Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
 Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III + 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
H_H schreef:
:smt023
Hier kun je het hele verhaal vinden waar ik uit geciteerd heb, best interessant leesvoer.

Enorm bedankt hiervoor, zo heb ik ze nog niet gezien. Wat wordt hier alles fantastisch goed in begrijpelijke taal uitgelegd. Vooral vanaf page 19. :smt023

goudfrank schreef:
Succes gewenst, dat zijn goede berichten. En wellicht is er een clublid in jouw buurt die je wil helpen met zijn Lexia.

Daar sta ik zeker open voor. :smt023
Ergens in de buurt van Apeldoorn, Arnhem, Zevenaar of Doetinchem zou mooi zijn.

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


03 feb 2019 12:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 aug 2014 12:59
Berichten: 1236
Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Er staat/stond op deze site een item waarbij Lexia bezitters hun hulp daarmee aanboden aan buurtgenoten. Ik kan deze lijst niet meer vinden, maar wellicht kan een van de lezers je hier de weg naar wijzen zodat je een lid in jouw buurt zelf kan benaderen.

_________________
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.


04 feb 2019 11:12
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
viewtopic.php?f=59&t=13382

;-)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


04 feb 2019 13:08
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Dank allen! Ik heb zojuist een PB verstuurd naar één van de aanbieders op de lijst.

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


04 feb 2019 13:53
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Een aantal kilometers verder en weer even een kleine update. Na het plaatsen van de XM achter regulator middenhulpveerbol is het comfort optimaal toegenomen, echter tevens de zijwindgevoeligheid (let wel, enkel bij een straffe zijwind). Dit is voornamelijk merkbaar bij snelheden vanaf 70 km/u. Het is nou niet zo dat mijn achterkant wordt weggeblazen, maar het is wel merkbaar. Aangezien de auto pas ca. een centimeter zakt vanaf 110 km/u is dit dus tussen 70 en 110 km/u wel een dingetje. Ondertussen heb ik de C 570 FR regulator voor besteld en zal deze dus binnenkort laten monteren. Ik ben benieuwd of ik dan een betere balans tussen voor en achter kan opmerken. Binnen mijn budget is er zeker nog wel een mogelijkheid om de XM regulator achter nog éénmaal voor een ander model te vervangen, voordat ik besluit om de originele regulator er weer terug op te doen. Wordt dus nog wel vervolgd. Verder heb ik nog geen extra achterin beladen rijtest kunnen doen om te zien of er doorslag ontstaat en wellicht is het zelfs beter om dat op een later tijdstip te doen wanneer ik de XM regulator achter heb vervangen voor een ander exemplaar. Ten laatste voor nu: ik heb inmiddels drie aanbieders voor het uitlezen van de veercomputer benaderd en één aanbieder was helaas niet in de gelegenheid, de ander had helaas geen Lexia meer en de derde gekozen aanbieder heeft helaas niets van zich laten horen. Maar geen punt, ik ga zeker iemand vinden in de nabije toekomst om het één en ander (gelogde fouten, etc.) uit te lezen. Nog steeds positief, maar wel weer een les(je) wijzer. :)

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


09 feb 2019 14:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Zoals ik het begrepen heb is de middenbol het meest bepalend voor je veercomfort. Daarmee spelen zal het meeste invloed hebben.


10 feb 2019 00:24
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Aanvankelijk was het vervangen van de hoekbollen voor mij voldoende om voor het grootste gedeelte het Xantia comfort te benaderen. Dit betekent voor mij dat de hoekbollen een voorname rol spelen in het veercomfort, maar voornamelijk op de lange egale (80k/u) wegen, met zo af en toe een heuveltje waar je overheen kunt zweven. Waar de middenbollen (in mijn beleving, niet gefundeerd op mathematica, enkel op gevoelservaring) een grotere rol in spelen is met name als hulpveerbol in het algemeen voor zo'n 25-40% en als hoofdveerbol met name bij het uitveren, zowel voor als achter, voor zo'n 60-90%. Ik baseer dit op het gegeven dat na het vervangen van de regulator achter, de auto nu wel zacht neerkomt (dus beter/sneller uitveert) bij bepaalde drempeltjes, met een snelheid van 50/60 km/u. Voor is de uitvering dus nog niet helemaal zoals het "moet zijn" omdat er bij bepaalde drempeltjes nog af en toe een beetje overslag (geen snelle uitvering) is. Ik hoop dat op te lossen met de vervanging van de middenbol voor en dan tevens een betere balans te krijgen. Maar nogmaals - en ik zal dat in alle nederigheid direct toegeven als het mocht blijken - ik kan er domweg helemaal volledig naast zitten. Daarbij komt is dat ik ook heb gemerkt dat het lijkt alsof de veercomputer in bepaalde situaties de lds toevoer ook/zelfs naar de hoekbollen knijpt, want de auto is dan heel even vele malen stugger dan wat ik ooit met de Xantia heb ervaren. En dat dus met een XM regulator en Xantia hoekbollen achter. Het blijft voor mij dus ook een beetje magie. :?

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


10 feb 2019 13:08
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Ik heb zojuist ook een terugkoppeling gekregen van de 3e gekozen aanbieder en deze heeft eveneens helaas geen Lexia meer. Maar het gaat allemaal goedkomen. Ik moest ook nog wat kwijt wat mij net te binnen schoot, is dat ik een paar dagen geleden op een 50 km weg reed en er ineens een kat van links naar rechts al hinkend en huppelend vlak voor mijn auto oversteekt en ik vol in de remmen schiet en met een ferme draai naar links het arme maar tevens gelukkige diertje, dat een enorme inschattingsfout had gemaakt, nog maar net kon ontwijken. Op dit soort momenten weet je dat je op je auto kan vertrouwen, al was het maar 50 km/u, maar toch. Ik ben een enorme dierenliefhebber en met name van de katachtigen, dus mijn dag was toen weer helemaal goed. Ik kon mijn auto daarna direct weer in positie krijgen zonder enig mankeren. Dat zegt dus wel iets (niet alles, weet ik) over de verkeersveiligheid.

PS: wat ik nog wil toevoegen aan mijn voorgaande bericht is dat ik denk dat het 25-40% extra van de middenbol in de vorm van een XM regulator net iets te veel toevoegd aan de hoekbollen waardoor de zijwindgevoeligheid ook net iets te veel wordt. Als ik een regulator achter kan vinden die het midden houdt tussen de XM en de originele regulator dan ben ik wellicht waar ik wezen wil. We zullen het zien.

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


10 feb 2019 13:35
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Update: wat mij betreft is het prima zo! De middenbol voor (C 570 FR) zit er nu - na wat pas en meetwerk - ook op en het geheel veert voortreffelijk. De XM regulator achter ga ik voorlopig ook niet vervangen want ik heb inmiddels al weer wat behoorlijke zijwinden ervaren waarbij de auto geen krimp gaf. De voorgaande beschreven enkele ervaring met zijwindgevoeligheid, daar heeft volgens mij elke auto toch wel een beetje last van.

c5jan schreef:
Zoals ik het begrepen heb is de middenbol het meest bepalend voor je veercomfort. Daarmee spelen zal het meeste invloed hebben.

Ik kan nu beamen dat het inderdaad een enorme invloed heeft en niet enkel bij het uitveren maar domweg op de totale veerkarakteristiek. Het verschil tussen de C 562 FR en C 570 FR regulator voor is dus sterk waarneembaar. De madame is niet alleen van voren een heel stuk zachter geworden, maar ook de lichte deining met een hogere frequentie is afgenomen. Er is nu ook een veel beter voelbare balans tussen voor en achter. Er is op de lange egale weg nog wel iets deining waarneembaar maar met een lagere frequentie en voor mij is dit nu zeer acceptabel. Na het nemen van een behoorlijke drempel deint de achterzijde nog zo'n anderhalf keer na, nooit meer dan dat. Er is op bepaalde drempels nu ook geen overslag meer, nog wel op de belachelijk scherpe drempels, maar daar rem ik dan maar iets meer voor af. Bij één bepaalde drempel had ik dat ook met de Xantia. Wat kan ik er verder van zeggen, ik ben er onvoorstelbaar blij mee zoals ik me nu als een vorst op de weg weer voort mag bewegen. Ik had het zo ook nooit verwacht.

Om het één en ander van de computer uit te lezen denk ik dat ik binnenkort zelf maar een Lexia met diagbox ga aanschaffen. Ze zijn niet zo vreselijk duur. Ook moet ik nog een testrit maken met meer gewicht achterin. Het is er nog niet van gekomen. Maar zoals het nu is gesteld met mijn C5 met 4x Type 1 Xantia hoekbollen, 1x XM-50-AR regulator achter en 1x C 570 FR regulator voor, ben ik meer dan tevreden! 8-) :D

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


22 feb 2019 22:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 aug 2014 12:59
Berichten: 1236
Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Het zweven blijf ik met belangstelling graag volgen. :smt023

_________________
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.


22 feb 2019 23:03
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Zijwind gevoeligheid is bij de ph1 sowieso een issue. Ongeacht de soort bollen.


Groet,

Hans

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


23 feb 2019 20:58
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Ik dacht ik laat eens wat van me horen hoe het gaat, nu 4 jaar en 10 maanden later en bijna 45.000 km verder. Ik rijd nog steeds naar volle tevredenheid op mijn Xantia veerbollen. De LDS olie gedraagt zich prima en zoals het ernaar uitziet verblijft het in een prettige interactie met de oudere type bollen zonder enige merkbare schade aan te richten. Ik merk geen enkel verschil in veergedrag dan toen ze er nieuw op waren gemonteerd. Toentertijd is wel de XM achter middenbol/regulator (XM-50-AR) vervangen voor die van een Xantia (XA-50-AR) en deze zorgt ervoor dat de auto van achteren net niet te ver doordeint en toch zijn souplesse weet te behouden. Nagenoeg perfect dus.

Zeer recent, na ca. 197.000 km op de teller, heb ik de distributieriem, spanrollen en waterpomp laten vervangen met een nieuwe keerring tussen aandrijfas en versnellingsbak. Mijn monteur merkte op dat de originele kunststof waterpomp er nog in zat (en probleemloos) wat hem wel enigszins verwonderde en voor zover ik weet is ook de distributieriem nooit vervangen, dus ik besef me dat ik eigenlijk best wel heel veel geluk heb gehad.

Mijn monteur en ik hadden met deze ingreep ook gehoopt (tezamen met het goed aandraaien van de hoofdbout van de krukaspoelie) dat de recente melding van te lage oliedruk bij koude start zou zijn verholpen, maar dat is helaas nog niet helemaal het geval. Wel gaat het stop lampje nu na minder dan een minuut uit in plaats van 4 minuten stationair warm draaien. Dus er lijkt progressie. Zeer binnenkort gaan we kijken naar de oliedruksensor omdat de oplossing van het probleem toch echt (en zeer hopelijk en ook wenselijk) daar te vinden is.

Tot zover mijn kleine update na wat jaren en rondjes om de zon verder. :)

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


19 nov 2023 14:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.