Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III + 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
R1200C schreef:
Sic is door Carlsson voor 15mm verlaagd en achter 12mm. Dus het kan wel. Maar niet door andere veerbollen verwacht ik.

………...

Edit: overigens waag ik te betwijfelen of er maar zo kort over is nagedacht: de voorraadbol voor de hydractiefregelaar is bijvoorbeeld ook niet meer "af fabriek" maar vervangen door een achterveerbol. Dus dat doet vermoeden dat ze wel degelijk even na hebben zitten denken.

Geen idee waarom (ruimte misschien?) maar zoiets doe je niet zomaar, natuurlijk kan het noodzakelijk zijn geweest om de vereiste lagere looks te krijgen. Het Carlsson-oog wil(de) ook wat he...


Niet alleen de voorste middenbol is anders (44 ipv 62 bar), ook de achterste hoekbollen zijn anders. Ze hebben wel de zelfde druk als die onder een gewone V6, maar andere kenletters. Dat duidt op andere dempers.

Voorts de opmerking dat alle bollen- en afstelgegevens van de Carlsson in de officiële CitDoc's opgenomen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat dit zou gebeuren als Citroën daar niet achter zou staan.
Bij mijn weten is de Carlsson ook verkocht via het Citroën netwerk. Hij is ook gewoon gepresenteerd via dit CitDoc E1ABBBP0 Presentatie : CITROEN C5 BY CARLSSON
Daarin staat ook vermeld dat de voorste middenbol anders is en dat de overige bollen identiek zijn. Uit de technische gegevens blijkt dat echter toch wat genuanceerder te liggen, zie hierboven.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 jan 2019 10:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 aug 2014 12:59
Berichten: 1236
Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Die "By Carlsson" zie ik als een extra verdienmodel, op basis van ijdelheid. Met wat aanpassingen in de marge. :citrofiel

_________________
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.


22 jan 2019 11:04
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Daar ben ik het mee eens , ... ;-)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


22 jan 2019 11:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
….en dan door Citroën gehomologeerd.

Daarmee nemen ze ook de volle verantwoordelijkheid voor de rijeigenschappen, ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze die niet gecheckt zouden hebben :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 jan 2019 11:12
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 14:21
Berichten: 2012
Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Ze zijn inderdaad in opdracht van Citroën onder handen genomen en dat maakt het net wat anders dan "even" bollen van een jaar of 10 geleden er onder zetten. Ik kan me zo voorstellen dat er redelijk intensief contact is geweest tussen beide organisaties.

Over "aanpassingen in de marge", ach zullen we maar zeggen dat die marge (wat mij betreft) wel een heerlijk verschil maakt met waar jullie het allemaal mee moeten doen. Aangezien er na al die jaren geen echt prijsverschil meer is zou ik niet snel meer een "standaard" willen...

_________________
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...


22 jan 2019 13:14
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Met enige voorzichtigheid en getemperd enthousiasme geef ik graag een update m.b.t. de nieuwe veerkrachtigheid van mijn madame. Inmiddels een paar honderdtal aantal kilometers verder gereden en vooral op de wat langere egale wegen een 90% comfortabel Xantia zweefkussen ervaren. Wat een zaligheid. Echter, bij bepaalde heuveltjes vond ik de C5 aan de achterzijde soms wat te hard neerkomen, iets wat ik met de Xantia gewoonweg niet had, terwijl er nu dus dezelfde veerbollen op de hoeken zitten. Met mijn boerenkool logica redeneerde ik dus dat de midden regulator hulpveerbol aan de achterzijde hier wellicht een bepaalde rol in speelt. Er vanuit gaand dat deze middenbol achter voor een zachtere vering moet kunnen zorgen in verhouding tot de hoekveerbollen achter, heb ik dus voor de 2e maal een paar stoute schoenen aangetrokken en de regulator bol achter laten vervangen voor die van een XM hydractive (XM 50 AR dus 50 bar). Ik heb er wederom geen spijt van. Maar ik moet mijn enthousiasme enigszins temperen en kan niet vaak genoeg benadrukken dat veiligheid voorop staat. M.a.w. don't try this at home, only for very experienced drivers! Zoals ik eerder heb aangegeven ben ik een echte tourer en zeker geen racer. Maar tjongejonge wat een geweldige verandering weer. Dit zal misschien vreemd klinken, maar het kleine beetje meer deining aan de achterzijde is nu drastisch verminderd en het neerkomen na het passeren van bepaalde heuveltjes voelt nu weer helemaal als de Xantia van toen en lijkt soms nog iets zachter. Ik sta er zelf eigenlijk best wel behoorlijk paf van. Ik was er al vanuit gegaan dat mijn boerenkool logica zeer terecht gelogenstraft zou worden. Nog steeds ben ik dus voorzichtig, maar tegelijkertijd zo blij als een klein kind. De wegligging is/blijft ook zeer solide. Aan de voorzijde is er wel nog steeds iets meer deining (vandaar 90% Xantia gevoel), echter om daar op die plek een XM middenbol (70 bar) te plaatsen lijkt me wat gecompliceerd. De uitsparing is daar namelijk precies gemaakt voor een elliptische grijze regulator. Ik wil dan ook in de nabije toekomst en ten laatste deze regulator voor laten vervangen door een regulator van een Phase 3 type X7. Maar zoals ik nu tour is de grijns op mijn gezicht al nagenoeg niet meer weg te krijgen hoor. :D

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


02 feb 2019 00:59
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 14:21
Berichten: 2012
Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Ben wel benieuwd naar wat jou een "experienced driver" maakt ;)

_________________
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...


02 feb 2019 07:33
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 19 feb 2016 15:38
Berichten: 107
Auto: C6
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Ben van mening dat je beter de hoekbollen weer had kunnen aanpassen. Dat was de variabele waar je aan gedraaid hebt maar blijkbaar te ver. Door nog een variabele toe te voegen wordt het allemaal minder voorspelbaar qua gedrag.
Zet nu eens 2 man op de achterbank, kofferbak vol rijdt eens over drempels met redelijke vaart. Slaat de wagen dan niet nog steeds door?


02 feb 2019 09:13
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
R1200C schreef:
Ben wel benieuwd naar wat jou een "experienced driver" maakt ;)
Oops, zo had ik het nog niet gezien of bedoeld. Maar wel grappig! :lol:

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


02 feb 2019 09:49
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
:) Volgens mij ben je niet goed bezig. Mijn mening.
Als je een c5 wil die rijdt als een Xantia is er een betere oplossing: Koop een Xantia.
Ik vind een X ook meer zweefgevoel maar een c5 is gewoon een heel andere (grotere) auto.
De beste methode om het veergenot van een c5 te waarderen is ee tijd rijden in bv een Seat of Ford focus. (fofo is autobiografisch)


02 feb 2019 09:57
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
:D
Ik vond zelfs een c4 uit 2005 al een goede voorbereiding.
Best straf geveerd met relatief on-frans harde stoelen.


02 feb 2019 10:08
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
furriegurrie schreef:
Ben van mening dat je beter de hoekbollen weer had kunnen aanpassen. Dat was de variabele waar je aan gedraaid hebt maar blijkbaar te ver. Door nog een variabele toe te voegen wordt het allemaal minder voorspelbaar qua gedrag. Zet nu eens 2 man op de achterbank, kofferbak vol rijdt eens over drempels met redelijke vaart. Slaat de wagen dan niet nog steeds door?
Ik heb nog geen 2 man (of vrouw) op de achterbank gehad, maar heb dus al wel een aantal malen over een behoorlijk type drempel gereden met een behoorlijke vaart, weliswaar met de toegestane snelheid, maar waar ieder andere type auto toch echt voor moet afremmen. Normaal gesproken hupte de dame dan even fors omhoog van achteren. Dat is nu een beduidend minder forse hup, dat verschil is er dus zeker. Het is echt fenomenaal. Ik heb ook in het geheel niet het idee dat de auto gaat doorslaan. Dat is ook nog niet 1 maal gebeurd. Ik had dit al wel eens ervaren met mijn Xantia in de opboor tijd, maar dus nog niet met de C5. Maar goed, ik moet dus nog testen met wat meer gewicht achter in de auto en die kans ga ik binnenkort krijgen. Wordt zeker vervolgd...

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


02 feb 2019 10:11
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
boes schreef:
:) Volgens mij ben je niet goed bezig. Mijn mening.
Als je een c5 wil die rijdt als een Xantia is er een betere oplossing: Koop een Xantia.
Ik vind een X ook meer zweefgevoel maar een c5 is gewoon een heel andere (grotere) auto.
De beste methode om het veergenot van een c5 te waarderen is ee tijd rijden in bv een Seat of Ford focus. (fofo is autobiografisch)

Ik heb tot nu toe echt geen spijt van mijn beslissing en ben heel erg blij met hoe de C5 nu veert. Toegegeven, ik sta er zelf ook een beetje van te kijken, maar voor mij en in mijn geval werkt het tot nu toe wel. Maar we blijven zeker voorzichtig en vooruitkijkend voortschrijden...

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


02 feb 2019 10:23
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Doet me sterk denken aan mensen die het spouwmes en kap van een tafelcirkelzaag halen.
Want zit toch alleen maar in de weg.
Sorry,...beroepsdeformatie.


02 feb 2019 10:28
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2018 16:09
Berichten: 35
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
Geen punt, ik begrijp het. Ik vind zelf ook dat ik nog wat meer kilometers moet maken en tevens op andere wegdelen voordat ik een wat meer gedegen conclusie kan geven omtrent het weggedrag van de auto en daarmee de algehele veiligheid. Ik heb in ieder geval tot nu toe nog geen onzekerheden daarover. Mocht dat wel gebeuren dan gaat de originele 45 bar bol er weer terug op en maak ik een melding ervan op dit forum.

_________________
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.


02 feb 2019 10:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.