Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III + 
Auteur Bericht
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
je moet het niet zien als betweterigheid of beoordeling hoor!
We willen gewoon niet dat je (en inzittenden) in een vangrail of sloot terecht komt omdat ze ineens niet reageert zoals je zult willen.


02 feb 2019 10:56
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
En probeer idd ook eens rijden met zware belading uit zoals opgemerkt ;-)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


02 feb 2019 10:56
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
No problem, ik zie het zeker niet als negatief maar juist als positief. Daarbij komt dat ik de kennis van de forumleden als hoog inschat, in ieder geval hoger dan van mij en dat kan ik alleen maar waarderen (en doe ik ook). Ik ga binnenkort even touren met mijn broer en zijn gezin en dan kunnen we direct goed testen hoe de dame zich gedraagt met wat meer gewicht op de schaal, achterin dus. Ben zelf nu ook wel benieuwd of er doorslag gaat komen. Wordt dus vervolgd! ;)

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


02 feb 2019 11:07
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Je zou het eerst eens met crashtest dummies moeten proberen :smt190


02 feb 2019 11:43
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Citaat:
C5 HAIII+

The computer observes the following input parameters: the height and sport settings specified by the driver (com- municated by the BSI); the vehicle speed and the longitu- dinal-lateral acceleration of the body (communicated on the CAN), the angle and speed of rotation of the steering wheel (the type of the sensor depends on whether the car is equipped with ESP, in this case the sensor connects to the multiplex network instead of directly to the suspension ECU), the speed of suspension travel (using the values of the front and rear height sensors), the open- closed status of the doors (communicated by the BSI) and the movement of the accelerator pedal or butterfly.


Citaat:
Xantia T1 met HAII

With the improved resolution of the vehicle speed sensor, the rules formerly referencing to 30 km/h are changed to 24 km/h. Thus, the suspension switches to hard mode if the brake pressure sensor detects a pressure above 30 bar and a vehicle speed in excess of 24 km/h.
Similarly, the suspension will switch to soft mode if the ignition switch is turned on, for a maximum of 30 sec- onds, but reaching a vehicle speed of 24 km/h will cancel this mode prematurely. It will switch to soft also if any door or the tailgate is opened but the vehicle speed is below 24 km/h. The reason for this is to equalize the pressure be- tween all three spheres of an axle. Without it, the center sphere would retain its former pressure and once the vehi- cle exceeds the speed of 24 km/h, opening it would make the car jump or drop, depending on the actual pressure.
It is important to note that the suspension will switch to soft mode even with the ignition switch turned off. Should the doors remain open with the ignition switch in the off po- sition, the suspension soft mode will be subjected to a 10- minute timeout period to avoid draining the battery as the soft mode requires the electric valves to be energized.


En zo zijn er nog meer verschillen tussen die twee systemen maar waar het om gaat is dat er nu, bij jouw configuratie, feitelijk verkeerde waarden worden doorgegeven door de computers. Dus waarden die uitgaan van en bepaalde druk maar die druk klopt niet meer dus is het resultaat onvoorspelbaar.
En als ik jouw verhaal over de verkeersdrempel vergelijk met het verhaal over de “24 km/h” in de quote hierboven dan vermoed ik een link tussen de druk in de bollen en de signalen die de computer er naartoe stuurt (via de pomp)

En de HD regelaar in de Xantia was vrij mechanisch in uitvoering. Bij de C5 is dat helemaal overgenomen door de BSI.

De hoekbollen vervangen lijkt me niet zo’n heftige ingreep en daar is de ervaring ook naar hier op het forum. Maar ook de middenbollen gaan vervangen is denk ik op het randje hoor.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


02 feb 2019 11:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Even wat zaken op een rij:
Onder deze PH1 Berline met HA3+ zitten standaard de volgende 385 cc bollen:
Voor: HA3+ hoekbollen 44 bar, middenbol 62 bar.
Achter: HA3+ hoekbollen 25 bar, middenbol 45 bar.
De middenbollen hebben bij de C5 dempers.

Er zitten nu voor gewone (geen HA) 400 cc Xantia hoekbollen 70 bar, en achter 40 bar exemplaren.
De voorste middenbol is nog standaard, maar achter zit nu een 400 cc 50 bar XM middenbol.
Een XM voorste middenbol is 450 cc 70 bar
Een PH3 voorste middenbol heeft een druk van 70 bar, het volume wordt niet vermeld.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


02 feb 2019 11:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Citroën heeft ook boekjes geschreven over de vering, en de eigenfrequentie en demping in verhouding tot voertuig gewicht.
Het heeft mij gesterkt in de overtuiging dat je er niet mee moet gaan experimenteren.


02 feb 2019 11:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 aug 2014 12:59
Berichten: 1236
Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Laat je niet ontmoedigen Charles, je lijkt me bedachtzaam en niet zonder roeke. We blijven benieuwd naar je verdere ervaringen. :smt023

_________________
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.


02 feb 2019 12:29
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
H_H schreef:
En zo zijn er nog meer verschillen tussen die twee systemen maar waar het om gaat is dat er nu, bij jouw configuratie, feitelijk verkeerde waarden worden doorgegeven door de computers. Dus waarden die uitgaan van en bepaalde druk maar die druk klopt niet meer dus is het resultaat onvoorspelbaar.

Juist. Bedankt voor de informatie, heel erg gewaardeerd. Doordat de achter regulator meer doorlaat is de kans op doorslaan bij meer gewicht dus wel degelijk aanwezig als de computer berekent dat er een 45 bar onder zit. Ik voel in ieder geval wel dat de auto heel iets meer naar achteren zakt als ik optrek, maar lang niet zo erg als in de tijd met tot 1.5 mm opgeboorde Xantia achterbollen.

H_H schreef:
En als ik jouw verhaal over de verkeersdrempel vergelijk met het verhaal over de “24 km/h” in de quote hierboven dan vermoed ik een link tussen de druk in de bollen en de signalen die de computer er naartoe stuurt (via de pomp) En de HD regelaar in de Xantia was vrij mechanisch in uitvoering. Bij de C5 is dat helemaal overgenomen door de BSI.

Wat ik zo bijzonder vind is dat in tegenstelling tot wat ik eigenlijk een beetje voor mezelf had ingecalculeerd, dat na het plaatsen van de XM regulator achter, er nu minder deining is aan de achterzijde. Ik kan dat eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal plaatsen. Het enige wat in mij opkomt is afstemming van frequentie? Ik weet het dus niet, maar ik ben er wel heel erg blij mee natuurlijk.

H_H schreef:
De hoekbollen vervangen lijkt me niet zo’n heftige ingreep en daar is de ervaring ook naar hier op het forum. Maar ook de middenbollen gaan vervangen is denk ik op het randje hoor.

Ja helemaal mee eens. Het is echt een beetje op het randje. Zegt waarschijnlijk ook iets over mijn persoonlijkheid. :) Ik moet mezelf ook een halt gaan toeroepen als inderdaad later blijkt dat dit een experiment teveel was. Ik zal dan ook prima kunnen genieten van een C5 met originele middenbollen en enkel Xantia hoekbollen. Ik bereid me daar dan ook alvast op voor.

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


02 feb 2019 12:44
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
goudfrank schreef:
Laat je niet ontmoedigen Charles, je lijkt me bedachtzaam en niet zonder roeke. We blijven benieuwd naar je verdere ervaringen. :smt023

Don't worry, ik voel me juist heel serieus genomen (nee niet zo maar andersom, ok laat maar) en ik waardeer dat alleen maar! Uiteraard zal ik verslag doen van mijn ervaring na de volgende rijtest met in ieder geval voor zo'n ca. 170 kg meer gewicht achterin. :)

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


02 feb 2019 12:55
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
:smt023
Hier kun je het hele verhaal vinden waar ik uit geciteerd heb, best interessant leesvoer.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


02 feb 2019 13:01
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 22 jun 2009 18:31
Berichten: 95
Auto: C5 Tourer exclusive aut 2015 Motor DW10FC
Opties: Arkamys SMEG v2
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Guaranja bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
@H_H:
Waar ik nogal nieuwsgierig naar ben, is, of "the suspension ECU" al die abnormale wijzigingen niet in de gaten heeft? m.a.w. fouten heeft gelogd.
Zoniet heb ik mijn twijfels hoe safe die software is bij een echt serieus vering probleem.

@charlesgroen: al uitgelezen?
grts eddy


02 feb 2019 16:29
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 22 jun 2009 18:31
Berichten: 95
Auto: C5 Tourer exclusive aut 2015 Motor DW10FC
Opties: Arkamys SMEG v2
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Guaranja bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Eigenlijk had ik de software van een PH3 in gedachte, mogelijks hebben die wijzigingen weinig invloed bij een PH1.
grts eddy


02 feb 2019 19:20
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
edon schreef:
@H_H: Waar ik nogal nieuwsgierig naar ben, is, of "the suspension ECU" al die abnormale wijzigingen niet in de gaten heeft? m.a.w. fouten heeft gelogd. Zoniet heb ik mijn twijfels hoe safe die software is bij een echt serieus vering probleem. @charlesgroen: al uitgelezen? grts eddy

Ik heb zojuist een ritje naar Elten gemaakt (net over de grens in Duitsland) en weer terug en er vielen mij een aantal dingen op. Bij het nemen van bepaalde drempeltjes/heuveltjes is de achterkant echt volledig nagenoeg perfect geveerd. De voorzijde echter nog niet. Vandaar dat ik denk dat nu ik zover ben gekomen, de regulator voor (62 bar) moet worden vervangen voor een 70 bar hulpveerbol. Ik kan het volledig mis hebben, maar ik denk dat er een afstemming moet zijn met de regulator achter. Er kan echter dan teveel deining worden veroorzaakt en dan houdt alles op. Maar ik ga het gewoon binnenkort doen om het zeker te weten. Nee, ik heb nog niets laten uitlezen. Mijn garagist heeft geen Lexia, hij heeft wel iets maar ik weet niet wat, dus dat moet ik nog aan hem vragen. Wat mij nog verder opviel is dat de computer op bepaalde stukken de auto "rechttrekt" ongeacht welke veerbollen (zoals bekend) ik er onder heb hangen. Ik heb dit nu een aantal malen meegemaakt en ik weet echt zeker dat het de computer is. Het is enkel op de lange egale wegen dat de computer volledig loslaat en alles laat afhangen op de midden- en hoekbollen. Er is dus absoluut interventie op een Phase 1. Dit is wat ik nog kwijt wilde.

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


02 feb 2019 23:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 aug 2014 12:59
Berichten: 1236
Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Succes gewenst, dat zijn goede berichten. En wellicht is er een clublid in jouw buurt die je wil helpen met zijn Lexia.

_________________
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.


03 feb 2019 09:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.