schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Auteur |
Bericht |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Ja zeker, deze melding kreeg ik na de remmentest en schokdempertest. Ik wilde graag dat ze even naar het piepen/grommen van de remmen gingen kijken. Deden ze samen met een Suspensie test volgens de Combo methode. Techneuten leef je uit en graag daarna een advies. Met de remmen was het okee trouwens. Met een paar keer even stevig remmen zou het over zijn. Maar de suspensietest dus: De feiten: Vooras links rechts verschil wegcontact 56% 57% 2% Demping 56% 58% 3% Asgewicht 0 kg achteras links rechts verschil wegcontact 40% 36% 10% Demping 49% 51% 4% Asgewicht 0 kg Op grond van deze gegevens kreeg ik de melding dat de schokdempers, met name achteras, minder werden. Mogelijk denken aan vervanging. Ja ja het was geen KF oid. Het zou niet over de druk in de bol gaan maar over de plaatjes die de demper vormen, die werden slechter. Een duidelijke uitleg, maar mij net even boven de pet. Weet gewoon eigenlijk te weinig van veerbollen. Wie kan hier iets over zeggen en advies geven. Johan
|
18 nov 2008 15:38 |
|
|
THEFXR
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03 Berichten: 590 Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255.000
Kleur: groen
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Ik heb het 2x gelezen,maar weet niet wat nu de vraag is, je wilt advies over de bollen vervangen?
|
18 nov 2008 19:19 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Ja, mijn vraag is idd of ik de bollen moet gaan vervangen. Ik begrijp dat de druk in de bol oke is, maar dat de plaatjes die voor de schokdemping zorgen slechter worden. En dus de bol vervangen? Of is dit advies onzin? Ik had de laatste tijd wel gemerkt dat de achtervering wat harder aanvoelde, wanneer ik over een drempel reed, dan de voorvering. Maar had ook al op de site gelezen dat een bol stuk is of niet. Dit leek me zo'n klacht die tussen stuk of niet stuk inzit. Vandaar dus mijn vraag of vervangen noodzakelijk is. Sorry voor mijn onduidelijk woordgebruik, heb het te druk gehad en dan speelt mijn lichte afasie en hersenletsel me parten. Johan
|
18 nov 2008 20:37 |
|
|
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Johan, het is mij nog steeds niet duidelijk. Wat voor test heeft de auto ondergaan en door wie is die uitgevoerd? Even dan nog over het woordgebruik. Schokdempers danwel schokbrekers heeft de auto niet, dat hoef ik jou niet uit te leggen. Schokdemper of schokdemping is uberhaubt al een verkeerd woord, ook bij traditionele veersystemen zou men het moeten hebben over veringsdemping. Meer info aub.
gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
18 nov 2008 22:47 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Bollen zijn stuk of heel, ik snap het ook niet helemaal Waar heb je het laten testen, hebben ze daar uberhaupt van HP wagens kaas gegeten ???
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
18 nov 2008 22:50 |
|
|
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Volgens mij had jij geld in je portemonee, en zochten ze naar een mogelijkheid om dat over te hevelen naar hun eigen portemonee.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
18 nov 2008 23:02 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Ga eens naar je betrouwbare dealer/garagist met dit verhaal???
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
18 nov 2008 23:10 |
|
|
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
JHV schreef: Op grond van deze gegevens kreeg ik de melding dat de schokdempers, met name achteras, minder werden. Mogelijk denken aan vervanging. Ja ja het was geen KF oid. Het zou niet over de druk in de bol gaan maar over de plaatjes die de demper vormen, die werden slechter. Een duidelijke uitleg, maar mij net even boven de pet. Weet gewoon eigenlijk te weinig van veerbollen. Wie kan hier iets over zeggen en advies geven. Johan Dempingsplaatjes geven afaik meer of minder demping dmv de diameter van het gat dat erin zit, ik zou niet weten wat daat slechter aan moet worden. sowieso zou ik 0.0 geven voor de mening van iemand bij bij een HP wagen over schokdempers spreekt. Zelfs al WEET die persoon wel dat de auto hydropneumatisch geveerd is. Of misschien JUIST dan...
_________________ Johan
|
19 nov 2008 00:36 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Nou zou een HP-geveerde wagen net als een conventioneel geveerde wagen (volgens mij) bij draaiende motor op een trilplaat netjes moeten reageren. Dat is namelijk wat men doet bij het testen van schokdempers.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
19 nov 2008 08:23 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
EW, De auto is idd op trilplaten gezet, en daaruit bleek dus een verminderde schokdemping. Ik weet gelukkig ook van veerbollen, stuk of niet stuk enzo. Ook van de xantia met druk testen. Maar het verhaal over de plaatjes is voor mij wel nieuw en onbekend. Ik weet wel van het uitboren voor de Xantia.
Ik merk ook dat de auto voor soepeler veert dan achter. Op en af een drempel geeft achter meer een direct volgen van de hobbel in de weg gevoel. Aan de voorkant geeft het meer een soepel veer gevoel. Heb meegereden met een andere 2.0HDI 110pk break(geen automaat) en die veerde achter duidelijk soepeler dan de onze. Voelde voor en achter even soepel. De auto stond idd met draaiende motor op de trilplaten, de waarden zouden aangeven dat de demping laag is. Ze verkopen zelf geen veerbollen, en de monteur komt uit een citroen garage. Ik zal vandaag eens contact opnemen met een citroen man als Fieten. Kortom, misschien is mijn vraag nu wat duidelijker? Johan
|
19 nov 2008 10:46 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Vreemd om EN klagen over te harde demping achter EN beweren dat je te weinig demping hebt. Je snapt dat dit tegengestelde fenomenen zijn? Mensen die het over suspensie hebben wantrouw ik sowieso. In het Nederlands heet dit de (wiel)ophanging. Suspensie is een term uit de scheikunde. De plaatjes in de bolvoet gaan overigens open bij grote wielbewegingen: daardoor is de demping regressief -> minder extra kracht bij vergrote invering terwijl de vering progressief is -> meer extra kracht bij vergrote invering Volgens mij a) is de verplaatsing (invering) bij een trilplaat niet voldoende om dit nauwkeurig na te meten, b) kunnen de dempingsplaatjes niet slijten, de gaten evenmin, c) moet je voordat je hiernaar gaat zoeken eerst je bollen laten nameten op druk, d) is de enige manier waarop je verminderde demping kunt krijgen een verslechtering van het LDS. Overigens, dit komt eruit als je een wokkel-bak met kapotte dempers test (pas op aldi content): http://www.audiforum.nl/forum/280763-post6.htmlveel lagere dempingswaarden.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
19 nov 2008 14:34 |
|
|
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8048 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Hier kan ik me wel in vinden.
Ik heb ooit eens voor de grap een kwikfit schokdempertest gedaan.
Zelfde resultaat. Schokbrekers functioneren niet goed (waren toen net gevulde bollen)
Edit... met de xantia! not the easteregg!
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007
|
19 nov 2008 14:43 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Betekent feitelijk dat de schokdempertests niet een juist beeld geven van de bollen...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
19 nov 2008 14:51 |
|
|
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
Harm van Beek schreef: :lol:
Betekent feitelijk dat de schokdempertests niet een juist beeld geven van de bollen... En terecht.....
_________________ Johan
|
19 nov 2008 17:31 |
|
|
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
Re: schokdempers zwakker aan het worden. (suspensietest)
@ JHV : Die test, heb je die bij een citroen dealer laten doen ?
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
19 nov 2008 17:46 |
|
|
|