Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Torsie stang te stug
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=20536
Pagina 2 van 2

Auteur:  JW-C5 [ 02 dec 2018 17:44 ]
Berichttitel:  Re: Torsie stang te stug

Zekers, bedankt voor de aanvulling :smt023

Groet,
JW

Auteur:  wimt [ 02 dec 2018 22:15 ]
Berichttitel:  Re: Torsie stang te stug

Hoogteafstelling gedaan volgens handboek, met rekenmoduletje.

Lucht in cylinder kan, maar was met wielen helemaal bovenin.

Aanslagrubbers in goede staat.

De vier hoekbollen zijn vervangen, zijn HA3+ bollen, andere 2 bollen niet vervangen.

Het doorslaan vind ik niet zo vreemd, de vering is gewoon veel slapper.

Auteur:  JW-C5 [ 03 dec 2018 01:50 ]
Berichttitel:  Re: Torsie stang te stug

Op dit forum zijn er meerdere deelnemers die CB's hebben gebruikt bij een HA3+
Een daarvan was Menno, die had ze onder zijn PH1 V6.
Maar het door jou beschreven fenomeen trad daarbij niet op, bij mijn weten

Waarom jij daar dan wél last van hebt is mij niet duidelijk, vooralsnog :smt017

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 03 dec 2018 09:29 ]
Berichttitel:  Re: Torsie stang te stug

Nee doorslaan gelukkig niet ! ....

Auteur:  boes [ 03 dec 2018 12:44 ]
Berichttitel:  Re: Torsie stang te stug

TS woont wel vlakbij Belgie :smt190

Auteur:  wimt [ 05 dec 2018 10:18 ]
Berichttitel:  Re: Torsie stang te stug

Ik heb er geen last van dat doorslaan, als ik langzamer rij. Nogmaals: voor mij logisch dat ie een keer doorslaat, vering is slapper. Vindt het ook niet erg, en de hogere ligging achter bevalt mij verder rijtechnisch ook veel beter, is een gevoel.

Had C5 onlangs toch iets. Bij uitstappen, zakte voor telkens in met een vrij snelle beweging, pompte ie weer omhoog, 2 keer per minuut. Leek op lucht, ivm de bollenwissel (bollen in laagste stand bij demontage).

Paar keer auto naar boven en onder laten pompen, nu goed.
Had al eens gelezen dat het stuur recht moet staan bij parkeren, maakte wel uit.

Btw: dit forum is super!! Zonder dit had ik de C5 niet meer denk ik. Heb overigens maar kleine dingetjes eraan gehad, vind de C5 super gebouwd. Toch was ik me weer ah inlezen, want tzt zal koppeling, distrubutie enz wel komen, en dan kun je beter maar alvast je gereedschap hebben gekocht op langzame Ali Baba of andere. En kun je veel beter alles maar gelijk doen, heb ik ook geleerd van mijn vorige auto, Ford Mondeo met bijna 5 ton op de teller.

Daarom bijna het hele forum doorgenomen. Vooral lid GW viel mij op: ik dacht dat ik veel pech met mijn Modeo had (koppeling, later drukgroep, timingbelt, alle wiellagers, remschijven, ophanging, aandrijfasssen (eerst nog gerepareerd) katalysator airbag enz enz.
GW is echt een doorzetter, en dat met repareren op straat, en dan ook nog de moeite nemen om het allemaal op het forum te zetten, chapeau!!

Auteur:  JW-C5 [ 05 dec 2018 11:26 ]
Berichttitel:  Re: Torsie stang te stug

Ter overweging, een paar gegevens en wat berekeningen.....

Als je auto structureel achter 3 cm hoger staat dan normaal, betekent dat een hellingshoek aanpassing van bijna 2 graden.
De fuseelangshelling van jouw C5 is volgens de specs: Caster Niet afstelbaar 3° 03' ± 30'
Nu gaat daar bijna 2 graden vanaf, daarmee valt hij een heel eind buiten de spec's.
Gevolg daarvan is dat de auto minder stabiel zal zijn bij het rechtuit rijden, iets anders de bocht doorgaat en voorts dat 'ie gevoeliger wordt voor trillingen als gevolg van onbalans van de voorwielen.
Voorts zal de auto iets minder stabiel worden bij hard remmen, zeker bij wat hogere snelheden zal dat het geval zijn
Citaat:
Fuseelangshelling(caster)
De fuseelangshelling of askanteling is altijd positief. Doordeze positieve askanteling wordt richtingsstabiliteit verkregenvoor het rechtuit rijden. Het is te vergelijken met een fietswaarbij de voorvork iets naar voren staat. Wanneer deze voorvorkrecht zou staan, zouden we bij een flinke hobbel in de weg demacht over het stuur verliezen. Zelfs als we het stuur achterstevoren draaien wil het stuur weer terug met het wiel naarvoren.
Bij een auto werkt dat precies hetzelfde dus door de voorwielenonder een voorwaartse hoek onder de auto te plaatsen krijgt deauto een betere wegligging en het stuur zal automatisch in derechtuitstand terug sturen.
Dat is HIER te lezen.

Mbt die hogere snelheden: de C5 heeft een systeem waarbij de hoogte van de auto met 15 mm verlaagd wordt zodra je sneller rijdt dan 110 km/u. Dat gebeurt eerst aan de voorzijde, dan achter.
Daarmee wordt de stabiliteit van de auto verbeterd, en de luchtweerstand iets gereduceerd.
Daaruit zie je het belang van de juiste hoogte afstelling.

Aan jou om de goeie afweging te maken ;)

Groet,
JW

Auteur:  wimt [ 05 dec 2018 20:37 ]
Berichttitel:  Re: Torsie stang te stug

Aha, bedankt. Ja, dan verlaag ik m weer . Goede info.Thanx

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/