Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Comfortbollen 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfortbollen
Gewoon proberen dus. Jij bent er in ieder geval consequent erg enthousiast over.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


19 feb 2015 23:11
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfortbollen
Jazeker, lekkerder dan de opgeboorde Xantia, dat was mij iets teveel van het goede ....

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


19 feb 2015 23:14
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 07 feb 2015 22:27
Berichten: 7
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: C5 Break 2.0 16v ligne business
Opties: trekhaak,LM velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: blauw-metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfortbollen
Ik overweeg ook comfortbollen te plaatsen op de vooras.Nu heb ik een webadres gevonden en daar staan 3 verschillende versies/drukken op namelijk : 57, 62 en 66 bar vanaf €51,23 ,Zijn die bedoeld op de veerpoten of zijn het tussenbollen ? Wie kan daar een antwoord op geven ?? O ja de website is www.mister-auto.nl


20 feb 2015 16:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfortbollen
http://www.autersa.ch/downloads/katalog ... 0-2011.pdf


20 feb 2015 16:52
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfortbollen
http://veerbollen.eu/veerbollen/?model=C5+Type+II

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


20 feb 2015 16:55
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 07 feb 2015 22:27
Berichten: 7
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: C5 Break 2.0 16v ligne business
Opties: trekhaak,LM velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: blauw-metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfortbollen
Bedankt Willy4 en Menno ,weer wat wijzer,het zijn inderdaad tussenbollen oftewel regulators zo te zien ,mvg. Flying Carpet.


20 feb 2015 16:57
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1214
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfortbollen
Wat een merkwaardige herhaling van zetten!
Op XM fora woedden jarenlang stevige debatten over (on-) heil van comfortbollen.
Waarom onheil?
Het hydractieve systeem schakelt in essentie tussen hard en zacht als de rijomstandigheden dat nodig maken.
Zacht als het kan
Hard als het moet. Dus bijvoorbeeld bij "stevig rijden", gas op de plank, hard remmen, grote stuuruitslagen en flinke carrosserie uitslagen.
Bij dergelijke omstandigheden rij je alleen op de bollen op de hoeken. Bij rustiger rijgedrag worden de middenbollen bijgeschakeld. Daardoor krijg je meer gas om op te veren en dat voelt veel soepeler aan.

XM's waren berucht vanwege de Hydractiefstoringen. Vooral bij type I, in het begin desastreus door allerlei aardfouten in het systeem. Maar systeem I was ook veel radicaler, bij elk foutje ging het systeem op slot.
Hydractief II kende een soort noodloop, bij bij veel storingen bleef het systeem grotendeels werken.
Hydractief III is veel minder storingsgevoelig en een stuk geavanceerder.

Wil je soepeler veren, dan is het zinvol om de middenbollen van meer gas te voorzien. Je tast dan tenminste de rij-eigenschappen bij extreme omstandigheden niet aan en dat is uiteindelijk de opzet van het systeem. Dus: Afblijven van de hoekbollen.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


20 feb 2015 19:59
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Comfortbollen
Geen storingen ( ook niet de stuurhoeksensor ... :-) )
Toch wil ik lekker comfortbollen, op m'n C5-3 na heb ik dat altijd gedaan ( comfortbollen danwel opboren ) nooit last van negatieve bijeffecten , ook niet onder lastige omstandigheden.

Als ik " hoeken " wil neem ik de peug wel mee :lol:
Ik denk dat iedereen dat zelf mag uitmaken / ervaren ...
De één vindt het niets , de ander heerlijk ...
Als je perse wil zoals Citroen het bedoeld heeft dan moet je er idd van afblijven.

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


20 feb 2015 20:01
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1214
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfortbollen
Uiteraard moet iedereen zelf weten wat hij met zijn auto uithaalt.

Extreme situaties dienen zich soms geheel onverwacht aan. Juist dan kan dat extra stukje voertuigbeheersing iets uitmaken.

Ik vind het altijd weer vreemd dat men met comfortabelen op de hoeken die eigenschap uit handen geeft, terwijl je met evenveel moeite en voor hetzelfde geld die bijzondere eigenschap in stand kunt houden.
In combinatie met opmerkelijk meer comfort.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


20 feb 2015 21:43
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 07 feb 2015 22:27
Berichten: 7
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: C5 Break 2.0 16v ligne business
Opties: trekhaak,LM velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: blauw-metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfortbollen
Ik dacht begrepen te hebben dat alleen hydractief3+ tussenbollen hebben?Ik heb hydractief 3 dus zonder "sport"stand en dan ook zonder tussenbollen. De reden dat ik zachtere bollen wil is dat hij juist bij lage snelheden stuiterig aanvoelt.Met hogere snelheden en grotere oneffenheden veert hij soepel genoeg.Ik heb 35 jaar geleden een GS gehad waarbij me ook opviel dat juist de kleinere gaten niet fijn weggewerkt werden. Als ik vooral schuin over een verkeersdrempel ga wordt ik nogal erg heen en weer geschud wat een normaal veersysteem veel minder heeft. Ligt het nog misschien ergens anders aan? menno je noemt stuurhoeksensor; wat doet die?


20 feb 2015 21:45
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Comfortbollen
Jansr dat begrijp ik , toch ga ik niet om , dit is een onderwerp waar je pagina's vol over kan schrijven , ...
Dat word je nooit eens , net als banden haha

Flying carpet , die doet eigenlijk excact dat wat het woord aangeeft , de stuuruitslag(hoek) meten ...
Allemaal variabelen wat aan hydractief computer wordt doorgegeven om te bepalen of de vering in andere modus moet werken en reageren

Deze geeft echter veelvuldig storing ( niet erg overigens , hoort erbij helaas )

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


20 feb 2015 21:50
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 07 feb 2015 22:27
Berichten: 7
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: C5 Break 2.0 16v ligne business
Opties: trekhaak,LM velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: blauw-metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfortbollen
Menno oké, wat als die stuurhoeksensor kapot is of niet goed functioneert, hoe weet ik dat dan; wat is het resultaat in weggedrag????


20 feb 2015 21:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfortbollen
Krijg je geen melding?
Ik heb die op de ph 2 eens gehad, hij werd toen opnieuw gecallibreerd


20 feb 2015 21:58
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Comfortbollen
Bij de C5 ga je daar niet veel van merken , is een foutmelding die je met behulp van een lexia/diagbox kan opsporen...
Er zitten altijd wel wat storingen in haha, gelukkig is dat iets wat opgeslagen wordt en niet doorgegeven aan de bestuurder.

Bij vervangen van bv de com kan je hem zoals Roman aangeeft opnieuw kalibreren anders kan er wel een foutmelding komen.

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


20 feb 2015 21:58
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 07 feb 2015 22:27
Berichten: 7
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: C5 Break 2.0 16v ligne business
Opties: trekhaak,LM velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: blauw-metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfortbollen
Roman ,nee er is verder geen foutmelding. Ik heb trouwens de auto pas 2 weken en ook geen referentie ervaring m.a.w. dit is de eerste C5 waar ik in rij. Er is nog een negatieve ervaring met de vering: als ik iets te hard ( maar 20km) over een drempel rij voelt de voorkant springerig aan; alsof hij loskomt van de weg.Het is dan vooral de uitgaande demping die te laat? reageert.Dit is trouwens bij motoren een hele precieze zaak ;3 variabelen; het stugger maken van de vering,de ingaande demping en uitgaande demping die op een wat duurdere motor allemaal zijn in te stellen.
Best een moeilijke materie omdat elke instelling de andere 2 weer beïnvloedt.


20 feb 2015 22:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.