Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=20684
Pagina 7 van 7

Auteur:  charlesgroen [ 03 feb 2019 13:56 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

H_H schreef:
:smt023
Hier kun je het hele verhaal vinden waar ik uit geciteerd heb, best interessant leesvoer.

Enorm bedankt hiervoor, zo heb ik ze nog niet gezien. Wat wordt hier alles fantastisch goed in begrijpelijke taal uitgelegd. Vooral vanaf page 19. :smt023

goudfrank schreef:
Succes gewenst, dat zijn goede berichten. En wellicht is er een clublid in jouw buurt die je wil helpen met zijn Lexia.

Daar sta ik zeker open voor. :smt023
Ergens in de buurt van Apeldoorn, Arnhem, Zevenaar of Doetinchem zou mooi zijn.

Auteur:  goudfrank [ 04 feb 2019 12:12 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Er staat/stond op deze site een item waarbij Lexia bezitters hun hulp daarmee aanboden aan buurtgenoten. Ik kan deze lijst niet meer vinden, maar wellicht kan een van de lezers je hier de weg naar wijzen zodat je een lid in jouw buurt zelf kan benaderen.

Auteur:  Menno [ 04 feb 2019 14:08 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

viewtopic.php?f=59&t=13382

;-)

Auteur:  charlesgroen [ 04 feb 2019 14:53 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Dank allen! Ik heb zojuist een PB verstuurd naar één van de aanbieders op de lijst.

Auteur:  charlesgroen [ 09 feb 2019 15:49 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Een aantal kilometers verder en weer even een kleine update. Na het plaatsen van de XM achter regulator middenhulpveerbol is het comfort optimaal toegenomen, echter tevens de zijwindgevoeligheid (let wel, enkel bij een straffe zijwind). Dit is voornamelijk merkbaar bij snelheden vanaf 70 km/u. Het is nou niet zo dat mijn achterkant wordt weggeblazen, maar het is wel merkbaar. Aangezien de auto pas ca. een centimeter zakt vanaf 110 km/u is dit dus tussen 70 en 110 km/u wel een dingetje. Ondertussen heb ik de C 570 FR regulator voor besteld en zal deze dus binnenkort laten monteren. Ik ben benieuwd of ik dan een betere balans tussen voor en achter kan opmerken. Binnen mijn budget is er zeker nog wel een mogelijkheid om de XM regulator achter nog éénmaal voor een ander model te vervangen, voordat ik besluit om de originele regulator er weer terug op te doen. Wordt dus nog wel vervolgd. Verder heb ik nog geen extra achterin beladen rijtest kunnen doen om te zien of er doorslag ontstaat en wellicht is het zelfs beter om dat op een later tijdstip te doen wanneer ik de XM regulator achter heb vervangen voor een ander exemplaar. Ten laatste voor nu: ik heb inmiddels drie aanbieders voor het uitlezen van de veercomputer benaderd en één aanbieder was helaas niet in de gelegenheid, de ander had helaas geen Lexia meer en de derde gekozen aanbieder heeft helaas niets van zich laten horen. Maar geen punt, ik ga zeker iemand vinden in de nabije toekomst om het één en ander (gelogde fouten, etc.) uit te lezen. Nog steeds positief, maar wel weer een les(je) wijzer. :)

Auteur:  c5jan [ 10 feb 2019 01:24 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Zoals ik het begrepen heb is de middenbol het meest bepalend voor je veercomfort. Daarmee spelen zal het meeste invloed hebben.

Auteur:  charlesgroen [ 10 feb 2019 14:08 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Aanvankelijk was het vervangen van de hoekbollen voor mij voldoende om voor het grootste gedeelte het Xantia comfort te benaderen. Dit betekent voor mij dat de hoekbollen een voorname rol spelen in het veercomfort, maar voornamelijk op de lange egale (80k/u) wegen, met zo af en toe een heuveltje waar je overheen kunt zweven. Waar de middenbollen (in mijn beleving, niet gefundeerd op mathematica, enkel op gevoelservaring) een grotere rol in spelen is met name als hulpveerbol in het algemeen voor zo'n 25-40% en als hoofdveerbol met name bij het uitveren, zowel voor als achter, voor zo'n 60-90%. Ik baseer dit op het gegeven dat na het vervangen van de regulator achter, de auto nu wel zacht neerkomt (dus beter/sneller uitveert) bij bepaalde drempeltjes, met een snelheid van 50/60 km/u. Voor is de uitvering dus nog niet helemaal zoals het "moet zijn" omdat er bij bepaalde drempeltjes nog af en toe een beetje overslag (geen snelle uitvering) is. Ik hoop dat op te lossen met de vervanging van de middenbol voor en dan tevens een betere balans te krijgen. Maar nogmaals - en ik zal dat in alle nederigheid direct toegeven als het mocht blijken - ik kan er domweg helemaal volledig naast zitten. Daarbij komt is dat ik ook heb gemerkt dat het lijkt alsof de veercomputer in bepaalde situaties de lds toevoer ook/zelfs naar de hoekbollen knijpt, want de auto is dan heel even vele malen stugger dan wat ik ooit met de Xantia heb ervaren. En dat dus met een XM regulator en Xantia hoekbollen achter. Het blijft voor mij dus ook een beetje magie. :?

Auteur:  charlesgroen [ 10 feb 2019 14:35 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Ik heb zojuist ook een terugkoppeling gekregen van de 3e gekozen aanbieder en deze heeft eveneens helaas geen Lexia meer. Maar het gaat allemaal goedkomen. Ik moest ook nog wat kwijt wat mij net te binnen schoot, is dat ik een paar dagen geleden op een 50 km weg reed en er ineens een kat van links naar rechts al hinkend en huppelend vlak voor mijn auto oversteekt en ik vol in de remmen schiet en met een ferme draai naar links het arme maar tevens gelukkige diertje, dat een enorme inschattingsfout had gemaakt, nog maar net kon ontwijken. Op dit soort momenten weet je dat je op je auto kan vertrouwen, al was het maar 50 km/u, maar toch. Ik ben een enorme dierenliefhebber en met name van de katachtigen, dus mijn dag was toen weer helemaal goed. Ik kon mijn auto daarna direct weer in positie krijgen zonder enig mankeren. Dat zegt dus wel iets (niet alles, weet ik) over de verkeersveiligheid.

PS: wat ik nog wil toevoegen aan mijn voorgaande bericht is dat ik denk dat het 25-40% extra van de middenbol in de vorm van een XM regulator net iets te veel toevoegd aan de hoekbollen waardoor de zijwindgevoeligheid ook net iets te veel wordt. Als ik een regulator achter kan vinden die het midden houdt tussen de XM en de originele regulator dan ben ik wellicht waar ik wezen wil. We zullen het zien.

Auteur:  charlesgroen [ 22 feb 2019 23:32 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Update: wat mij betreft is het prima zo! De middenbol voor (C 570 FR) zit er nu - na wat pas en meetwerk - ook op en het geheel veert voortreffelijk. De XM regulator achter ga ik voorlopig ook niet vervangen want ik heb inmiddels al weer wat behoorlijke zijwinden ervaren waarbij de auto geen krimp gaf. De voorgaande beschreven enkele ervaring met zijwindgevoeligheid, daar heeft volgens mij elke auto toch wel een beetje last van.

c5jan schreef:
Zoals ik het begrepen heb is de middenbol het meest bepalend voor je veercomfort. Daarmee spelen zal het meeste invloed hebben.

Ik kan nu beamen dat het inderdaad een enorme invloed heeft en niet enkel bij het uitveren maar domweg op de totale veerkarakteristiek. Het verschil tussen de C 562 FR en C 570 FR regulator voor is dus sterk waarneembaar. De madame is niet alleen van voren een heel stuk zachter geworden, maar ook de lichte deining met een hogere frequentie is afgenomen. Er is nu ook een veel beter voelbare balans tussen voor en achter. Er is op de lange egale weg nog wel iets deining waarneembaar maar met een lagere frequentie en voor mij is dit nu zeer acceptabel. Na het nemen van een behoorlijke drempel deint de achterzijde nog zo'n anderhalf keer na, nooit meer dan dat. Er is op bepaalde drempels nu ook geen overslag meer, nog wel op de belachelijk scherpe drempels, maar daar rem ik dan maar iets meer voor af. Bij één bepaalde drempel had ik dat ook met de Xantia. Wat kan ik er verder van zeggen, ik ben er onvoorstelbaar blij mee zoals ik me nu als een vorst op de weg weer voort mag bewegen. Ik had het zo ook nooit verwacht.

Om het één en ander van de computer uit te lezen denk ik dat ik binnenkort zelf maar een Lexia met diagbox ga aanschaffen. Ze zijn niet zo vreselijk duur. Ook moet ik nog een testrit maken met meer gewicht achterin. Het is er nog niet van gekomen. Maar zoals het nu is gesteld met mijn C5 met 4x Type 1 Xantia hoekbollen, 1x XM-50-AR regulator achter en 1x C 570 FR regulator voor, ben ik meer dan tevreden! 8-) :D

Auteur:  goudfrank [ 23 feb 2019 00:03 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Het zweven blijf ik met belangstelling graag volgen. :smt023

Auteur:  H_H [ 23 feb 2019 21:58 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Zijwind gevoeligheid is bij de ph1 sowieso een issue. Ongeacht de soort bollen.


Groet,

Hans

Auteur:  charlesgroen [ 19 nov 2023 15:28 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Ik dacht ik laat eens wat van me horen hoe het gaat, nu 4 jaar en 10 maanden later en bijna 45.000 km verder. Ik rijd nog steeds naar volle tevredenheid op mijn Xantia veerbollen. De LDS olie gedraagt zich prima en zoals het ernaar uitziet verblijft het in een prettige interactie met de oudere type bollen zonder enige merkbare schade aan te richten. Ik merk geen enkel verschil in veergedrag dan toen ze er nieuw op waren gemonteerd. Toentertijd is wel de XM achter middenbol/regulator (XM-50-AR) vervangen voor die van een Xantia (XA-50-AR) en deze zorgt ervoor dat de auto van achteren net niet te ver doordeint en toch zijn souplesse weet te behouden. Nagenoeg perfect dus.

Zeer recent, na ca. 197.000 km op de teller, heb ik de distributieriem, spanrollen en waterpomp laten vervangen met een nieuwe keerring tussen aandrijfas en versnellingsbak. Mijn monteur merkte op dat de originele kunststof waterpomp er nog in zat (en probleemloos) wat hem wel enigszins verwonderde en voor zover ik weet is ook de distributieriem nooit vervangen, dus ik besef me dat ik eigenlijk best wel heel veel geluk heb gehad.

Mijn monteur en ik hadden met deze ingreep ook gehoopt (tezamen met het goed aandraaien van de hoofdbout van de krukaspoelie) dat de recente melding van te lage oliedruk bij koude start zou zijn verholpen, maar dat is helaas nog niet helemaal het geval. Wel gaat het stop lampje nu na minder dan een minuut uit in plaats van 4 minuten stationair warm draaien. Dus er lijkt progressie. Zeer binnenkort gaan we kijken naar de oliedruksensor omdat de oplossing van het probleem toch echt (en zeer hopelijk en ook wenselijk) daar te vinden is.

Tot zover mijn kleine update na wat jaren en rondjes om de zon verder. :)

Pagina 7 van 7 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/