Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Een bizar probleem met de vering .
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=23323
Pagina 1 van 2

Auteur:  sander1972 [ 05 apr 2023 21:56 ]
Berichttitel:  Een bizar probleem met de vering .

Beste mensen,

Ik heb een raar probleem waar ik graag jullie advies over wil hebben en of jullie mee willen denken.
Afgelopen zaterdag mijn stuurpomp en mijn voorste veerbollen vervangen. De veerbollen zijn nieuw besteld en op het originele nummer. De montage helemaal volgens het boekje uitgevoerd en alles ging prima. De auto reed weer heerlijk en de vering was weer zoals het hoorde. Tot vanavond..... de rechter voorkant zakte helemaal in en had geen enkele verende werking meer.
De auto hing ook scheef en de rechter voorkant was ineens een stuk lager. Geprobeerd om de vering een paar keer van hoog naar laag te zetten en uiteindelijk stond hij weer horizontaal. Echter de vering rechts voor is keihard en maakt rechts voor een enorm kabaal als je over een drempel gaat. Vanavond in de werkplaats voor de zekerheid de veerbol rechts voor vervangen maar zonder het gewenste resultaat. Vering rechts voor is 0.0 en alle oneffenheden op de weg zijn nu voelbaar. Het rare is dat de auto prima wil stijgen en dalen en de rijhoogte klopt ook. Zowel links als rechts alleen is hij keihard rechts voor. Ik heb alles nagelopen op lekkages maar alles is kurkdroog en ook de ruberen retourslangen zijn heel.

Zou het misschien de veerpoot rechtsvoor kunnen zijn?

Groetjes

Sander van dam.

Auteur:  boes [ 05 apr 2023 22:34 ]
Berichttitel:  Re: Een bizar probleem met de vering .

De veerboot is gewoon een hydraulische cilinder. De vering en demping komt van de bollen.
Als een kant hard is duidt dat meestal op een kapotte bol. Het membraan is bv gescheurd en de hele bol is gevuld met LDS

Auteur:  sander1972 [ 05 apr 2023 22:48 ]
Berichttitel:  Re: Een bizar probleem met de vering .

Boes.

De veerbol was splinternieuw. Ik heb deze zojuist vervangen voor een ander exemplaar die er voorheen onder zat maar had vervangen omdat het een comfortbol was. Deze was ook nieuw en heeft er een paar maanden onder gezeten.
Kan het ook de veercilinder op de veerpoor opzich zijn die defect is?? Er was al wel een tijd een knak te horen rechts voor bij het nemen van een drempel. Rammelstokken en draagarmen waren eveneens vervangen voor nieuwe exemplaren.
Miss heeft dat knakken mijn probleem nu iets met elkaar te maken. ??

Auteur:  sander1972 [ 05 apr 2023 22:48 ]
Berichttitel:  Re: Een bizar probleem met de vering .

Boes.

De veerbol was splinternieuw. Ik heb deze zojuist vervangen voor een ander exemplaar die er voorheen onder zat maar had vervangen omdat het een comfortbol was. Deze was ook nieuw en heeft er een paar maanden onder gezeten.
Kan het ook de veercilinder op de veerpoor opzich zijn die defect is?? Er was al wel een tijd een knak te horen rechts voor bij het nemen van een drempel. Rammelstokken en draagarmen waren eveneens vervangen voor nieuwe exemplaren.
Miss heeft dat knakken mijn probleem nu iets met elkaar te maken. ??

Auteur:  c5jan [ 05 apr 2023 22:50 ]
Berichttitel:  Re: Een bizar probleem met de vering .

Als de auto soepel omhoog en omlaag gaat, en niet lekt,dan is de veerpoot heel.
Scheefhangen kan eigenlijk niet, tenzij er veel lucht, of stikstof, in de leidingen of veerpoot zit.

Auteur:  c5jan [ 05 apr 2023 22:53 ]
Berichttitel:  Re: Een bizar probleem met de vering .

Ook nieuwe veerbollen kunnen stuk gaan.
Heb je nog een andere? Links en rechts omdraaien,?

Auteur:  sander1972 [ 05 apr 2023 23:00 ]
Berichttitel:  Re: Een bizar probleem met de vering .

De bollen links en rechts ook omgewisseld inderdaad. Maar de situatie bleef het zelfde.... rechtsvoor keihard..

Alles echt volgens het boekje ontlucht en afgevuld. Auto komt prima omhoog in alles standen en zakt ook heel rustig en geleidelijk. Geen horten en stoten of plotseling naar beneden vallen oid.
Heel raar en vreemd allemaal en echt spontaan ontstaan toen ik vanavond bijna thuis was.

Auteur:  c5jan [ 05 apr 2023 23:06 ]
Berichttitel:  Re: Een bizar probleem met de vering .

En terug omdraaien, dan veert links weer wel goed?

Auteur:  sander1972 [ 05 apr 2023 23:11 ]
Berichttitel:  Re: Een bizar probleem met de vering .

Ja. Ik heb ze weer terug omgedraaid en links veert prima maar rechts is keihard. Auto staat wel mooi horizontal weer en dat was vanmiddag echt niet het geval. Het leek of een een oliafant rechts voor op de motorkap zat....zo scheef hing hij. Zelfs de buurvrouw viel het op.....

Auteur:  C5HDI110 [ 06 apr 2023 09:11 ]
Berichttitel:  Re: Een bizar probleem met de vering .

Klinkt alsof er in het hydraulisch blok (ding onder de pomp), iets mis mee is, volgens mij zitten daar de regelkleppen in.
Heb je met het verversen ook het LDS vat vervangen?

Auteur:  AaronKers [ 06 apr 2023 09:43 ]
Berichttitel:  Re: Een bizar probleem met de vering .

Het vat is niet meer te koop

Auteur:  willy4 [ 06 apr 2023 09:45 ]
Berichttitel:  Re: Een bizar probleem met de vering .

het is mogelijk dat er in de pomp een klep vastzit , er zitten er vier in , je moet er de pomp voor afhalen , dan kun je aan de schroeven van de electronica om deze te verwijderen om aan de kleppen te kunnen.

Auteur:  C5HDI110 [ 06 apr 2023 10:12 ]
Berichttitel:  Re: Een bizar probleem met de vering .

AaronKers schreef:
Het vat is niet meer te koop

Staat nog niet als NFP gemarkeerd op service.citroen, artikel nr. 4009S4 / € 75,15

En anders past 4009V8 ook, kost wel wat meer € 123

Auteur:  willy4 [ 06 apr 2023 10:57 ]
Berichttitel:  Re: Een bizar probleem met de vering .

een vat heb ik nog wel liggen.

Auteur:  sander1972 [ 06 apr 2023 10:59 ]
Berichttitel:  Re: Een bizar probleem met de vering .

Lds heb ik inderdaad afgelopen zaterdag ververst icm vervangen van de stuurpomp en de twee voorste veerbollen. Ik heb er ook voor gekozen om de originele vloeistof van Total te gebruiken. De rode lds vloeistof.

Zou het de pomp kunnen zijn ? Dit omdat het alleen rechts voor betreft en er links voor niets aan de hand is. Volgens mij wordt voor via een leiding vanuit de pomp aangestuurd en vertakt via een tussenstuk naar de twee voorste veerbollen. ( ik heb geen middenbol) Als het de pomp zou zijn zou het probleem zich zowel links als recht moeten voordoen maar het is echt alleen rechts. Links voor is niets aan de hand.
Hoogte regeling werkt ook prima. Het is enkel dat hij rechtsvoor keihard blijft ongeacht welke bollen ik monteer.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/