Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
 Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III + 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Vanaf medio 2010 tot eind 2018 heb ik in een Xantia type II 1.8i gereden en kennis mogen maken met het enorme rijcomfort van dit model. Het rij- en zweefcomfort werd dermate versterkt toen ik "nieuwe" 2e hands type I veerbollen onder mijn auto gemonteerd kreeg, waar ik toentertijd geen enkele kennis van had, maar nooit vergeten was wat een heerlijk (zweef) gevoel deze veerbollen me gaf... het heeft me door een zeer moeilijke tijd heen gesleept, ieder ritje was een waar genot... Enfin, met veel moeite afscheid genomen van mijn zeer geliefde Xantia (omdat het echt niet anders kon) heb ik een phase I Citroën C5 2.0i 16v hydractive III +aangeschaft. Je voelt hem al hangen.... schitterende auto, maar weg zweefgevoel. Ik heb er comfortbollen onder laten monteren van het type COMF FN (voor) en COMF RN (achter) en het was heerlijk zacht maar bijlange na niet het Xantia gevoel. Het was veel te veel een boot op het water i.p.v. een zweefvliegtuig. Recentelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en Xantia type I veerbollen (70/40 bar) op mijn C5 laten monteren en werkelijk, ik heb het veercomfort van mijn Xantiaatje vrijwel volledig weer terug! Ik rijd als in een Xantia in een C5. Het enige wat een beetje verschil maakt is dat de auto een klein beetje meer deint (wellicht vanwege de extra middenbollen) maar het is tegelijkertijd een heerlijk gevoel, alsof je de veerbollen een beetje hebt opgeboord. Dus dit is wat ik graag wil delen: als je het comfort van de Xantia mist in je C5, kun je rustig Xantia veerbollen monteren (of laten monteren) en je zal er absoluut geen spijt van krijgen. Ik ben uiterst tevreden met mijn "gewaagde stap" en ik heb voor het grootste gedeelte mijn Xantia weer terug in de vorm van een C5!

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


20 jan 2019 02:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Post je kenteken even, dan weet ik wanneer ik uit moet kijken.


20 jan 2019 08:22
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 07:59
Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Gewaagd is het zeker, maar is het verantwoord?


20 jan 2019 08:38
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Welkom hier bij de C5 rijders :)

Een C5 is geen Xantia, ik heb er ook aan moeten wennen, na een paar dagen weet je niet meer beter.
Ik wil je als nieuwkomer niet verwelkomen met kritiek, alleen het advies kijk uit met experimenteren met de wielophanging.
De C5 is een zware auto, er zijn niet voor niets bollen gemonteerd waar een met kevlar versterkt membraan in zit.


20 jan 2019 10:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Ja, welkom, had niet in de gaten dat het je eerste bericht was.
Maar ik maak me wel zorgen over dit soort experimenten. We delen namelijk dezelfde weg. Wat jij probeert is door niemand getest op rij- en veiligheidseigenschappen. Hoe is bijvoorbeeld het contact met de weg bij een stevige rempartij, waar een veersysteem cruciaal voor is?
Behalve kennelijk de schroefdraad van de veerbollen is er weinig tot niets hetzelfde aan beide veersystemen.
Met het opboren van veerbollen had ik ook al niks, vanwege dezelfde redenen.
Beter hou je je aan wat de fabrikant na test op de weg heeft mogen zetten.
Dat is uiteindelijk ook beter voor je eigen veiligheid.


20 jan 2019 11:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
ik veronderstel dat jullie er niet mee gereden hebben , en toch geven jullie een negatieve mening.
bij rally wagen word heel de vering aangepast daar hoor je toch geen negatieve mening.
ik wil er wel eerst is mee rijden voor ik iets zeg.


20 jan 2019 11:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Met een rally auto mag je niet op de openbare weg.


20 jan 2019 12:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
:smt017 is dat een nieuwe wet in nederland.
vroeger werden andere veren en schokdempers toch ook onder merseced geplaatst.
wat werd er niet aan een DS veranderd grote boringen met de druk van de bollen veranderd.
je hebt het vroeger miss zelf gedaan :o


20 jan 2019 13:07
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Allereerst, bedankt voor alle feedback! Dat had ik echt niet verwacht. Als newbie is dat erg prettig omdat je dan weet dat je bericht gelezen wordt en voldoende serieus wordt geacht om op te reageren. Aan c5jan: dank je wel voor het welkom en ik vond het bericht om mijn kenteken even te posten erg leuk! Ik begrijp het en ben het volledig met jou en de andere responders eens dat veiligheid nummer 1 is. Boven comfort. Period. Ik kan daar alleen maar op antwoorden dat ik mij volkomen veilig voel met deze "ouderwetse" type I veerbollen. Uiteraard heb ik al een paar test 'noodstoppen' gemaakt en ik merk oprecht geen noemenswaardig verschil als met de originele digitale (44/25 bar) veerbollen die er onder zaten toen ik de auto aanschafte. Sterker nog (maar dit is een beetje appels met peren vergelijken geef ik toe) de wegligging is vergeleken met de (FN/RN) comfortbollen een mega verschil. Ik kan zonder mankeren dezelfde draaien maken als in mijn Xantia. Het voelt dan ook echt als de Xantia, die van zichzelf ook een heel klein beetje dat overhellen had, maar wel de grip bleef behouden. Ik vind dat hele kleine beetje overhellen in een scherpe bocht niet echt storend, ik vind het juist prettig, de Xantia had exact hetzelfde gedrag. Kortom, in mijn beleving is er echt geen reden voor zorgen om de verkeersveiligheid. Maar dat is mijn subjectieve beleving. Heel erg bedankt voor alle commentaren en uiteraard geef ik graag nog wat toelichting als dat gewenst is. :)

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


20 jan 2019 13:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Ik ben het met C5jan eens, je weet namelijk niet wat de auto doet onder wat extremere omstandigheden.
Niet alleen de drukken zijn anders, maar zeker ook de dempers zijn anders. En dat heeft invloed op het gedrag van de auto bij lastige omstandigheden zoals bij het moeten maken van een uitwijkmanoeuvre, of iets wegglijden.

Dat kan te meer een rol spelen als deze C5 niet voorzien is van ESP, zoals de meeste PH1 C5's dat niet hebben.
Als je de laatste 8 cijfers van je VIN geeft zal ik dat voor je checken.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


20 jan 2019 13:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
willy4 schreef:
...grote boringen met de druk van de bollen veranderd.
je hebt het vroeger miss zelf gedaan :o

Nee, dat heb ik zeker niet, ik heb grote argwaan tegen ongeteste constructies op de weg, en altijd al gehad.
Het zal misschien bijna altijd goed gaan, maar het verkeer is nu eenmaal een aaneenschakeling van onvoorziene omstandigheden.

In de hoogtijdagen van de BX waren er ook mensen die vonden dat het arme ding moest veren als een CX, door hun setje hss los te laten op de veerbollen. Helaas, McPherson wordt geen dubbele draagarm door een gaatje op te boren.

Een voertuig wat niet gehomologeerd is kan niet op de openbare weg worden toegelaten, dat is in België niet anders, misschien nog wel strikter dan in Nederland.


20 jan 2019 13:21
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Citaat:
Een voertuig wat niet gehomologeerd is kan niet op de openbare weg worden toegelaten, dat is in België niet anders, misschien nog wel strikter dan in Nederland.


klopt helemaal , maar de motoren waar meer vermogen uit gehaald word zijn ook niet gehomologeerd.
en dat lees ik hier ook regel matig.


20 jan 2019 13:33
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
JW-C5 schreef:
Als je de laatste 8 cijfers van je VIN geeft zal ik dat voor je checken.

Is de VIN code te vinden aan de bestuurderszijde vlak onder het voorraam? (ik ben een newbie ik weet het :) )

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


20 jan 2019 13:34
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
ja.


20 jan 2019 13:34
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
@ts: blij dat je het positief oppikt.
Ik denk alleen dat je je gevoel niet voorrang moet geven over meetbare gegevens.
Remweg, gedrag bij hobbels, bochten, nat en droog wegdek en een combinatie van dat alles is alleen op een testbaan vast te stellen.

Om jarenlange research, berekeningen en tests opzij te zetten onder het mom van "ja maar dit past ook" vind ik "dapper", zeg maar.

De auto zoals die was, is getest en goed bevonden, voor wat dat waard is.
Als je alle vergelijkbare tests hebt uitgevoerd als voor toelating noodzakelijk zijn, dan pas kan je zeggen of iets "werkt".
Tot die tijd blijf ik het een eng idee vinden. Net als mensen die in auto's zonder werkende schokbrekers onderweg zijn...


20 jan 2019 13:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.