Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

BAS (Break Assist System)
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=5143
Pagina 1 van 2

Auteur:  Ronald [ 01 jul 2009 23:00 ]
Berichttitel:  BAS (Break Assist System)

Tis eerder deze week aangetipt in een heel ander draadje, maar snappen doe ik het niet.
De theoretische werking denk ik te begrijpen: Als je zelf (heel) hard remt kan het systeem nog wat harder remmen, BAS treedt dan in werking. Risico op blokkeren is er toch niet want dan grijpt het ABS weer in.

Nu heb ik zowel vrijwillig en gecontroleerd als onvrijwillig en gematigd gecontroleerd al vele male zo hard geremd dat de alarmlichten aansprongen. Toch had ik niet het idee dat het syteem extra remkracht leverde. Ik voelde niks in mijn rempedaal en eigenlijk ook geen extra vertraging.
Mijn vraag is: als de alarmlichten aangaan bij heftig remmen is dat dan een indicatie dat BAS is geactiveerd of zijn de alarmlichten en BAS niet aan elkaar gekoppeld ?

Gr. Ronald

Auteur:  The_M [ 01 jul 2009 23:05 ]
Berichttitel:  Re: BAS (Break Assist System)

Ik heb tot nu me alarmlampen nog niet eens aan gehad.. je bent al een stap verder dan ik :)

Auteur:  Klaverblaadje [ 02 jul 2009 07:17 ]
Berichttitel:  Re: BAS (Break Assist System)

Nou het werkt echt wel.

Afgelopen zondag zocht ik op de GPS naar een uitwijkroute toen de auto voor mij op z'n remmen ging staan. :oops:

Ik weet niet of alleen de snelheid waarmee je het rempedaal intrapt een rol speelt of dat ook wordt gemeten hoeveel tijd erzit tussen gas loslaten en remmen. :smt017

Het is net of het pedaal onder je voet vandaan wordt getrokken. :o

Als je het wilt testen, van het gas af en erop stampen, dus niet inhouden, maar echt proberen het pedaal door de vloer te trappen.

Als je het express doet zal het waarschijnlijk altijd langzamer en minder krachtig zijn als een paniekstop.

Kijk wel eerst of er niets los ligt in je auto. :D

Auteur:  Menno [ 02 jul 2009 08:52 ]
Berichttitel:  Re: BAS (Break Assist System)

Mijn ervaring is dat enkel abrupt aanspreken van het rempedaal ( noodsituatie ) "Bas" wakker kan schudden, ...
Dit is sowieso altijd i.c.m. alarmlichten, of de alarmlichten ook zonder "Bas" werken bij sterke vertraging zonder hulp heb ik nog niet meegemaakt ...

Auteur:  EvilTwin [ 02 jul 2009 09:47 ]
Berichttitel:  Re: BAS (Break Assist System)

Als je voorzichtig het pedaal tot op de bodem drukt dan kan je ook de maximale remkracht opbouwen, dat kost alleen veel kracht uit je been. Ook dan gaat bij 0,5g de alarmverlichting knipperen. Je kunt met BAS niet harder remmen, maar wel gemakkelijker hard remmen.

Het idee erachter is dat mensen in noodsituaties eigenlijk niet hard genoeg remmen (niet zo hard als de auto kan) omdat wel abrupt, maar niet vol het pedaal intrappen. De kern tot het activeren is abrupt het pedaal intrappen, een kleine remcilinder in de hoofd remcilinder reageert mechanisch op de snelheid van het pedaal.

De maximale remvertraging is met of zonder BAS meer dan 1g (10 à 11 m/s^2)
Of het ABS dan moet ingrijpen is afhankelijk van de ondergrond.

Auteur:  Harm [ 02 jul 2009 12:19 ]
Berichttitel:  Re: BAS (Break Assist System)

Ik meende ooit iets gezien te hebben over de versnelling van het rempedaal. Is die erg hoog (dus echt snel en hard intrappen) dan komt BAS uit zijn kastje en grijpt in met alarmlichten en maximale vertraging...

Auteur:  Klaverblaadje [ 02 jul 2009 12:50 ]
Berichttitel:  Re: BAS (Break Assist System)

Harm van Beek schreef:
dan komt BAS uit zijn kastje en grijpt ......


Dat had je nou niet moeten zeggen, mijn vrouw durft nu haast niet meer te remmen. :smt017 :lol: :lol:

Auteur:  Harm [ 02 jul 2009 13:22 ]
Berichttitel:  Re: BAS (Break Assist System)

Je betere helft kan BAS best aan.... :lol:

Auteur:  EvilTwin [ 02 jul 2009 13:42 ]
Berichttitel:  Re: BAS (Break Assist System)

Harm van Beek schreef:
Ik meende ooit iets gezien te hebben over de versnelling van het rempedaal.


volgens de specs het gaat om de snelheid van het pedaal, niet de versnelling.

Citaat:
grijpt in met alarmlichten en maximale vertraging


Om misverstanden te voorkomen, het zijn toch echt twee verschillende zaken.
Bovendien BAS is puur mechanisch, er komt geen `kastje` aan te pas.

In dat andere draadje is een dwarsdoorsnede vd remcilinder/remkrachtversterker te zien.

Auteur:  EW [ 02 jul 2009 19:37 ]
Berichttitel:  Re: BAS (Break Assist System)

Mijn vrouw heeft een keer onbedoeld BAS in laten grijpen...


En ze vindt het nog steeds geen pretje.

Auteur:  EvilTwin [ 03 jul 2009 09:58 ]
Berichttitel:  Re: BAS (Break Assist System)

Dan moet je d'r nooit in een SM laten rijden ;)

Auteur:  Rene [ 03 jul 2009 10:14 ]
Berichttitel:  Re: BAS (Break Assist System)

:lol:

Auteur:  Menno [ 03 jul 2009 10:35 ]
Berichttitel:  Re: BAS (Break Assist System)

Een DS met "bol" als rem dan ook maar niet, da's best wennen als je daar de 1'ste maal mee remt, ik was gewaarschuwd dus deed het voorzichtig, ook dat was genoeg voor enorme vertraging, ernaar kijken is genoeg op zo'n voiture te stoppen :lol:

:offtopic :oops:

Auteur:  EvilTwin [ 03 jul 2009 16:15 ]
Berichttitel:  Re: BAS (Break Assist System)

vlnr voetsteun, koppeling (hangend), remchampignon en gaspedaal (staand)

Afbeelding

:smt193

Auteur:  Kapitein Rob [ 03 jul 2009 16:25 ]
Berichttitel:  Re: BAS (Break Assist System)

Duidelijke foto van een 'zgan' DS.

Wat is die trekknop links boven de voetsteun? Om de motorkap te ontgrendelen? De DSpecial en DSuper 5 die ken hadden ongeveer daar een trekstang met metalen oog om je vinger in te haken. Maar ja, die hadden ook niet zo'n mooi tapijt en remknop.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/