Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Ze komt niet meer omhoog?!
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=20435
Pagina 1 van 2

Auteur:  WouterB [ 18 okt 2018 19:57 ]
Berichttitel:  Ze komt niet meer omhoog?!

....zei mn vrouw. "En sturen is ook zwaar/gek. Het gebeurde hier vlak nadat ik wegreed. Ik heb het blokje om gereden om de C5 hier weer voor de deur te zetten."
'Blokje om' betekent ongeveer 10 snelheidshobbels...

verder:
Al een paar weken een grrr-grrr geuid tijdens rijden, toerental & snelheidsonafhankelijk.

nu dan:
Bij openmaken deur etc gaat het hydropompje vrolijk zoemen. mooi. Maar geen LDS te bekennen als ik de dop eraf draai.

Dus bijna 3!! liter LDS in de tank gegoten. Dus er zal een lekkage zijn, evt in samenwerking met een lekke veerbol? Maar ze komt niet omhoog EN geeft ook geen foutmelding. Stuurbekrachtiging loopt wel weer soepel.

Na bekijken draadjes: ik heb er geen 0.5 bar opgezet en zou ook niet weten hoe dat te doen, heb geen compressor zoals Herman. Iemand nog ideeen hoe dit slim toch thuis te doen (ik dacht zelf aan bellen wegenwacht).

3 liter bijvullen lijkt wel een duidelijke wijzing naar lekkage. Kan de /een pomp stukgaan door te weinig vloeistof (omdat t ook als smering dient ofzo)?
Dat gezegd hebbende, de elektrische pomp (vering toch) zoemt, en stuurbekrachtiging werkt soepel, dus mechanische pomp werkt ook. Pompsgewijs kom ik er wellicht goed vanaf.

Enne: zijn nu ook de hoogteregelaars vernaggelt door het aantikken van 10 snelheidshobbels?

Auteur:  JW-C5 [ 18 okt 2018 21:35 ]
Berichttitel:  Re: Ze komt niet meer omhoog?!

Die 3 liter erbij, dat was bijvullen totdat het net zichtbaar was met de auto in die laagste stand?
Als dat zo is, ben je heeeeeeel veel kwijt geraakt, dat moet ergens zichtbaar zijn :idea:

Op druk brengen met 0,5 bar kan ook met een fietspomp, daar heb je geen compressor voor nodig.
Zoek ergens zo'n grote kurk, maak die zonodig passend als afsluiting van je LDS vat. En maak er dan een gat in waarin je een ventiel systeem zet van een oude fietsband.

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 18 okt 2018 22:17 ]
Berichttitel:  Re: Ze komt niet meer omhoog?!

Ik had dit pas ook bij de hand. Bijgevuld, weer omhoog komen.
Wat is de gedachte achter die overdruk?

Auteur:  boes [ 18 okt 2018 22:22 ]
Berichttitel:  Re: Ze komt niet meer omhoog?!

Pomp is niet zelf aanzuigend en heeft "hulp" nodig.

Auteur:  d-super [ 18 okt 2018 23:23 ]
Berichttitel:  Re: Ze komt niet meer omhoog?!

JW-C5 schreef:
Die 3 liter erbij, dat was bijvullen totdat het net zichtbaar was met de auto in die laagste stand?
Als dat zo is, ben je heeeeeeel veel kwijt geraakt, dat moet ergens zichtbaar zijn :idea:

Op druk brengen met 0,5 bar kan ook met een fietspomp, daar heb je geen compressor voor nodig.
Zoek ergens zo'n grote kurk, maak die zonodig passend als afsluiting van je LDS vat. En maak er dan een gat in waarin je een ventiel systeem zet van een oude fietsband.

Groet,
JW




Er zit een gaatje in de dop waarmee je het systeem op druk kan zetten, de dop hoeft er niet af.........

Auteur:  WouterB [ 18 okt 2018 23:33 ]
Berichttitel:  Re: Ze komt niet meer omhoog?!

ANWB langsgehad en die heeft zeer waarschijnlijk t euvel gevonden. Scheurtje in de retourslang die aan de zijkant (boven) binnenkomt. Geluidsdeken onder de motorksp was goed doorweekt.
Hij had ook perslucht, dus met lopende motor beetje druk erop en de dame kwam weer omhoog.
Fietspomp had ik niet aan gedacht trouwens, goeie!

Paar x gecycled om lucht eruit te krijgen.
Wat opvalt: Mech pomp lijkt herrie te maken als electrische aanslaat.....
Ze zijn hydraulisch gekoppeld..
Even ryden en aanzien
Tnx voor de tips!

Auteur:  c5jan [ 18 okt 2018 23:40 ]
Berichttitel:  Re: Ze komt niet meer omhoog?!

boes schreef:
Pomp is niet zelf aanzuigend en heeft "hulp" nodig.

Ah, daar had ik geen last van, vat was helemaal leeg.

Auteur:  willy4 [ 19 okt 2018 09:16 ]
Berichttitel:  Re: Ze komt niet meer omhoog?!

soms gaat dat soms niet.

Auteur:  WouterB [ 20 okt 2018 17:05 ]
Berichttitel:  Re: Ze komt niet meer omhoog?!

Er is toch meer aan de hand. Vette lekkage aan bijrijderskant àchter het voorwiel. Om en nabij de kromming vd stabilisatiestang (oh nee die is hydraulisch toch?) of stuurstang. Johan zegt dat daar idd vier slangen gebundeld looen maar dat die niet meer verkrijgbaar zijn :shock:

Auteur:  willy4 [ 20 okt 2018 17:13 ]
Berichttitel:  Re: Ze komt niet meer omhoog?!

er bestaan verbinding stukken voor ertussen te zetten.
leidingen heb ik ook nog wel liggen.

Auteur:  WouterB [ 20 okt 2018 18:56 ]
Berichttitel:  Re: Ze komt niet meer omhoog?!

Dat klinkt hoopgevend. Ik had al zo’n rolletje zelf-vulcaniserende tape gehaald.
Kan ik er vanonder (auto op bokjes) bij??

Auteur:  willy4 [ 20 okt 2018 19:07 ]
Berichttitel:  Re: Ze komt niet meer omhoog?!

naargelang welke leiding.

dit adres heb ik ik heb er nog maar ik kan ze niet meer vinden
https://stoebo.com/stoebo/hydraulische-leiding-maken/

Auteur:  H_H [ 20 okt 2018 19:57 ]
Berichttitel:  Re: Ze komt niet meer omhoog?!

Die vulkaniserende tape heb ik ook een keer als noodoplossing toegepast bij mijn Xantia. Die tape veranderde in no-time in zwarte snot dus pas op!
LDS en HLM reageren wellicht verschillend op die tape maar toch

Auteur:  JW-C5 [ 20 okt 2018 23:39 ]
Berichttitel:  Re: Ze komt niet meer omhoog?!

Citroën gebruikt dezelfde afdichtingen voor LDS en LHM, ik verwacht dus op dat punt geen onverwachte/extra problemen.

Groet,
JW

Auteur:  WouterB [ 31 okt 2018 22:10 ]
Berichttitel:  Re: Ze komt niet meer omhoog?!

De LDS lekt tussenuit een gekrompen flens en de rubber slang waarop die gekrompen is. Bij zo’n overgang helpt de vulcaniserende tape niet (gesteld dat ik het goed heb aangebracht, t’is me wel de locatie daarachter, ooit wel eens tape strak om iets heengewonden met 1hand..).
Anyway ik had bedacht om de boel aan te krimpen mbv staaldraadklemmen (slangklemmen draaien door/zijn te zwak).

Beter wellicht nog is om de rubber slang door te knippen en een veel grotere rubberslang om de buitenkant van beide flenzen te klemmen. Enige echte minpuntje is de druk. Grotere binnendiameter betekent ook grotere kracht waarmee de uiteinden uit elkaar gedrukt worden. Dus hogere klemkracht. Hmmm. Ik denk dat proberen de enige optie is. En dan dus ook maar staaldraadklemmen gebruiken.

Voor het Doorknippen van de slang moet ik wel eerst de druk eraf halen. Ik las op engels forum: in laagste stand zetten, accu eraf, en opkrikken met alle 4 wielen vd grond. Klinkt dat bekend/ok?

Ander commentaar en/of suggesties welkom
:cit4

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/