Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Hydrauliekpomp klinkt boos https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=20562 |
Pagina 5 van 10 |
Auteur: | c5jan [ 15 dec 2018 18:41 ] |
Berichttitel: | Re: Hydrauliekpomp klinkt boos |
Dit filmpje dus, 2:32, hij wijst naar de condensatoren: https://www.youtube.com/watch?v=KRYuaEX-fUw |
Auteur: | C5HDI110 [ 15 dec 2018 18:43 ] |
Berichttitel: | Re: Hydrauliekpomp klinkt boos |
Iemand heeft mij ooit op gewezen dat condensatoren die bol staan, vaak defect zijn. Op die manier al diverse printplaatjes (wasmachine, radio, etc) gerepareerd door alleen een condensator te vervangen. Solderen is geen probleem, een goede vriend is minder handig met sleutelen aan de motor en een expert in solderen, zo vorm je een goed team Ik heb de fimpjes ook nog naar een elektronica expert gestuurd, eens kijken wat zijn bevindingen zijn. |
Auteur: | c5jan [ 15 dec 2018 19:08 ] |
Berichttitel: | Re: Hydrauliekpomp klinkt boos |
Ik heb zelf ook ruime soldeerervaring, ik was net de box uit en het begon al; ik heb in mijn studietijd bijgeklust als radio/tv monteur, in de tijd dat iedere Philips K12 kleuren tv van nieuwe connectoren moest worden voorzien. Het ene type pomp is wat minder lastig dan het andere zo te zien. De geintegreerde unit moet er in het geval van de 307 pomp helemaal uit, net als de connector en nog wat andere punten. Condensatoren die bol staan zijn een veel voorkomend fenomeen. Vaak de oorzaak van instabiele voedingen. Ze kunnen slecht tegen warmte; dan reageren de chemicalien erin wat al te enthousiast en krijg je soms exploderende elco's. Als ze maar bol genoeg staan breken vanzelf de pootjes af. Het apparaat in kwestie zal er dan mee ophouden. |
Auteur: | C5HDI110 [ 16 dec 2018 00:15 ] |
Berichttitel: | Re: Hydrauliekpomp klinkt boos |
Met nieuwe connectoren op de Philips K12 kleuren tv, bedoel je waarschijnlijk geen HDMI aansluiting Dit is het antwoord van de elektronica expert, daar staat warmte ook als mogelijke oorzaak voor het overlijden van de elco's. Citaat: Ik heb even naar de filmpjes gekeken. Als ik af ga op wat jij schrijft, een 3 fasen wisselspanning, dan is de motor van het type 'kortsluitanker'. Het principe is als volgt: In het huis van de motor zitten 3 groepen met spoelen, elk op 120 graden van de ander. Deze spoelen worden met 3 fasen wisselstroom aangestuurd zodat er een draaiend magnetisch veld ontstaat. Daarom noemt men dit ook wel 'draaistroom'. Op de as van de motor zit een anker en die heeft ook wikkelingen. Er zijn geen koolborstels nodig omdat in die wikkelingen zelf een spanning wordt opgewekt, zoals bij een transformator. De truc is dat die ankerwikkelingen zijn 'kortgesloten' zodat daar grote stroom gaan lopen. Hierdoor krijgt het anker ook een magnetisch veld en gaat dan meerlopen met het draaiende magnetische veld van de spoelen in het huis. Dit doet mij vermoeden dat de 3 fase wisselstroom in de elektronica wordt opgewekt. De frequentie van de wisselstroom bepaalt het toerental van de motor (behoorlijk precies zelfs). Ik zag in de elektronica 3x een elco van 4700 μF (micro Farad), bij 35V.Die kosten ca 2 euro /stuk. Deze onderdelen zijn niet zo heel gek op erg hoge temperaturen, zou dat de oorzaak kunnen zijn geweest? Uit de filmpjes kan ik niet opmaken of die elco's de veroorzaker waren en werden vervangen. |
Auteur: | c5jan [ 16 dec 2018 00:29 ] |
Berichttitel: | Re: Hydrauliekpomp klinkt boos |
De K12, daar zat nog niet eens een Scart aansluiting op geloof ik. Antenne-in, DIN voor luidspreker uit, dat was het wel. Idd niks, alleen antenneplug: http://www.marcelstvmuseum.com/philips% ... aal03.html Ik denk dat we bij het openmaken wel kunnen rekenen op een paar geplofte of bolle elco's. We zullen het zien... |
Auteur: | c5jan [ 26 dec 2018 11:57 ] |
Berichttitel: | Re: Hydrauliekpomp klinkt boos |
Ik ga m vandaag of morgen vervangen; nig aandachtspunten? Ik heb nog geen idee wat ik tegenkom. Slangenklemmen, hydraulische koppelingen , andere narigheid die speciale zorg behoeft? |
Auteur: | JW-C5 [ 26 dec 2018 12:07 ] |
Berichttitel: | Re: Hydrauliekpomp klinkt boos |
Die "tweede hands pomp" waarover je het op de vorige pagina hebt, gaat er in? Hoe je die moet vervangen staat beschreven in het CitDoc B3EG37P0 Verwijderen - aanbrengen : Elektropompgroep stuurbekrachtiging Desgewenst kan ik je dat sturen. Groet, JW |
Auteur: | c5jan [ 26 dec 2018 12:36 ] |
Berichttitel: | Re: Hydrauliekpomp klinkt boos |
Nou, graag! |
Auteur: | JW-C5 [ 26 dec 2018 13:55 ] |
Berichttitel: | Re: Hydrauliekpomp klinkt boos |
Ik dacht dat ik je mailadres had, maar kan het zo gauw niet vinden. Stuur me dat dan even via een PB. Groet, JW |
Auteur: | C5HDI110 [ 26 dec 2018 16:03 ] |
Berichttitel: | Re: Hydrauliekpomp klinkt boos |
Jan, je heb ook LDS nodig om bij te vullen |
Auteur: | c5jan [ 26 dec 2018 16:09 ] |
Berichttitel: | Re: Hydrauliekpomp klinkt boos |
Heb ik met een beetje mazzel nog wel, dank! |
Auteur: | c5jan [ 26 dec 2018 16:25 ] |
Berichttitel: | Re: Hydrauliekpomp klinkt boos |
Het enige “spannende” zijn de klik-slangenklemmen en het gebod een verse O-ring te monteren. Daar moet ik even op broeden. Zal wel op hergebruik uitdraaien, maar je kunt de pech hebben... Verder ziet het er niet al te spannend uit. Al zou ik denk ik de uitvoeringsvolgorde aanpassen, als ik een brug zou gebruiken: eerst het stuur 10x van uiterste naar uiterste draaien, pas daarna op de grond zetten. Of had iemand daar een speciale bedoeling mee....? |
Auteur: | C5-er [ 26 dec 2018 20:45 ] |
Berichttitel: | Re: Hydrauliekpomp klinkt boos |
Als je de elco's vervangt let er dan op er de 105°C-versie van te nemen, i.p.v. de 85°C mochten er zulke inzitten. Succes! |
Auteur: | c5jan [ 26 dec 2018 21:27 ] |
Berichttitel: | Re: Hydrauliekpomp klinkt boos |
Dat is een goed punt. Eerst maar eens de oude pomp eronder vandaan en omwisselen voor de nieuwe. |
Auteur: | c5jan [ 02 jan 2019 23:53 ] |
Berichttitel: | Re: Hydrauliekpomp klinkt boos |
Pomp vervangen. Dát ging voorspoedig, dankzij de ervaren handen van een mede forumlid die deze klus bijna mer zijn ogen dicht kon doen. Echter blijft dezelfde storing bestaan. Pogingen de pomp met de Lexia uit dn weer aan te zetten leidden tot niets. Er blijft een communicatiestoring met de pomp bestaan. De zekering, 30a, is heel en voert spanning. Iemand nog wijze raad? |
Pagina 5 van 10 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |