Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Auteur |
Bericht |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Nee, de test is niet bij een citroendealer geweest, wel door een monteur die bij een citroendealer gewerkt heeft. Eviltwin, ik zat op een dergelijk verhaal als de jouwe te wachten. Mijn niet technische vrouw, landbouwuniversiteit met veel scheikunde, liep ook al tegen de term suspensie aan. Kende ze wel uit de chemie en bij medicijnen. Ik ben niet gehinderd door kennis van zaken over scheikunde. De sociale hoek ingegaan, dat zegt veel dan toch? Dat de plaatjes, die bij een Xantia uitgeboord kunnen worden, niet slijten was ook mijn gevoel. Bij de 200000km beurt (over 2000km) worden de bollen op druk getest, dat lijkt me een stuk beter. Ik zal de uitdraai over de vering ver weg gooien. Dank voor de reacties. Mijn gevoel, en ervaring met bollen Xantia, gaven al aan dat het onzin zou kunnen zijn. Johan
|
19 nov 2008 20:15 |
|
|
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
JHV schreef: wel door een monteur die bij een citroendealer gewerkt heeft.
Misschien een reden waarom ie er niet meer werkt??
_________________
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
19 nov 2008 20:33 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
JHV, wil je wachten op de bollentest of zullen we het draadje maar sluiten?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
19 nov 2008 20:42 |
|
|
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Als de demping plaatjes door vervuilde LDS wat verder van elkaar staan zou de demping echt kunnen verminderen, (minder inwendige weerstand), heb het laatst met de DS meegemaakt dacht dat de stikstof eruit was, veerde van geen kanten meer, bij mijn c-dealer die zelf wel bollen vult, bleek dat de druk nog goed was, maar de demping totaal niet meer werkte.
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
19 nov 2008 21:11 |
|
|
THEFXR
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03 Berichten: 590 Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255.000
Kleur: groen
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
JHV schreef: EW, Ik merk ook dat de auto voor soepeler veert dan achter. Op en af een drempel geeft achter meer een direct volgen van de hobbel in de weg gevoel. Aan de voorkant geeft het meer een soepel veer gevoel. Johan Dat is toch logisch, de vering registreert als je een drempel overgaat een groot niveauverschil/hobbel/bobbel. De vooras staat dan nog op soepel en zit zich daarna op hard/stevig, vandaar dat de achteras stugger aanvoelt op het moment dat die de drempel raakt.
|
19 nov 2008 23:56 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
THEFXR schreef: JHV schreef: EW, Ik merk ook dat de auto voor soepeler veert dan achter. Op en af een drempel geeft achter meer een direct volgen van de hobbel in de weg gevoel. Aan de voorkant geeft het meer een soepel veer gevoel. Johan Dat is toch logisch, de vering registreert als je een drempel overgaat een groot niveauverschil/hobbel/bobbel. De vooras staat dan nog op soepel en zit zich daarna op hard/stevig, vandaar dat de achteras stugger aanvoelt op het moment dat die de drempel raakt. Dat werkt alleen maar als je Hydractive 3+ hebt, die van JHV is een HDi110 met "simpel" Hydractive 3, geen HARD/ZACHT dus, geen sportstand. Citaat: Als de demping plaatjes door vervuilde LDS wat verder van elkaar staan zou de demping echt kunnen verminderen Tegen de tijd dat een C5 veertig jaar oud is kan je wellicht dat soort vervuiling verwachten, maar nu nog niet. Bij mogelijke vervuiling is het sowieso logischer dat de vervuiling de demping versterkt, niet vermindert, doordat de gaatjes dicht slibben. Waar je wel rekening mee moet houden (ook weer minder relevant bij de eeuwigdurende bollen van de C5) is dat gelijkblijvende demping -relatief gezien- minder effectief is bij teruglopende boldruk. De lagere boldruk maakt de vering stijver (springerig) en de demping is dan niet voldoende om die bewegingen te controleren. Maar nogmaals, dat is pas relevant als je gevonden hebt dat de boldruk veel te laag is en de oplossing is dan nieuwe bollen, met tegelijk nieuwe dempers.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 nov 2008 01:34 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Reden om snel de bollen op druk te laten testen. Johan
|
20 nov 2008 11:13 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33390 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Daar zal niets mis mee zijn, ... trouwens zijn maar weinig die dat kunnen
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
20 nov 2008 11:14 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Gelukkig hoef ik daar niet naar te zoeken. Ik weet wie het wel kunnen en doen, dat wordt een dagje het westen, in combinatie met bezoek schoonmoeder. En anders gewoon nieuwe bollekes. De opmerking dat verlaagde boldruk wat springeriger maakt zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Ben over het woord suspensie het woordenboek nog eens ingedoken: Vanuit het engels kom je dan op: hangende zwevende toestand, iets hangend. Of volgens Suspend: iets ophangen. Ik zal dit draadje vervolgens met de ervaringen na de bollentest cq vervanging bollen. Johan
|
20 nov 2008 11:33 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Een suspensie is in het Nederlands wat anders dan de suspension wat de Engelstaligen bedoelen. Vandaar de verwarring: geleibollen?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
20 nov 2008 11:35 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Nee, beter glij of zweef bollen Johan
|
20 nov 2008 11:36 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Ik zei toch, in het NL heet dit (wiel)ophanging!
Een suspensie is een net-niet oplossing van een vaste stof in een vloeistof, bijv als je een medicijn als poeder in water gooit en je deeltjes blijft zien.
Vgl een emulsie een net- niet oplossing (geen perfecte menging) van een vloeitstof in een vloeistof.
[OT] Het is typisch voor volk wat er geen verstand van heeft om de engelse term te misbruiken door hem rechtstreeks naar het NL over te zetten.
Je hoort mensen tegenwoordig ook regelmatig het woord momentum gebruiken, vooral in wedstrijden en races (politieke races zelfs)
Dat is in het Nederlands onjuist. Het begrip "momentum" kennen wij in het Nederlands als impuls, het komt uit de fysica (klassieke mechanica) en het staat voor het product van snelheid en massa. Ieder bewegend object heeft dus een impuls (eenheid Ns, Newton.seconde) De impuls van een gesloten systeem is constant (wet van behoud van impuls) een van Newtons grondwetten.
Des te verwarrend voor de leek omdat die ook nauwelijks bekend is met het fenomeen moment (lees: koppel) weergegeven als Nm (Newton.meter) en er ook nog zoiets is als het impulsmoment (Nms) en het traagheidsmoment (kgm^2)
Een C5 bij 100km/h heeft een impuls van ongeveer 40kNs. Bots je op een muur dan probeert de C5 deze impuls over te dragen op die muur, er kunnen dus bijv 40duizend bakstenen van 1kg met 1m/s weggeschoten worden.
Daarnaast heeft een bewegend object ook een kinetische energie en ook voor de totale energie van een gesloten systeem geldt een behoudswet.
Een C5 bij 100km/h heeft een kinetische energie van ongeveer 540kJ. 40.000 1kg bakstenen @ 1m/s hebben slechts 20kJ aan kinetische energie. De overige 520kJ kan dus gebruikt worden om de muur te breken en de C5 te vervormen.
Ter vergelijking, een liter benzine bevat 80 keer meer energie (40MJ) een broodje kroket 10 keer meer (5MJ) [/OT]
Voor de beweging van een auto op z'n veren is de traagheid van de afgeveerde massa van belang, evenals de traagheid van de onafgeveerde massa, de stijfheid van de vering, de mate van demping, koppeling links-rechts van de veerplunjers etc. etc. Je kan een aantal van die grootheden wel in een simpel getal proberen uit te drukken, maar beter is het om een grafische representatie te maken van de reactie van het wiel en de auto op de invering.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 nov 2008 16:43 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Thnxs voor de opfriscursus...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
20 nov 2008 16:51 |
|
|
pieter melissen
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
toch is het misschien goed om de chemici er op te wijzen dat het woord suspensie afgeleid is van het Latijnse werkwoord suspendere dat "ophangen" betekent.... Dus de chemici hebben er een potje van gemaakt en niet de Engelsen die hun wielophanging gewoon suspension noemen...
|
20 nov 2008 17:13 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
als je naar een een suspensie kijkt dan zie je waarom chemici dat ophangen noemen, de deeltjes lijken idd te zweven in de vloeistof totdat ze na verloop van tijd neerslaan, zoals zand in een modderige rivier. wielophanging is trouwens ook een rare term, het is namelijk de auto die hangt aan het wiel, niet het wiel dat aan de auto hangt (behalve op een garage-brug)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 nov 2008 18:06 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|