Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Torsie stang te stug 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Zekers, bedankt voor de aanvulling :smt023

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


02 dec 2018 16:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 16:16
Berichten: 246
Woonplaats: nederland
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Hoogteafstelling gedaan volgens handboek, met rekenmoduletje.

Lucht in cylinder kan, maar was met wielen helemaal bovenin.

Aanslagrubbers in goede staat.

De vier hoekbollen zijn vervangen, zijn HA3+ bollen, andere 2 bollen niet vervangen.

Het doorslaan vind ik niet zo vreemd, de vering is gewoon veel slapper.


02 dec 2018 21:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Op dit forum zijn er meerdere deelnemers die CB's hebben gebruikt bij een HA3+
Een daarvan was Menno, die had ze onder zijn PH1 V6.
Maar het door jou beschreven fenomeen trad daarbij niet op, bij mijn weten

Waarom jij daar dan wél last van hebt is mij niet duidelijk, vooralsnog :smt017

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 dec 2018 00:50
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Nee doorslaan gelukkig niet ! ....

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


03 dec 2018 08:29
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
TS woont wel vlakbij Belgie :smt190


03 dec 2018 11:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 16:16
Berichten: 246
Woonplaats: nederland
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Ik heb er geen last van dat doorslaan, als ik langzamer rij. Nogmaals: voor mij logisch dat ie een keer doorslaat, vering is slapper. Vindt het ook niet erg, en de hogere ligging achter bevalt mij verder rijtechnisch ook veel beter, is een gevoel.

Had C5 onlangs toch iets. Bij uitstappen, zakte voor telkens in met een vrij snelle beweging, pompte ie weer omhoog, 2 keer per minuut. Leek op lucht, ivm de bollenwissel (bollen in laagste stand bij demontage).

Paar keer auto naar boven en onder laten pompen, nu goed.
Had al eens gelezen dat het stuur recht moet staan bij parkeren, maakte wel uit.

Btw: dit forum is super!! Zonder dit had ik de C5 niet meer denk ik. Heb overigens maar kleine dingetjes eraan gehad, vind de C5 super gebouwd. Toch was ik me weer ah inlezen, want tzt zal koppeling, distrubutie enz wel komen, en dan kun je beter maar alvast je gereedschap hebben gekocht op langzame Ali Baba of andere. En kun je veel beter alles maar gelijk doen, heb ik ook geleerd van mijn vorige auto, Ford Mondeo met bijna 5 ton op de teller.

Daarom bijna het hele forum doorgenomen. Vooral lid GW viel mij op: ik dacht dat ik veel pech met mijn Modeo had (koppeling, later drukgroep, timingbelt, alle wiellagers, remschijven, ophanging, aandrijfasssen (eerst nog gerepareerd) katalysator airbag enz enz.
GW is echt een doorzetter, en dat met repareren op straat, en dan ook nog de moeite nemen om het allemaal op het forum te zetten, chapeau!!


05 dec 2018 09:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Ter overweging, een paar gegevens en wat berekeningen.....

Als je auto structureel achter 3 cm hoger staat dan normaal, betekent dat een hellingshoek aanpassing van bijna 2 graden.
De fuseelangshelling van jouw C5 is volgens de specs: Caster Niet afstelbaar 3° 03' ± 30'
Nu gaat daar bijna 2 graden vanaf, daarmee valt hij een heel eind buiten de spec's.
Gevolg daarvan is dat de auto minder stabiel zal zijn bij het rechtuit rijden, iets anders de bocht doorgaat en voorts dat 'ie gevoeliger wordt voor trillingen als gevolg van onbalans van de voorwielen.
Voorts zal de auto iets minder stabiel worden bij hard remmen, zeker bij wat hogere snelheden zal dat het geval zijn
Citaat:
Fuseelangshelling(caster)
De fuseelangshelling of askanteling is altijd positief. Doordeze positieve askanteling wordt richtingsstabiliteit verkregenvoor het rechtuit rijden. Het is te vergelijken met een fietswaarbij de voorvork iets naar voren staat. Wanneer deze voorvorkrecht zou staan, zouden we bij een flinke hobbel in de weg demacht over het stuur verliezen. Zelfs als we het stuur achterstevoren draaien wil het stuur weer terug met het wiel naarvoren.
Bij een auto werkt dat precies hetzelfde dus door de voorwielenonder een voorwaartse hoek onder de auto te plaatsen krijgt deauto een betere wegligging en het stuur zal automatisch in derechtuitstand terug sturen.
Dat is HIER te lezen.

Mbt die hogere snelheden: de C5 heeft een systeem waarbij de hoogte van de auto met 15 mm verlaagd wordt zodra je sneller rijdt dan 110 km/u. Dat gebeurt eerst aan de voorzijde, dan achter.
Daarmee wordt de stabiliteit van de auto verbeterd, en de luchtweerstand iets gereduceerd.
Daaruit zie je het belang van de juiste hoogte afstelling.

Aan jou om de goeie afweging te maken ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 dec 2018 10:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 16:16
Berichten: 246
Woonplaats: nederland
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Aha, bedankt. Ja, dan verlaag ik m weer . Goede info.Thanx


05 dec 2018 19:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.