Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 Prob stuurhuis en anderen 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Prob stuurhuis en anderen
Heb net auto groot onderhoud laten doen bij een vriend die weliswaar een VW-kenner is.

Hebben het een en ander vastgesteld. Hier komt ie dan.

Enkel tijdens het nemen van kleine ronde bulten in mijn straat had ik al vastgesteld dat er dan een doffe "klonk" uit de voortrein klonk. Enkel dan. Bij grotere of hogere niet. Geen trillingen in het stuur! Wel trekken van stuur als je in een put rijdt.

Rechter stuurkogel is juist vervangen. Dacht dat linkse mogelijk ook versleten was, maar blijkt niet het geval te zijn.

Hebben auto op hoogste stand gezet en wielen korte bewegingen li en re laten maken en dan komt er een iewat krakend geluidje naar voor thv beide stuurhuizen. Dit thv de grote stofhoes.
Bijkomend thv li stofkap zie je duidelijk een kleine beweging in de stofkap zelf.

Mijn vraag:
-is dit alles normaal? Hoort het zo te zijn?
-wat kan mijn vriend er aan doen?

Hij vroeg zich af of het stuurhuis zelf kan aangedraaid worden om de speling te stoppen? Bij sommige type wagens kan dat naar het schijnt.
Of moet dan alles vervangen worden? En wat zou dat kosten?

Moet zoiets trouwens niet gezien worden bij keuring voor verkoop en na een betalende diagnose door mijn pechverhelpdienst? :x

Tweede puntje:

Een olie-achtige vloeistof druppelt op mijn beschermplaat thv re wiel. Vriend heeft vermoeden dat het afkomstig moet zijn van een reservoir thv re wiel. Vermoedelijk van veerbollen. Er vertrekken drie metalen buizen van daaruit naar beneden en zitten wat lager in een plastieke omhulsel. Vanaf het moment dat ze eruit komen ziet het er vettig en nat uit.

Enig idee wat het zou kunnen zijn? Wat kan je daar aan doen?

Derde puntje:

Bij het afstellen van mijn stoel begon ie plots beetje te wiebelen van voor naar achter. Voorheen had hij dat niet.
Nu gaat ie telkens beetje naar voor bij remmen en naar achter bij optrekken.
Niet onoverkomelijk maar toch irritant.
Vorige chauffeur was best corpulent. Heeft ie dat op zijn geweten?
Kan daar ook iets aan gedaan worden door handige " laat het mijn vriend doen -het zelver"? :lol:

Dat is het voor de moment.
Bedankt voor de inbreng! :smt198


28 dec 2008 00:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prob stuurhuis en anderen
Rechtsvoor: dat kan een HD-leiding zijn. Het enige wat je kunt doen om te vinden wat het is, is gaan zoeken.


Kruipen jullie niet onder de auto zonder deze te ondersteunen? Je zou niet de eerste zijn die op zoek gaat naar een probleem met de hydroliek om vervolgens gevonden te worden met de auto liggend op je......

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


28 dec 2008 10:19
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prob stuurhuis en anderen
Inderdaad gaan zoeken. Maar daar was het net te laat en te donker voor.

Komt het echter voor dat de leidingen gewoon een beetje zweten? Of breken/scheuren ze al eens door?

Is het vervangen specialistenwerk? Mijn vriend heeft namelijk geen ervaring met Cit-veringen en bollen. Hij vroeg daarom zoveel mogelijk info op te zoeken. :smt198

En neen, hij is gewoon een minuutje eronder geweest om te zoeken waar de lek mogelijk vandaan kwam. Hij heeft een put maar zijn oldtimer stond er gestript op en kon niet verplaatst worden. :D
Vandaar.

Heeft niemand een ideetje of dat het stuurhuis, stofhoes hoort te bewegen/wat te kraken bij draaien?


28 dec 2008 21:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prob stuurhuis en anderen
biebie schreef:
Inderdaad gaan zoeken. Maar daar was het net te laat en te donker voor.

Komt het echter voor dat de leidingen gewoon een beetje zweten? Of breken/scheuren ze al eens door?

Is het vervangen specialistenwerk? Mijn vriend heeft namelijk geen ervaring met Cit-veringen en bollen. Hij vroeg daarom zoveel mogelijk info op te zoeken. :smt198

En neen, hij is gewoon een minuutje eronder geweest om te zoeken waar de lek mogelijk vandaan kwam. Hij heeft een put maar zijn oldtimer stond er gestript op en kon niet verplaatst worden. :D
Vandaar.

Heeft niemand een ideetje of dat het stuurhuis, stofhoes hoort te bewegen/wat te kraken bij draaien?


Bij mij begon de HD-leiding met zweten.

En nogmaals: een hydropneumaat kruip je niet onder zonder borging!
Als je er heel even onder wilt kijken kun je nog overwegen "maar" een krik of bokje te gebruiken. Maar ik zou het risico niet lopen!

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


28 dec 2008 23:03
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prob stuurhuis en anderen
Ok, we zullen het onthouden voor de volgende keer. Krik is inderdaad kleine moeite.

Wat heb je eigenlijk tegen het zweten gedaan? Gewoon af en toe nagekeken en bijgevuld of vervangen?


28 dec 2008 23:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prob stuurhuis en anderen
Ik heb het zelf nooit onderzocht.

Maar de garage meldde bij de apk in april dat het wat zweette op een koppeling en dat te verwachten was dat het op een zeker moment wat harder zou gaan.

Toen de auto in september binnen moest voor een grote beurt (en dus maar weer apk) vormde zich op de vaste parkeerplek al een klein plekje...

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


28 dec 2008 23:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prob stuurhuis en anderen
Ik vermoed dat het zweten bij je rechter veerpoot de bekende leidingenbundel is welke van je middelste bol achterlangs je motorblok omhoog loopt en daar aftakt naar rv veerbol en je BHI.
De ph 1 c5 heeft nog geen hitteschild (ph 2 kent dit probleem niet meer) om deze leidingen heen lopen en door de hitte van het uitlaatspruitstuk zal het rubber tussenstuk gaan zweten/lekken naar verloop van tijd.
Dit is een dure reparatie, de leidingen bundel kost ongeveer €250,-.
Deze is zelf goed te vervangen als je niet bang voor de hydraulica bent.
Ik heb deze reparatie zelf uitgevoerd bij mijn auto en een kleine handleiding voor de doe het zelver geschreven.
viewtopic.php?f=8&t=2154

Dit verhelp je alleen door het te repareren, het blijven vullen van het systeem is maar een tijdelijke oplossing.

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


29 dec 2008 22:55
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prob stuurhuis en anderen
Hey bedankt voor je reactie.

Ik heb een phase 2.

Het komt wel uit die hoek.
Betreft echter de kabels op de 2de foto.
Ze liggen rechts boven en houden verband met die 3 kabels waarvan 1 vertrekt thv die oranje knop en dan wat verder thv het luchtrooster tegen voorraam recht naar beneden verdwijnen.
Daar worden ze dmv een soort mof samengehouden vooraleer er weer uit te komen. Het is daar dat ze ineens vettig worden.

Daar enige ervaring mee?


29 dec 2008 23:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prob stuurhuis en anderen
Dat is wel het probleem wat ik bedoel je, alleen vreemd dat het bij een ph2 voorkomt aangezien deze normaal hitteschild om de leidingen hebben zitten.
Maar het kan niets anders zijn want dat is aan de rechterkant de enige leidingenbundel van hydraulica wat naar beneden loopt.
Anders moet je eens kijken of er een kunststof hoes omheen zit of een soort metaalachtige, dit zou je van bovenaf moeten kunnen zien.
Kan je bijna met zekerheid zeggen dat als de leidingen na de mof vettig zijn de daar je lekkage zit dmv hitte van je uitlaatspruitstuk en je boel komt aan het vervangen!

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


29 dec 2008 23:30
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prob stuurhuis en anderen
c5maarten schreef:
De ph 1 c5 heeft nog geen hitteschild (ph 2 kent dit probleem niet meer) om deze leidingen heen lopen en door de hitte van het uitlaatspruitstuk zal het rubber tussenstuk gaan zweten/lekken naar verloop van tijd.
Dit is een dure reparatie, de leidingen bundel kost ongeveer €250,-.


Voor wie het probleem nog niet heeft, valt de bundel niet alsnog te beschermen op een of andere manier ?

_________________
Johan


29 dec 2008 23:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prob stuurhuis en anderen
jpiek schreef:
c5maarten schreef:
De ph 1 c5 heeft nog geen hitteschild (ph 2 kent dit probleem niet meer) om deze leidingen heen lopen en door de hitte van het uitlaatspruitstuk zal het rubber tussenstuk gaan zweten/lekken naar verloop van tijd.
Dit is een dure reparatie, de leidingen bundel kost ongeveer €250,-.


Voor wie het probleem nog niet heeft, valt de bundel niet alsnog te beschermen op een of andere manier ?


Hitteschild eromheen vouwen!
Kan je los kopen bij de dealer als ik me niet vergis.
Kosten +/- €20,-

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


29 dec 2008 23:34
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prob stuurhuis en anderen
Inderdaad raar dat er mij geen hitteschild is opgevallen. was echter wel donker toen we het checkten.

Zal er morgen nog eens naar kijken bij daglicht.
Ik zie inderdaad geen andere mogelijkheid.

Wat zou het mij kosten als ik het door de dealer zou laten vervangen?
Heeft iemand dat al laten doen?

Kosten de stukken zelf al 250eurotjes? Waauw, of moet ik auuch zeggen? :smt089

Heb nu by the way een ander vraagje.

Net van de verkoper na 3 weken de facturen van onderhoud binnen gekregen.

In januari 2006 zijn er herstellingen gebeurd onder garantie:

"vervangen modulator niveausonde op auto" + " stekker xwh, klemband xwh" + "radiateurdop"

Wat heeft dit te betekenen en wat is het juist?
Betreft het een terugroepactie? :?:

Ben benieuwd of jullie het kunnen uitleggen en slimmer zijn als Google, want die weet het niet :lol: :lol:


29 dec 2008 23:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prob stuurhuis en anderen
biebie schreef:
Kosten de stukken zelf al 250eurotjes? Waauw, of moet ik auuch zeggen?


Dit is de de prijs voor de bundel, echter zonder LDS deze zal ook nog een paar tientjes kosten +/- 5 liter a €14,-.

biebie schreef:
"vervangen modulator niveausonde op auto" + " stekker xwh, klemband xwh" + "radiateurdop"

Wat heeft dit te betekenen en wat is het juist?
Betreft het een terugroepactie? :?:

Ben benieuwd of jullie het kunnen uitleggen en slimmer zijn als Google, want die weet het niet :lol: :lol:


Heb je misschien een onderdeelnummer op de factuur staan dan kan ik het voor je opzoeken?!

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


30 dec 2008 00:07
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prob stuurhuis en anderen
hoi,

hopelijk kan ik je blij maken met volgende nrs:

05989999 voor modulator
10000000 ivm werk
853893 ivm stekker
853892 ivm klemband
130691 ivm radiatordop

ik zie het wel.


30 dec 2008 21:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prob stuurhuis en anderen
Ik heb even snel gekeken maar volgens mij heeft het iets met je alarm/interieurbeveiliging te maken en niets met je veersysteem.!

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


30 dec 2008 21:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.