Auteur |
Bericht |
kremmer
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 apr 2010 20:10 Berichten: 35 Woonplaats: Boxmeer
Auto: Break Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Uitlijnen
Ik ben de persoon van de schuinafgesleten banden na 25000-30000Km. Kom net van de garage, of liever gezegd, de citroën specialist hier in de buurt. M'n auto hing achter te ver door. En voor stond hij iets te hoog. Mogelijk veroorzaakte dat de overmatige slijtage. Hoogte opnieuw afgesteld en nu maar even wachten. Maar het zou best eens kunnen kloppen, want als hij doorhangt komt natuurljik meer gewicht op achter te hangen.
|
08 dec 2010 15:14 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Uitlijnen
Als dat doorhangen een gevolg zou zijn van een (te) grote belading achterin, zoals je bij wokkelauto's vaak ziet, zou je gelijk hebben.
Maar in jouw geval is de auto te laag afgesteld geweest achter, dan komt er niet meer gewicht achter. Of het zou al moeten zijn dat de benzine in de tank iets meer naar achteren komt te zitten, maar dan praat je over een paar honderd gram....
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 dec 2010 15:56 |
|
|
Nosmo King
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10 Berichten: 998 Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Uitlijnen
Bij mijn bandenwissel (zomer <-> winter) twee weken geleden merkte ik ook dat mijn zomerbanden aan de buitenzijde meer afgesleten zijn dan de binnenzijde. Banden hebben er na de vorige (winter <-> zomer) bandenwissel 26.000 km opgezeten (toch handig die spritmonitor). Lijkt nog niet dramatisch maar rechtopstaan doen ze niet meer, vallen dan om.
Bij de winterbanden is het me nog niet opgevallen maar die hebben de vorige winter ~10.000 km gedaan.
Maandag moet de C5 weer voor een beurt en al aangegeven of ze er eens naar willen kijken. Garage gaf al aan dat ze daar niet altijd iets aan kunnen doen.
Slechte ADAL's resulteerd dat altijd in een slijtage patroon aan de binnenzijde of buitenzijde van de band of is daar geen pijl op te trekken?
Edit: Betreft hier dus alleen de achterbanden.
_________________
|
08 dec 2010 15:58 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: Uitlijnen
kan beide, in principe krjg je bij slechte ADALs dat de wielen extra naar binnen komen te staan, dit is al het vooringestelde camber, maar dit verergert: /---\ Van bovenaf gezien hebben de wielen ook die stand (in rijrichting) en die kan ook verergeren door stukke ADALs. Het eerste geval (camber) zorgt voor slijtage op de binnenkant, het tweede geval (toespoor) zorgt voor slijtage op de buitenkant, als dan niet icm zgn cupping (zaagtandslijtage op de buitenwang) Dat laatste is overigens ook hoorbaar, erger mocht je gecupte banden naar voren gooien bij een wissel.
De voorwielen staan neutraal of heel licht andersom, dwz \---/ zowel qua camber als qua sporing. De sporing wordt onder invloed van de aandrijfkrachten vanzelf meer richting toespoor. Het camber wordt sterker als je de auto omhoog zet.
Zijn je winter en zomerbanden van dezelfde maat en zijn de wielen ook gelijk? (ET)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 dec 2010 16:44 |
|
|
kremmer
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 apr 2010 20:10 Berichten: 35 Woonplaats: Boxmeer
Auto: Break Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Uitlijnen
Slechte adals moet je toch ook merken als die kapot zijn, in de zin van een krakend geluid? Heb ze straks na laten kijken, heeft ze op de bok gezet en aan de band getrokken/bewogen of er speling op zat. Volgens hem zouden ze nog goed zijn, anders had je dat moeten kunnen horen met het bewegen. Maar ik zeg erbij, dat ik er geen hout vanaf weet, maar alleen graag een oplossing wil. Als er die is tenminste.
|
08 dec 2010 20:22 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: Uitlijnen
Kraken bij ADAL-schade is wel logisch, maar geen zekerheid (ik heb het op een CX en Xm meegemaakt), omgekeerd is kraken niet 100% zeker ADALs.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 dec 2010 20:38 |
|
|
The Stone
C5club Rookie
Geregistreerd: 30 jul 2008 21:42 Berichten: 12 Woonplaats: Rozenburg zh
Auto: Berline, 2.0I 16V 5 VTR
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96000
Kleur: Grijs (Metallic)
Naar boven
|
Re: Uitlijnen
Ja inderdaad Hugo, dat was het probleem.
|
09 dec 2010 11:46 |
|
|
Nosmo King
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10 Berichten: 998 Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Uitlijnen
ET,
Winter en zomerbanden zijn dezelfde maat. 215-55 r16, dus waar veel C5 PH2 standaard mee afgeleverd zijn. De winterbanden zitten op de standaard stalen velgen waar mijn PH2 mee geleverd is (zijn er vorig jaar 31 december omgelegd).
De zomerbanden met lichtmetalen velgen (en bandenspaningssensoren) komen origineel van een C5 PH2 (exclusive?) en zijn nog voorzien van het originele rubber. Was max 500km mee gereden volgens de verkoper. Velgen (ook de binnenkant) en banden zagen er ook nagelnieuw uit dus als het meer zou zijn dan niet veel. Krijg de binnenzijde na 1 zomerseizoen gebruik ook niet meer in die aankoop conditie.
Overigens geen hoorbaar kraken bij de achteras. Maandag maar horen wat de dealer er van zegt.
_________________
|
09 dec 2010 16:18 |
|
|
kremmer
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 apr 2010 20:10 Berichten: 35 Woonplaats: Boxmeer
Auto: Break Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Uitlijnen
Nosmo King schreef: Bij mijn bandenwissel (zomer <-> winter) twee weken geleden merkte ik ook dat mijn zomerbanden aan de buitenzijde meer afgesleten zijn dan de binnenzijde. Banden hebben er na de vorige (winter <-> zomer) bandenwissel 26.000 km opgezeten (toch handig die spritmonitor). Lijkt nog niet dramatisch maar rechtopstaan doen ze niet meer, vallen dan om.
Bij de winterbanden is het me nog niet opgevallen maar die hebben de vorige winter ~10.000 km gedaan.
Maandag moet de C5 weer voor een beurt en al aangegeven of ze er eens naar willen kijken. Garage gaf al aan dat ze daar niet altijd iets aan kunnen doen.
Slechte ADAL's resulteerd dat altijd in een slijtage patroon aan de binnenzijde of buitenzijde van de band of is daar geen pijl op te trekken?
Edit: Betreft hier dus alleen de achterbanden. Bij mij dus ook alleen de achterbanden. Ik ben eens benieuwd wat ze bij jou te melden hebben a.s. maandag. Het schijnt zo te zijn dat ze altijd wel wat scheef afslijten, maar na 25000km op, zoals jij en ik hebben, lijkt me toch wel een beetje te veel van het goede. Laat je nog even horen wat je maandag gemaakt hebt?
|
09 dec 2010 18:14 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: Uitlijnen
Nosmo King schreef: Overigens geen hoorbaar kraken bij de achteras. Maandag maar horen wat de dealer er van zegt. en cupping, enige indicatie daarvan?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
09 dec 2010 20:32 |
|
|
Nosmo King
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10 Berichten: 998 Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Uitlijnen
Hugo, zoals je in mijn posting kunt lezen slijten ze aan de buitenzijde wat meer af dan aan de binnenzijde maar zoals ik schrijf lijkt het nog niet dramatisch. Banden zijn ook zeker niet "op".
Een van de twee achterbanden er maar bij gepakt en ik zie zo geen cupping ET. Ik meet aan de binnenzijde 6mm en aan de buitenzijde een haartje minder dan 5mm. Dus scheef maar misschien binnen de normen wat je kunt verwachten bij wat toespoor zoals je omschrijft ET?
Zo bekeken en na meten lijkt mij alles wel mee te vallen.
_________________
|
09 dec 2010 21:36 |
|
|
kremmer
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 apr 2010 20:10 Berichten: 35 Woonplaats: Boxmeer
Auto: Break Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Uitlijnen
Ja, zoals je het zegt. Dat kan ik me dan nog voorstellen dat dat normaal is.
Bij mij is echt een wezenlijk verschil. Ik zal eens kijken of ik er een fotootje bij kan zetten, kan je het eens zien.
|
09 dec 2010 23:45 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: Uitlijnen
Een mm meer of minder zou ik me zeker geen zorgen om maken, behalve als je denkt dat het weggedrag van m.n. de achterkant niet optimaal is, maar dan zul je toch wat meer de grens op moeten zoeken en da's niet echt iets voor dit weer. Als je een band moet afschijven omdat hij buiten op <2mm staat en binnen nog >4mm heeft dan is dat een ander verhaal.
Kan ook nog zijn dat een paar tienden bar wat verschil maakt. Uit het hoofd zeg ik dat 2,3 à 2,6 is voorgeschreven achter - afhankelijk van belading en of je van plan bent hard te rijden - dat kan ook een slijtagepatroon licht beïnvloeden.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
10 dec 2010 11:54 |
|
|
kremmer
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 apr 2010 20:10 Berichten: 35 Woonplaats: Boxmeer
Auto: Break Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Uitlijnen
1 van de bandjes achter: De afgesleten kant is buiten.
|
10 dec 2010 20:19 |
|
|
kremmer
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 apr 2010 20:10 Berichten: 35 Woonplaats: Boxmeer
Auto: Break Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Uitlijnen
1 van de bandjes voor. Allebei dus zo'n 25000-30000Km mee gereden.
|
10 dec 2010 20:21 |
|
|
|