Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Hoogste Stand onbereikbaar en dalen is vallen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=20840
Pagina 1 van 1

Auteur:  Blomkooltje [ 17 maart 2019 22:38 ]
Berichttitel:  Hoogste Stand onbereikbaar en dalen is vallen

Beste,
Ook na het doorspitten van alle 28 bladzijden met draadjes i.v.m. Hydrauliek, vering en dergelijke niets gevonden wat lijkt op het voorval in mijn C5. Toch staan er vaak uitstekende hints en tips te lezen over van alles en nog wat zo is de afgelopen jaren gebleken. Wat heb je dan? hoor ik iedereen zeggen, welnu: Mijn C5 phII van 2006 (300k km) heeft al een paar jaar niet meer de mogelijkheid om de hoogste stand te bereiken. Althans maakt er geen melding van in het scherm, de wagen komt wel degelijk in de ogenschijnlijk hoogste stand. En zoals het hoort gaat ie eenmaal daar ook niet meer naar beneden tenzij op commando. Dus is er nog prima aan te sleutelen voor bijvoorbeeld remmen, wiellagers, ADAL's, enz. om maar een paar gedane werkjes uit het verleden op te noemen. Echter als na al dat werk, de krik en steunen er onderuit, het commando dalen wordt gegeven blijft aanvankelijk de voorkant in de hoogte hangen. Pas als de oliedruk voldoende is weggevallen (zo stel ik mij voor) dan dondert de voorkant in vrije val naar beneden tot de resterende oliedruk een harde klap in het vooronder weet te voorkomen, met de melding van een na hoogste stand 40km / uur maximaal tot gevolg alsof er niets aan de hand is. Meestal gaat eerst de linker voorkant en daarna de rechter voorkant. de daling naar normale stand en laagste stand is zoals het hoort gecontroleerd. Ook rijden is comfortabel zoals het hoort. Stuurbekrachting is zoals het hoort. De wagen zakt wel bij parkeren voor langere tijd, vooral aan de achterkant, soms ook een beetje aan de voorkant. De veercilinder rechtsachter is lek, zo is mij verteld door de garagist. Is niet zo fraai maar kan geen kwaad, de revisie sets voor de veercilinders heb ik al, nu nog de gelegenheid om te reviseren. Zou wellicht een oorzaak kunnen zijn van het niet bereiken van de maximale hoogtemelding? Maar waarom zakt ie niet rustig vanuit die hoogste stand. Tot nu toe geen schade ontdekt hierdoor maar je schrik je wezenloos elke keer en goed lijkt het met niet. De LDS is op niveau, het systeem is recent nogmaals ontlucht (stuur 10x heen en weer, LDS potje onder een halve bar, in de laagste stand, een paar keer omhoog en omlaag, enz). Dus samengevat komt er geen melding hoogste stand, de elektropomp blijft draaien tot de auto in slaap valt, de wagen gaat wel naar ogenschijnlijk de hoogste stand, en valt i.p.v. daalt op de weg terug. Ik zou graag willen weten wat het is / kan zijn en of het zelf te herstellen is. Alvast bedankt in elk geval.

Auteur:  willy4 [ 17 maart 2019 23:54 ]
Berichttitel:  Re: Hoogste Stand onbereikbaar en dalen is vallen

ik denk dat je ook is iemand met je wagen moet laten rijden die gewoon is van met een C5 te rijden.

Auteur:  Blomkooltje [ 18 maart 2019 00:02 ]
Berichttitel:  Re: Hoogste Stand onbereikbaar en dalen is vallen

Waarom zou dat tot een oplossing leiden? Ik rij sinds 2001 met een C5 (dit is mijn derde) dus meen wel een idee te hebben hoe ze rijden.

Auteur:  akooiman [ 18 maart 2019 00:07 ]
Berichttitel:  Re: Hoogste Stand onbereikbaar en dalen is vallen

Mijn fase 2 bleef ook vaak in de hoogste stand vast hangen, maar alleen als ze daar langer op vast had gestaan.
omhoog en meteen naar beneden gaf geen rare dingen.
ik heb me er nooit druk om gemaakt en liet haar in stappen zakken.
Dan kwam inderdaad eerst de ene zijde naar beneden en dan de andere.
door hem helemaal naar beneden te laten, klapte ze met de bumper op de grond, en duurde het zelfs weer een tijdje voor de pomp haar weer omhoog liet komen.

ze had aan het eind ook wel 470.000km , dus het was haar vergeven

Auteur:  willy4 [ 18 maart 2019 00:36 ]
Berichttitel:  Re: Hoogste Stand onbereikbaar en dalen is vallen

je kunt langzaam iets gewoon worden.

Auteur:  Blomkooltje [ 18 maart 2019 09:09 ]
Berichttitel:  Re: Hoogste Stand onbereikbaar en dalen is vallen

Gelukkig. Ik ben niet de enige en mij er druk om maken doe ik zeker niet. Echter blijf ik wel nieuwsgierig naar een mogelijke oorzaak om het op te kunnen lossen. Heb ergens op dit forum gelezen dat in hoogste stand de hydraulic mechanisch vergrendeld is. Wellicht zit de bediening ergens waar je min of meer bij kan en is een welgemikt straaltje WD40 al voldoende om het te verhelpen. Of zit het in de bollen en zijn die aan vernieuwing toe. Of zit het in het pneumatische deel van de hydropneumatische vering, ik denk dan aan de ogenschijnlijk normale dempers aan de voorpoten. Waar overigens tevens de merknaam Peugeot in staat en is dat omdat Peugeot eigenlijk een Citroen wilde zijn of een erfenis uit het PSA verhaal. Wie zal het zeggen. Een even groot mysterie als hoe je een verschijnsel wat optreedt bij stilstand kan oplossen door een ander in je wagen te laten rijden omdat je er mogelijk eventueel wellicht aan gewend geraakt zou kunnen zijn.

Nu ik weet dat het dus vaker voorkomt is er misschien iemand die weet te vertellen hoe dat komt en wat je er aan kan / moet doen.

Auteur:  c5jan [ 18 maart 2019 09:51 ]
Berichttitel:  Re: Hoogste Stand onbereikbaar en dalen is vallen

Het doet mij denken aan een stroeve veerpoot.

Auteur:  willy4 [ 18 maart 2019 09:59 ]
Berichttitel:  Re: Hoogste Stand onbereikbaar en dalen is vallen

daarom mijn eerste post , vervuilde olie?

Auteur:  Frans 99 [ 18 maart 2019 11:58 ]
Berichttitel:  Re: Hoogste Stand onbereikbaar en dalen is vallen

Bij deze km stand zou het mij niet verbazen dat de HD elektromotor aan een revisie toe is.
Bij mij bereikte hij zijn hoge stand ook niet, geen melding op het multifunctioneel display.
Na revisie alle problemen over. revisie kosten 60€ en een hoop sleutelen.
Grüß

Auteur:  Blomkooltje [ 18 maart 2019 12:31 ]
Berichttitel:  Re: Hoogste Stand onbereikbaar en dalen is vallen

Een stroeve veerpoot lijkt mij een logische mogelijkheid. De hoogste stand wordt bij rijden niet gebruikt waardoor er zich vuil, roest en andere rommel kan vestigen. In de hoogste stand wordt die vervuilde plaats geforceerd in gebruik genomen en bij dalen blijft ie hangen op die stroeve plek tot het te zwaar wordt en dan volgt de (korte) vrije val. De pomp kan inderdaad aan revisie toe zijn en ik kan me voorstellen dat dit veel sleutelen vergt met minimale kosten van wat ringetjes en afdichtingen. Meestal als de onderdelen goedkoop zijn wordt dan (in de garage) gecompenseerd met veel uurloon. Kwestie van een keer de tijd nemen als zelfdoener. De veerpoot schoonmaken zal er dus ook wel er op neerkomen dat de veerpoot er onderuit moet om de stofhoes te kunnen laten zakken zodat er kan worden schoongemaakt. Het lijkt me lastig om die er weer terug op te krijgen als de veerpoot nog gemonteerd is. Tenzij je hele kleine handjes hebt om vanuit de wielkast in de kom die stofhoes goed vast te maken. En die heb ik niet echt. Is dus ook flink wat sleutelwerk.
En dan is het duidelijk waarom men het al snel laat zoals het is. Zal dus even duren voor ik aan begin. Maar ik weet even genoeg en trek mijn plan.

Met dank voor de reacties kan wat mij betreft dit worden afgesloten.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/