuurlijk zijn er velen die gewoon naar de dealer stappen, die moeten ook leven, maar als je tijd hebt en de mogelijk heden is het leuker het zelf te doen.
:smt203

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


16 jun 2010 07:27
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 19 apr 2010 11:17
Berichten: 640
Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf remblokken voor vervangen!
Ja ,klopt alweer Herman , doe ik zelf normaal gesproken ook,
Wel wil ik wel eens informeren wat het kost met maken of alleen de onderdelen , ligt eraan wat het is maar als het ff kan geen dealer aan de auto om diverse redenen ook :!: :!: ;)

49 euro niet duur iig, is Amba een autogroothandel ofzo (zoals Brezan e.d.??)

gr John


16 jun 2010 07:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf remblokken voor vervangen!
Herman schreef:
Afgelopen maandag maar eens even mijn Voorste remblokken vervangen.
..........
Start de motor en trap een paar keer goed op de rem en trek de hand rem paar keer goed aan, eerste keer schrik je even weing druk maar dat herstelt zich wel.
Stil weggetje rijden en goed remmen tot dat je zeker weet dat het weer de oude is .
Helaas geen foto’s want je komt er erg zwart onderuit.
:smt023
Veel licht op je werk is wel een must, geen tl bak eronder dat verblindt erg, maar een goed schijnwerper van boven achter je :smt023


Nieuwe blokken op oude schijven moet je voorzichtig inremmen, niet meteen voluit remmen.
De reden is dat de oude schijven wat gegroefd zijn, dat moet eerst inslijten in de blokkken. Als je dat te fors doet gaan de blokken 'verglazen' op die hogere groeven, dat komt niet goed meer zonder dat je de blokken er weer uithaalt en opschuurt.

Een Cit-dealer meldt dat normaliter ook, als de blokken wél, maar de schijven niet vervangen zijn.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 jun 2010 08:35
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33362
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf remblokken voor vervangen!
Idd, belangrijke tip van JW, eerst voorzichtig aan :idea:

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën Pluriël 1.4 Soleil 2008 Noir Obsidien
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


16 jun 2010 08:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 19:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf remblokken voor vervangen!
Mijn garage meldde het ook met nieuwe schijven: eerste 100, 200 kilometer proberen kalm te remmen (maar niet zo kalm dat je gaat botsen op je voorganger :lol: ).
En je merkt het wel moet ik zeggen, de eerste rit heb je voor het gevoel minder remkracht ter beschikking...

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


16 jun 2010 08:53
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 19 apr 2010 11:17
Berichten: 640
Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf remblokken voor vervangen!
Zelfs raadzaam bij nieuwe blokken en schijven ,eerst wat ''in laten werken '' :smt023


16 jun 2010 11:14
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf remblokken voor vervangen!
Vandaag met de aanhanger dik 200km er op zitten, veel moeten remmen was druk op de weg.
Remmen voelen als vanouds weer aan en doen het lekker.
Kan weer vele KM mee door. :smt023

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


16 jun 2010 19:58
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 27 jan 2017 21:20
Berichten: 9
Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Phase III
Opties: Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RW
Productienummer: 534555
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 82000
Kleur: Grijsblauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf remblokken voor vervangen!
Herman,

tis een oud draadje zie ik, maar voor mij nog erg behulpzaam, vooral de tip van de waterpomp tang. :smt038

Dank je wel.


16 jul 2018 20:42
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 10 jul 2016 18:41
Berichten: 24
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 92000
Kleur: Beige metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf remblokken voor vervangen!
Na alle hulp hier ook zelf de remblokken vervangen en een paar foto's gemaakt. Het is inderdaad niet erg moeilijk. De foto's maken het in ieder geval duidelijker waar je moet kijken.

Op de eerste foto zie je de bouten waar je remklauw mee vast zit. Je kijkt dus in de wielkas achter de remschijf. Gelukkig had ik eerst gekeken hier anders had ik niet gezien dat het Torx was ipv Inbus waar ik in eerste instantie aan dacht.

Deze bouten zitten dus MUURVAST. Ik heb ze diverse malen ingespoten met kruipolie en een paar keer flink op de kop van de bout geslagen met een hamer en dan komen ze wel los.

Voordat je de bouten geheel los draait verwijder je eerst een veer die aan de buitenkant van de remklauw zit en het buitenste remblok ondersteund. Als daarna de bouten los komen dan hou de de remklauw in je hand. Het is raadzaam er een kistje oid onder te zetten omdat anders de remklauw aan de remleiding hangt te bungelen en dat wil je ook niet.

De cups zijn bij mij niet draaibaar zoals bij Herman en deze heb ik op de volgende manier teruggedrukt, namelijk met een lijmtang. Zo een grote F vormige waar je het handvat kunt aandraaien. Ik heb de originele remschoen laten zitten, de vaste kant van de lijmtang op de achterkant van de cilinder gezet en het draaiend handvat tegen de remschoen aan. Als je dan voorzichtig vastdraait zie je de cilinder weer terugschuiven.
Heel belangrijk is om het remvloeistof reservoir in de gaten te houden, door het terugdrukken van de cups komt er vanzelfsprekend ook remvloeistof terug in het reservoir. Het teveel aan remvloeistof heb ik met een injectiespuit (40 cent bij de apotheek) eruit gezogen en in een glazen pot gedaan.

Het terugzetten van het hele geval is eigenlijk dus in omgekeerde volgorde. De remblokken in de klauw zetten, de klauw over de schijf en de bouten vastdraaien. Daarna het slijtcontact boven in de remklauw steken (dikke zijde richting schijf). De draad loopt mee via de afdekking van de ontluchtingnippel en een losse klem op de remslang en steekt in het contact met de twee gaten welke net boven de remklauw zit. Vergeet niet de veer aan de buitenkant weer terug te plaatsen.

Deze methode werkt natuurlijk alleen als je de cups netjes terug kunt duwen. Daarom moet je het ook met beleid doen en niet als een dolle op de cups staan rammen. Als ze eenmaal lekken dan zal je een revisiesetje moeten kopen en dan wordt het een ander verhaal.

Hopelijk maakt het wat duidelijker waar je moet zijn.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


24 jul 2018 15:30
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf remblokken voor vervangen!
Tip: voor de bouten waarmee de remtang aan het zadel vastzitten zou ik een wring ijzer nemen met een houder goed bitje erin. Kracht × arm maakt dat het allemaal wat makkelijker gaat.

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


25 jul 2018 07:56
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4461
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf remblokken voor vervangen!
Inderdaad, aantrek moment is 80 of 90nm uit mijn hoofd, dat is behoorlijk veel om met een klein sleuteltje los te krijgen.
Zelf vervang ik deze bouten (advies van een dealer), i.v.m. beschadigen en zo er zeker van te zijn dat je ze goed kan aandraaien en ook weer los de volgende keer.


25 jul 2018 14:07
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 10 jul 2016 18:41
Berichten: 24
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 92000
Kleur: Beige metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zelf remblokken voor vervangen!
Het was geen klein sleuteltje :D Er zat nog al wat ijzer achteraan. Maar moest het nog verlengen met een pijp.

Ik heb wel eerder remblokken vervangen van andere auto's maar nooit nieuwe bouten gebruikt als de huidige nog goed waren. Ik snap het advies wel.

En je moet inderdaad een goed passende Torx hebben anders draai je de bouten kapot en kun je ze gaan uitboren.


06 aug 2018 18:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.