Afgelopen Donderdag ben ik begonnen met het vervangen van de welbekende leidingen die menig c5 rijder dure rekeningen bezorgt!
De stuurbekrachtigingsleiding was flink aan het zweten bij alle tuusenstukjes en op de aansluiting van de sensor ( bij de pomp aangedreven door de multiriem).
Het is toch een behoorlijke klus die wel wat tijd in beslag neemt, mits je het vaker doet dan krijg je er handigheid in!
Must have:
Brug of smeerput.
Gereedschapsset met torx bitjes ratelset klein diverse steek en ringsleutels, ook makkelijk zijn speciale ringsleutels voor rem/hydraulica leidingen mee los vast te maken, maat 10/11mm zijn veel gebruikt voor de dikke leidingen 16mm.
Opvangbakken voor de LDS.
Gebruik de nieuwe leidingen als referentie voor eventuele bevestigingspunten wat je in eerste instantie niet ziet!
Ref; Werkplaats handboek citroen c5: P.H. Olving
Eerst ben ik begonnen met de beplating aan de onderzijde te verwijderen en het rechter spatscherm los te maken, zo kan je makkelijk bij het punt komen om de LDS af te laten uit het reservoir.
Ook onder de motorkap haal je de afschermplaten los.
Hierna heb ik het veersysteem in de laagste stand gezet en daarna de accu afgekoppelt.
Druk uit het LDS systeem gelaten door de dop los te draaien van het reservoir.
Bij de rode cirkel zit een klem deze maak je los en kan je de vloeistof aftappen.
Daarna aan de onderkant van de auto waar de middelste veerbol bevestigd zit, zit ook een hitteschild bevestigd, 2 moertjes en een dwarsbalkje ook met 2 moertjes vast, deze ook weghalen ivm bereikbaarheid van de leidingen van de stuurbekrachtigingsslangen.
daarna heb ik eerst de leidingen van de rechter veerpoot/bol losgemaaktdit zijn drie leidingen die samenkomen op een klein steuntje (zie foto)
Op de afbeelding te zien Van l naar r Retourleiding Drukleiding Aanvoerleiding naar de veerpoot.
Nadat je deze drie hebt los (Aanvoerleiding aan de achterkant van de veerbol losmaken), maak je de drie leidingen aan de onderkant los.
Nadat deze zijn los gemaakt zit er ter hoogte van hitteschild wat om de leidingen zit gewikkeld nog een bevestiging moertje, deze kan je met een maat 10 dopje op een kleine ratel losdraaien
zie afbeelding.
Je ziet halverwege de afbeelding een rood labeltje van mijn facom rateltje zitten daarzit deze moer, als referentie kan je de nieuwe leidingbundel gebruiken om te zien waar de bevestiging zit.
nadat je deze hebt losgedraaid kan je de leidingen voorzichtig eruit halen en de nieuwe in positie brengen.
Installatie heb ik in omgekeerde volgorde gedaan.
De stuurbekrachtigingsleiding zie je zitten aan de linkerkant van het stuurhuis ter hoogte van de plaats waar het stuur door het schutbord heen komt.
Deze zit met een torx moer vast en is ondanks de plaats vrijgemakkelijk eruit te draaien.
Verder zijn de andere aansluitingen van de leidingen goed zichtbaar en makkelijk te verwijderen
bovenkant bij de stuurbekrachtigingspomp steeksleutel 17mm.
Op de afbeelding is de nieuwe leiding te zien.
Inbouwen ook weer omgekeerd van demontage
Na montage alle leidingen nog een keer nalopen en eventueel aandraaien, hierna sluit je de aftap leiding van het LDS reservoir weer aan.
Tevens monteer je ook al het dwarsbalkje ter hoogte van de middelste veerbol, en het hitteschild.
Accu aansluiten en bij de rechterwielkast alles dichtmaken.
Hierna vul je het reservoir met LDS tot aan de max indicatie, daarna dop erop.
Je start de auto en laat eerst het elektromotortje eventjes de LDS rondpompen.
Hierna stel je de wagenhoogte in op rijniveau, het duurt ongeveer 10 min voordat de wagen op hoogte is, hierna stel je de niveauregeling in op max laat de wagen opkomen en daarna weer volledig zakken naar de laagste stand.
Dit herhaal je een aantal keren.
!!! Tijdens deze handelingen regelmatig kijken of er nergens lekkages zijn!!!!Daarna zit je de wagen weer in de laagste stand en vult het niveau weer bij tot max, je laat de wagen weer opkomen en draait dan het stuur van links naar rechts max uitslag.
daarna stuur weer in het midden, wagen laten zakken LDS bijvullen en wagen op normale rijhoogte laten komen motor uitzetten en alles dichtmaken, ook aan de onderkant.
Na een dag nog eens niveau controleren en op eventuele lekkages.
NOTE: Bij het losmaken van de leidingen zal overal nog LDS uitkomen, wees hierop bedacht!! Nu heb je weer veel plezier van je veersysteem zonder incontinentieplekken op de oprit/in de garage.
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag!
Deze tekst is gemaakt op mijn ervaringen bij mijn wagen en ik stel mij dan ook niet verantwoordlijk voor eventuele fouten!