Zondag een week geleden was het helaas weer zover.
Ik zag m'n c5 wel met de kont op de straat hangen, dus ik vermoedde dat er al wat mis was.
Toch maar even tanken, en daarna verder kijken.
Tijdens het tanken werd ik gealarmeerd door iemand dat er iets onder mijn auto wegstroomde... heel snel! (hij dacht natuurlijk aan brandstof). Ik kijk naar beneden (voelde de bui al hangen), en sta reeds midden in een plas LDS.
Snel gestopt met tanken, betaald, en naar m'n werkplaats gereden.
Mijn leiding is al 2 keer eerder lek geweest, waarvan de laatste keer ca. 1,5 jaar geleden (die keer daarvoor een vergelijkbare periode overigens).
Daar dit (zeker bij de dealer) een dure reparatie is (vooral qua tijd), heb ik al vrijwel gelijk besloten dit zelf te doen (ik heb de beschikking over een brug etc).
Ik heb de auto op de brug gezet om erachter te komen waar het lek precies zat (ergens aan de achterkant, maar werkelijk alles zat onder de olie). Schoongemaakt, motor gestart:

Tsja, precies boven de brandstoftank.
Verder gekeken hoe die leiding precies liep. Heel duidelijk: bij de bouw van de C5 wordt met deze leiding als eerste begonnen; de rest wordt er omheen gebouwd
Een van de lastigste punten is het motorcompartiment. Ik ben maar van voren naar achteren gaan werken.
Het lastigste punt is achterin de motor, waar de leiding langs het schutbord naar beneden gaat; nog achter de aircobuizen en brandstofleidingen (hij gaat natuurlijk eerst nog onder de motorsteun door; ook heel handig..). Dat ziet er zo uit:

Ik heb er later voor gekozen de leiding nu over de aircobuizen heen te leiden en dan de plastic geleidekoker in te laten gaan.
Dus eerst motorsteun demonteren, en de motor in een motorsupport gehangen:

De motorsupport gebruik je voornamelijk omdat het niet goed is een motor langdurig op 2 steunen te laten hangen, en je kan 'm dan absoluut niet bewegen. Ook is het vaak ondoenlijk een motorsteun te verwijderen of te plaatsen zonder de motor in de juiste positie te houden.
Ik heb zo nu en dan de motorsupport ook vervangen voor een motorkraantje, omdat je er dan veel beter bij kan. De brug kan dan echter natuurlijk niet omhoog of omlaag, dus moest ik soms wel weer de motorsupport monteren.
De leiding gaat door een plastic geleider/trog, met bochten, en komt dan uiteindelijk in de buurt van de onderste bodemplaat / subframe uit, waar hij dan een bocht maakt en onder de auto verder doorgaat.
Bij de brandstoftank gaat hij dus weer omhoog; ik heb de tank volledig gedemonteerd, zodat je er goed bijkan. Aangezien een volle tank best zwaar is, heb ik gebruik gemaakt van een transmissiekrikje (erg handig stukje gereedschap) met een plankje erop:

Lekker veel zooi op de gereedschapskar

(je ziet daar ook een deel van de motorsteun liggen

)

Zonder tank ziet eea er dan zo uit (let niet op de oranje draad; dat is de + draad van m'n versterker in de kofferbak):

Op het moment dat de leiding de brandstoftank voorbij is moet ie ook nog boven de achteras langs. Op zich viel dit wel mee:

Ik heb nog geen idee waarom de leiding zo snel lek ik gegaan. In detail ziet het er zo uit:

Op de eerste foto zie je het gebied waar de leiding lek is gegaan (het werkelijke gaatje is hier niet heel goed te zien). De 2e foto geeft weer dat de zijkant van de leiding ook al beschadigingen vertoont.
Het betreft hier een gehard stalen leiding die verzinkt is, en daarna gepoedercoat (of gelijkwaardig).
De 'gaten' zijn behoorlijk 'steil', wat eigenlijk altijd aangeeft dat deze door corrosie zijn ingeteerd, en niet door mechanische beschadiging zijn ontstaan. Ik denk dat de leiding in eerste instantie wel een beschadiging heeft gehad in met name de zinklaag. De gepoedercoate laag was echter nauwelijks beschadigd (klein gaatje waar de olie door kwam). Ook de montage van de leiding was toch in mijn ogen behoorlijk netjes uitgevoerd, en de beschadiging zat op een plek waar het niet nodig is om deze met kracht of zwaar gereedschap te monteren. (althans niet op de manier hoe ik het nu heb gedaan). Wellicht is er misschien destijds al iets mis gegaan met de fabricage of transport van de leiding; het is voor mij niet duidelijk. De leiding werd mij al 'voorgebogen' geleverd (dus had de lengte van bijna de hele auto, en was dus weer in een bochtje door midden gebogen). Op zich helemaal niet handig, omdat je 'm alleen in de fabriek zo in z'n geheel kan monteren. Bij vervanging moet je 'm toch helemaal vormen (bijna afrollen) naar mate je vordert.
Ik heb de leiding nu wel overal heel grondig in de zwarte tectyl gespoten.
Ook dank aan tips en ruggespraak met Walter die al/helaas
heel veel ervaring met deze leiding heeft, en 'm zelfs zonder brug monteert. Aan dat laatste moet ik echt niet denken; het is (zeker voor de 1e keer) best een lastige en lange klus.
Niet dat het vervelend werk is; je leert je auto zo van top tot teen kennen

(wanneer demonteer je nou een brandstoftank?

)
Ik ben er grofweg in totaal 2 volle dagen mee bezig geweest, dus pak 'm beet 20 uur. (voornamelijk in m'n eentje; soms (o.a. demonteren brandstoftank) met wat extra handen van m'n vader).
De kosten stellen bijna niets voor; iets van 70 euro voor de leiding en 3 liter lds à 15 euro ofzo (ex btw geloof ik).