Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
 Hydrauliekpomp klinkt boos 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Dat onderdeel op het plaatje is een mechanisch stuurcommando. Daarin wordt middels een trosiestaaf met kanaaltjes de bekrachtiging geregeld. Prima voor een mechaisch-hydraulische bekrachtiging.

Aangezien de GEP pas aan gaat als dat nodig is heeft hij wel een trigger nodig. Die kan dan uit het ESP (stuurhoek) vandaan komen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 jan 2019 12:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Begrijp ik het nu goed dat er ook bij de C5 met elektro-hydraulische STB wél die "stuurbekrachtigingsklep" in zit?
Uit de CitDoc's begrijp ik dat de E-H pomp altijd loopt:
Bijlage:
STB Electro.jpg
ook bij stilstand en geen verdraaiing aan het stuurwiel is er al pompwerking.

In dat document staat ook nog:
Citaat:
4. Opbrengst afhankelijk van de buitentemperatuur
De opbrengst van de elektropompgroep neemt toe met de temperatuur om de veranderende viscositeit te compenseren.
De elektropompgroep kent de volgende strategieën :
 Toerentallen bij gemiddelde temperatuur (45 °C) bij alle rij- en draaisnelheden
 Toerentallen bij -10 °C (lager dan de toerentallen bij gemiddelde temperatuur)
 Toerentallen bij +70 °C (hoger dan de toerentallen bij gemiddelde temperatuur)
5. Stuurwielsensor
Op basis van de informatie over de draaisnelheid van het stuur varieert de elektropompgroep de opbrengst van de pomp.
6. Dynamo
De informatie over de draaiende motor wordt van de dynamo via de BSM doorgegeven aan de BSI1.
De informatie over de draaiende motor is een alles-of-niets signaal van 12 V.
Als +APC aanwezig is en de motor draait, start de elektropompgroep.
De elektropompgroep stopt als aan de volgende 3 voorwaarden wordt voldaan :
 Verdwijnen van +APC
 Informatie stilstaande motor
 Rijsnelheid lager dan 2 km/h


Daaruit maak ik op dat de stuurwielsensor mede de mate van bekrachtiging bepaalt, niet dat hij er alleen verantwoordelijk voor is.

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 jan 2019 13:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Ik kwam gisteren bij het doorbladeren van de documentatie ook nog iets tegen over een elektroklep die ergens in het vooronder zou zitten, in het sb-circuit.

Die zal dan toch wel dicht staan zolang de sb in rust is?
En anders het stuurcommando wel.
Zou het een hapering aan (de bedrading van) die klep kunnen zijn, er vanuit gaande dat die uberhaupt bestaat en gemonteerd is op mijn musclecar? Lijkt mij gezien de (2) aansluitingen geen besensord ding namelijk.


18 jan 2019 17:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
@JW getuige het document heb ik het niet helemaal bij het rechte eind en loopt de GEP blijkbaar wel constant. Ik was in de veronderstelling dat hij zelfs uit ging als het niet nodig was. :oops:

Op zichzelf verandert de diagnose hier niet echt van. Nog steeds moeten de geadviseerde metingen voeding en massa plaatsvinden. De trigger voor het optoeren komt bij de stuurhoeksensor vandaan.
En daar komt nu dus bij: luisteren en voelen of de pomp stationair met snelheid 0 ook draait :smt023
en reageert met optoeren als het stuur wordt bewogen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 jan 2019 18:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Via de lexia gemeten ( daar is de spanning op de pomp uit te lezen via gep) stond er netjes 14.nogwat volt op de pomp.
De meetpennen er even direct op zetten is helaas niet mogelijk, daarvoor moet de pomp half uitgebouwd worden. Wie dat bedacht heeft....

Stuurhoek bij parkeren maakte niet uit. Toch was de communicatiestoring het enige wat we enkele keren hebben kunnen uitlezen. Ik heb er enkele plaatjes van, zal ze eerdaags proberen te posten.


18 jan 2019 20:24
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
En daar istie weer.. geen communicatie met GEP mogelijk. Een hele zwik aan opties die neerkomen op bedrading of de pompunit zelf. Spanningen hadden we al gemeten, wat er te meten was aan zekeringen was allemaal ok.

Volgende actie wordt denk ik het openen van de oude pomp en beoordelen of deze inderdaad aan elco-rot lijdt. Is dat het geval dan fix ik m en probeer hem terug te monteren.


21 jan 2019 21:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Als er geen communicatie mogelijk is kom ik toch weer op een verdachte spanningsvoorziening.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 jan 2019 10:23
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Ja, en die lijkt dus goed, ook als GEP niet thuis geeft. Ik begin te vrezen dat de nieuwe pomp dezelfde kwaal heeft als de oude.


22 jan 2019 10:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
(De verschijnselen zijn namelijk vooralsnog identiek.)

De foutzoeklijst in de lexia geeft overigens deze(lfde) aanwijzingen:
K-lijn (ik neem aan de informatiebus), voeding van de computer van elektropompgroep, accu, zekeringen, contact aan, status van GEP computer, status van de computer van elektropompgroep

Voor controle van de K-lijn moet ik zeker mijn scope opgraven? Ook een project, gezien de zooi in de box waar het ding huist.


22 jan 2019 10:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
GEP communiceert niet via de K-lijn.
Hij hangt in het C-CAN netwerk.
Dat kun je inderdaad met een scope controleren.

2x dezelfde klacht lijkt mij onwaarschijnlijk (niet onmogelijjk) ik denk nog steeds dat het probleem in de auto zit.

Vragen voor de diagnose:
- Roepen andere modules op het C-CAN ook dat ze de GEP missen (Uxxxx geen communicatie met GEP)?
- Is er geen communicatie mogelijk als de storing er is?
- Treedt de storing ook op als er wel communicatie mogelijk is?
- Is er een goede voeding/massa wanneer geen comm mogelijk is?
- Is er C-CAN signaal op de GEP als er geen communicatie mogelijk is?

Als je deze vragen hebt beantwoord weet je de oorzaak van de storing.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 jan 2019 13:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Ja, goede punten. Het vervelende is dat de connectors op de pomp zodanig zijn weggewerkt dat je eerst de pomp geheel moet losnemen om als laatste stap de stekkers los te trekken.
Dat maakt een meetsessie op de pomp tot een tamelijk uitgebreide klus helaas.
Daarom mijn milde vorm van "throwing parts at the problem": ik maak de oude pomp open, kijk of daarvan de elco's rot zijn, zo ja dan fix ik die en plaats die terug, uiteraard onder toeziend oog van tenminste een paar meetpennen en als ik 'm uitgegraven heb ook mijn scope.
Zien de elco's er nog goed uit dan kan ik in wezen hetzelfde doen (omwisselen en meten), de problemen zijn immers niet verdwenen met het verwisselen van de pomp.


22 jan 2019 13:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
BJG schreef:
GEP communiceert niet via de K-lijn.
Hij hangt in het C-CAN netwerk.

NB die wetenschap van de K-lijn komt rechtstreeks uit de lexia.
Dat is volgens jou incorrect?

In het schema fragmentje gaan pootje 1 en 4 van de 9 polige stekker naar de BSI. Ik vermoed dat dat de "levenslijn" met C-CAN signalen voorstelt?

Overigens is pootje 7 een geschakelde plus (die werkt) en idem voor de plus voor de motor zelf (ook geschakeld, 1 van de 2 pennen aan de tweepolige zwarte stekker).


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


22 jan 2019 13:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Overigens is dit het diag scherm waar ik aan refereer:


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


22 jan 2019 14:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Heb je, toen je de vorige pomp losgemaakt hebt, gecheckt of de stekker helemaal in orde is?
Er loopt een behoorlijk dikke stroom over, wat ingebrande contacten als de stekker niet helemaal lekker zit, kan zomaar gebeuren. En dan krijg je zomaar dit soort verschijnselen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 jan 2019 17:24
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Ja, dat zag er als nieuw uit. Geen vuiltje te bekennen, niet op de oude, niet op de nieuwe.
Ze "klikten" ook mooi in zonder gezeur, alle clipjes nog heel etc.
Het kan ook maar op 1 manier.

Daar gaat een schroefkap overheen die vervolgens ingebouwd wordt in de onderkant van het voorfront.


22 jan 2019 17:48
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.