Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Remmerij en veercilinders 
Auteur Bericht
Online
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 13:56
Berichten: 1295
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 227.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remmerij en veercilinders
Tja, ik heb recent bij de "zwarte" beurt de LDS laten verversen en het systeem laten calibreren. Johan zei toen dat de bollen van de X7 eigenlijk nooit stuk gaan. Toch vind ik de vering niet meer zo goed als voorheen, op de snelweg is er niets aan de hand, maar op slechtere wegen vind ik de vering richting "Duits" gegaan. Ik heb sterk de indruk dat inderdaad de schokdemping op kortere oneffenheden niet perfect meer is. Maar hoe kom je er achter of dit klopt? Druk lijkt niet alles te zeggen, dus dan maar de bollen op proef vervangen ?? Originele bollen op de X7 is bepaald niet goedkoop trouwens :(

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


11 maart 2019 19:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remmerij en veercilinders
De discussie over de schokdempers in de veerbollen is een jaar of wat geleden op gang gekomen in het Clubblad van de ID/DS Club.
Er waren er toen die dachten dat de veerplaatjes in de dempers op den duur zouden verslappen. Maar er waren er ook die van mening waren dat het verenstaal van de plaatjes verder uitharde, en dat daarom de dempers stugger zouden worden. Ze argumenteerden dat mede door naar koper te verwijzen, dat wordt inderdaad harder als je dat veel buigt.

Die discussie heeft nooit tot een "wetenschappelijk onderzoek" geleid, helaas.
Maar mij is bijgebleven dat je er niet van uit mag gaan dat de dempers niet zouden "slijten", in welke richting dat dan ook begrepen zou moeten worden.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


11 maart 2019 21:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remmerij en veercilinders
Wat ik begrepen heb is dat ook het membraan een rol speelt, stug kan worden.


11 maart 2019 22:46
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remmerij en veercilinders
Koper wordt harder omdat het zo ver gebogen wordt dat het blijvend vervormt. (Het verstevigingstraject heet dat in de trekkromme) Staal doet dat ook, maar wordt normaliter nooit zover belast dat het blijvend vervormt. Zeker bij verenstaal treedt dus geen versteviging op.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


12 maart 2019 10:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remmerij en veercilinders
Het membraan is van rubber achtig materiaal gemaakt nb.


12 maart 2019 10:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remmerij en veercilinders
jantje1948 schreef:
Zeker bij verenstaal treedt dus geen versteviging op.

Echter kan wel de karakteristiek van de veer wijzigen na zware belasting. Maar er zijn natuurlijk legio factoren die hier een rol in kunnen spelen. Denk aan temperatuur waarin de veer/membraan moet werken, hardingsprocessen bij fabricage, materiaal onzuiverheden die bij een slecht hardingsproces voor interkristallijn corrosie zorgen etc, etc.

Zoals al aangegeven zal alleen een materiaalonderzoek dan duidelijk uitsluitsel kunnen geven.

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


12 maart 2019 11:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 aug 2014 12:59
Berichten: 1236
Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remmerij en veercilinders
Met name voor de interkristallijne corrosie zal dat nodig zijn omdat dat in eerste instantie niet met het blote oog is te zien. Dit is een corrosievorm die op moleculair niveau plaatsvindt. Deze interne vorm van corrosie zorgt voor een vorm van brosheid. Het gevaarlijkste aan deze corrosievorm is dat het heel moeilijk te detecteren is. In de meest ideale omstandigheid ontstaat er een scheur of put voordat het materiaal kapot gaat

_________________
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.


12 maart 2019 11:41
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 20 jan 2019 16:54
Berichten: 7
Auto: C5 2.0i 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 185000
Kleur: zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remmerij en veercilinders
verdeelstuk midden achter olie
Waarschijnlijk is de afdichting van de veerbol op het verdeelstuk de schuldige. Dat heb ik ervaren bij een XM en C5 break. Het bleek dat er op de afdichtring= een groene O ring, vlgs mij niet standaard= minuscule roestplekjes zaten op de plaats van de hoekruimten van de rechthoekige pakkingruimte. Ik heb de O ring vervangen door een originele ring met rechthoekige doorsnede. Ik denk dat er vocht binnengedrongen is op het aanligvlak tussen bol en verdeelstuk waardoor corrosie. Een fractie van een mm deformatie van een O ring is voldoende om lekkage te veroorzaken. Dit geheel bevindt zich op een heel onbeschermde plek met veel turbulentie.
Om zeker te zijn dat het probleem hier ligt: met remmenreiniger alles ontvetten en met perslucht droogspuiten. Na een paar droge dagen controleren waar de olie vandaan komt.
Succes!
Ab


13 maart 2019 12:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2015 18:20
Berichten: 435
Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remmerij en veercilinders
@Ab, ik heb geen bol op het verdeelstuk zitten ;)


24 maart 2019 11:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.