Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Ik had vandaag een ervaring met het rempedaal waarvan ik niet weet of dit altijd al zo was en of het zo hoort. Dus graag jullie reactie.
Het remmen gaat uitstekend. Mijn vrouw wees me erop dat bij een noodstop de paniekverlichting ging werken! Ook voor een verkeerslicht houd ik mijn voet op het rempedaal en de auto kruipt dan niet. Remmen met de caravan erachter ging een paar dagen geleden ook uitstekend. Nogmaals ik heb niet het gevoel dat de remmen niet werken of ik ze niet kan doseren.
MAAR WEL dat wanneer ik stilsta en dan met veel kracht op het rempedaal ga drukken het pedaal langzaam richting vloer geduwd kan worden. Een klein beetje op het rempedaal is al genoeg om de goede remkracht van de C5 te ervaren!
De vraag is dus of het normaal is dat bij stilstand het pedaal langzaam richting vloer geduwd kan worden, het dieper intrappen dus dan wat nodig is om gedoseerd of snel tot stilstand te komen. Vanuit de vorige auto's en mijn oude auto ervaring, zou ik zeggen dat dit niet klopt. Maar bij de C5 weet ik het niet.
Het voelt niet sponzig aan, bij echt veel meer kracht zetten kan ik het pedaal dieper induwen.
Hoofdremcilinder???? of normaal bij de toch wel wat complexe C5?
Johan
Het remmen gaat uitstekend. Mijn vrouw wees me erop dat bij een noodstop de paniekverlichting ging werken! Ook voor een verkeerslicht houd ik mijn voet op het rempedaal en de auto kruipt dan niet. Remmen met de caravan erachter ging een paar dagen geleden ook uitstekend. Nogmaals ik heb niet het gevoel dat de remmen niet werken of ik ze niet kan doseren.
MAAR WEL dat wanneer ik stilsta en dan met veel kracht op het rempedaal ga drukken het pedaal langzaam richting vloer geduwd kan worden. Een klein beetje op het rempedaal is al genoeg om de goede remkracht van de C5 te ervaren!
De vraag is dus of het normaal is dat bij stilstand het pedaal langzaam richting vloer geduwd kan worden, het dieper intrappen dus dan wat nodig is om gedoseerd of snel tot stilstand te komen. Vanuit de vorige auto's en mijn oude auto ervaring, zou ik zeggen dat dit niet klopt. Maar bij de C5 weet ik het niet.
Het voelt niet sponzig aan, bij echt veel meer kracht zetten kan ik het pedaal dieper induwen.
Hoofdremcilinder???? of normaal bij de toch wel wat complexe C5?
Johan

Volgens mij is dat niet geheel in orde, altans ik voel dat niet bij mijn C5 automaat van 2003.
Indien je als je je rempendaal indrukt dan zou de druk niet ergens anders naartoe moeten kunnen
dan alleen naar het rem systeem en dus zou je rempendaal niet weg mogen zakken.
Normaal gesproken zou dat duiden op enige lekkage.
Indien je als je je rempendaal indrukt dan zou de druk niet ergens anders naartoe moeten kunnen
dan alleen naar het rem systeem en dus zou je rempendaal niet weg mogen zakken.
Normaal gesproken zou dat duiden op enige lekkage.

C5club Bikkel


Berichten: 264
Lid geworden op: 26 jul 2006 22:19
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Locatie: Venlo
Ik heb dat ook, en heb het ook eens geprobeerd bij een andere C5 die toevallig bij ons in de straat was, en die had het ook. Ik ben er van uitgegeaan dat het normaal is.
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2008 15:08
Auto: break 2,0 exclusive
Opties: veel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10042
Productienummer: 10336
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 146000
Kleur: KPUD ( Bleu ??)
KPH: Achter
Locatie: Hoofddorp
De mijne, 1.8 20004, heeft dat ook, je voelt halverwege een soort weerstand maar het pedaal zakt wel. Geen idee of het zo hoort, zal toch eens vragen bij JO binnenkort. Ik vind het niet zo betrouwbaar voelen.

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Geen idee meer waar, maar de afgelopen dagen las ik ergens dat het met BAS te maken zou hebben. BAS, de rem assistent van de C5.
Wacht even verdere reacties af. De afgelopen dagen flinke stukken gerden, ook door steden, en geen moment een onveilig gevoel gehad.
iemand ervaring of een idee over BAS?
Johan
Wacht even verdere reacties af. De afgelopen dagen flinke stukken gerden, ook door steden, en geen moment een onveilig gevoel gehad.
iemand ervaring of een idee over BAS?
Johan

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Even dit draadje weer naar boven tillen, heeft iemand een idee of een uitleg waarom dit zo is en het remmen toch veilig aanvoelt?
Johan
Johan

C5club Bikkel


Berichten: 264
Lid geworden op: 26 jul 2006 22:19
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Locatie: Venlo
Ik zal eens kijken ik heb er wat documentatie over
Frank
Frank
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Volgens mij is dit normaal met conventionele remmen: of je eet vacuüm op, of je trekt de ABS-hogedrukaccumulator leeg. Dit voel je als na een flink aantal keer vol remmen het pedaal "hard" wordt.
Vacuüm komt bij een Diesel van de vacuümpomp, maar bij benzine auto's ook wel uit de inlaatspruitstuk (dunno op de C5) er is geen vacuüm voorraad. Er is wel een hogedruk voorraad, maar de ABS accumulator is veel kleiner dan de voorraad/rembol op een echte Citroën.
Mocht het een probleem opleveren (achteruit van de berg af rollen oid) dan zou ik het dus eerder in het vacuüm systeem zoeken dan in de BAS.
Ligt het aan een slecht ontlucht systeem, dan moet je wel rekening houden dat het BAS ontluchten erg lastig maakt. BAS werkt mechanisch-hydraulisch met een extra plunjer in de hoofdplunjer. Als daar lucht in komt is het alleen met een Lexia te ontluchten: ABS qua werking uit, maar met ABS hogedrukpomp aan.
Vacuüm komt bij een Diesel van de vacuümpomp, maar bij benzine auto's ook wel uit de inlaatspruitstuk (dunno op de C5) er is geen vacuüm voorraad. Er is wel een hogedruk voorraad, maar de ABS accumulator is veel kleiner dan de voorraad/rembol op een echte Citroën.
Mocht het een probleem opleveren (achteruit van de berg af rollen oid) dan zou ik het dus eerder in het vacuüm systeem zoeken dan in de BAS.
Ligt het aan een slecht ontlucht systeem, dan moet je wel rekening houden dat het BAS ontluchten erg lastig maakt. BAS werkt mechanisch-hydraulisch met een extra plunjer in de hoofdplunjer. Als daar lucht in komt is het alleen met een Lexia te ontluchten: ABS qua werking uit, maar met ABS hogedrukpomp aan.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Dank voor je meedenken ET.
Ik ga de vacuumleiding nalopen. Kort telefonisch overleg met Oldenhage leverde net trouwens op dat het normaal schijnt te zijn! Desalniet temin loop ik toch de leiding even langs want op schrift of per telefoon is hoe hard en diep extra intrappen nodig is, moeilijk aan te geven.
Johan
Ik ga de vacuumleiding nalopen. Kort telefonisch overleg met Oldenhage leverde net trouwens op dat het normaal schijnt te zijn! Desalniet temin loop ik toch de leiding even langs want op schrift of per telefoon is hoe hard en diep extra intrappen nodig is, moeilijk aan te geven.
Johan

C5club Bikkel


Berichten: 264
Lid geworden op: 26 jul 2006 22:19
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Locatie: Venlo
Is BAS het zelfde als het Bosch EVA system, hiervan heb ik een beschrijving (werkings principe). ik moet hem alleen nog inscannen.
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002

C5club Bikkel


Berichten: 264
Lid geworden op: 26 jul 2006 22:19
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Locatie: Venlo
Ik heb het ingescanned en zal het doorsturen zodat het op de sites kan worden gezet.
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Dank voor het scannen en zoeken, en hier plaatsen.
Gelukkig heeft het weer een dames naam, Eva
Vond het toch wat onbevredigend dat ze opeens BAS zou heten.
Johan
Gelukkig heeft het weer een dames naam, Eva

Vond het toch wat onbevredigend dat ze opeens BAS zou heten.

Johan

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Vandaag de vacuumleidingen na gelopen. Geen lekkage kunnen vinden.
Daarna op een leeg industrieterrein(veel bedrijven dicht ivm TT) een paar keer een noodstop gemaakt om te kijken of het rempedaal dan ook tot op de bodem gaat. Immers met de vakantie en zicht en een caravan erachter, moeten de remmen goed zijn.
Ik zit nu hier met een dikke lip en mis twee voortanden
, kortom de remmen werkten erg goed.
Bij de noodstop is op het rempedaal trappen voldoende om goed en snel tot stilstand te komen.
En kan ik het rempedaal met geen mogelijkheid verder intrappen. Na stilstand, en loslaten pedaal, weer wel trouwens. Maar dat hoort dus zo!
Kortom, ik heb weer alle vertrouwen in mijn remmen.
Johan
Daarna op een leeg industrieterrein(veel bedrijven dicht ivm TT) een paar keer een noodstop gemaakt om te kijken of het rempedaal dan ook tot op de bodem gaat. Immers met de vakantie en zicht en een caravan erachter, moeten de remmen goed zijn.
Ik zit nu hier met een dikke lip en mis twee voortanden


Bij de noodstop is op het rempedaal trappen voldoende om goed en snel tot stilstand te komen.
En kan ik het rempedaal met geen mogelijkheid verder intrappen. Na stilstand, en loslaten pedaal, weer wel trouwens. Maar dat hoort dus zo!
Kortom, ik heb weer alle vertrouwen in mijn remmen.
Johan
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
BAS is overigens de Engelse benaming, in het Frans is het AFU (assistance freinage d'urgence)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije