Veerbollen & comfortbollendiscussie
Auteur |
Bericht |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Mag ik meerijden? Ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd..
Rene ligt toch in de kofferbak...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
12 dec 2006 11:38 |
|
|
olafpels
|
Zij rijden heerlijk ook met Caravan, maar het word geen DS of BX
|
12 dec 2006 23:47 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33390 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Comfortbollen alsook de 'normale' zijn nu verkrijgbaar van het merk monroe : even link kopiëren en plakken Code: http://www.taec.nl/monroe/listshockabs.asp?CarMake=Citroen%20Hydro-Pneumatic&CarType=C%205%20%20I 'Bollen' voor b.v een Xantia zijn slechts € 14,75 ( bij Brezan ) , ben benieuwd naar de prijs van comfortbollen voor een C5 ...
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
23 apr 2007 13:58 |
|
|
Co
|
Re: Comfortbollen
Even terugkomend op Spaan in Krommenie, die zou ik ook aanraden voor nieuwe bollen. Als ik aan de beurt ben voor nieuwe bollen, ga ik er ook weer heen. Indertijd m'n oude vertrouwde BX laten voorzien van goede gebruikte bollen, tegen een bedrag waar ik nu nog om moet grijnzen. De term Goed en Goedkoop is zeker van toepassing.
|
17 jun 2007 13:10 |
|
|
Phritz
C5club Rookie
Geregistreerd: 17 jul 2006 17:00 Berichten: 28 Woonplaats: Zaandam
Auto: Citroen C5 2.0 HDIF VTR Berline
Opties: RT3 Telefoon/Navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10434
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 182000
Kleur: Zwart Metallic
Naar boven
|
Re: Re:
Sorry, was even afwezig. Jullie zijn nog steeds welkom. De comfortbollen zitten nog steeds onder mijn c5.
_________________ Geschiedenis 2CV4 (diversen) 2CV6 (diversen) Dyane 6 Ami 8 Break BX 14 BX 19 TZi XM 2.0i Comfort Xantia Break 2.0 16V LPG G3 Xsara 1,8i 16V C5 2.0i 16v exclusive berline C5 2.0 HDIF VTR 136 PK C4 1.6 16V Prestige Automaat
|
10 aug 2007 00:04 |
|
|
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Re: Comfortbollen
Hallo Phritz,
Ik ben blij dat je terug bent, ik had je een half jaar terug een PB gestuurd en niets meer gehoord. Als het mag wil ik graag een afspraak met je maken om je C5 met comfortbollen te bekijken om uit te vinden hoe groot het verschil is.
Antwoord graag via PB
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
10 aug 2007 07:42 |
|
|
Léon
|
Re: Comfortbollen
Ik ben van oudsher geen citroen rijder maar, omwille van het fameuze veercomfort van citroen, eind 2006 een C5 HDI automaat in service uitvoering aangeschaft. Ik heb dus nog nauwelijks ervaring en kennis van het hydraulische systeem. Zoals ook bij andere merken wordt de vering van citroen blijkbaar ook steeds iets stugger. Hoewel de vering op de snelweg naar behoren functioneerde, vond ik dat de korte hobbels hinderlijk stug aan het interieur werden doorgegeven. Het vervangen van de stoel door een fauteuil (ben in het verleden een keer verwend geweest met een peugeot 605) was kennelijk geen optie. Misschien laat ik me nog eens een stoel aanmeten (heb diverse versleten onderdelen in mijn rug). Ik heb me ondertussen laten overhalen om vooruitlopend hierop eerst comfortbollen te laten monteren. Dit is in de afgelopen zomervakantie uitgevoerd. Doordat ik in deze periode enkele weken niet in de auto had gereden, vond ik het in het begin wat lastig om de verschillen cq. voordelen te ontdekken. Eigenlijk moet je hetzelfde wegdeel met een orginele auto en een met comfortbollen berijden onder dezelfde omstandigheden en met gelijke snelheid. Inmiddels heb ik het idee dat het berijden van een klinkerbestrating inderdaad iets comfortabeler is geworden. Echter op het asfalt is het beslist geen feest. Het deinen doet me weer denken aan de verouderde peugeot 605 met het verschil dat de korte hobbels (zoals voegovergangen) nog steeds hinderlijk aan het interieur worden doorgegeven. Gelukkig is het veersysteem voorzien van een "sport" stand. Deze gebruik ik voorlopig op het asfalt om de nadelen van de comfortbollen voor een deel weg te nemen (jammer dat de aan/uit signalering niet op het dashboard zichtbaar is). Ik ben nu aan heb beoordelen of het veergedrag op deze wijze weer vergelijkbaar is met de orginele bollen door zo nu en dan achter een mede weggebruiker te rijden met een C5 break van gelijke leeftijd en de beweging van de carrosserie te vergelijken met die van mijn auto. Ik heb het gevoel dat de verschillen nu wel meevallen.
Als je dus overweegt dit soort bollen te laten monteren realiseer je bovenstaande ervaring, zeker als je auto geen "sport" stand op de vering heeft.
Zijn er nog berijders met een gelijke ervaring en mogelijke tips in de positieve zin, reageer dan even.
|
16 aug 2007 23:51 |
|
|
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Re: Comfortbollen
Hallo Leon, je hebt een PB.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
17 aug 2007 05:57 |
|
|
Jo_
C5club Rookie
Geregistreerd: 09 apr 2007 10:09 Berichten: 42 Woonplaats: Ede
Auto: C5 Break exclusive 2 liter
Opties: de hele mikmak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: donkergrijs
Naar boven
|
Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)
Ik heb nogal wat problemen met mijn c5. Een er van is mogelijk ook een dure. Mijn garage in Ede (van Hunnik) zegt dat de veerbollen aan het 'heengaan' zijn, m.n. rechtsvoor is al defect. Ik merk niet zoveel, maar mogelijk ben ik het te veel gewend. Op mijn vraag 'hoe weet je dat ie kapot is' krijg ik als antwoord 'dat is ervaring, dat voel je als monteur'. Ik heb ook gevraagd of de bollen niet te controleren zijn (meten), daarop kreeg ik als antwoord dat dit niet kan. Ik heb een c5 2003 break met ruim 2ton op de teller.
Ik krijg het gevoel dat de garage mij een beetje een oortje aan het aannaaien is ... misschien ook niet, maar vandaar mijn vraag.
help is zeer welkom. Ik post niet vaak op dit forum (tijdgebrek), maar ik kan nu wel wat hulp gebruiken
_________________ --
Jo!
c5 break exclusive, 2 liter LPG, donkergrijs
|
28 okt 2008 15:57 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen
Vraag bij een andere garage eens een second opinion....
Je "voelt" niet dat een bol aan het kapotgaan is, en een bol kan in principe levenslang mee. De olie van het veersysteem moet je om de 200.000km verversen....
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
28 okt 2008 16:04 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33390 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen
C5 bollencheckers zijn niet standaard materiaal in een garage, maar ze bestaan wel degelijk ... Oldenhage in NV heeft er toevallig een staan, maar er zullen er wel meer zijn die zoiets hebben ( ze zijn iig 1 v/d weinige ) Of je voelt of de bollen aan het 'heengaan' zijn, geloof ik persoonlijk niet ... ze zijn namelijk heel of stuk, niets ertussen in Er ontbreekt een ventiel in de C5-bol dus langzaam leeglopen is er niet bij ... Correct me if i'am wrong viewtopic.php?f=8&t=3425&p=136756#p136756
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
28 okt 2008 16:04 |
|
|
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen
Van Hunnik? Laat je niet kloten. Laat op onderstaand adres je C5 checken. Eerlijk antwoord gegarandeerd, en de afstand Ede-Elst is te overzien toch? Autobedrijf G.J. Polman Bemmelseweg 81G 6662 PE ELST Gelderland Telefoon: 0481 - 351175
|
28 okt 2008 19:07 |
|
|
higgy
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 okt 2008 22:20 Berichten: 142 Woonplaats: Helmond
Auto: Peugeot 306 cabrio 2.0 16V '97
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1997
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 153000
Kleur: Noir kazan M0XC
Naar boven
|
Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen
En anders bij Renard in Beneden-Leeuwen.
|
28 okt 2008 19:40 |
|
|
Jo_
C5club Rookie
Geregistreerd: 09 apr 2007 10:09 Berichten: 42 Woonplaats: Ede
Auto: C5 Break exclusive 2 liter
Opties: de hele mikmak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: donkergrijs
Naar boven
|
Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen
Hertogjan schreef: Van Hunnik? Laat je niet kloten. Laat op onderstaand adres je C5 checken. Eerlijk antwoord gegarandeerd, en de afstand Ede-Elst is te overzien toch? Autobedrijf G.J. Polman Bemmelseweg 81G 6662 PE ELST Gelderland Telefoon: 0481 - 351175 Prima advies, alleen zonder vervelend te willen doen, wat zijn de argumenten voor bovenstaande bewering?
_________________ --
Jo!
c5 break exclusive, 2 liter LPG, donkergrijs
|
28 okt 2008 22:29 |
|
|
Jo_
C5club Rookie
Geregistreerd: 09 apr 2007 10:09 Berichten: 42 Woonplaats: Ede
Auto: C5 Break exclusive 2 liter
Opties: de hele mikmak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: donkergrijs
Naar boven
|
Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen
higgy schreef: En anders bij Renard in Beneden-Leeuwen. zelfde commentaar ... waarrom?
_________________ --
Jo!
c5 break exclusive, 2 liter LPG, donkergrijs
|
28 okt 2008 22:30 |
|
|
|