Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Bijvullen LDS reservoir
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=20761
Pagina 1 van 4

Auteur:  HF1969 [ 13 feb 2019 15:37 ]
Berichttitel:  Bijvullen LDS reservoir

Graag jullie inbreng als het gaat om het bijvullen van het LDS reservoir. Ik heb een Citroën C5 Berline van 2005 met hydrolische vering en 6 bollen. Zoals ik lees moet de auto naar de laagste stand om het niveau af te kunnen lezen. Deze moet dan tot net onder de vuldop gevuld zijn of in normale stand tot het active niveau (kwart boven het midden). uiteraard is de juiste LDS vloeistof nodig (kleurafhankelijk - zoals op de dop aangegeven). In mijn geval rood.

Klopt het dat de motor aan moet staan gedurende het vullen, en dat na het vullen de dop erop gedraaid kan worden waarna de auto meerdere keren van laag naar hoog en vice versa moet worden gebracht met draaien van de wielen naar links en rechts (voor het op druk krijgen van het reservoir). Een pomp voor het op druk brengen heb ik niet in mijn bezit

Zijn er nog andere zaken waarop gelet moet worden tijdens het vullen en kan er teveel lucht in het systeem komen tijdens het vullen als het reservoir langere tijd onvoldoende gevuld is geweest? Welke symptomen merk je als het resevoir onvoldoende gevuld is?

Benieuwd naar jullie reacties.

Auteur:  c5jan [ 13 feb 2019 15:50 ]
Berichttitel:  Re: Bijvullen LDS reservoir

Ga je de LDS verversen of alleen bijvullen?

Auteur:  willy4 [ 13 feb 2019 16:53 ]
Berichttitel:  Re: Bijvullen LDS reservoir

Afbeelding
tot op de de bodem van de verdiepte vulopening, in de laagste stand. met LDS olie.

Auteur:  JW-C5 [ 13 feb 2019 17:52 ]
Berichttitel:  Re: Bijvullen LDS reservoir

HF1969 schreef:
Graag jullie inbreng als het gaat om het bijvullen van het LDS reservoir. Ik heb een Citroën C5 Berline van 2005 met hydrolische vering en 6 bollen. Zoals ik lees moet de auto naar de laagste stand om het niveau af te kunnen lezen. Deze moet dan tot net onder de vuldop gevuld zijn of in normale stand tot het active niveau (kwart boven het midden). uiteraard is de juiste LDS vloeistof nodig (kleurafhankelijk - zoals op de dop aangegeven). In mijn geval rood.

…....


Als je er zóveel in doet, gaat het heeeeelemaal fout :shock:
Dan "onploft het reservoir, of het zal op z'n minst heel erg overstromen als je gaat rijden.

Het moet gevuld worden zoals Willy hierboven aangeeft, in de laagste stand van de auto.

En er gaat geen rode vloeistof in, maar oranjekleurige LDS.

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 13 feb 2019 18:17 ]
Berichttitel:  Re: Bijvullen LDS reservoir

Of groene. Als het maar aan de juiste specificaties voldoet....

Auteur:  c5jan [ 13 feb 2019 18:25 ]
Berichttitel:  Re: Bijvullen LDS reservoir

Wat ts opmerkt over de pomp: die is niet nodig voor bijvullen.
Alleen als de bodem droog staat zou je de pech kunnen hebben dat het systeem wat lucht inslikt. De auto kan dan in stilstand flink inzakken.
Ontluchten zoals je beschrijft.

Auteur:  goudfrank [ 13 feb 2019 20:28 ]
Berichttitel:  Re: Bijvullen LDS reservoir

c5jan schreef:
Of groene. Als het maar aan de juiste specificaties voldoet....


Die groene van Kroon zou ik echt niet gebruiken, om anderen later (bij onderhoud bijvoorbeeld) niet in verwarring te brengen.
En misschien (veel) later ook jezelf.

Auteur:  JW-C5 [ 13 feb 2019 21:44 ]
Berichttitel:  Re: Bijvullen LDS reservoir

Geheel met je eens.
Ik heb het al vaker geschreven: onbegrijpelijk dat Kroon hun LDS een groene kleur geeft :shock:

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 14 feb 2019 01:26 ]
Berichttitel:  Re: Bijvullen LDS reservoir

Maar het is er. En het voldoet aan dezelfde Citroën specificatie.
Kleur, sja, ik vraag me af wie daar naar kijkt. LHM zou deze temperaturen volgens mij niet eens doorstaan. Bewijs uit het ongerijmde dus.

Auteur:  JW-C5 [ 14 feb 2019 01:58 ]
Berichttitel:  Re: Bijvullen LDS reservoir

Da's het probleem niet.
Het probleem is dat jij, als je zo'n C5 koopt en wat groenigs ziet in het vat, niet weet wat daarin zit. Is dat echt LDS, of toch (een mix van) LHM?
En wat doet een garagist die zo'n auto in service krijgt :smt017

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 14 feb 2019 03:36 ]
Berichttitel:  Re: Bijvullen LDS reservoir

Ik denk niet dat er een grote markt is voor afgebrande C5's
Het vlampunt van LHM ligt best laag. De C5 maakt het volgens mij veel te heet voor LHM.

Auteur:  BJG [ 14 feb 2019 10:39 ]
Berichttitel:  Re: Bijvullen LDS reservoir

Ik heb in het verleden wel eens een C5 afgetapt en ververst omdat ik dacht dat iemand er LHM bij in had gegooid.

Over temperatuur gesproken; de oude LHM systemen waren minstens zo warm als het HA3. Het waren systemen met mechanische pompen en mechanische retourregelaar waar altijd vloeistof op druk werd gebracht en verspild naar de retour.

Auteur:  JW-C5 [ 14 feb 2019 12:46 ]
Berichttitel:  Re: Bijvullen LDS reservoir

HF1969 schreef:
……….Benieuwd naar jullie reacties.


Zo te zien is dat "benieuwd zijn" gelimiteerd.
Niet meer ingelogd na de posting gisteren om 14:37...…

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 14 feb 2019 13:19 ]
Berichttitel:  Re: Bijvullen LDS reservoir

BJG schreef:
Over temperatuur gesproken; de oude LHM systemen waren minstens zo warm als het HA3. Het waren systemen met mechanische pompen en mechanische retourregelaar waar altijd vloeistof op druk werd gebracht en verspild naar de retour.

Vlampunt:
LHM: 105 graden Celsius
LDS: 156 graden Celsius

Auteur:  Rob310 [ 14 feb 2019 13:59 ]
Berichttitel:  Re: Bijvullen LDS reservoir

Er zit toch een soort van 'rechthoek' op het reservoir op de schuine zijde? De vloeistof moet in laagste stand dan net tegen de bovenrand aan gevuld zijn/worden.
Zo heb ik het ooit 'geleerd'

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/